Home | retail | Winkelen bij online retailers wordt opvallend hoog gewaardeerd

Winkelen bij online retailers wordt opvallend hoog gewaardeerd

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 10/04/2018 om 10:16

De Top 20 van retailers met de aantrekkelijkste winkelervaring bestaat voor een kwart uit online retailers blijkt uit de  nieuwste Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.515 ondervraagden. ''Naast bol.com zijn dit Coolblue, Kamera Express, Bax Music en wehkamp. Hoewel Coolblue, Kamera Express en Bax Music ook fysieke winkels hebben, roept de tweede plaats van bol.com op het winkelaspect de vraag op of fysieke locaties voor internetretailers wel nodig zijn,'' vraagt Merkadviseur Hendrik Beerda zich af. 

De Top 20 van retailers met de aantrekkelijkste winkelervaring bestaat voor een kwart uit online retailers blijkt uit de  nieuwste Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.515 ondervraagden. ”Naast bol.com zijn dit Coolblue, Kamera Express, Bax Music en wehkamp. Hoewel Coolblue, Kamera Express en Bax Music ook fysieke winkels hebben, roept de tweede plaats van bol.com op het winkelaspect de vraag op of fysieke locaties voor internetretailers wel nodig zijn,” vraagt Merkadviseur Hendrik Beerda zich af.

De Top 20 bestaat uit IKEA, Bol, Albert Heijn, Rituals, HEMA, Intratuin, Coolblue, de Bijenkorf, Jumbo, Gamma, Kamera Express, MediaMarkt, Bax Music, Intertoys, Decathlon, wehkamp, Blokker, Plus, C&A en Etos.

Beerda vervolgt: ”De onderzoeksresultaten benadrukken daarnaast de grote druk die de online spelers op de fysieke winkelketens legt. Een goede horecafunctie toevoegen, zoals bij Ikea, is een belangrijke manier om het fysieke winkelen plezieriger te maken. Met deze horeca komen de broodnodige sfeer en dynamiek in huis. Aan de andere kant zijn er natuurlijk ook veel online horecapartijen, zoals Thuisbezorgd.nl, die de consument succesvol verleiden om lekker thuis te blijven.”

Bol staat al voor het vierde jaar achtereen op de nummer één plek als sterkste merk en is daarnaast ook nog eens de meest kansrijke groeier. Door alle lagen van de bevolking heen bestaat veruit de meeste bewondering voor de online retailer. Ook voelt men zich het meest met de webwinkel verbonden.

Hendrik Beerda: ”Dankzij de sterke band met het merk, spreekt het hoogste percentage consumenten de intentie uit om in de komende jaren bij bol.com te (blijven) kopen. Naast de uitzonderlijke professionaliteit van de webwinkel is de Nederlandse consument vooral ook onder de indruk van de enorme dynamiek rond het bedrijf. Het groeipotentieel lijkt met deze uitkomsten bijna onbegrensd.”

De Top 10 van sterkste retailmerken in 2018, gerangschikt naar merkkracht (= gemiddelde van bekendheid, waardering en binding) is om precies te zijn bol, Albert Heijn, Kruidvat, Action, IKEA, HEMA, Lidl, Jumbo, Blokker en Etos.

Bij Hudson’s Bay ziet de wereld er anders uit. Sinds de opening van de eerste vestiging in september 2017 heeft Hudson’s Bay snel een hoge naamsbekendheid opgebouwd. Dankzij veel publiciteit en twaalf vestigingen over het hele land verspreid, kent inmiddels meer dan de helft van de bevolking de naam van de Canadese warenhuisketen. Maar op de andere pijlers van merkkracht, waardering en binding, is de invulling van het merk nog erg mager.

Volgens Hendrik Beerda is het voor Hudson’s Bay erop of eronder: ”Of de opgebouwde naamsbekendheid ook voor een financieel succes gaat zorgen, is de vraag. In verhouding met de opgebouwde merkkracht ligt de koopintentie nu te laag. Hudson’s Bay moet de consument duidelijker gaan maken waar zijn warenhuizen zich in onderscheiden. Het ziet er anders erg somber uit voor de warenhuisketen.”

Decathlon evenaart merkkracht van meer dan 150 jaar oude Perry Sport. In een moeilijk segment door de sterke concurrentie met webshops, realiseert deze sportketen de grootste merkgroei van alle retailers. Sinds afgelopen jaar vallen de sportketens Intersport en Aktiesport buiten de top-100 van grootste retailers. De enige andere topspeler in het sportsegment, het meer dan 150 jaar oude Perry Sport, ziet zijn merkpositie al twee jaar achtereen verzwakken. Na een forse imagogroei en een toename van het aantal vestigingen, is Decathlon nu een vrijwel even sterk merk als Perry.

Andere sterke stijgers zijn coolblueen BENU Apotheek. Beide merken groeien snel na een naamswijziging. Sinds De Tuinen in 2015 de rebranding naar de naam Holland & Barrett aankondigde, heeft het bedrijf nu bijna de helft van de voormalige merkkracht teruggewonnen.  De merknaam BENU bestond al veel langer, maar sinds de overgenomen Mediq-apotheken ook onder deze naam zijn geschoven, is BENU het sterkste merk onder de apothekers.

De retailer die het op merkgebied het zwaarst te verduren heeft, is elektronicaketen Expert. Net als bij branchegenoten MediaMarkt en BCC staat de omzetpotentie onder druk door de dalende merkkracht. Voor alle drie de partijen geldt dat hun zichtbaarheid in het afgelopen jaar significant is afgenomen. Bij Expert was de bekendheidsdaling echter het sterkst. MediaMarkt en BCC verzwakken ook op de andere twee pijlers van merkkracht (waardering en binding).

De succesfactoren in de retailsector zijn in de afgelopen drie jaar niet wezenlijk veranderd. Een goede prijs/kwaliteitverhouding en aantrekkelijke aanbiedingen staan steevast op plaats één en twee. In retailland draait het om prijs en promoties. Op deze twee pijlers speelt Lidl het spel het best. Ook Ikea, Hema en Action bieden bovengemiddeld veel waar voor de euro, vindt men. Als het om vriendelijk personeel gaat, het derde ingrediënt voor een succesvol retailmerk, zie je onder de topscorers een bijzondere mengeling van grote en kleine winkels.

Sinds de eerste meting van het Retail Merkenonderzoek in 2015 zijn drie factoren in belang toegenomen: afwisselend assortiment, aantrekkelijk winkelen en de online activiteiten. Wie de koning van het wisselende assortiment is, daarover zijn de Nederlandse consumenten het roerend eens. Geen enkel bedrijf weet zo vaak en veel te verrassen als Action.

Of een grote retailer verantwoordelijk omgaat met mens en natuur speelt vooralsnog vrijwel geen rol in de consumentenkeuze. Ook de internationale status van het winkelbedrijf en de gezelligheid die de andere klanten meebrengen interesseert de consument nauwelijks iets.

”Terwijl veel bedrijven enorm investeren op maatschappelijk vlak wordt dit door de klant nauwelijks opgepikt,” volgens merkadviseur Beerda. ”Retailers die zich op dit terrein écht willen onderscheiden, zullen hierover veel duidelijker moeten worden in hun activiteiten en communicatie. In de merken top-100 hebben slechts twee spelers een duidelijk mvo-profiel: Ekoplaza en Natuurwinkels. Daarnaast wordt het imago van Intratuin, Holland & Barrett en IKEA positief gekleurd door hun mens- en natuurvriendelijke houding.”

Het personeel van Albert Heijn krijgt het hoogste rapportcijfer, maar in de top-5 staan ook de kleinschalige winkels van De Echte Bakker en tabaksteken Primera.

Tags

Perry SportPerry Sport AktiepsortAktiepsort Benu apotheekBenu apotheek Hendrik BeerdaHendrik Beerda Bax MusicBax Music Kamera Express​Kamera Express​ Decathlon.Decathlon. IntratuinIntratuin MediaMarktMediaMarkt Hendrik Beerda Brand ConsultancyHendrik Beerda Brand Consultancy BOLBOL Holland & BarrettHolland & Barrett PrimeraPrimera GAMMAGAMMA etosetos PLUSPLUS RitualsRituals Hudson’s BayHudson’s Bay C&AC&A wehkampwehkamp IntertoysIntertoys LIDL.LIDL. KruidvatKruidvat IKEAIKEA De Bijenkorf.De Bijenkorf. ActionAction BlokkerBlokker BCCBCC CoolBlueCoolBlue Albert HeijnAlbert Heijn bol.combol.com HEMAHEMA jumbojumbo

Comments

Kenmerken

De bekende concertzaal in Amsterdam veranderde begin 2017 na vijftien jaar de naam. Heineken Music Hall werd toen Afas Live. Die naamswijziging heeft een enorm effect gehad op de reputatie. Terwijl de HMH twee jaar geleden nog de vijfde positie innam op de ranglijst van sterkste podiummerken, staat AFAS Live nu op plaats 17. ''Door het wegvallen van sponsor Heineken was het podium genoodzaakt de naam te veranderen. Met de wijziging in AFAS Live is de helft van de merkwaarde in rook opgegaan. Niet alleen de naamsbekendheid is gekelderd, maar ook op de andere twee pijlers van merkkracht, waardering en binding, moet het merk weer opnieuw beginnen. Het zal zeker jaren duren voordat dit verlies is goedgemaakt en de kans is zelfs groot dat dit nooit gaat lukken,'' blijkt uit de zevende editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders.

AFAS Live helft minder waard als Heineken Music Hall

AFAS Live helft minder waard als Heineken Music Hall0 ?php the_title() ?>569 dagen geleden
Bax Music viert dit jaar het vijftienjarig bestaan. De Zeeuwse muziekwinkel heeft webshops in acht Europese landen en filialen in Amsterdam, Rotterdam, Antwerpen en Goes. Op zaterdag 26 mei is weer de jaarlijkse Open Dag van muziekwinkel Bax Music in Goes. Muziekliefhebbers van alle niveaus en leeftijden hebben gratis toegang tot het gevarieerde programma van demo's, workshops, lichtshows en optredens. Enkele hoogtepunten zijn een demo-drop van Ummet Ozcan, diverse aanbiedingen en verlotingen en een optreden van The Voice of Holland-winnaar Jim van der Zee.

Jim van der Zee en Ummet Ozcan bij Bax Music Open Dag

Jim van der Zee en Ummet Ozcan bij Bax Music Open Dag0 ?php the_title() ?>573 dagen geleden
Coolblue is eerste e-commercebedrijf in Europa dat kleine pakketjes zelf per fiets bezorgt. De ludieke aankondiging was dus inderdaad toch geen grap.

Geen grap, Coolblue pakt de fiets

Geen grap, Coolblue pakt de fiets0 ?php the_title() ?>618 dagen geleden
Het gebeurt nog wel eens dat 1 april-grappen uiteindelijk werkelijkheid worden. Cortina introduceerde vorig jaar bijvoorbeeld als grap een e-bike voor kinderen vanaf 8 jaar. Maar vanwege de vele enthousiaste reacties worden de kinderfietsen nu toch echt verkocht. De opvallend getimede introductie van CoolblueFietst zou zomaar ook echt werkelijkheid kunnen worden. De service wordt nu nog met een dikke knipoog gelanceerd: ''Als je het aan de pakketjes zelf vraagt, willen ze het liefst met de fiets bezorgd worden. Daarom introduceert Coolblue vandaag CoolblueFietst.''  

Coolblue introduceert op grappige wijze CoolblueFietst

Coolblue introduceert op grappige wijze CoolblueFietst0 ?php the_title() ?>623 dagen geleden
Pieter Zwart verklapte het al tijdens zijn keynote op de Webwinkels Vakdagen, maar de omzet van CoolBlue in 2017 is volgens het jaarverslag dan toch echt 1,2 miljard euro in Nederland en België. Dit is maar liefst 38% meer in vergelijking met 2016. De winst nam over dezelfde periode toe tot 21 miljoen euro. In 2018 wil Coolblue sterk inzetten op het nog verder verbeteren van haar klantproposities. Dit moet het e-commercebedrijf helpen om dit jaar opnieuw hard te groeien. Verwacht wordt dat de omzet dit jaar met een kwart zal toenemen tot 1,5 miljard euro.

CoolBlue verwacht dit jaar 1,5 miljard euro om te zetten

CoolBlue verwacht dit jaar 1,5 miljard euro om te zetten0 ?php the_title() ?>644 dagen geleden

Vendis Capital ondersteunt de groei van Kamera Express

Vendis Capital ondersteunt de groei van Kamera Express0 ?php the_title() ?>657 dagen geleden
 Coolblue XXL heeft de deuren in Den Haag geopend. De winkel zit net naast het Centraal Station, in het New Babylon complex. Met een oppervlakte van zo'n 2.600 m² is het de grootste winkel van de online retailer.

Coolblue nog groter in Den Haag

Coolblue nog groter in Den Haag0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Nieuwe pakketjesmachine van Coolblue in Tilburg past dozen automatisch aan op grootte van bestelling. Door de kleinere pakketjes minder lucht en transport.

Coolblue past de dozen automatisch aan op de grootte van bestelling

Coolblue past de dozen automatisch aan op de grootte van bestelling0 ?php the_title() ?>736 dagen geleden
Coolblue heeft de deuren van de eerste XXL-winkel geopend in Amsterdam. Op 1.700 m² vinden klanten er meer dan 1.000 producten die ter plekke kunnen worden uitgeprobeerd. Daarnaast kunnen klanten er terecht voor gespecialiseerd advies, het afhalen van online bestellingen - tot een minuut na de bestelling - en directe service na aankoop. Dit nieuwe winkelconcept is hét paradepaardje van Coolblue.

Coolblue zet met eerste XXL winkel in op een nog betere klantervaring

Coolblue zet met eerste XXL winkel in op een nog betere klantervaring0 ?php the_title() ?>748 dagen geleden
De Brandweer is de hoogst gewaardeerde overheidsorganisatie. Zelfs in vergelijking met commerciële merken steekt het bijvoorbeeld gerenommeerde bedrijven als Albert Heijn en Philips naar de kroon. De Politie en Staatsbosbeheer staan op plaats twee en drie in het Overheid Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 5.477 respondenten.

Brandweer is populairder dan Albert Heijn

Brandweer is populairder dan Albert Heijn0 ?php the_title() ?>771 dagen geleden
Novulo stelt bedrijven in staat software samen te stellen zoals apps op een telefoon. Het helpt Kamera Express een optimale klantbeleving te bieden.

Award winnend Kamera Express zoemt op Novulo software platform

Award winnend Kamera Express zoemt op Novulo software platform0 ?php the_title() ?>797 dagen geleden
Coolblue opent eind dit jaar een winkel met een nieuw concept in Den Haag, op de begane grond van het complex New Babylon.

Coolblue vestigt zich in Haags New Babylon

Coolblue vestigt zich in Haags New Babylon0 ?php the_title() ?>801 dagen geleden
Coolblue heeft eigen gratis app gelanceerd. Klanten hebben assortiment binnen handbereik, kunnen eenvoudig bestellen en betalen en pakketjes volgen. Een eerste feature waar de app mee uitpakt is de Kattenkijker: een glimlachonderzoek waarin klanten elke maand de beste kattenfoto kunnen kiezen.

Coolblue lanceert een eigen app met kattenkijker

Coolblue lanceert een eigen app met kattenkijker0 ?php the_title() ?>857 dagen geleden
Bol.com lanceert samen met LEGO het kidsplatform: Speelfilmpjes voor en door kinderen. Met informatie maar kinderen (2 tot 14 jaar) kunnen ook zelf bouwen.

Bol.com en LEGO bouwen nieuw kidsplatform

Bol.com en LEGO bouwen nieuw kidsplatform0 ?php the_title() ?>864 dagen geleden
Hal Holding Coolblue

HAL Holding breidt belang in Coolblue uit

HAL Holding breidt belang in Coolblue uit0 ?php the_title() ?>888 dagen geleden
bol.com huub vermeulen daniel ropers

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com

Huub Vermeulen benoemd tot nieuwe algemeen directeur bol.com0 ?php the_title() ?>898 dagen geleden
ekoplaza

Ekoplaza gaat bloot voor biologische teelt

Ekoplaza gaat bloot voor biologische teelt0 ?php the_title() ?>946 dagen geleden
Bol.com introduceert een auto: De Winkelwagen

Bol.com gaat auto’s verkopen: De Winkelwagen

Bol.com gaat auto’s verkopen: De Winkelwagen0 ?php the_title() ?>954 dagen geleden
Bol.com introduceert bezorgoptie ‘Select’

Bol.com introduceert bezorgabonnement

Bol.com introduceert bezorgabonnement0 ?php the_title() ?>966 dagen geleden
Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland0 ?php the_title() ?>979 dagen geleden
Bolbillie

Bol.com opent bèta-website beta.bol.com om ideeën te testen

Bol.com opent bèta-website beta.bol.com om ideeën te testen0 ?php the_title() ?>1000 dagen geleden
Holland & Barrett

Holland & Barrett beloont alwetende klant

Holland & Barrett beloont alwetende klant0 ?php the_title() ?>1032 dagen geleden
Kamera Express ondernemersprijs

Kamera Express wint Rotterdamse Ondernemersprijs 2016

Kamera Express wint Rotterdamse Ondernemersprijs 20160 ?php the_title() ?>1115 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!