Home | retail | Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 20/06/2017 om 12:30

Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

De researchafdeling van kredietverzekeraar Euler Hermes maakte een ‘scorekaart’ van de digitale kansen en bedreigingen voor de 12 grootste retail-landen. China en India gooien hoge ogen op de Retail Risk Map. Frankrijk, Japan, Italië en Spanje hebben grote moeite om aan te haken. De VS, UK en Duitsland zijn goed gepositioneerd. Brazilië en Rusland bungelen onderaan.

Voor veel traditionele retailers is het nu of nooit. Om te overleven moeten ze hun businessmodel grondig bijstellen. Dat alles onder druk van de online-ontwikkelingen.  44% van de wereldbevolking heeft nu toegang tot internet (in 2000 was dat nog slechts 7%). In de geavanceerde economieën is de penetratiegraad van internet meer dan 80% (bijvoorbeeld Duitsland 86% Duitsland, in Zuid-Korea 84%).

Johan Geeroms, senior Risk Manager bij Euler Hermes Nederland: ”De online-mogelijkheden hebben de retail volledig op zijn kop gezet. Consumenten zijn anders gaan shoppen. De supply-chain is vergaand veranderd en ook de productpresentatie. Consumenten vergelijken producten online. Hierdoor zijn prijzen zwaar onder druk komen te staan. De winstgevendheid van veel traditionele winkels en ketens is in een paar jaar tijd bijna gehalveerd. Businessmodellen moeten op de schop terwijl grote investeringen nog lang niet zijn afgeschreven. Het aantal grote retailers (omzet +10 miljoen dollar) met betalingsproblemen, steeg in 2016 met 66%.”

Geeroms maakt de vergelijking met de mammoet die is uitgestorven. ”Als het niet lukt om aan te haken bij de digitale ontwikkeling, is het binnen afzienbare tijd afgelopen. De zware prijsoorlogen hebben de financiële middelen van veel traditionele retailers geminimaliseerd. Vooral in de VS zie je retailers uit pure wanhoop tech bedrijven opkopen om zo de noodzakelijke kennis en techniek in huis te halen. Maar daar ben je er niet mee. Retailing betekent tegenwoordig zoveel meer dan de verkoop van goederen aan particulieren.”

Geeroms noemt de noodzakelijke cross-channel benadering: ”Dat raakt vele aspecten. Niet alleen online shops en fysieke winkels, het gaat ook over handig betalen en vlot leveren, over het soepel regelen van retourzendingen en terugbetalingen, en natuurlijk ook slimme reclame en leadgeneratie. Het brengt hoge kosten met zich mee die veel retailers zwaar op de maag liggen. Voor de hybride klant moet alles soepel en samenhangend geregeld zijn, terwijl retailers de neiging hebben hun diensten op te delen in gescheiden compartimenten. Dat leidt tot weinig synergie en hoge kosten.”

Met de Retail Risk Map brachten onderzoekers van Euler Hermes de stand van zaken per land in beeld. Aan de hand van 10 indicatoren is zowel de potentie als het risico van de snelle digitalisering gemeten. Indicatoren zijn bijvoorbeeld het gebruik en de toegankelijkheid van big data, de mate waarin nieuwe betalingsmethoden zijn geïntegreerd en de kosten voor online aanwezigheid.

Enkele resultaten die de Retail Risk Map laat zien zijn dat bij de retailers in de VS, Groot-Brittannië, Duitsland en Zuid-Korea de druk het grootst is om het bedrijfsmodel te transformeren. Veel van de retailers zijn goed gepositioneerd. Al zal zeker een groep traditionele spelers het niet gaan redden.

China en India profiteren van slimme spelers die het digitaliseringspotentieel volop weten te benutten en daardoor enorme marktaandelen krijgen. Wel kent de toegang tot de onlinemarkt in deze landen flinke belemmeringen.

In Brazilië en Rusland ondervindt de retailsector beperkte druk van nieuwkomers en consumenten. Dat is een geluk bij een ongeluk want de meeste retailers missen de financiële middelen om een structurele verandering door te voeren.

Geeroms tot slot: ”Er zijn enorme verschuivingen gaande, Kijk naar Amazon dat voor 13,7 miljard dollar de biologische supermarktketen Whole Foods over wil nemen. Je zou denken: de omgekeerde wereld. Niet dus. In een klap krijgt Amazon een sterk merk en een netwerk van een slordige 400 winkels in handen. Een combinatie die in een klap alle online inspanningen van de ‘klassieke’ spelers van tafel veegt. De essentie is dat retailers goed zijn uitgerust om te dealen met het verschuivende landschap van hun markten. Het begint met bewustzijn. Echte ondernemers zien wat er aan de hand is en omarmen de kansen van de digitalisering én van een fysiek winkelnetwerk.”

Tags

Euler HermesEuler Hermes Whole FoodsWhole Foods Online-retailersOnline-retailers retailretail AmazonAmazon

Comments

Kenmerken

Het Nederlandse bedrijf Eurail.com was gisteravond onderdeel van de grote live show die Alibaba organiseerde ter afsluiting van Double 11 (Singles Day). In de laatste tien minuten van dit evenement, vlak voordat de omzet van het koopfestijn bekend werd gemaakt, gaven vijf internationale partners een korte presentatie over hun samenwerking met de Chinese webwinkelgigant. Eurail.com verkoopt via Alibaba Eurail treinpassen in China.

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
Ger Boersma is directeur bij Vertical Retailing, onlangs verscheen zijn boek Retail in Oorlog. Hij beschrijft de mogelijkheden van spraakgestuurde systemen.

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?

Blog: Alexa, welke apotheek heeft zondagdienst?0 ?php the_title() ?>776 dagen geleden
retour valory return reader algoritme

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending0 ?php the_title() ?>875 dagen geleden
Endeit, Controion

Endeit Capital verkoopt Contorion aan Hoffmann Group

Endeit Capital verkoopt Contorion aan Hoffmann Group0 ?php the_title() ?>877 dagen geleden
E-commerce

Wunderman voegt expertise toe aan hun nieuwe e-commerce divisie

Wunderman voegt expertise toe aan hun nieuwe e-commerce divisie0 ?php the_title() ?>880 dagen geleden
Mood Media winkel onderzoek

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop0 ?php the_title() ?>882 dagen geleden
E-mail campagne DDMA

Mailcampagnes met dynamische content en kleine omvang meest effectief

Mailcampagnes met dynamische content en kleine omvang meest effectief0 ?php the_title() ?>888 dagen geleden
retailtrends

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie0 ?php the_title() ?>891 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>903 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>905 dagen geleden
HAK Orea Distrifood Wheel of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Cushman & Wakefield NRW Paagman Yoghurt Barn Rituals

Paagman, Rituals en Yoghurt Barn zijn de beste retailers!

Paagman, Rituals en Yoghurt Barn zijn de beste retailers!0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>936 dagen geleden
Rick Moorman Retail Retail Event Of The Year 2017 Coolblue Paagman

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 2017

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 20170 ?php the_title() ?>936 dagen geleden
De Dutch Retail Experience Awards is een landelijke retailprijs voor de modezaken die hun winkelbeleving neerzetten op basis van de pijlers authenticiteit en duurzaamheid. Deze Award is in 2012 in het leven geroepen om vooruitstrevende retailers en winkelconcepten onder de aandacht te brengen en te stimuleren. Waarmee we de retailers inspiratie en goede voorbeelden geven van winkels die duurzaamheid in hun beleid verweven hebben.

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!

Inschrijvingen Dutch Retail Experience Awards 2017 geopend!0 ?php the_title() ?>946 dagen geleden
Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid0 ?php the_title() ?>954 dagen geleden
Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland0 ?php the_title() ?>957 dagen geleden
DenHaag Gerrit Vermeulen

Studenten helpen Haagse retailondernemers met social media

Studenten helpen Haagse retailondernemers met social media0 ?php the_title() ?>1014 dagen geleden
reinventing retail winnaar

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond0 ?php the_title() ?>1017 dagen geleden
Retailers kleding

Retailsector moet investeren in personeel en beleving

Retailsector moet investeren in personeel en beleving0 ?php the_title() ?>1023 dagen geleden
Bezoeksite

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen0 ?php the_title() ?>1030 dagen geleden
Amazon werkruimte

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!0 ?php the_title() ?>1036 dagen geleden
Advertenties in de stad

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?0 ?php the_title() ?>1099 dagen geleden
Ask More Questions bord

Retailers hebben moeite met de veranderende behoeften van hun klanten

Retailers hebben moeite met de veranderende behoeften van hun klanten0 ?php the_title() ?>1128 dagen geleden
Kiosk Koffie van het station

NS-retailconcept Kiosk geeft weer koppen koffie weg aan Leger des Heils

NS-retailconcept Kiosk geeft weer koppen koffie weg aan Leger des Heils0 ?php the_title() ?>1171 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!