Home | Logistiek/e-commerce | WhatsApp verzoekt Nederlandse startup activiteiten te staken

WhatsApp verzoekt Nederlandse startup activiteiten te staken

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 28/03/2017 om 14:22

Edvin LiveChat Service

De in Rotterdam gevestigde startup LiveChat Service ontzorgt bedrijven 7 dagen per week van 7.00 uur s ochtends tot 23.00 uur ‘s avonds met digitaal klantcontact zoals Livechat en WhatsApp. Veel bedrijven hebben problemen hun ‘potentiële’ klanten op deze directe manier te woord te staan en besteden het beantwoorden van inkomende chat vragen uit bij deze hard groeiende startup.

Naast het uit handen nemen van chatservice op websites valt ook het beantwoorden van inkomende WhatsApp berichten onder de dienstverlening. Echter is LiveChat Service nu door WhatsApp gesommeerd deze dienst met onmiddellijke ingang te staken. Een Amerikaans advocatenkantoor eist namens WhatsApp Inc. dat LiveChat Service de toepassing, ontwikkeling en promotie van de specifieke dienst stopt. In de kennisgeving wordt aangegeven dat de techniek van WhatsApp niet voor zakelijke diensten gebruikt mag worden.

Citaat vanuit de ontvangen brief: ”Jullie werkwijze schendt de rechten en gebruiksvoorwaarden. De rechten verbieden het om WhatsApp op andere dan persoonlijke manieren in te zetten. Het is niet toegestaan om een aansluiting te creëren die door meerdere personen gebruikt kan worden als dienstverlening. Ook is het niet toegestaan om een vergoeding te vragen voor zo’n dienst. De dienst die jullie aanbieden is gebaseerd op de techniek, service en software van WhatsApp. Daarmee zijn jullie akkoord gegaan met de voorwaarden. Jullie dienstverlening is derhalve in strijd met de voorwaarden.”

Nick Blom (Directeur) benadrukt namens LiveChat Service dat WhatsApp zeker niet is misbruikt. “Wij bieden bedrijven de mogelijkheid aan om het beantwoorden van hun inkomende WhatsApp berichten uit te besteden.  Dit enkel als extra mogelijkheid om in gesprek te komen met potentiële klanten.”

Edvin Oklopcic (Marketing Directeur) voegt namens LiveChat Service toe dat er geen officiële zakelijke toepassing bestaat voor WhatsApp. ”Op dit moment zijn er heel wat software-aanbieders die een eigenplatform hebben ontwikkeld waar ze simpel gezegd het systeem hebben gehackt. Hierdoor kunnen mensen die gebruik maken van de WhatsApp-app doorgestuurd worden naar een software platform in plaats van een mobiele telefoon. Bij kleinere organisaties zien wij dat ze hun eigen 06-nummer op de website plaatsen en daarmee vragen beantwoorden,. Maar verschillende grote organisaties, zoals bijvoorbeeld een grote online retailer en een bekende verzekeraar (dat zelfs adverteert dat ze bereikbaar zijn via WhatsApp), gebruiken een van die ‘gehackte’ platformen die het mogelijk maken om via WhatsApp hun grootschalige klantenservice uit te oefenen.”

Nick Blom voegt er tot slot aan toe dat ze direct zullen stoppen met het aanbieden van hun dienst op WhatsApp. ”Het is voor ons geen ingewikkelde beslissing. We willen geen rechtszaak met WhatsApp. Het verzorgen van LiveChat op websites is onze core business. Daarmee zorgen wij voor service, sales en leads voor onze klanten. Wij zouden echter graag zien dat WhatsApp eveneens beschikbaar komt voor zakelijk gebruik. Zolang dat niet het geval is zullen dit soort misverstanden blijven bestaan. Bij ons, maar ook bij veel andere bedrijven die WhatsApp inzetten om waardevol contact te onderhouden met de klant. Het komt er eigenlijk op neer dat iedereen “zakelijk” illegaal bezig is.”

Tags

LiveChat ServiceLiveChat Service livechatlivechat whatsappwhatsapp

Comments

Kenmerken

Niet een beetje meedoen en meedenken, maar de volledige verantwoordelijk voor het plannen van events. Dat biedt het jonge LCS Agency. Het bedrijf (bestaande uit onder meer Livechat Service B.V., Doorgewinterd en Chatbanners) profileert zich met een groeiend aantal evenementen binnen het bedrijfsleven, vooral gericht op marketing en e-commerce. De start-up zoekt een Event Manager die onze agenda vol propt met evenementen!

LiveChat Service zoekt een Event Manager

LiveChat Service zoekt een Event Manager0 ?php the_title() ?>346 dagen geleden
LiveChat Service organiseert 17 mei het Display Event in samenwerking met Bannerwise, Strictly Digital en digitalAudience. Verschillende sprekers vertellen hoe je displaymarketing kan worden ingezet om jouw bedrijf te laten groeien. Het evenement zal worden gepresenteerd door LiveChat Service CEO Nick Blom. Tim Fresen (Bannerwise) vertelt hoe displaymarketing net zo makkelijk kan worden gemaakt als search. Ruben Niet vertelt namens Digital Audience over data als fundament voor je online campagnes. Robin van Veen presenteert een case namens Strictly Digital.

Hoe displaymarketing jouw bedrijf laat groeien?

Hoe displaymarketing jouw bedrijf laat groeien?0 ?php the_title() ?>372 dagen geleden
Nadat LiveChat Service in februari een grote stap heeft gemaakt door van Bodegraven naar Rotterdam te verhuizen, is nu ook de nieuwe website live gegaan. Samen met de nieuwe website is de gehele huisstijl aangepakt. Door een sterke groei van het bedrijf werd de behoefte aan een nieuwe, modernere website steeds groter.

LiveChat Service presenteert nieuwe website, logo en huisstijl

LiveChat Service presenteert nieuwe website, logo en huisstijl0 ?php the_title() ?>563 dagen geleden
WhatsApp probeert de gemeenten Den Haag en Delft tegen te houden om hun platform te gebruiken. CloudCostumer noemt zichzelf een alternatief.

CloudCustomer biedt gemeenten alternatief voor WhatsApp

CloudCustomer biedt gemeenten alternatief voor WhatsApp0 ?php the_title() ?>595 dagen geleden
WhatsApp heeft plannen om de messaging app winstgevend te maken door grote bedrijven te laten betalen voor tools ter ondersteuning van beter klantcontact.

WhatsApp biedt gratis business dienst en verdient aan grote bedrijven

WhatsApp biedt gratis business dienst en verdient aan grote bedrijven0 ?php the_title() ?>596 dagen geleden
e app toont acties van de winkels en horeca in de directe omgeving op de mobiele telefoon, gebaseerd op de huidige of geplande GPS positie. E

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren0 ?php the_title() ?>624 dagen geleden
chatten 9,6 miljoen gebruikt WhatsApp dagelijks. Snapchat door 2,1 miljoen Nederlanders. Blijkt uit Dutch Apps Market rapport van Telecompaper.

9,6 miljoen Nederlanders chatten dagelijks via WhatsApp

9,6 miljoen Nederlanders chatten dagelijks via WhatsApp0 ?php the_title() ?>645 dagen geleden
Startups krijgen hulp van kabinet en durfinvesteerders

Startups krijgen hulp van kabinet en durfinvesteerders

Startups krijgen hulp van kabinet en durfinvesteerders0 ?php the_title() ?>716 dagen geleden
LiveChat Service

LiveChat Service biedt startende ondernemers gratis werkplek in Rotterdam

LiveChat Service biedt startende ondernemers gratis werkplek in Rotterdam0 ?php the_title() ?>743 dagen geleden
Wist je dat

Wist je dat? Een bezoeker die chat 4,5 keer waardevoller is dan een bezoeker die niet chat?

Wist je dat? Een bezoeker die chat 4,5 keer waardevoller is dan een bezoeker die niet chat?0 ?php the_title() ?>750 dagen geleden
Acht finalisten van Philips Innovation Award bekend

Acht finalisten voor Philips Innovation Award bekend

Acht finalisten voor Philips Innovation Award bekend0 ?php the_title() ?>753 dagen geleden
De Beleving Awards, door Integron, geleid door onze energieke dagvoorzitter Thomas van Zijl, wordt geleid door presentator en redacteur van BNR nieuwsradio.

Nominaties Klant en Medewerker Beleving Awards 2017 zijn bekend

Nominaties Klant en Medewerker Beleving Awards 2017 zijn bekend0 ?php the_title() ?>757 dagen geleden
Samsung Galaxy s8

Samsung introduceert Galaxy s8 en Galaxy s8+

Samsung introduceert Galaxy s8 en Galaxy s8+0 ?php the_title() ?>757 dagen geleden
WhatsApp en Telegram worden op ernstig lek gewezen door Check Point

Check Point wijst WhatsApp en Telegram op ernstig lek

Check Point wijst WhatsApp en Telegram op ernstig lek0 ?php the_title() ?>771 dagen geleden
Een winkelier die achter de balie blijft zitten

Blog: De klant centraal stellen – Waarom en hoe doe je dat?

Blog: De klant centraal stellen – Waarom en hoe doe je dat?0 ?php the_title() ?>786 dagen geleden
Instagram foto

WhatsApp nog steeds het grootste social media platform, Instagram en SnapChat groeien

WhatsApp nog steeds het grootste social media platform, Instagram en SnapChat groeien0 ?php the_title() ?>822 dagen geleden
Bioscoopzaal

LiveChat Service bouwt bioscoop op Webwinkel Vakdagen

LiveChat Service bouwt bioscoop op Webwinkel Vakdagen0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
Message bottle

Blog: Welke boodschap is nu echt belangrijk voor jouw klanten?

Blog: Welke boodschap is nu echt belangrijk voor jouw klanten?0 ?php the_title() ?>883 dagen geleden
BBC bezorgbus

BCC gaat witgoed volgende dag leveren

BCC gaat witgoed volgende dag leveren0 ?php the_title() ?>885 dagen geleden
Meisje met telefoon aan het appen

Telecomproviders gaan de strijd aan met WhatsApp

Telecomproviders gaan de strijd aan met WhatsApp0 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Marketingfuel logo

Wat is MarketingFuel?

Wat is MarketingFuel?0 ?php the_title() ?>898 dagen geleden
WhatsApp website

Frans Reichardt: Je klanten worden blijer van WhatsApp

Frans Reichardt: Je klanten worden blijer van WhatsApp0 ?php the_title() ?>920 dagen geleden
Facebook social media

Column: Hoe ga je om met negatieve reacties op social media?

Column: Hoe ga je om met negatieve reacties op social media?0 ?php the_title() ?>966 dagen geleden
Achter de computer macbook

Verbeter je conversie optimalisatie met een live chat

Verbeter je conversie optimalisatie met een live chat0 ?php the_title() ?>966 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!