Home | retail | Wat hebben modebedrijven aan RFID?

Wat hebben modebedrijven aan RFID?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 17/05/2017 om 11:58

RIFD mode Scapa G-Star Raw

Tien Nederlandse en Belgische modebedrijven delen kennis en ervaringen over RFID implementaties in de nieuwe expertgroep RFID in de mode in de Benelux. Onder meer GIKS Mode, Komono, Van de Velde, Bel&Bo, Scapa, G-Star Raw, Wolkyshop en Dobotex hebben gemerkt dat technische en organisatorische barrières het grootste struikelblok vormen bij het implementeren van RFID. Met de ervaring en business cases die bedrijven hebben opgedaan en gedeeld binnen de expertgroep RFID zijn de initiatiefnemers van de expertgroep –  GS1 Nederland, GS1 Belgium & Luxembourg,  vLm community Fashion Logistiek en het VIL (Vlaams Instituut Logistiek) – ervan overtuigd dat de modesector klaar is voor sectorbrede grootschaligere implementaties met RFID.

RFID (Radio Frequentie Identificatie) wordt tijdens het productieproces op het kledingstuk als een tag (soort elektronisch etiket) aangebracht die gegevens uitzendt via radiogolven. Op de tag wordt een uniek identificatienummer gecodeerd. De tag vormt eveneens de sleutel naar andere informatie zoals locatie, conditie en status van het kledingstuk. Deze gegevens van de tag worden opgeslagen in een externe database.

De online consument zet de bestaande businessmodellen onder druk. Modebedrijven hebben geïnvesteerd in digitale media en achterliggende (IT-)systemen om hun klanten ook online zo goed mogelijk te bedienen. Ze stappen daarom in toenemende mate over op RFID. ”Nu de barrières zo langzamerhand tot het verleden gaan behoren, de prijzen van tags dalen zijn de voordelen van RFID niet meer weg te wuiven,” zeggen de vier initiatiefnemers.

Alle voordelen voor zowel leveranciers als retailers, zorgt voor een sterk gegroeide interesse in het gebruik van RFID op itemniveau. In de nieuwe Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux hebben de bedrijven afgelopen jaar gewerkt om samen tot oplossingen in de modesector te komen.

Het doel van de nieuwe Expertgroep RFID in Fashion in de Benelux is om ervaringen uit te wisselen, drempels voor een brede implementatie te verlagen en de opgebouwde praktijkkennis ter beschikking te stellen aan de gehele markt. Zo  zijn de marktspelers beter op elkaar afgestemd en wordt de implementatie van RFID goedkoper.

Als de RFID-technologie breed zal worden toegepast, dan staat de logistieke keten revolutionaire veranderingen te wachten. Omdat elk individueel item snel kan worden geïdentificeerd, neemt bij leveranciers de accuratesse van de orderpicking en orderverzending met maar liefst tachtig procent toe. Fouten in de verzending worden nagenoeg geëlimineerd en dat betekent dat er dan nog maar een tiende nodig is van de tijd die retailers doorgaans nodig hebben voor de goederenontvangst.

”Als de RFID-technologie breed zal worden toegepast, dan staat de logistieke keten revolutionaire veranderingen te wachten,” wordt gesteld.

Bijkomende voordelen voor leveranciers zijn dalende kosten voor voorraadbeheer, minder klachten en retourzendingen (ook daarvan dalen de kosten aanzienlijk), een betere controle op vervalsingen van dure luxe (kleding)merken en meer mogelijkheden om het zoekraken van artikelen te voorkomen. Ook zijn er nog logistieke voordelen te realiseren zoals een elektronisch leverbewijs en een meer betrouwbare goederenontvangst.

Voor retailers betekent het gebruik van EPC-codes en RFID dat nagenoeg elk item traceerbaar is door de gehele keten, tot en met het winkelschap. Eén van de voordelen als bedrijven aan de slag gaan met RFID zit in de voorraadbetrouwbaarheid in de winkel aan het einde van het seizoen. Ligt de voorraadbetrouwbaarheid nu rond de 63%, met RFID is de betrouwbaarheid van voorraden met 95% nagenoeg volledig. Dat dit ook gevolgen heeft voor het voorkomen van lege schappen is evident. Doordat kledingwinkels weten wat ze op de rekken hebben hangen verminderen ze de out-of-stocks met de helft. Bovendien weten retailers door de betere verkrijgbaarheid van artikelen ook nog eens meer te verkopen.

Frank Huele, vLm community Fashion Logistiek: ”Na een jarenlange windstilte rondom RFID, merken we dat de vraag naar RFID-ervaringen groter wordt. Bedrijven zijn bij het implementeren van RFID gestuit op technische issues en organisatorische, operationele problemen. Nu zien we dat er toch heel wat bedrijven overtuigd zijn van de grote voordelen en ze hebben goede business cases. Dat geldt onder meer voor bedrijven die hun webshop naar hun fysieke stores willen brengen. Kortom, de voordelen zijn evident; er zijn voldoende pilots en case studies die dat aantonen.”

Jan Merckx, Vlaams Instituut Logistiek (VIL): “De interesse van de modesector om RFID te implementeren, is het resultaat van een dubbele behoefte: enerzijds stelt de sector vast dat de nauwkeurigheid van voorraden slechts een score van 60 à 70% behaalt, terwijl er anderzijds behoefte is aan een technologie die de logistieke keten verbetert én diefstal tegen gaat. De opkomst van omnichannel heeft het verlangen nog een boost gegeven: wie de stap naar online verkoop wil zetten, moet kunnen terugvallen op een systeem dat de voorraadnauwkeurigheid waarborgt.”

Tags

G-Star RawG-Star Raw WolkyshopWolkyshop Bel&BoBel&Bo DobotexDobotex GS1 NederlandGS1 Nederland Vlaams Instituut LogistiekVlaams Instituut Logistiek Expertgroep RFID in Fashion in de BeneluxExpertgroep RFID in Fashion in de Benelux GIKS ModeGIKS Mode ScapaScapa KomonoKomono Van de VeldeVan de Velde RFIDRFID retailretail

Comments

Kenmerken

GS1 Nederland en Icecat gaan gezamenlijk een datapool oprichten die is gevuld met gestructureerde artikeldata: GS1 Fashion Base. Beide partijen tekenden onlangs een samenwerkingsovereenkomst. De nieuwe datapool maakt het makkelijker artikeldata te delen.  Het initiatief wordt ondersteund door Inretail en Modint, brancheorganisatie in retail non-food en mode.

GS1 en Icecat lanceren datapool met artikeldata voor mode

GS1 en Icecat lanceren datapool met artikeldata voor mode0 ?php the_title() ?>568 dagen geleden
Active Ants heeft de grootste Autostore van de Benelux in gebruik genomen. Met een capaciteit van maar liefst 64.000 bakken, 32 robots en 6 poorten heeft zij haar huidige Autostore systeem meer dan verdubbeld. Active Ants verzorgt de e-fulfilment voor webwinkels van Dille & Kamille, Hallmark, Girav, Supersmart, BNNVARA en Grolsch. Active Ants biedt daarnaast ook Basketpic, daarmee ontvangt de eindklant per mail een foto van de werkelijke bestelling, terwijl deze klaar wordt gemaakt voor verzending. meerderheid

Active Ants, die van de reclame voor Rabobank, verdubbelt capaciteit

Active Ants, die van de reclame voor Rabobank, verdubbelt capaciteit0 ?php the_title() ?>645 dagen geleden
Maison Lab is een webshop waar producten van onder meer Vans, Michael Kors, Valentino, Supertrash, Tommy Hilfiger, Zoe Karssen, Steve Madden, Levi’s voor helft van de prijs worden verkocht. Met een feedbackformulier werd klanten van het digitale outlet center gevraagd wat zij van de huidige website vonden en wat er volgens hen eventueel verbeterd kon worden.

Zo helpt de klant bij ontwikkeling van Maison Lab

Zo helpt de klant bij ontwikkeling van Maison Lab0 ?php the_title() ?>658 dagen geleden
Onderzoek van Zebra Technologies toont dat groeiende bedrijven in detailhandel technische investeringen doen om operaties en winkelervaringen te verbeteren.

Verkoop in detailhandel stijgt de komende jaren met 3%

Verkoop in detailhandel stijgt de komende jaren met 3%0 ?php the_title() ?>664 dagen geleden
Alle verzendingen van Verzendverpakkingenshop worden inmiddels door Bunzl voorzien van SmartiX, een innovatief label met NFC-technologie. Door dit label te scannen kan de klant via een beveiligd protocol direct contact opnemen met de verkoper en bijvoorbeeld een retourproces starten.

Bunzl zorgt met SmartiX voor optimalisering van bestel- en retourproces

Bunzl zorgt met SmartiX voor optimalisering van bestel- en retourproces0 ?php the_title() ?>665 dagen geleden
Het Antwerpse kledingmerk Essentiel is al gevestigd in Amsterdam, Haarlem en 's Hertogenbosch. In 2018 volgen Utrecht, Rotterdam én Maastricht.

Essentiel opent volgend jaar winkels in Utrecht, Rotterdam én Maastricht

Essentiel opent volgend jaar winkels in Utrecht, Rotterdam én Maastricht0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
Na 25 jaar voorbereiding wordt een nieuw Europees systeem voor standaardaanduiding van kledingmaat in gebruik genomen. Branche verwacht minder retouren.

Eindelijk één kledingmaat in Europa

Eindelijk één kledingmaat in Europa0 ?php the_title() ?>752 dagen geleden

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
IT's Perfect biedt wholesale, retail, CMT , webshop, distributie, kassa en App voor voorraadinventarisatie en pickscanning. Dstrezzed en Chasin sluiten aan

Dstrezzed en Chasin’ kiezen voor IT’s Perfect Fashion solutions

Dstrezzed en Chasin’ kiezen voor IT’s Perfect Fashion solutions0 ?php the_title() ?>877 dagen geleden
Nedap voorkomt in Italië bij 170 winkels Fiorella Rubino winkeldiefstal door iD Top Radio Frequency Identification (RFID) bij winkeluitgangen aan plafond.

Nedap voorkomt met RFID winkeldiefstal bij 170 Fiorella Rubino winkels

Nedap voorkomt met RFID winkeldiefstal bij 170 Fiorella Rubino winkels0 ?php the_title() ?>882 dagen geleden
LIDL Heidi Klum

Heidi Klum ontwerpt toegankelijke mode voor Lidl

Heidi Klum ontwerpt toegankelijke mode voor Lidl0 ?php the_title() ?>919 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>925 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>933 dagen geleden
Saks OFF 5TH Rotterdam Amsterdam

Nieuw winkelconcept Saks OFF 5TH opent eerste store in Rotterdam

Nieuw winkelconcept Saks OFF 5TH opent eerste store in Rotterdam0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab0 ?php the_title() ?>941 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>948 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>958 dagen geleden
Rick Moorman Retail Retail Event Of The Year 2017 Coolblue Paagman

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 2017

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 20170 ?php the_title() ?>958 dagen geleden
PC Hooftstraat

Winkelstraat.nl hangt naakte modellen bomvol merktattoos op de PC Hooftstraat

Winkelstraat.nl hangt naakte modellen bomvol merktattoos op de PC Hooftstraat0 ?php the_title() ?>959 dagen geleden
FNG Suitcase Miss Etam Steps

Claudia Sträter, Miss Etam en Steps krijgen gezelschap van Suitcase

Claudia Sträter, Miss Etam en Steps krijgen gezelschap van Suitcase0 ?php the_title() ?>960 dagen geleden
Christian Kromme Spotify, Amazon disruptie Silicon Valley Tesla

Technologische innovaties zijn voorspelbaar

Technologische innovaties zijn voorspelbaar0 ?php the_title() ?>968 dagen geleden
Brandsfit sponsor sportclubs

Brandsfit biedt sportclubs gratis tenues door een slim sponsormodel

Brandsfit biedt sportclubs gratis tenues door een slim sponsormodel0 ?php the_title() ?>974 dagen geleden
VIVA Fashionchick Net 5 Yara Michels, Patty Zomer Xelly Cabau van Kasbergen

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan0 ?php the_title() ?>975 dagen geleden
Jan Boskamp Alca Fashion De Kuip Hotterdan

Jan Boskamp zoekt modellen met een maatje meer voor Alca Fashion

Jan Boskamp zoekt modellen met een maatje meer voor Alca Fashion0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
Lincherie 3D paskamer

Lincherie helpt bij keuze juiste BH-maat met innovatieve 3D-scanspiegel in paskamer

Lincherie helpt bij keuze juiste BH-maat met innovatieve 3D-scanspiegel in paskamer0 ?php the_title() ?>995 dagen geleden
Bubble&Stitch

Amsterdamse Bubble&Stitch beste en meest innovatieve stomerij van 2017

Amsterdamse Bubble&Stitch beste en meest innovatieve stomerij van 20170 ?php the_title() ?>996 dagen geleden
Enkele medewerkers van The Sting die gebruikt zijn als modellen

The Sting transformeert medewerkers tot modellen

The Sting transformeert medewerkers tot modellen0 ?php the_title() ?>1014 dagen geleden
Ekster smart wallet

Deze portemonnee raak je nooit meer kwijt!

Deze portemonnee raak je nooit meer kwijt!0 ?php the_title() ?>1018 dagen geleden
IOS public

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie0 ?php the_title() ?>1022 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>1028 dagen geleden
Retailers kleding

Retailsector moet investeren in personeel en beleving

Retailsector moet investeren in personeel en beleving0 ?php the_title() ?>1045 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!