Home | Logistiek/e-commerce | Webshops kunnen straks wanbetalers gaan screenen

Webshops kunnen straks wanbetalers gaan screenen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 02/11/2016 om 13:26

Snap store teleurstellende bestelling

Consumentendata leverancier Consumatrix lanceert binnenkort onder de naam GarantPay een check waarbij webshops klanten kunnen screenen op wanbetaling en tevens wanbetalers kunnen registreren. Het GarantPay register is inmiddels geregistreerd met een meldingsnummer bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Op de site wordt aangegeven dat de check binnenkort beschikbaar is.

Binnen andere branches zijn er al soortgelijke registers. Onder meer zorgverzekeraars, banken en telecombedrijven beschikken al langer over dergelijke samenwerkingsverbanden waarbij informatie wordt uitgewisseld over fraudeurs en wanbetalers. Het te starten samenwerkingsverband tussen webshops heeft uiteraard een financieel maar zeker ook een maatschappelijk belang. Het voorkomen dat personen en bedrijven verplichtingen voor het gebruik van goederen of diensten aangaan die zij niet kunnen dragen of niet willen betalen is soms ook zelfbescherming. Bijvoorbeeld mensen die onder curatele staan kunnen zelf geen bestelling doen maar wel wanneer dit door de bewindvoerder gebeurt. GarantPay wil een registratiesysteem starten van personen en bedrijven die bij minimaal 3 aangesloten webshops een openstaande vordering hebben.

Het verschil tussen wanbetaling en fraude is echter niet altijd even duidelijk. Maar het is natuurlijk absurd dat veel webshops frauderende klanten moeten accepteren omdat er geen of nauwelijks mogelijkheden zijn om een screening te doen op online fraude. Voor een branche die dit jaar de grens van 18 miljard omzet zal naderen is het verontrustend dat het antwoordt hierop uitblijft.

Schatting over de totale omvang van de fraudes lopen uiteen van honderd tot enkele honderden miljoenen aan fraude per jaar. Een jaar geleden werd Zalando voor 18,5 miljoen euro slachtoffer van online fraude. Soorten fraudes variëren van misbruik met waardebonnen, niet betalen bij een achteraf betaalmogelijkheid tot producten die geretourneerd worden en waarmee gesjoemeld wordt.

Volgens Luke Liplijn directeur van databedrijf Consumatrix is er niet echt een oplossing op dit moment. “De Politie heeft een poosje geleden de website www.mijnpolitie.nl gelanceerd zodat kopers online handmatig gecheckt kunnen worden, maar dit blijkt onvoldoende effectief. Handmatig een check doen wanneer je duizenden orders per dag moet verwerken is geen optie en op mijnpolitie.nl is maar een klein percentage van de fraudeurs te vinden. De grootste groep online fraudeurs detecteer je hier niet mee en heeft een geringe pakkans, dit werkt georganiseerde misdaad in de hand.”

Consumatrix heeft inmiddels een melding gedaan bij de Autoriteit Persoonsgegevens. De protocollen waarin deze gegevensverwerking is uitgeschreven streeft naar objectieve registratie en houdt o.a. rekening met de bewaartermijnen van persoonsgegevens. Er moet ook een geschillencommissie komen die bij eventuele vragen van betrokkenen hoor en wederhoor kan bieden daarnaast kunnen consumenten gegevens over eigenregistratie(s) opvragen.

Tags

GarantPayGarantPay ConsumatrixConsumatrix

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!