Home | retail | Wildgroei off- en online brillenverkopers ziet er niet goed uit vindt Specsavers

Wildgroei off- en online brillenverkopers ziet er niet goed uit vindt Specsavers

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 02/08/2017 om 14:35

Hoewel Specsavers recordomzet behaalde zijn er zorgen over huidige wildgroei aan off- en online brillenverkopers die geen professionele oogzorg verlenen.

Specsavers heeft in Nederland haar boekjaar afgesloten met een recordomzet van ruim 135 miljoen euro. Hiermee realiseert zij een stijging van ruim 6 procent ten opzichte van het boekjaar 2015-2016 (127 miljoen euro). Net als vorig jaar weet de retailketen een recordomzet in Nederland te realiseren, dit in tegenstelling tot veel andere partijen die het moeilijk hebben in de offline retailmarkt. In alle productcategorieën (brillen, hoortoestellen en contactlenzen) noteert SpecsaversNederland een groei in verkoopvolumes en behaalt het een top 2-positie in zowel de optiek- als de audicienbranche.

De retailketen, actief in tien landen, rapporteert in haar jaarverslag wereldwijd een omzetgroei van 6,6 procent. Specsavers Nederland is met 126 winkels na thuisland het Verenigd Koninkrijk en Australië de grootste afzetmarkt. Het afgelopen jaar bezochten ruim een half miljoen consumenten de Specsavers-winkels in Nederland. Op dit moment komt één op de vier in Nederland verkochte brillen en hoortoestellen bij Specsavers vandaan.

De omzetgroei voor optiek is met meer dan 10 procent gestegen ten opzichte van 2015-2016. Conform de verwachting noteerde Specsavers voor de horendivisie een lagere omzet dan het jaar ervoor. Ondanks een prijsdaling van hoortoestellen van zo’n 30 procent, heeft de retailketen de omzetdaling weten te beperken tot zo’n 12 procent. Een hoger verkoopvolume zorgde voor de compensatie van de omzetdaling.

”We kijken terug op wederom een recordjaar waarin we groei in zowel omzet als marktaandeel realiseerden. We verwachten komend jaar in zowel de oog- als hoorzorg nog verder te groeien door in het hele land aanwezig te zijn met kwalitatieve en betaalbare oog- en hoorzorg. Met nog eens zes openingen na de zomer liggen we op schema om de doelstelling van 10 tot 15 nieuwe winkels in dit boekjaar te realiseren,” zegt Remko Berkel, algemeen directeur Specsavers Nederland.

Specsavers vindt de huidige wildgroei aan off- en online brillenverkopers wel zorgelijk. Er is een toename in zowel het aantal online optiekaanbieders als fysieke winkels die brillen verkopen zonder professionele oogzorg te verlenen. Bij meer dan één op de drie optiekwinkels in Nederland is niet altijd een gediplomeerde opticien aanwezig, maar worden wel oogmetingen uitgevoerd. De consument is zich hier vaak niet van bewust en gaat er dan ook vanuit kwalitatieve en professionele oogzorg te krijgen, terwijl dit niet altijd het geval is. Daarnaast verschijnen er meer en meer andere concepten, zoals shop-in-shop en pure online spelers, die de consument überhaupt zelf geen oogmeting en daarmee geen oogzorg kunnen bieden.

”Dat er nog altijd geen toezicht is vanuit de overheid op de kwaliteit van oogzorg is onbegrijpelijk. We pleiten samen met de branchevereniging al langer voor een volledige regulering en bescherming van het beroep van opticien om de kwaliteit van de oogzorg in Nederland te borgen en op die manier de wildgroei van brillencowboys tegen te gaan. Het is de rol van de overheid om consumenten hiertegen te beschermen. Immers, via een regelmatige oogmeting uitgevoerd door een gediplomeerd opticien is de kans groter dat eventuele oogproblemen in een vroeg stadium ontdekt kunnen worden. En dat bespaart uiteindelijk de samenleving veel onnodige zorgkosten,” verduidelijkt Berkel.

Ondanks een lagere omzet is hoorzorg voor Specsavers de snelst groeiende productcategorie. Door de 25 procent eigen bijdrage voor haar rekening te nemen, wist het bedrijf een volumegroei van meer dan 10 procent ten opzichte van het jaar daarvoor te realiseren. Volgens directeur Berkel is dit uitzonderlijk in de huidige hoorzorgbranche. Specsavers verwacht haar positie in de hoorzorg de komende jaren verder te versterken gezien het potentiële volume.

”Voor veel consumenten geldt dat zij een hoge emotionele drempel ervaren om een hoortoestel te nemen. Gemiddeld wachten mensen daar zeven jaar te lang mee en dat heeft onnodige medische, mentale en sociale gevolgen nog los van de weerslag die dit heeft op de zorgkosten. Wij willen daarom naast de financiële ook deze emotionele drempel wegnemen en mensen continu bewust maken van de impact van gehoorproblemen. Gezien de groei die we het afgelopen jaar hebben doorgemaakt, zijn we hard op weg om dit te realiseren,” sluit Berkel af.

Tags

opticienopticien Remko BerkelRemko Berkel SpecsaversSpecsavers

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!