Home | Logistiek/e-commerce | Veel innovaties in betalingsverkeer

Veel innovaties in betalingsverkeer

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 19/05/2017 om 12:18

iDEAL QR-code

Het betalingsverkeer in Nederland werd in 2016 gekenmerkt door veel digitale innovaties, een hoge beschikbaarheid van de diverse betaalketens en zeer lage schade door fraude. Dat blijkt uit het jaarverslag over 2016 van Betaalvereniging Nederland. In het verslag wordt aangetoond dat Nederland zich in de Europese voorhoede op het gebied van snelheid, gemak, betrouwbaarheid en veiligheid in het betalingsverkeer bevindt.

De digitalisering van het betalingsverkeer zette in 2016 door. Diverse dienstverleners introduceerden innovatieve apps en online betaaldiensten. De banken lanceerden onder meer iDIN, waarmee consumenten zich bij andere organisaties online kunnen identificeren, met de veilige en vertrouwde inlogmiddelen van hun eigen bank. Sommige aanbieders hebben mobiele apps ontwikkeld waarmee particulieren snel, makkelijk en veilig aan elkaar kunnen betalen, vaak met behulp van iDEAL.

De innovatiekracht van de sector leidde in 2016 ook tot de invoering van (digitaal) Incassomachtigen en iDEAL QR. Met iDEAL QR-codes kun je onder meer facturen op papier, collectanten op straat en rekeningen in de horeca makkelijk en veilig betalen met de smartphone.

De elektronische betaalketens voor pinnen, iDEAL, internetbankieren en mobiel bankieren waren het afgelopen jaar stabieler dan ooit tevoren. Ondanks de aanhoudende toename van aanbieders én afnemers in deze betaalketens, waren er minder storingen dan voorgaande jaren.

Van iedere 1000 pintransacties in 2016, slaagden er 998 onmiddellijk, bij de eerste betaalpoging. Internetbankieren en mobiel bankieren waren in 2016 tussen 7.00 ’s ochtends en 1.00 ’s nachts 99,7 procent van de tijd beschikbaar. In 2015 was dat nog 99,6 procent van de tijd. iDEAL kende in 2016 een vergelijkbare beschikbaarheid.

Deze hoge beschikbaarheid is onder meer te danken aan de permanente aandacht voor storingspreventie door alle deelnemers in de betaalketens. De Betaalvereniging bewaakt de stabiliteit van de betaalketens en zorgt voor goede afstemming, het delen van informatie en soepele samenwerking tussen alle deelnemers.

Betalen met pinpassen, smartphones, iDEAL, internetbankieren en mobiele apps neemt jaarlijks toe met dubbele groeicijfers. Desondanks is de schade door fraude met elektronische betaalmiddelen van de banken in 2016 gedaald met maar liefst 43 procent ten opzichte van het voorgaande jaar.

Bankklanten laten zich minder snel misleiden, mede dankzij de gezamenlijke voorlichtingscampagne van de Betaalvereniging en de banken. Daarnaast investeren banken en betaalinstellingen voortdurend in verbeterde monitoring en detectie van frauduleuze betalingen. Dat heeft ertoe bijgedragen dat de totale schade in heel 2016 door malware bij internetbankieren ruim onder een miljoen euro is gezakt, tot 800.000 euro. Met de mobiele apps van Nederlandse banken was er vorig jaar helemaal geen fraude.

Samenwerking tussen betaaldienstverleners, overheidsinstanties en cybersecuritybedrijven en het onderling delen van kennis en informatie zijn de sleutel tot succes bij de beveiliging van het betalingsverkeer. Binnen het Nationaal Cyber Security Centrum en het Financial Institutes – Information Sharing and Analysis Centre richt die samenwerking zich vooral op het voorkomen van cybercriminaliteit, door goede bewaking en detectie.

Het aantal geldautomaten van banken vertoont een geleidelijke daling, evenals het aantal bankkantoren met kasfunctie. Niettemin constateert het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer dat de bereikbaarheid van contant geld ook in 2016 goed op peil bleef. De Betaalvereniging en de banken blijven zich inzetten om contant geld goed beschikbaar en bereikbaar te houden, ook in dunbevolkte gebieden.

Tags

BetalingsverkeerBetalingsverkeer pinnenpinnen iDEAL QRiDEAL QR iDINiDIN iDEALiDEAL

Comments

Kenmerken

Het Nederlandse betalings- en effectenverkeer is over het algemeen veilig, betrouwbaar en efficiënt. Het is wenselijk dit te behouden en te verbeteren waar mogelijk. De snelle ontwikkelingen in het betaallandschap vragen daarom om een heldere visie en duidelijke prioriteiten van DNB. DNB heeft voor de periode 2018-2021 drie speerpunten gedefinieerd: het stimuleren van innovaties, een robuuste elektronische betaalinfrastructuur bevorderen en werken aan een optimaal functionerende chartale keten. Dit blijkt uit de: Visie op Betalen 2018-2021 van De Nederlandsche Bank (DNB).

DNB wil innovaties stimuleren en robuuste elektronische betaalinfrastructuur bevorderen

DNB wil innovaties stimuleren en robuuste elektronische betaalinfrastructuur bevorderen0 ?php the_title() ?>351 dagen geleden
Volgens onderzoek van Zwipe onder ruim 1.000 consumenten wil de helft dat bank betere beveiliging, zoals vingerafdrukherkenning, aan gaat bieden.

Helft Nederlanders wil zo snel mogelijk contactloos betalen met vingerafdrukherkenning

Helft Nederlanders wil zo snel mogelijk contactloos betalen met vingerafdrukherkenning0 ?php the_title() ?>356 dagen geleden
Ten opzichte van 2016 is het aantal onderlinge overboekingen van geld via de smartphone verdrievoudigd naar 96 miljoen transacties.

Nederlanders gebruiken steeds vaker smartphone voor onderlinge betalingen

Nederlanders gebruiken steeds vaker smartphone voor onderlinge betalingen0 ?php the_title() ?>386 dagen geleden
De schade als gevolg van fraude in het Nederlandse betalingsverkeer bedroeg 12,9 miljoen euro in 2017, een stijging van 2,7 miljoen euro ten opzichte van het voorgaande jaar. Daarmee kwam voorlopig een einde aan de daling van de fraude die zich jarenlang had voorgedaan. De grootste schade, 3,5 miljoen euro, werd veroorzaakt door fraude met gestolen of verloren betaalpassen. Fraude met internetbankieren steeg in 2017 met 392.000 euro, naar 1,2 miljoen euro. Daarvan is 96,7% door de banken vergoed aan de gedupeerden. Dat blijkt uit cijfers van de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken.

Fraude in betalingsverkeer zorgt voor schade van 12,9 miljoen euro

Fraude in betalingsverkeer zorgt voor schade van 12,9 miljoen euro0 ?php the_title() ?>399 dagen geleden
Nederlandse banken werken samen voor betaaldienst Payconiq

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars

Payconiq breidt mobiele betaalmogelijkheden uit met unieke QR-code voor handelaars0 ?php the_title() ?>553 dagen geleden
Volgens Detailhand Nederland zullen door de aangekondigde Payment Service Directive 2 kosten van transacties voor winkeliers en consument duurder worden.

Winkeliers vrezen forse toename kosten transacties in betalingsverkeer

Winkeliers vrezen forse toename kosten transacties in betalingsverkeer0 ?php the_title() ?>554 dagen geleden
Veel ondernemers pakken niet nog niet alle kansen die er zijn om tijd te winnen door effectiever te werken. Vooral op het gebied van factureren, boekhouding, debiteurenbeheer en de BTW-aangifte valt er nog veel te winnen. Dat blijkt uit een onderzoek van Appwiki. Uit het onderzoek blijkt dat slechts twee procent van alle MKB’ers zegt volledig efficiënt te werken. Dit terwijl ze gemiddelde werkdagen van elf uur draaien. Veel tijd wordt daarbij nog besteed aan de boekhouding, facturatie en het maken en opvolgen van offertes. Taken die kunnen worden geautomatiseerd.

MKB ondernemer heeft nog veel kansen om tijd te winnen

MKB ondernemer heeft nog veel kansen om tijd te winnen0 ?php the_title() ?>561 dagen geleden
Ruim helft van alle pintransacties in horeca is contactloos. In september was gemiddelde transactiebedrag voor pinbetaling € 17,49, en contactloos € 10,44.

Horeca koploper met contactloos betalen

Horeca koploper met contactloos betalen0 ?php the_title() ?>581 dagen geleden
46% van Nederlanders maakt zich zorgen over hun online veiligheid. Dat blijkt uit Nationaal Cybersecurity Bewustzijnsonderzoek van Alert Online.

Nederlanders zijn naïef over de eigen cybersecurity

Nederlanders zijn naïef over de eigen cybersecurity0 ?php the_title() ?>597 dagen geleden
PayCheckout wil niet afgeronde betalingen bestrijden. De payment service provider biedt bijvoorbeeld geïntegreerde A/B-testen op de betaalpagina’s.

Payment service provider PayCheckout bestrijdt niet afgeronde betalingen

Payment service provider PayCheckout bestrijdt niet afgeronde betalingen0 ?php the_title() ?>611 dagen geleden
Politie heeft database opgesteld met misbruikte e-mailadressen, gebruikersnamen en wachtwoorden van burgers. Afkomstig van onderzoek naar criminelen.

Is uw data gestolen en misbruikt?

Is uw data gestolen en misbruikt?0 ?php the_title() ?>664 dagen geleden
Verbond van Verzekeraars heeft vorig jaar 10.001 fraudeurs opgespoord. Huishoudens betalen tientallen euro’s per jaar extra aan premie vanwege oplichters.

Verzekeraars sporen 10.001 fraudeurs op

Verzekeraars sporen 10.001 fraudeurs op0 ?php the_title() ?>665 dagen geleden
websitebezoeken adobe mobiel

Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties bij websitebezoeken

Klantverwachtingen versnellen de mobiele prestaties bij websitebezoeken0 ?php the_title() ?>681 dagen geleden
Klarna VISA

Visa gaat investeren in Klarna

Visa gaat investeren in Klarna0 ?php the_title() ?>694 dagen geleden
eherkenning inlogmiddel

Nog maar één inlogmiddel voor ondernemers

Nog maar één inlogmiddel voor ondernemers0 ?php the_title() ?>694 dagen geleden
Marktplaats op telefoon

Onderling betalen met iDEAL op Marktplaats

Onderling betalen met iDEAL op Marktplaats0 ?php the_title() ?>696 dagen geleden
Verzorgingsproducten misleiden keurmerk natuurlijk

Verzorgingsproducten misleiden met termen als biologisch en natuurlijk!

Verzorgingsproducten misleiden met termen als biologisch en natuurlijk!0 ?php the_title() ?>699 dagen geleden
ABN AMRO Bank, ING, Rabobank, Geldservice Nederland

ABN AMRO Bank, ING, Rabobank en GSN willen netwerk van geldautomaten

ABN AMRO Bank, ING, Rabobank en GSN willen netwerk van geldautomaten0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Landelijk Meldpunt Internetoplichting politie

Politie krijgt meer meldingen en aangiftes over internetoplichting dan het aankan

Politie krijgt meer meldingen en aangiftes over internetoplichting dan het aankan0 ?php the_title() ?>723 dagen geleden
Intrum Justitia

Incassobureau Intrum Justitia gaat zich vriendelijker opstellen

Incassobureau Intrum Justitia gaat zich vriendelijker opstellen0 ?php the_title() ?>734 dagen geleden
Sinds 2015 betalen consumenten meer aankopen met de pinpas dan met contant geld. Inmiddels wordt 54,5% van alle betalingen gepind. Het aandeel creditcardbetalingen is al enkele jaren stabiel met 0,5%. Dit blijkt uit gezamenlijk onderzoek van Betaalvereniging Nederland en De Nederlandsche Bank naar het gebruik van contant geld en de pinpas in Nederland in 2016.

Ruim de helft van de betalingen wordt met pin afgerekend

Ruim de helft van de betalingen wordt met pin afgerekend0 ?php the_title() ?>773 dagen geleden
Online winkelen via de smartphone is in 2016 toegenomen, het aantal aankopen waarbij gebruik wordt gemaakt van de smartphone groeide 68% ten opzichte van 2015. Bijna de helft van deze aankopen (47%) wordt met iDEAL betaald, vorig jaar was dit nog 39%. Dit blijkt uit de cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

68% meer aankopen via smartphone

68% meer aankopen via smartphone0 ?php the_title() ?>777 dagen geleden
Fraude betalingsverkeer wederom fors lager

Fraude betalingsverkeer wederom fors lager

Fraude betalingsverkeer wederom fors lager0 ?php the_title() ?>783 dagen geleden
iban check

Rabobank start dit voorjaar met de IBAN-Naam Check

Rabobank start dit voorjaar met de IBAN-Naam Check0 ?php the_title() ?>834 dagen geleden
2 euromunt

Contant betalen moet mogelijk blijven

Contant betalen moet mogelijk blijven0 ?php the_title() ?>840 dagen geleden
Betalen op het web

Met iDIN voortaan makkelijker inloggen en identificeren bij webwinkels

Met iDIN voortaan makkelijker inloggen en identificeren bij webwinkels0 ?php the_title() ?>925 dagen geleden
Vrouw doet online aankoop

Achteraf-betaalmethoden winnen langzaam terrein online

Achteraf-betaalmethoden winnen langzaam terrein online0 ?php the_title() ?>938 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!