Home | retail | We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 14/03/2018 om 13:03

Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat consumenten geen eigen, objectieve mening over merk of product kunnen vormen als zij een advertentie of reclame zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

Sommige vormen van reclame kunnen bij consumenten een reactie opwekken die ze niet kunnen beheersen. Nieuw onderzoek van hoogleraren Mandy Hütter en Steven Sweldens aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) bewijst dat. Zij ontwikkelden een nieuwe methode waaruit blijkt dat consumenten geen eigen, objectieve mening over een merk of product kunnen vormen als zij een advertentie zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

In het onderzoek van Hütter en Sweldens kregen de deelnemers onbekende merken te zien, samen met positieve of negatieve afbeeldingen. Vervolgens werden ze gevraagd naar hun mening over elk merk. Zoals verwacht, reageerden ze positiever op merken die met aantrekkelijke beelden werden geassocieerd.

Maar als deelnemers de opdracht kregen, en zelfs financieel beloond werden, om hun mening te herzien, lukte dat niet volledig. Dit bewijst dat we de invloed van positieve (maar ook negatieve) stimuli op onze merkattitudes niet volledig kunnen controleren, zelfs als we daar ons uiterste best voor doen.

Sweldens zegt hierover: “Dit onderzoek toont aan dat consumenten geen volledige controle hebben over de effecten van dit type reclame. Zelfs als ze die bewust proberen te veranderen, blijft de advertentie ze beïnvloeden. We moeten ons daarom ernstig afvragen of deze techniek wel ethisch is en of er strengere regelgeving nodig is, vergelijkbaar met het verbod op subliminale boodschappen. Denk daarbij vooral aan categorieën als op kinderen gerichte reclame en advertenties voor producten zoals sigaretten en alcohol.”

Het is al een tijd bekend dat reclame met dit soort positieve stimuli de mening van consumenten beïnvloedt. Tot nu toe was het echter onduidelijk of, en in welke mate, consumenten die invloed konden sturen. Uit het onderzoek: Dissociating Controllable and Uncontrollable Effects of Affective Stimuli on Attitudes and Consumption van Hütter en Sweldens blijkt nu voor het eerst dat een aanzienlijk deel van die invloed onbeheersbaar is, en voorkomt dat consumenten een onafhankelijke mening over een merk of product kunnen vormen.

Tags

Mandy HütterMandy Hütter Erasmus University (RSM)Erasmus University (RSM) Steven SweldensSteven Sweldens Rotterdam School of ManagementRotterdam School of Management Erasmus UniversiteitErasmus Universiteit reclamereclame

Comments

Kenmerken

Onderzoek door Spotta wijst uit dat huis-aan-huis folder het effect van tv-reclame versterkt. ST&T deed neuromarketingonderzoek met eye tracking en EEG.

Folder versterkt het effect van tv-reclame

Folder versterkt het effect van tv-reclame0 ?php the_title() ?>601 dagen geleden
Kinderen worden naar eigen zeggen het meest beïnvloed in hun koopgedrag door vrienden. Dit blijkt uit de Junior Monitor van Wijzer in geldzaken in het kader van de Week van het Geld. Naast invloed van vrienden heeft reclame grootste invloed op koopgedrag van kinderen. Verder geeft één op de zes onderzochte basisschoolleerlingen aan dat het vaak voorkomt dat ze iets willen kopen omdat ze het in een vlog hebben gezien.

Vlog voor één op de zes kinderen vaak reden om iets te willen kopen

Vlog voor één op de zes kinderen vaak reden om iets te willen kopen0 ?php the_title() ?>618 dagen geleden
Volgens Amit Bhattarchajee (Rotterdam School of Management, Erasmus University) toont populaire cultuur nogal stereotypische beelden over winst maken.

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?0 ?php the_title() ?>628 dagen geleden
Koekjes op basis van insecten! kweekvlees! Of gerecycled water, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is! Zelfs bewuste consumenten moeten eerst hun weerzin overwinnen om dat te eten of drinken. Onderzoek van dr. Anne-Kathrin Klesse van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Janet Geipel en Constantinos Hadjichristidis toont aan dat het beschrijven van duurzame maar afstotelijke producten in een tweede taal ervoor zorgt dat mensen eerder bereid zijn ze te eten.

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker0 ?php the_title() ?>631 dagen geleden
Tijdens Stakeholder Management Award (opvolger van de Reputatie Management Award) zijn bol.com (profit) en NS (not-for-profit) tot winnaar uitgeroepen.

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 2018

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 20180 ?php the_title() ?>642 dagen geleden
Reclamebureau Fama Volat opent na Eindhoven en Amsterdam vestiging in Nijmegen. Dit bureau legt focus op strategie en onderzoek naar gedragsbeïnvloeding.

Fama Volat start bureau in gedragsbeïnvloeding

Fama Volat start bureau in gedragsbeïnvloeding0 ?php the_title() ?>650 dagen geleden
Als auto onderdeel is van identiteit (psychologisch eigenaarschap) moet deelauto als alternatief worden geboden, zeker niet als vervanging.

Hoe gaan autoliefhebbers in een deelauto?

Hoe gaan autoliefhebbers in een deelauto?0 ?php the_title() ?>658 dagen geleden

CamHatch verschaft privacy met cover over de webcam

CamHatch verschaft privacy met cover over de webcam0 ?php the_title() ?>667 dagen geleden
Het is vandaag World Television Day. In 1996 riep de Verenigde Naties deze dag uit om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van TV. De Global TV Group - bestaande uit broadcasters en brancheorganisaties - grijpt dit jaar World Television Day aan om voor het eerst gezamenlijk naar buiten te treden met nieuwe, wereldwijde cijfers over TV. De cijfers tonen aan dat TV een krachtig reclamemedium form-control is en blijft met veel impact voor TV-reclamecampagne.

Gemiddelde TV-reclamecampagne krijgt in Nederland 63 miljoen views

Gemiddelde TV-reclamecampagne krijgt in Nederland 63 miljoen views0 ?php the_title() ?>729 dagen geleden
Onderzoek toont aan dat hersenscans voorspellingen over individuele voorkeuren bij ophalen van geld bij een groot publiek nauwkeuriger maken.

Hersenscans voorspellen succes van crowdfunding

Hersenscans voorspellen succes van crowdfunding0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
Een advertentie is effectiever wanneer de leeftijd van het model in de advertentie overeenkomt met de gevoelsleeftijd van de uiteindelijke doelgroep. De gevoelsleeftijd van consumenten van 50 jaar en ouder ligt, over het algemeen, 10 jaar lager dan hun werkelijke leeftijd. Dit blijkt uit onderzoek van het Bindinc. Kenniscentrum in samenwerking met MediaTest onder ruim 300 respondenten. 

Leeftijd van een model is van invloed op de waardering van de advertentie

Leeftijd van een model is van invloed op de waardering van de advertentie0 ?php the_title() ?>757 dagen geleden
Natascha Hokke, Danny Kaan, Nick Kiran en Talitha Nöllen-de Haas zijn genomineerd voor Het Rotterdams Communicatie Talent 2017.

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 2017

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 20170 ?php the_title() ?>787 dagen geleden
toerisme Door de informatie in tweets slim te combineren kan duidelijk worden gemaakt hoe grote groepen bezoekers de stad gebruiken en wat de opkomende toeristische hotspots zijn. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets. Zijn aanpak kan nuttig zijn voor steden die hun toeristische sector willen stimuleren en voor bedrijven die daaraan willen verdienen.

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme0 ?php the_title() ?>825 dagen geleden
Exterion liet de onderzoeksresultaten van 136 Out-of-Home campagnes analyseren door de faculteit Communicatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Amsterdam. De unieke studie, mede mogelijk gemaakt door memo2, onderzocht enerzijds de kracht van herhaalde blootstelling aan buitenreclame en anderzijds de invloed van creatie op de effectiviteit van buitenreclame. Er blijken zes aspecten invloed te hebben op de Brand Uplift van een Out-of-Home-campagne. Het gaat om Informatiecues, Contrast, Nostalgie, Visueel vs Tekstueel, Brand Awereness en Aankoopintentie.

Hoe trek je efficiënt de aandacht van de consument?

Hoe trek je efficiënt de aandacht van de consument?0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
media online nieuwsmediagebruik

Klassieke media nog dominant bij nieuwsgebruik

Klassieke media nog dominant bij nieuwsgebruik0 ?php the_title() ?>881 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Steven SweldensConsumer Behavior and Marketing

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit0 ?php the_title() ?>882 dagen geleden
Screenforce en RAB sitebezoek

TV- en radiocampagnes stimuleren sitebezoek merken

TV- en radiocampagnes stimuleren sitebezoek merken0 ?php the_title() ?>891 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Vloermarkering marketing supermarkt goal gradient effect

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?0 ?php the_title() ?>972 dagen geleden
Philips die de prijs voor de beste reputatie in ontvangst neemt

Philips wint voor het tiende jaar op rij de prijs voor de beste reputatie

Philips wint voor het tiende jaar op rij de prijs voor de beste reputatie0 ?php the_title() ?>988 dagen geleden
reinventing retail winnaar

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond0 ?php the_title() ?>1017 dagen geleden
Coolblue magazijn

Cosmeticamerk Rituals, Royal Reesink NV en Coolblue creëren meeste banen

Cosmeticamerk Rituals, Royal Reesink NV en Coolblue creëren meeste banen0 ?php the_title() ?>1030 dagen geleden
Hersenen in schedel

Meest effectieve televisiereclames belichten voordelen product en prikkelen

Meest effectieve televisiereclames belichten voordelen product en prikkelen0 ?php the_title() ?>1031 dagen geleden
Hotello jaar 2017

Wie wordt Hotello of the Year 2017?

Wie wordt Hotello of the Year 2017?0 ?php the_title() ?>1050 dagen geleden
Mobiele telefoonreclame

Strenge eisen voor reclame voor verkoop mobiele telefoons op afbetaling

Strenge eisen voor reclame voor verkoop mobiele telefoons op afbetaling0 ?php the_title() ?>1052 dagen geleden
Cynthia Schultz

Commissariaat voor de Media pakt sluikreclame bij vloggers aan

Commissariaat voor de Media pakt sluikreclame bij vloggers aan0 ?php the_title() ?>1085 dagen geleden
Papers, please videogame

Medewerkers trainen is serieus spel

Medewerkers trainen is serieus spel0 ?php the_title() ?>1086 dagen geleden
Sprite refresh flesje

Steeds vaker alternatieve reclamestrategieën

Steeds vaker alternatieve reclamestrategieën0 ?php the_title() ?>1092 dagen geleden
Overmaat reclame

Klanten voelen zich constant gevolgd door online reclame

Klanten voelen zich constant gevolgd door online reclame0 ?php the_title() ?>1134 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!