Home | retail | Wereldwijd Ecommerce keurmerk Safe.Shop start in 12 landen

Wereldwijd Ecommerce keurmerk Safe.Shop start in 12 landen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 17/10/2017 om 09:45

Ecommerce Foundation heeft wereldwijd ecommerce keurmerk gelanceerd: Safe.Shop om consumentenvertrouwen te versterken en digitale handel te stimuleren. 

De Ecommerce Foundation heeft het eerste wereldwijde ecommerce keurmerk gelanceerd: Safe.Shop. Het doel van Safe.Shop is het online consumentenvertrouwen helpen te versterken en wereldwijd digitale handel te stimuleren. De eerste deelnemende Ecommerce Keurmerkpartners zijn de nationale associaties van Brazilië, China, Kroatië, Hongkong, Duitsland, IJsland, Japan, Maleisië, Rusland, Roemenië, Senegal, Zwitserland en Nederland. Het keurmerk wordt operationeel beheerd door de Ecommerce Foundation.

Een recente studie van de Ecommerce Foundation wijst uit dat cross-border-commerce in 2017 met 17% groeit. Desondanks worden zowel consumenten als webwinkeliers geconfronteerd met een gebrek aan vertrouwen. Consumenten durven vaak niet bij een buitenlandse webwinkel te kopen, als ze niet weten of de partij in kwestie betrouwbaar is. Tegelijkertijd hebben diezelfde webwinkels moeite met het opbouwen van dit vertrouwen.

Uit een recente studie van de VN blijkt dat 51% van alle consumenten, die aangeven nooit online te shoppen, dat ‘het gebrek aan vertrouwen’ de voornaamste reden daarvoor is. Zodra een transactie over de grens is, halveert dat de mate van het consumentenvertrouwen nog eens.

Om lokaal vertrouwen te winnen, biedt het zoeken naar een lokaal keurmerk een oplossing. Bedrijven die meerdere markten willen betreden, moeten echter in elk land door afzonderlijke partijen gecertificeerd worden.

Momenteel zijn er wereldwijd 300+ ecommerce keurmerken. Afgezien van een enkeling, zijn dit allemaal nationale initiatieven. Sommigen richten zich nadrukkelijk op wettelijke naleving, anderen op financiële betrouwbaarheid, veiligheid, reviews of anti-namaak beleid. Anderen proberen alle of de meeste van deze aspecten te dekken.

Het afzonderlijk certificeren voor nationale keurmerken compliceert zaken en is vooral complex voor webwinkels in het midden- en klein bedrijf. Safe.Shop heeft als doel om grensoverschrijdende grenzen te overbruggen zodat het consumentenvertrouwen kan groeien.

Jorij Abraham, directeur van de Ecommerce Foundation, legt uit: “We zijn niet van plan om een ​​keurmerk vanaf nul op te bouwen. Er zijn veel nationale retail- en ecommerce-associaties en keurmerken die een betrouwbaar certificaat uitbrengen. Zij hebben de kennis van de lokale markt en kunnen de lokale webwinkels en retailers veel beter bedienen dan een centrale organisatie. Samenwerken met lokale keurmerk-partners stelt ons dan ook in staat om de kracht van het lokale merk te gebruiken en om samen een globaal trustlogo samen te bouwen.”

In de komende drie maanden zal Safe.Shop in 12 landen gelanceerd worden om de nieuwe processen en systemen te optimaliseren. Webwinkels kunnen via hun nationale ecommerce-associatie of via www.safe.shop een keurmerk aanvragen. Het doel is om volgend jaar uit te breiden naar 30 landen. Er zijn onderhandelingen gaande met ecommerce organisaties in Canada, Frankrijk, Mexico, Spanje, Zuid-Korea, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

De Ecommerce Foundation is een onafhankelijke non-profit organisatie, geïnitieerd door wereldwijde nationale ecommerce verenigingen en online en omnichannel verkoopbedrijven uit industrieën zoals retail, travel & finance. De missie van de Stichting Ecommerce is het bevorderen van wereldwijde digitale handel. De stichting geeft 20 rapporten per jaar uit die een inkijk geeft in Ecommerce in 50+ landen, verder faciliteert de stichting het delen van kennis via www.ecommercewiki.org, een online community van ecommerce professionals. Sinds november 2017 beheerd zij het Global Ecommerce keurmerk, Safe.Shop.

Tags

Safe.ShopSafe.Shop Ecommerce FoundationEcommerce Foundation keurmerkkeurmerk

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!