Home | retail | Verdere verschuiving van e-commerce naar m-commerce

Verdere verschuiving van e-commerce naar m-commerce

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 12/06/2018 om 12:56

De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan het kopen van (vrijwel) alle soorten producten. Fysieke winkels lijken stukje bij beetje aan populariteit te verliezen, maar de bedreiging van lege winkelstraten lijkt nog steeds ver weg. Verder is er in e-commerce land weer veel veranderd in het afgelopen jaar. De online food wereld groeit, er is opnieuw groei voor m-commerce en het vertrouwen in betalingen via de smartphone blijft stijgen. Dat blijkt uit het jaarlijkse What’s happening online-onderzoek van Ruigrok Netpanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet, sociale media, e-commerce en online privacy.  Vrijwel alle Nederlanders kopen wel eens online (93%) en zij doen dit nog altijd het liefst via de desktop of laptop. M-commerce heeft dit jaar echter opnieuw een stevigere positie weten te claimen: 38% van de Nederlanders shopt wel eens via de smartphone. De cijfers laten zien dat dit voor het eerst wellicht ten koste gaat van het winkelen via desktop/laptop: het gebruik hiervan is afgenomen van 84% naar 79%.

De Nederlandse consument raakt steeds meer gewend aan het kopen van (vrijwel) alle soorten producten. Fysieke winkels lijken stukje bij beetje aan populariteit te verliezen, maar de bedreiging van lege winkelstraten lijkt nog steeds ver weg. Verder is er in e-commerce land weer veel veranderd in het afgelopen jaar. De online
food wereld groeit, er is opnieuw groei voor m-commerce en het vertrouwen in betalingen via de smartphone blijft stijgen. Dat blijkt uit het jaarlijkse What’s happening online-onderzoek van Ruigrok Netpanel. In dit kwantitatieve onderzoek wordt de gehele breedte van de Nederlandse samenleving ondervraagd over internet, sociale media, e-commerce en online privacy.

Vrijwel alle Nederlanders kopen wel eens online (93%) en zij doen dit nog altijd het liefst via de desktop of laptop. M-commerce heeft dit jaar echter opnieuw een stevigere positie weten te claimen: 38% van de Nederlanders shopt wel eens via de smartphone. De cijfers laten zien dat dit voor het eerst wellicht ten koste gaat van het winkelen via desktop/laptop: het gebruik hiervan is afgenomen van 84% naar 79%.

M-commerce neemt sinds dit jaar binnen elke generatie behoorlijke proporties aan. Onder Millennials is mobiel winkelen in het afgelopen jaar zelfs gestegen van 53% naar 70%. Ook hun tablet is populairder geworden om online aankopen mee te doen: van 23% in 2017 naar 35% dit jaar. Wellicht is deze stijging ook te verklaren door de groei in het gebruik van internet op tablets binnen deze generatie (van 48% naar 61%).

Hoewel Nederlanders zich over het algemeen (nog) niet kunnen voorstellen dat zij alles online kopen (88%), zien we in vergelijking met een jaar geleden wel een verandering in houding. Toen wist nog 94% absoluut zeker dat zij sommige producten nog in een fysieke winkel willen kopen. Steeds meer Nederlanders omarmen een geheel online georiënteerde shopwereld. Onder de Digitieners is dit percentage gegroeid van 11% naar 19%, bij Generatie X is het aantal zelfs verdubbeld van 7% naar 14%. Onder Millennials is een groei te zien van 9% naar 19%. Het concept van de fysieke winkel lijkt voor deze groepen steeds meer belang te verliezen.

Al jaren zien we een gestage groei in de wereld van online food delivery, maar in het afgelopen jaar is deze categorie steeds serieuzere vormen aan gaan nemen. Dit is ook terug te zien in het groeiende aanbod van online supermarkten en restaurants. Thuisbezorgd.nl heeft onlangs bekend gemaakt dat zij in Q1 van 2018 een zeer forse groei van het aantal bestellingen heeft gezien, en verwacht dat dit nog verder zal toenemen.

Van Nederlanders die wel eens online kopen heeft twee vijfde (39%) wel eens online het avondeten besteld. Het avondeten en de dagelijkse boodschappen zijn de twee hardst groeiende online bestelde productcategorieën van het afgelopen jaar.

Het laten thuisbezorgen van dagelijkse boodschappen is in het afgelopen jaar gegroeid van 14% naar 20% van de Nederlanders die wel eens online kopen. Bezorgdiensten van Albert Heijn (59%), Jumbo (26%), PLUS (12%) en Picnic (9%) worden door deze groep het vaakst gekozen. Ook maaltijdboxen of eetboxen bieden uitkomst voor online food besteller: een kwart heeft al wel eens een samengestelde box besteld.

De groep Nederlanders die nog steeds per se alleen in de supermarkt hun producten wil uitkiezen (57%) verliest aan terrein. Vorig jaar betrof dit nog 66%. Een kwart van de Nederlanders ziet zichzelf wel online boodschappen doen, maar doet dit op dit moment nog niet. Er is in de online foodwereld dus nog veel te winnen!
Met name Millennials en Generatie X kopen food online. Bij deze groepen is de behoefte aan een fysieke supermarkt het sterkst afgenomen.

 

Tags

PicnicPicnic Ruigrok NetPanelRuigrok NetPanel ThuisbezorgdThuisbezorgd Albert HeijnAlbert Heijn

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!