Home | Marketing | Unox, Lidl, Den Eelder, Vitel-Oké en Sea & We beschuldigd van liegen

Unox, Lidl, Den Eelder, Vitel-Oké en Sea & We beschuldigd van liegen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Marketing op 12/09/2016 om 09:44

Liegebeest verkiezing varken

Wakker Dier heeft vijf kandidaten voor de Liegebeestverkiezing van 2016 genomineerd. Unox’s Bierbommetjes, kip van Lidl, zuivelbedrijf Den Eelder, kalfsvlees van Vitel-Oké en tilapia van Sea & We leiden de consumenten om de tuin volgens de organisatie die opkomt voor dieren in de vee-industrie.

Met de Liegebeestverkiezing wil Wakker Dier ieder jaar producenten die consumenten sprookjes over dierenwelzijn voorschotelen ontmaskeren. Zo zegt Unox bijvoorbeeld dat hun bierbommetjes – vol met industrievarken – gemaakt zijn met ‘100% kwaliteitsvlees’. Consumenten kunnen stemmen op hun favoriet via de website. Deze publieksverkiezing werd eerder gewonnen door KFC, McDonald’s en Iglo.

Voorgaande jaren constateerde Wakker Dier nog blij dat er steeds minder bedrijven misleidden over dierenwelzijn. Die positieve ontwikkeling lijkt tijdelijk te zijn. Er waren dit jaar meer potentiële kandidaten dan voorgaande jaren. Wakker Dier nomineert de vijf grootste Liegebeesten.

De eerste nominatie is de kip van Lidl. Wakker Dier ontmaskerde Lidl in januari al met hun zogenaamde betere kip die gewoon nog steeds een plofkip(ras) bleek. Nu, zes maanden later, verleidt Lidl haar klanten nog steeds met een sticker over betere leefomstandigheden op hun flopkip. Unox, de tweede kandidaat, zegt al sinds 2011 op haar site dat dierenwelzijn en het Beter Leven keurmerk erg belangrijk zijn. Desondanks introduceerden ze de bierbommetjes in 2016 zonder Beter Leven keurmerk maar mét de woorden ‘100% kwaliteitsvlees’. Dit levert Unox een plekje in de verkiezing op.

De derde nominatie is Sea & We, te koop bij Sligro. Op de verpakking staat dat de tilapia wordt gekweekt met het grootste respect voor de vis, terwijl de dieren na een slecht leven in overvolle kweekvijvers onverdoofd worden geslacht. Zuivelmerk Den Eelder is kandidaat omdat ze zichzelf ‘het beste voor mens & dier’ noemt terwijl zij de pasgeboren kalfjes scheiden van hun moeder. Tot slot hebben we nog kalfsvlees van Vitel-Oké. Het kalfsvlees draagt slechts één Beter Leven ster, maar is volgens Vitel-Oké ‘uiterst diervriendelijk’ geproduceerd. Nogal een boute uitspraak aangezien de kalfjes opgroeien in een dichte stal, op een betonnen vloer met slechts twee vierkante meter leefruimte.

Wakker Dier organiseert elk jaar de Liegebeestverkiezing om sprookjes over dierenwelzijn te ontmaskeren. Door mooie praatjes op slechte producten, krijgen diervriendelijkere producten geen kans. Samen met consumenten wijst Wakker Dier met de verkiezing producenten op hun misleidende gedrag, en met succes. Steeds vaker wordt het product of de uiting aangepast nadat ze genomineerd zijn.

Vorig jaar won KFC de verkiezing. Met praatjes als “don’t worry, eat happy” probeerde KFC het leed achter de plofkip te verdoezelen. In 2014 ging de Liegebeest-titel naar supermarkt Plus voor hun Goudse Kaas waar stalmelk in zit maar toch een afbeelding op staat van een koe in de wei.  McDonald’s werd in 2013 het grootste Liegebeest vanwege hun reclames met ‘eerlijk over alles’ – alles behalve over de plofkip die ze gebruiken. In 2012 won Iglo door hun mooie woorden over duurzaamheid op een verpakking waar plofkip in zat.

Tags

wakker dierwakker dier verkiezingverkiezing liegebeestliegebeest marketingmarketing

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!