Home | retail | Uniforme kengetallen winkel en webshop op komst

Uniforme kengetallen winkel en webshop op komst

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 11/10/2017 om 10:32

Kengetallen vormen een belangrijk fundament onder ruimtelijk economisch onderzoek. Dergelijk onderzoek laten gemeenten, regio’s en provincies doen als gewerkt wordt aan nieuwe detailhandelsvisies of de actualisering van bestaande. Dan wordt duidelijk of er uitbreidingsmogelijkheden voor, of juist een overschot bestaat aan winkels. In actueel koopstromenonderzoek worden internetbestedingen (aan Nederlandse en buitenlandse webshops) al wel in de berekeningen meegenomen. De onderzoeksbureaus (BRO, Bureau Stedelijke Planning, DTNP, Ecorys, I&O Research, NRW, Rho adviseurs en Seinpost Adviesbureau) hebben daarom samen met INretail een rekenmethodiek ontwikkeld. Die maakt het mogelijk om met de gegevens van het Koopstromenonderzoek 2016 en de omzetkengetallen 2016 toch een goed ruimtelijke economisch onderzoek mogelijk te maken.

Recent publiceerden acht onderzoeksbureaus en INretail de kengetallen 2016 voor fysieke winkels. Tegelijk werd een berekeningsmethode beschikbaar gesteld waarmee ook over 2016 al de invloed van internetverkopen verwerkt kan worden.

Kengetallen vormen een belangrijk fundament onder ruimtelijk economisch onderzoek. Dergelijk onderzoek laten gemeenten, regio’s en provincies doen als gewerkt wordt aan nieuwe detailhandelsvisies of de actualisering van bestaande. Dan wordt duidelijk of er uitbreidingsmogelijkheden voor, of juist een overschot bestaat aan winkels. In actueel koopstromenonderzoek worden internetbestedingen (aan Nederlandse en buitenlandse webshops) al wel in de berekeningen meegenomen. De onderzoeksbureaus BRO, Bureau Stedelijke Planning, DTNP, Ecorys, I&O Research, NRW, Rho adviseurs en Seinpost Adviesbureau hebben daarom samen met INretail een rekenmethodiek ontwikkeld. Die maakt het mogelijk om met de gegevens van het Koopstromenonderzoek 2016 en de omzetkengetallen 2016 toch een goed ruimtelijke economisch onderzoek mogelijk te maken.

De acht onderzoeksbureaus gaan samen met INretail de reële internetbestedingen in de detailhandel onderzoeken en verwerken in de omzetkengetallen van 2017.

Recent werd ook afgesproken – als actiepunt uit de Retailagenda – om begrippen die winkelvloeroppervlakten omschrijven, eenduidig te gaan gebruiken. Dat voorkomt verwarring over de interpretatie van definities, bijvoorbeeld bij de waarde berekeningen van winkelpanden.

Tags

BROBRO Rho adviseursRho adviseurs Seinpost AdviesbureauSeinpost Adviesbureau DTNPDTNP EcorysEcorys Bureau Stedelijke PlanningBureau Stedelijke Planning kengetallenkengetallen NRWNRW Koopstromen Onderzoek 2016Koopstromen Onderzoek 2016 I&O ResearchI&O Research INretailINretail

Comments

Kenmerken

Het eerste kwartaal is de de omzet van moderetailers in het mkb 2,6% achtergebleven bij vorig jaar en bij mkb schoenenretailers is dat 9%. De mode omzet via online kanalen steeg over het totale kwartaal bekeken wel, met 11,5% en de omzet in online verkochte schoenen groeide met 5,4%. Dat blijkt uit de INretail/Gfk Fashionscan en Shoescan. De meting van schoenenomzetten gebeurt bij schoenretailers, bij moderetailers die schoenen in het assortiment aanbieden en ook bij 100% online warenhuizen. GfK consumentenonderzoek heeft aangetoond dat 36% van de bestedingen aan schoenen niet in schoenenwinkels wordt gedaan. Daarom wordt de omzetontwikkeling van de totale markt bepaald door de ontwikkeling via diverse kanalen te meten.

Omzet in online verkochte schoenen groeit met 5,4%

Omzet in online verkochte schoenen groeit met 5,4%0 ?php the_title() ?>374 dagen geleden
Onderzoek naar de Retail richting 2030 van non-food brancheorganisatie INretail leert dat fysiek kopen de komende jaren onverminderd populair blijft.

72% van de consumenten kan zich niet voorstellen in de toekomst alles online te kopen

72% van de consumenten kan zich niet voorstellen in de toekomst alles online te kopen0 ?php the_title() ?>436 dagen geleden
'Door toename aan het aantal webwinkels, moeten winkeliers in gaan zetten op digitalisering. Dit is de manier om meer spullen te verkopen. Dit betekent bijvoorbeeld dat het mogelijk moet zijn om bij eigen slager of schoenenwinkel een online bestelling te doen,' zei Staatssecretaris Keijzer bij ondertekeing Retailsdeals. 

Winkeliers moeten volop inzetten op digitalisering

Winkeliers moeten volop inzetten op digitalisering0 ?php the_title() ?>458 dagen geleden
Lightspeed maakt beheren van meerdere webshops eenvoudiger

Lightspeed maakt beheren van meerdere webshops eenvoudiger

Lightspeed maakt beheren van meerdere webshops eenvoudiger0 ?php the_title() ?>462 dagen geleden
Inretail verwacht dat de branche 4% meer om gaat zetten in 2018, gebaseerd op consumentenvertrouwen en groei van werkgelegenheid en woningmarkt.

Woonwinkels zetten bijna 9% meer om

Woonwinkels zetten bijna 9% meer om0 ?php the_title() ?>465 dagen geleden
Transport door fietskoeriers als alternatief voor e-commerceleveringen per bestelwagen pas aantrekkelijk als overheid echte kosten van bestelwagens rekent.

Fietskoeriers kunnen pas met steun echt concurreren

Fietskoeriers kunnen pas met steun echt concurreren0 ?php the_title() ?>530 dagen geleden
Met een gemiddelde stijging van 12,7% is de omzet in het derde kwartaal geëxplodeerd voor de woonwinkel sector. Keukenverkopers konden zelfs een omzetstijging van 16,6% noteren, terwijl dat in het eerste kwartaal maar 1,5% was. De woonbranche loopt qua omzetontwikkeling tot en met september nu ruim 9% voor op vorig jaar en realiseert nu al 13 kwartalen op rij een omzetplus. De cijfers over woonwinkels zijn afkomstig uit de INretail Woonwinkelmonitor.

De omzetten bij woonwinkels exploderen

De omzetten bij woonwinkels exploderen0 ?php the_title() ?>556 dagen geleden

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche0 ?php the_title() ?>569 dagen geleden
Lightspeed POS Inc., leverancier van ‘s werelds meest geavanceerde cloud based point-of-sale (POS)-oplossing voor onafhankelijke winkel- en restauranthouders, maakt bekend dat het een Serie D-financieringsronde heeft voltooid, waarmee het 166 miljoen Amerikaanse dollar heeft opgehaald. De ronde werd geleid door Caisse de dépôt et placement du Québec (la Caisse), dat zelf 136 miljoen Amerikaanse dollar investeerde. Investissement Québec (IQ), iNovia Capital en Silicon Valley Bank rondden de transactie af. Lightspeed POS zal de kapitaalinjectie van 166 miljoen dollar aanwenden voor verdere innovaties ten behoeve van haar snelgroeiende, bijna 50.000 bedrijven tellende klantenkring.

Lightspeed POS haalt 166 miljoen dollar op met financieringsronde

Lightspeed POS haalt 166 miljoen dollar op met financieringsronde0 ?php the_title() ?>582 dagen geleden
Detailhandel, de vastgoedsector, IPO (provincies), VNG (gemeenten) en het Ministerie van Economische Zaken werken verder afspraken uit de Retailagenda.

Overheden, vastgoedsector en detailhandel verlengen Retailagenda tot 2020

Overheden, vastgoedsector en detailhandel verlengen Retailagenda tot 20200 ?php the_title() ?>601 dagen geleden
InRetail voorspelde een omzetgroei woonwinkels (5%), mode en schoenen (2%) en sport (2,5%). Mode- en schoenretailers presteren boven verwachting.

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 2017

Schoenretailers boeken 5,4% meer omzet in eerste helft 20170 ?php the_title() ?>664 dagen geleden
Lightspeed INretail

Lightspeed en INretail gaan on- en offline winkel efficiënt helpen managen

Lightspeed en INretail gaan on- en offline winkel efficiënt helpen managen0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>755 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Winkel Rotterdam

Worldwide web grootste winkelcentrum Randstad

Worldwide web grootste winkelcentrum Randstad0 ?php the_title() ?>833 dagen geleden
Kleding winkel

Omzetexplosie mode-, schoenen- en sportwinkels

Omzetexplosie mode-, schoenen- en sportwinkels0 ?php the_title() ?>850 dagen geleden
Karim Erja

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie

Karim Erja: Steeds meer creatieve toepassingen van live-integratie0 ?php the_title() ?>881 dagen geleden
MKB kaas

Mkb rekent op sprong voorwaarts in 2017

Mkb rekent op sprong voorwaarts in 20170 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Joel

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten

Joël Ferdinandus (INretail): phygital trend zal ook in 2017 doorzetten0 ?php the_title() ?>892 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!