Home | Social Media | Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Social Media op 19/06/2017 om 10:57

Joblift Influencer marketing

Uit onderzoek van metabanenzoekmachine Joblift  blijkt dat het aantal bedrijven dat specifieke kennis over influencer marketing binnenhaalt nog relatief gering is. Het afgelopen jaar werden er in Nederland 42 vacatures rondom het thema influencer marketing uitgeschreven. Hoewel dit een stijging van meer dan 100 procent ten opzichte van het jaar daarvoor is, blijven veel bedrijven voorzichtig: de helft van de uitgeschreven posities waren voor stagiairs.

Sinds juni 2016 werden er in Nederland 42 vacatures uitgeschreven die zich richten op influencer relationship management. Dit is meer dan een verdubbeling van de twintig vacatures die in de voorgaande twaalf maanden werden uitgeschreven. Uit een vergelijking met 2.651 vacatures die gedurende dezelfde periode voor social media managers werd uitgeschreven wordt echter duidelijk dat de belangstelling voor influencer relationship management weliswaar groeit, maar het fenomeen nog altijd in de kinderschoenen staat. Deze conclusie wordt onderstreept door een ander feit: in maar liefst 20 van de 42 influencer marketingvacatures ging het om posities voor stagiaires.

Op de eerste plaats (genoemd in 26 vacatures) wordt van influencer relations managers verwacht dat ze actief meehelpen met het uitdenken, vormgeven en coördineren van campagnes. In 23 gevallen wordt er van de influencer relations managers verwacht dat ze onderzoek doen naar geschikte influencers, deze benaderen en een netwerk in stand houden. Opvallend genoeg wordt er een stuk minder nadruk gelegd op het evalueren van campagneresultaten: in slechts elf vacatures was deze verantwoordelijkheid deel van de taakomschrijving.

De populairste sociale netwerken waren Facebook en Instagram (genoemd in vijftien vacatures) gevolgd door Snapchat (veertien vacatures) en Youtube (twaalf vacatures). Twitter (twee vacatures) en Pinterest (nul vacatures) worden duidelijk als minder relevant gezien.

Een baan als influencer relations manager is vooralsnog alleen weggelegd voor hoogopgeleiden: voor alle 42 vacatures was een hbo- of wo-diploma een vereiste. Ook is het lastig een baan buiten de omgeving van Amsterdam te vinden. 23 vacatures werden door bedrijven in de hoofdstad uitgeschreven, slechts twaalf vacatures waren voor banen buiten de provincie Noord-Holland. Met vijf vacatures was Influencer Marketing Agency het bedrijf dat het afgelopen jaar de meeste vacatures uitschreef. Op een gedeelde tweede plaats komen met vier vacatures media agency MEC en modewebwinkel Loavies.

Joblift is een metazoekmachine met meer dan 1.000.000 banen afkomstig van meer dan 100 partner job boards.  Door middel van een geavanceerde technologie en een gebruiksvriendelijk design zorgt Joblift ervoor dat een baan zoeken niet eerder zo gemakkelijk was. Het bedrijf werd in 2015 opgericht door Lukas Erlebach en Malte Widenka en is momenteel gevestigd op twee locaties in Hamburg en Berlijn. Het team van Joblift bestaat uit circa 40 medewerkers.

Tags

influencer marketinginfluencer marketing JobliftJoblift LoaviesLoavies Influencer Marketing AgencyInfluencer Marketing Agency InstagramInstagram SnapchatSnapchat YouTubeYouTube

Comments

Kenmerken

Influencer Marketing anno 2018 draait om het creëren van impact. Om die reden hebben Bloggerslijst en Influencer Marketing platform Juulr.com eerder deze maand de handen in één geslagen. Het netwerk van beide platformen vormt daarmee een solide front in de wereld van Influencer Marketing automation. Dennis Stokman, mede-eigenaar van Bloggerslijst: "Door de specialismen van Juulr en Bloggerlijst te bundelen, zijn wij ervan overtuigd dat wij een unieke propositie bieden voor adverteerders." Juulr.com is dé Influencer Marketing totaaloplossing. Het platform Juulr.com helpt merken, PR- en Media Bureaus in binnen- en buitenland bij het efficiënt managen en implementeren van hun ambities op het gebied van Influencer Marketing en het verhogen van impact. Juulr heeft daarom diverse systemen, API's en methodes ontwikkeld om de meest complexe klantvragen op te lossen, waarvan het platform Juulr.com er één is. Op Bloggerslijst.nl zijn adverteerders in staat om eenvoudig en snel een campagne starten. Zodra je de campagne hebt geplaatst, gaat het systeem van Bloggerslijst op zoek naar de perfecte blogger of influencer voor jouw website of platform. Je ontvangt vervolgens voorstellen van relevante publishers met echte websites, echte bezoekers én autoriteit. Bloggerslijst.nl verzorgt zo gemakkelijk, veilig en snel externe content waar adverteerders naar op zoek zijn. Met de samenwerking delen Juulr.com en Bloggerslijst niet alleen de database van 50.000 social influencers en bijna 4.000 bloggers. De samenwerking heeft daarnaast ook betrekking op het doorontwikkelen en versterken van de platformen van Juulr en Bloggerslijst. Zo staan er voor Q3 al enkele unieke functionaliteiten op de planning waarbij het creëren van impact en het meten van performance centraal staan. Sjors Goemans, CEO van Juulr: "Wij zien dat de markt een intrinsieke vraag ontwikkeld voor performance based Content Marketing. Samen met Bloggerlijst hebben we een formule in handen waarmee wij Influencer Marketing Automation naar een hoger plan kunnen tillen."

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één0 ?php the_title() ?>497 dagen geleden
De oprichters van Nederlandse tech scale-up Dashmote hebben een meerderheidsbelang genomen in The Influencers Movement (TIM), het grootste online platform voor influencer marketing in Nederland. TIM gaat zich onder de nieuwe naam Base richten op het wereldwijd professionaliseren van influencer marketing. De startup biedt sinds 2013 merken en bureaus een netwerk en de tools om zelfstandig hun samenwerkingen met influencers uit te voeren.

The Influencers Movement wordt Base

The Influencers Movement wordt Base0 ?php the_title() ?>511 dagen geleden
TheHUB.nl is uniek label van waarbinnen influencers worden gecombineerd met het enorme bereik en de autoriteit van Sanoma merken. Al jarenlang is Sanoma dé partij voor creatieve en impactvolle branded content samenwerkingen. Het label The HUB zal adverteerders nog uitgebreider kunnen bedienen rondom alle facetten van influencer marketing: van strategie tot concept, creatie en grootschalige distributie. Hiervoor kunnen externe influencers worden ingezet, maar ook invloedrijke redactieleden zoals hoofdredactrices Hilmar Mulder van Libelle en Sara van Gorp van Kek Mama en VIVA Mama. Vervolgens kan deze content worden doorgeplaatst op één of meerdere van de Sanoma merken om een extra bereik boost te genereren en autoriteit op te bouwen zoals NU.nl, Margriet, Fashionchick en VIVA. Tot slot kan er perfect worden ge(re)target met Sanoma’s ijzersterke data strategie: hiermee zorgen we er voor dat de content aan de juiste doelgroep wordt getoond en optimaliseren we het bereik.

Sanoma lanceert nieuwste website voor eigen influencer platform The Hub

Sanoma lanceert nieuwste website voor eigen influencer platform The Hub0 ?php the_title() ?>518 dagen geleden
Juulr heeft het vernieuwde platform gelanceerd waarmee een all-round oplossing wordt geboden voor merken en bedrijven die zich richten op de B2C markt.

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt0 ?php the_title() ?>531 dagen geleden
Met XMPLE wil Mediaxplain de influencer markt openbreken. Door de werkwijze profiteren opdrachtgevers van de meest effectieve inzet van content.

Mediaxplain lanceert strategische influencer- en content marketingbureau XMPLE

Mediaxplain lanceert strategische influencer- en content marketingbureau XMPLE0 ?php the_title() ?>538 dagen geleden
Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz

Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz

Hillenaar lanceert influencer agency Social Friendz0 ?php the_title() ?>566 dagen geleden
Juulr, internationaal georiënteerd Influencer Marketing Bureau, heeft Instagram, Facebook en YouTube Nederlandse merken in fashion industrie geanalyseerd.

Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media

Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media0 ?php the_title() ?>566 dagen geleden
Voor eerste Dutch Engagement Benchmark is het gedrag op social media van 28 grote Nederlandse organisaties als Philips, KLM, NS en Coolblue geanalyseerd.

Roep om interactie op social media genegeerd

Roep om interactie op social media genegeerd0 ?php the_title() ?>582 dagen geleden
WOWN!  is een nieuw interieurmerk. Bedacht en gerund door conceptontwikkelaar Lonneke Huijbregts van Bubblemint en drie grote Nederlandse bloggers op het gebied van interieur. Anki Wijnen van Zilverblauw, Suzanne de Jong van &SUUS en Souraya Hassan van Binti Home inspireren dagelijks honderdduizenden volgers met hun unieke kijk op design, interieur en lifestyle. Voor WOWN! ontwierpen zij alle drie een eigen collectie in hun eigen, herkenbare stijl. Daarna kwam Kwantum er pas bij. 

Interieurbloggers &SUUS, Zilverblauw en Binti Home ontwerpen voor Kwantum

Interieurbloggers &SUUS, Zilverblauw en Binti Home ontwerpen voor Kwantum0 ?php the_title() ?>608 dagen geleden
De marketingexpert van de toekomst is volgens banenplatform Joblift een data-analist met uitstekende social mediavaardigheden en netwerk van influencers.

Wat heeft de marketingexpert nodig?

Wat heeft de marketingexpert nodig?0 ?php the_title() ?>658 dagen geleden
Samsung heeft de droom van modeblogger MoreStyleThanFashion waar helpen maken. Een Instagrammable Pink Wall op de Rotterdamse Hofbogen.

Nederland heeft eigen Pink Wall op Rotterdamse Hofbogen

Nederland heeft eigen Pink Wall op Rotterdamse Hofbogen0 ?php the_title() ?>726 dagen geleden
IMA, Europees marktleider op het gebied van influencer marketing, komt volledig in handen van het management en Karmijn Kapitaal.

Management koopt met hulp van Karmijn Kapitaal influencer agency IMA terug van investeerders

Management koopt met hulp van Karmijn Kapitaal influencer agency IMA terug van investeerders0 ?php the_title() ?>768 dagen geleden
Met Influencer Solutions benadert Hearst influencer marketing op nieuwe manier. Combinatie van makers, loyale fans en sterke merken staat centraal.

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions

Hearst Netherlands lanceert Influencer Solutions0 ?php the_title() ?>806 dagen geleden
Tailify

Awin investeert in commerciële samenwerking met Tailify

Awin investeert in commerciële samenwerking met Tailify0 ?php the_title() ?>838 dagen geleden
Coca-Cola Fanta Kalvijn

Jonge influencer Kelvin Boerma wordt verantwoordelijk voor marketingcampagne Fanta

Jonge influencer Kelvin Boerma wordt verantwoordelijk voor marketingcampagne Fanta0 ?php the_title() ?>854 dagen geleden
KRO-NCRV influencers Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!0 ?php the_title() ?>860 dagen geleden
Glamour Ashley Graham

Glamour haalt Ashley Graham naar Amsterdam ArenA

Glamour haalt Ashley Graham naar Amsterdam ArenA0 ?php the_title() ?>874 dagen geleden
hoyhoy.nl fiat volvo

Fiat 500 is populairste auto voor vrouwen

Fiat 500 is populairste auto voor vrouwen0 ?php the_title() ?>887 dagen geleden
Fitfair

Wie is de beste Fitness Influencer?

Wie is de beste Fitness Influencer?0 ?php the_title() ?>888 dagen geleden
Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus

Eliza was here opent internationaal bloggershuis op Cyprus0 ?php the_title() ?>903 dagen geleden
Toyota Anna Rike, Manon Tilstra Larissa Bruin Aygo

Toyota laat fashion influencers Anna Rike, Manon Tilstra en Larissa Bruin Aygo aankleden

Toyota laat fashion influencers Anna Rike, Manon Tilstra en Larissa Bruin Aygo aankleden0 ?php the_title() ?>910 dagen geleden
Adfactor lanceert Foodlab, een eigen label voor haar grote netwerk aan invloedrijke food influencers. Foodlab creëert en distribueert innovatieve, succesvolle content marketing door merken aan de juiste influencers en platformen met aansprekende content te verbinden.

Adfactor lanceert Foodlab voor influencers

Adfactor lanceert Foodlab voor influencers0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?0 ?php the_title() ?>916 dagen geleden
Walibi NeuroGen Virtual reality Giel Winter kaj Gorgels Bibi Breijman

Giel de Winter (StukTV), Bibi Breijman en Kaj Gorgels openen VR-attractie in Walibi

Giel de Winter (StukTV), Bibi Breijman en Kaj Gorgels openen VR-attractie in Walibi0 ?php the_title() ?>917 dagen geleden
Beste Social Media

De Beste Social Awards wordt vernieuwd voor meer erkenning

De Beste Social Awards wordt vernieuwd voor meer erkenning0 ?php the_title() ?>946 dagen geleden
Instagallery exposeert The beauty of advertising

Instagallery exposeert The beauty of advertising

Instagallery exposeert The beauty of advertising0 ?php the_title() ?>952 dagen geleden
Een model van Anna Nooshin

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 2017

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 20170 ?php the_title() ?>965 dagen geleden
Influeno wordt marktplaats

Influeno wordt marktplaats voor influencers

Influeno wordt marktplaats voor influencers0 ?php the_title() ?>974 dagen geleden
Interior Junkie

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres0 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
HvA

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen0 ?php the_title() ?>981 dagen geleden
RTL Renault extreme roadtrip

Renault en RTL presenteren tweede reeks Extreme Roadtrip

Renault en RTL presenteren tweede reeks Extreme Roadtrip0 ?php the_title() ?>986 dagen geleden
magazine Amayzine

Online lifestyle magazine Amayzine ook in print

Online lifestyle magazine Amayzine ook in print0 ?php the_title() ?>1000 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights0 ?php the_title() ?>1008 dagen geleden
Glamour Youtube-serie

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek0 ?php the_title() ?>1015 dagen geleden
MTV EMA Rotterdam

BrandDeli kijkt terug op succesvol groeijaar

BrandDeli kijkt terug op succesvol groeijaar0 ?php the_title() ?>1023 dagen geleden
Karim Erja

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie0 ?php the_title() ?>1034 dagen geleden
Fanfiber en Morrison / Lee

Fanfiber en Morrison/Lee starten talentenbureau voor influencers

Fanfiber en Morrison/Lee starten talentenbureau voor influencers0 ?php the_title() ?>1035 dagen geleden
Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen0 ?php the_title() ?>1035 dagen geleden
Hippr influencers

Hippr richt zich op influencers met steun van Bijl PR

Hippr richt zich op influencers met steun van Bijl PR0 ?php the_title() ?>1035 dagen geleden
Nikkie Plessen en Kate Moss

Nikkie Plessen strikt Kate Moss als nieuw gezicht NIKKIE

Nikkie Plessen strikt Kate Moss als nieuw gezicht NIKKIE0 ?php the_title() ?>1042 dagen geleden
Joel

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten0 ?php the_title() ?>1044 dagen geleden
Marktplaats goudmijn collectie

Marktplaats opent Goudmijn van influencers

Marktplaats opent Goudmijn van influencers0 ?php the_title() ?>1056 dagen geleden
Fashionchick

Fashionchick bepaalt wat Nederlandse vrouw aandoet

Fashionchick bepaalt wat Nederlandse vrouw aandoet0 ?php the_title() ?>1061 dagen geleden
Flavor Flav Amsterdamse Foodhallen

Amsterdamse Foodhallen winnaar eerste Top 100 Food Influencers List 2016

Amsterdamse Foodhallen winnaar eerste Top 100 Food Influencers List 20160 ?php the_title() ?>1064 dagen geleden
Haags strandhuisje

Haags Bloggershuis wint Marketing Innovatie Award 2016

Haags Bloggershuis wint Marketing Innovatie Award 20160 ?php the_title() ?>1071 dagen geleden
Amsterdam centraal station treinen

NS zet bloggers in voor favoriete stedentrips

NS zet bloggers in voor favoriete stedentrips0 ?php the_title() ?>1077 dagen geleden
Jet van Nieuwkerk

De Persgroep neemt Makers Channel over

De Persgroep neemt Makers Channel over0 ?php the_title() ?>1077 dagen geleden
MTV broederliefde

Merken klinkend aanwezig tijdens MTV European Music Awards in Rotterdam

Merken klinkend aanwezig tijdens MTV European Music Awards in Rotterdam0 ?php the_title() ?>1083 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!