Home | reclame | Welke ondernemer kan het beste pitchen?

Welke ondernemer kan het beste pitchen?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 24/03/2017 om 14:07

NK pitchen

Het NK Pitchen is een initiatief van Nathalie Mangelaars. Maandag vindt de tweede editie plaats. Zes ondernemers pitchen hun idee in de Jaarbeurs Utrecht. Vervolgens gaan er drie door naar de finale om te strijden voor de titel: Beste Pitcher van Nederland. Een jury bestaande uit Eddy Zoëy (presentator en ondernemer), Remy Ludo Gieling (Hoofdredacteur Sprout),  Frank Appeldoorn (Principal Volta Ventures) en Nathalie Mangelaars (Elevator Pitch Specialist Pitch Queen) zelf bepalen de winnaar.  Wout Plevier verzorgt tussendoor een keynote. Publiek kan de finale bijwonen.

De zes deelnemers zijn Michiel Kalverda, Eline Leijten,  Alex Dongs, Ralph de Groot, Sabrina Bos en Lucas van der Meulen.

Michiel Kalverda uit Utrecht presenteert TMI inc. Een concept voor innovatieve online journalistiek voor jongeren. Het verdienmodel zit in het eigentijds onderzoek met de doelgroep, die weer van waarde is voor bedrijven.

Eline Leijten uit Amsterdam vertegenwoordigt Plugify. Een online marktplaats waar direct live muziek optredens kunnen worden geboekt. Op dit moment worden meer dan 600 artiesten aangeboden.

Alex Dongs uit Eindhoven gaat voor Bitsensor. Deze webapplicatie biedt level online bewaking, monitoring en bescherming. Na bedrijven te hebben gehackt, wordt getoond waar beveiligingslekken zitten en hoe belangrijk het is om online beter beschermd te zijn.

Ralph de Groot uit Rotterdam heeft Restoranto in de aanbieidng. Een applicatie die last-minute aanbiedingen van restaurants aanbiedt. Voor elke maaltijd die wordt geboekt, wordt een maaltijd gedoneerd aan iemand in hongersnood.

Sabrina Bos uit Amsterdam laat accesART zien. ’s wereld eerste benchmarketing platform voor individuele kunstenaars (kunst van over de hele wereld). Binnen de online shop heeft de artiest een eigen shop, hoe meer ze verkopen, hoe hoger de prijs. Dit om de waarde van kunst en positie van de kunstenaar transparant te maken voor (potentiële) kopers.

Lucas van der Meulen uit Groningen stelt Surprise dinner voor. Een platform dat verrast op culinair gebied. Één uur van te voren krijg de gast pas te weten waar het diner wordt genuttigd. De restaurants zijn gekozen door foodcuratoren als chefkoks en foodbloggers.

Vorig jaar won Jouri Schoemaker van Shake-On de titel en de bijbehorende hoofdprijs van € 10.000,- aan diensten.

Volgens Nathalie Mangelaars zien Nederlandse ondernemers pitchen onterecht al verkopen: ”Het doel van een pitch is om de connectie te maken met de ander. Door nieuwsgierigheid op te wekken laat je zien waarin je je onderscheidt. Binnen 1 minuut beslist een potentiële klant niet of er daadwerkelijk zaken worden gedaan. Maar klanten weten wel of ze enthousiast zijn om meer te weten te komen over je bedrijf. Wanneer Nederlandse ondernemers pitchen als ‘enthousiasmeren’ gaan zien in plaats van verkopen, neemt dit al een hoge drempel weg.”

”Nederlandse ondernemers zijn erg bescheiden,” volgens Mangelaars. ”In Nederland zeggen we eerder: ‘Wij krijgen er echt energie van dat wij voor de klanten mogen werken die tot de top 5 behoren in onze branche’. In plaats van het Amerikaanse: ‘Wij zijn de beste in onze branche en werken ook alleen voor de beste bedrijven.’ Bescheidenheid kenmerkt de Hollandse pitch en vinden wij prettiger om naar te luisteren.”

Tags

TMI incTMI inc accesARTaccesART SproutSprout Shake-OnShake-On Surprise dinnerSurprise dinner Jouri SchoemakerJouri Schoemaker BitsensorBitsensor Eddy ZoëyEddy Zoëy Nathalie MangelaarsNathalie Mangelaars RestorantoRestoranto NK PitchenNK Pitchen PlugifyPlugify Jaarbeurs UtrechtJaarbeurs Utrecht

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!