Home | Conversie | Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Conversie op 02/03/2018 om 13:42

Volgens Amit Bhattarchajee (Rotterdam School of Management, Erasmus University) toont populaire cultuur nogal stereotypische beelden over winst maken.

Bedrijven met een winstoogmerk worden vaak als immoreel en schadelijk gezien, zelfs wanneer ze een positieve bijdrage aan de maatschappij leveren. Onderzoeker Amit Bhattarchajee van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) ontdekte dat mensen belangrijke marktmechanismen over het hoofd zien die bedrijven stimuleren om een waardevolle bijdrage aan de maatschappij te leveren. Het onderzoek kan bedrijven helpen beter te communiceren over de winst en de maatschappelijke waarde die ze creëren.

Onderzoeker Bhattarchajee stelt dat populaire cultuur ons nogal stereotypische beelden voorschotelt over winst maken. “Neem nou ‘The Wolf of Wallstreet’. In deze film probeert een beurshandelaar zelfzuchtig en ten koste van iedereen zo rijk mogelijk te worden.”

”De meeste van dit soort negatieve stereotypen over bedrijven en winsten komen neer op het idee dat winst maken wel ten koste moet gaan van iets anders,” legt hij uit. Anders gezegd: als een bedrijf winst maakt, dan krijgt iemand anders of de maatschappij de rekening gepresenteerd, bijvoorbeeld in de vorm van milieuschade, onderbetaalde werknemers, of te dure producten.

Dat beeld kwam ook naar voren uit de eerste twee enquêtes van het onderzoek, waarvan Jason Dana en Jonathan Baron de medeauteurs zijn. Uit de resultaten bleek namelijk dat hoe hoger de winst van een Fortune 500-bedrijf is, hoe vaker het als schadelijk voor de maatschappij wordt beschouwd. Dit mechanisme deed zich ook voor bij hele sectoren in de economie.

Deze uitkomst is op zich al interessant, zegt Bhattarchajee. De meeste experts zijn het er namelijk over eens dat concurrentie, zelfs bij imperfect functionerende markten, ervoor zorgt dat de meest winstgevende bedrijven ook de grootste maatschappelijke bijdrage leveren. Met dit onderzoek wilden de onderzoekers dan ook boven tafel krijgen waarom mensen eigenlijk zo wantrouwend staan tegenover het maken van winst, zelfs wanneer winsten aantoonbaar voor maatschappelijke vooruitgang zorgen.

Om duidelijk te maken waarom mensen zoveel argwaan koesteren jegens winstgevende bedrijven, voerden de onderzoekers een aantal aanvullende studies uit. Ze ontdekten allereerst dat het negatieve imago van winst direct voortvloeit uit het winstoogmerk zelf. Mensen beschouwen een organisatie automatisch als schadelijker, wanneer ze horen dat die zich richt op het maken van winst, bleek uit de resultaten.

Hij vertelt dat dit ook andersom werkt: “Wij vroegen de mensen zichzelf voor te stellen dat ze de directeur van een bedrijf waren. Veel van onze respondenten waren ervan overtuigd dat kwalijke zakelijke praktijken de winst van hun denkbeeldige bedrijf zou vergroten. Dit laat zien dat mensen denken dat juiste beslissingen voor een bedrijf maar weinig te maken hoeven hebben met juiste beslissingen voor de maatschappij in zijn geheel.”

Deze resultaten leken daarmee de aanname te onderschrijven dat mensen werkelijk geloven dat het maken van winst op de een of andere manier altijd ten koste van anderen moet gaan.

Maar in de huidige concurrerende markten kunnen bedrijven alleen winst blijven maken als zij hun klanten tevredenstellen. En consumenten vragen tegenwoordig steeds vaker om duurzaamheid en goede arbeidsomstandigheden.

Zelfs al hebben bedrijven puur egoïstische reden, dan nog zou het niet logisch zijn deze vraag van hun klanten te negeren, stelt de onderzoeker. Die bedrijven willen immers niet alleen nu –en tegen elke prijs–goed presteren, ook op de lange termijn willen bedrijven winst blijven maken.

“We merkten dat de deelnemers aan ons onderzoek erg gevoelig waren voor dat argument. Nadat we ze verteld hadden hoe consumenten het verschil kunnen maken in een concurrerende markt, stonden ze minder negatief tegenover het maken van winst”, vertelt Bhattarchajee.

Hetzelfde mechanisme kan worden toegepast op de bedrijfsreputatie. De onderzoeker merkt op: “Een slechte bedrijfsreputatie is natuurlijk schadelijk voor de omzet en winst. Wij stelden echter vast dat het publiek hier niet over nadenkt. Zodra we de mensen erop wezen dat ze informatie over reputatie kunnen delen met anderen en dat het onderdeel kan zijn van hun keuzeproces, vonden ze het maken van winst alweer minder verdacht.”

Tot slot stelden de onderzoekers vast dat mensen ook een negatieve houding ten opzichte van winst hebben omdat ze zich niet realiseren dat winst niet alleen een beloning is, maar ook bedrijven informatie biedt over hoe ze moeten innoveren en waarin ze moeten investeren. Wanneer het grote publiek de waarde inziet van nieuwe vaccins of efficiëntere batterijen die zonne-energie kunnen opslaan, kunnen ze dat duidelijk maken door de kassa bij deze bedrijven te laten rinkelen. Toen de onderzoekers de respondenten op deze signaalfunctie van winst wezen, werd hun houding ten opzichte van winst wederom positiever.

”Bedrijven moeten zich ervan bewust zijn dat het publiek, hun klanten, argwanend tegenover hun winsten staat en niet vanzelf ziet dat winst bedrijven kan prikkelen tot bijdragen aan een betere maatschappij. Wanneer mensen hier op gewezen worden, blijken ze wel in staat om nuances te onderscheiden in de drijfveren van bedrijven. Dit biedt bedrijven die laten zien niet alleen aan snelle winst te denken een kans zich niet alleen als slim of visionair neer te zetten, maar ook als fatsoenlijk,” besluit Bhattarchajee.

Tags

Amit BhattarchajeeAmit Bhattarchajee Fortune 500Fortune 500 Rotterdam School of ManagementRotterdam School of Management Erasmus UniversiteitErasmus Universiteit

Comments

Kenmerken

Nissan biedt voortaan innovatieve producten en services gericht op wonen en energieopslag. Op Building Holland worden xStorage-thuisbatterijen gelanceerd.

Autofabrikant Nissan gaat xStorage-thuisbatterijen aanbieden

Autofabrikant Nissan gaat xStorage-thuisbatterijen aanbieden0 ?php the_title() ?>683 dagen geleden
Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat consumenten geen eigen, objectieve mening over merk of product kunnen vormen als zij een advertentie of reclame zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame0 ?php the_title() ?>717 dagen geleden
Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat een overname de identiteit van een merk kan schaden waardoor het minder populair wordt.

Waarom sommige merken na een overname hun waarde verliezen

Waarom sommige merken na een overname hun waarde verliezen0 ?php the_title() ?>722 dagen geleden
Koekjes op basis van insecten! kweekvlees! Of gerecycled water, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is! Zelfs bewuste consumenten moeten eerst hun weerzin overwinnen om dat te eten of drinken. Onderzoek van dr. Anne-Kathrin Klesse van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Janet Geipel en Constantinos Hadjichristidis toont aan dat het beschrijven van duurzame maar afstotelijke producten in een tweede taal ervoor zorgt dat mensen eerder bereid zijn ze te eten.

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker0 ?php the_title() ?>732 dagen geleden
Tijdens Stakeholder Management Award (opvolger van de Reputatie Management Award) zijn bol.com (profit) en NS (not-for-profit) tot winnaar uitgeroepen.

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 2018

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 20180 ?php the_title() ?>743 dagen geleden
Om startups te helpen hun klantportfolio uit te breiden en hun omzet te verhogen, introduceert Microsoft het nieuwe programma ‘Microsoft for Startups’. Dit programma geeft startups toegang tot voordelen op het gebied van business, technologie en community. Microsoft for Startups is gebaseerd op een betrouwbaar platform dat met de startups meegroeit en ze in verbinding brengt met hun community en klanten. De komende twee jaar investeert Microsoft 500 miljoen dollar om startups verkoopsamenwerkingen te bieden.

Microsoft helpt Startups klantportfolio uit te breiden en omzet te verhogen

Microsoft helpt Startups klantportfolio uit te breiden en omzet te verhogen0 ?php the_title() ?>744 dagen geleden
Als auto onderdeel is van identiteit (psychologisch eigenaarschap) moet deelauto als alternatief worden geboden, zeker niet als vervanging.

Hoe gaan autoliefhebbers in een deelauto?

Hoe gaan autoliefhebbers in een deelauto?0 ?php the_title() ?>759 dagen geleden
Webwinkels en vervoerders slaan de handen ineen om de pakketbezorging nog duurzamer te maken. De e-commercesector streeft naar een reductie van 50% CO2-uitstoot in 2025 in de logistieke operatie ten opzichte van de huidige uitstoot. Een rekenmodel dat de CO2-uitstoot voor de pakketbezorging inzichtelijk maakt, gaat daarbij helpen.

E-commercesector start samenwerking om pakketbezorging nog duurzamer te maken

E-commercesector start samenwerking om pakketbezorging nog duurzamer te maken0 ?php the_title() ?>765 dagen geleden
Stripe is een wereldwijd softwareplatform voor het starten en runnen van een online onderneming. Sinds de lancering in 2011 is Stripe uitgegroeid tot een belangrijke drijvende kracht achter de mobile commerce-revolutie. Jaarlijks worden miljarden euro’s aan betalingen verwerkt voor honderdduizenden bedrijven in 25 landen. Stripe lanceert nu Elements: een oplossing waarmee online ondernemingen snel en makkelijk een moderne afrekenbeleving kunnen creëren.

Stripe maakt online afrekenen eenvoudiger met Elements

Stripe maakt online afrekenen eenvoudiger met Elements0 ?php the_title() ?>878 dagen geleden
Nadat Max Verstappen zondag de Grand Prix van Maleisië won een enorme vlucht bestelden klanten razendsnel een laatste limited edition modelauto van Jumbo.

Modelauto Max Verstappen razendsnel uitverkocht na Grand Prix-winst Maleisië

Modelauto Max Verstappen razendsnel uitverkocht na Grand Prix-winst Maleisië0 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
Natascha Hokke, Danny Kaan, Nick Kiran en Talitha Nöllen-de Haas zijn genomineerd voor Het Rotterdams Communicatie Talent 2017.

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 2017

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 20170 ?php the_title() ?>887 dagen geleden
De Erasmus Universiteit deed naar de reputatie van de 18 meest beroemde kunstmusea wereldwijd. Van Gogh Museum en Het Rijksmuseum staan in de top.

Van Gogh Museum en Rijksmuseum in de top van kunstmusea

Van Gogh Museum en Rijksmuseum in de top van kunstmusea0 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
toerisme Door de informatie in tweets slim te combineren kan duidelijk worden gemaakt hoe grote groepen bezoekers de stad gebruiken en wat de opkomende toeristische hotspots zijn. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets. Zijn aanpak kan nuttig zijn voor steden die hun toeristische sector willen stimuleren en voor bedrijven die daaraan willen verdienen.

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme0 ?php the_title() ?>926 dagen geleden
In de Randstad is explosieve groei van volledig elektrische auto’s te verwachten. Blijkt uit onderzoek van Stedin, RSM en ElaadNL.

Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad

Explosieve groei van elektrische auto’s in de Randstad0 ?php the_title() ?>927 dagen geleden
Taric

Taric Support levert tijdwinst bij douane

Taric Support levert tijdwinst bij douane0 ?php the_title() ?>961 dagen geleden
Stemproces Computable Awards 2017 gestart

Wie wint de Computable Awards 2017?

Wie wint de Computable Awards 2017?0 ?php the_title() ?>959 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Steven SweldensConsumer Behavior and Marketing

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit

Steven Sweldens hoogleraar Consumer Behavior and Marketing aan Erasmus Universiteit0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
HvA festivals foodfestivals muziek

Foodfestivals dijen uit in aantal

Foodfestivals dijen uit in aantal0 ?php the_title() ?>1003 dagen geleden
Beste Folder Awards Tempur Dirk Intratuin

Dirk, Intratuin en Tempur maken de beste folders!

Dirk, Intratuin en Tempur maken de beste folders!0 ?php the_title() ?>1016 dagen geleden
Angelo Tsereklas-Zafeirkis, student aan de Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen.

Idee voor evenwichtiger belasting elektrische laadpunten wint KPMG-prijs

Idee voor evenwichtiger belasting elektrische laadpunten wint KPMG-prijs0 ?php the_title() ?>1060 dagen geleden
een reclamebord van het financieel dagblad in amsterdam

Groei omzet en winst FD Mediagroep

Groei omzet en winst FD Mediagroep0 ?php the_title() ?>1093 dagen geleden
reinventing retail winnaar

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond0 ?php the_title() ?>1118 dagen geleden
Hotello jaar 2017

Wie wordt Hotello of the Year 2017?

Wie wordt Hotello of the Year 2017?0 ?php the_title() ?>1150 dagen geleden
Vrouw op tablet

Gladstrijkers en jagers moeten samen toekomst voorspellen

Gladstrijkers en jagers moeten samen toekomst voorspellen0 ?php the_title() ?>1193 dagen geleden
Klein huis in New York

KLM wil boezemvrienden niet vreemd zien gaan

KLM wil boezemvrienden niet vreemd zien gaan0 ?php the_title() ?>1238 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!