Home | retail | Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day

Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 11/11/2016 om 09:33

Chinees fenomeen Single's day

Vandaag 11 november is het Singles’ Day. Deze Chinese feestdag ter ere van vrijgezellen werd hier nog maar twee jaar geleden door grote modeketens als Zara, ASOS en H&M geïntroduceerd maar lijkt Nederland nu langzaam aan te veroveren. Vrijgezellendag ontstond ooit uit protest tegen de maatschappelijke druk om een partner te vinden. Het is de bedoeling dat singles zichzelf trakteren op een klein cadeau. Maar het is inmiddels uitgegroeid tot de drukste online shoppingdag ter wereld, vooral omdat Alibaba flink uitpakt. In Nederland richt een site als www.singlesdaydeal.nl zich op het Chinese fenomeen.

Online erotiekshop EasyToys heeft in aanloop naar Singles’ Day ondervonden dat er een sterke toename is geweest van verkochte seksspeeltjes. “Met name luchtdruk vibrators voor vrouwen zijn de laatste dagen zo populair geworden dat we de vraag nog maar net kunnen bijbenen, maar ook masturbators voor mannen doen het erg goed op het moment,” zegt EasyToys directeur Eric Idema. “Omdat we onze speeltjes ook aan China leveren wisten we al wat de potentie van deze dag zou kunnen zijn, maar dat Singles’ Day nu al zo populair zou zijn in Nederland en in andere Europese landen, kwam ook voor ons als een verrassing.”

Opvallend detail is dat Singles’ Day, net als Black Friday, zich kenmerkt door hoge kortingen en aanbiedingen op de dag zelf, en niet specifiek in de dagen voor de feestdag. Volgens Idema zou dit een teken kunnen zijn dat Singles’ Day als meer gezien wordt dan alleen maar een commercieel festijn, maar misschien een soortgelijke status kan krijgen als Valentijnsdag.

Nederlandse webshops die vandaag nog snel mee willen genieten van Singles’ Day in China zijn al te laat. De alsmaar groeiende Chinese middenklasse zoekt wel steeds vaker naar Westerse producten. Daphne Tuijn van het gespecialiseerde WebshopinChina raadt daarom vooral producenten op het gebied mode, cosmetica, persoonlijke verzorging, huishoudelijke apparaten en food & beverages aan om naar de mogelijkheden te kijken.

Tuijn begeleidt met haar bureau Nederlandse merken met de online verkoop van hun producten in China: ”Onze clientèle is enorm divers: van oordopjes tot vitaminepillen en van mode tot sportvoeding. We werken zelfs samen met een kunsthandelaar die Oud-Hollandse schilderijen verkoopt via een Chinees platform.”

Webshops die volgend jaar wel in China actief willen zijn in China kunnen nu maar alvast marktonderzoek gaan doen zodat de doelgroep en het productaanbod bepaald kunnen worden. Daarnaast moet in marketing worden geïnvesteerd in marketing. Tuijn adviseert haar klanten om minimaal een jaar uit te trekken om break-even te draaien. ”Chinezen zijn van nature wantrouwig en het kost nou eenmaal veel tijd en inspanning om hun harten te veroveren.”

Tags

EasyToysEasyToys AlibabaAlibaba Singles' DaySingles' Day Black FridayBlack Friday WebshopinChinaWebshopinChina

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!