Home | Marketing | Tony’s Chocolonely en Tesla inspireren het meest

Tony’s Chocolonely en Tesla inspireren het meest

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Marketing op 08/11/2016 om 13:24

Tesla auto inspireert

Tony’s Chocolonely is voor het tweede jaar op rij de meest inspirerende organisatie van Nederland. Dat blijkt uit de zesde editie van de Inspirerende 40 van strategisch adviesbureau Synergie. De top 3 van de consumenten wordt verder gevormd door Tesla en Dopper. De top 40 is maandag 7 november bekend gemaakt. Het jaarlijkse onderzoek onder consumenten brengt in kaart welke organisaties inspireren, en waarom. Sinds 2014 wordt ook een parallelonderzoek uitgevoerd onder marketing- en businessprofessionals. En voor het eerst was Tony’s Chocolonely de winnaar in beide rankings en Tesla behaalde ook de tweede plaats bij de insiders.

Tony’s Chocolonely is ooit begonnen als chocoladecrimineel maar tegenwoordig weet deze organisatie grote groepen mensen in beweging te zetten. Het idee mee te werken aan een slaafvrije chocoladewereld spreekt aan. De grootste stijger in 2016 is het Rode Kruis, de grote dalers zijn Nike en FrieslandCampina. Ook in de businessranking krijgt Tesla de tweede plaats, net als vorig jaar. Hier completeert Marqt de top 3.

Opvallend dit jaar is dat de top 3 uitsluitend bestaat uit Social Enterprises. De inspirerende organisaties richten zich op grote, wereldwijde vraagstukken. Of het nu gaat de chocolade industrie slaafvrij maken, de komst van elektrisch rijden te versnellen (Tesla) of oceanen plastic vrij te maken (Dopper): ze werken aan concrete vraagstukken. Daarbij hebben ze hoge ambities. De oplossing brengen ze letterlijk in handbereik: een reep chocolade, auto of fles. Hiermee wordt de weg naar een betere toekomst bereikbaar gemaakt. Waarom ze juist in 2016 opduiken? “Social Enterprises creëren perspectief op een betere toekomst,” zegt Jelmer van der Meulen van Synergie over de uitkomsten. “Daarnaast herstellen ze het vertrouwen in organisaties.”

Waar consumenten geïnspireerd worden door de organisaties die met kleine stappen naar een oplossing toewerken, laten professionals zich meer inspireren door grote doorbraken. In de top 10 van de businessranking zien we daarom ook enkele andere namen, zoals Uber en Airbnb terug. Twee organisaties die vanuit het niets de traditionele taxiwereld en hotelwereld op zijn kop zetten.

2016 laat, meer dan eerdere jaren, opvallend veel nieuwe binnenkomers zien. Elk jaar worden nieuwe organisaties onderzocht. Zelden halen deze de top 40. Dit jaar wel: Dopper, KWF, Nespresso, Gazelle en Bugaboo sieren nu bijvoorbeeld de lijst. Traditionele A-merken verliezen juist steeds meer inspiratiewaarde: Unox en Coca-Cola vallen beiden dit jaar uit de ranking. Eerder gebeurde dit al met Heineken. Ook in de elektronica is een opvallende ontwikkeling zichtbaar. Waar we twee jaar geleden berichtten dat Samsung Apple had verslagen, hebben de giganten nu weer stuivertje gewisseld, en hoe! Apple haalt de 13e plaats, terwijl Samsung het moet stellen met een 22e positie (vorig jaar nog nummer 3). Met Vandebron (30) ten slotte, is Triodos Bank (26)  eindelijk niet meer de enige dienstverlener in de Inspirerende 40.

Het onderzoek naar de Inspirerende 40 2016 is uitgevoerd onder consumenten en businessprofessionals. Aan 1.918 ‘consumenten’ en 850 business- en marketingprofessionals werd gevraagd hoe zij de genomineerde organisaties zien en rangschikken. Waarom organisaties inspirerend zijn, blijkt gebaseerd op vier pijlers. Die pijlers zijn: (1) visie, (2) organisatie, (3) producten en (4) relatie. Hoewel het gewicht van de pijlers ten opzichte van elkaar per jaar iets verschilt, blijven de pijlers zelf al zes jaar onveranderd. Daarmee wordt het steeds beter mogelijk om niet alleen te weten wie inspireren, maar vooral ook hoe organisaties het kunnen leren.

Tags

NespressoNespresso GazelleGazelle Inspirerende 40Inspirerende 40 KWFKWF BugabooBugaboo DopperDopper Tony's ChocolonelyTony's Chocolonely

Comments

Kenmerken

Tony’s Chocolonely is door Nederlandse consumenten uitgeroepen tot het meest duurzame merk van Nederland blijkt uit de Sustainable Brand Index 2018. IKEA (Retail), Albert Heijn (Supermarkten), Greenchoice (Energie), ASN Bank (Banken), ANWB (Mobiliteit), Tesla (Automotive) en Landal Greenparks (Travel & Leisure) zijn eveneens branchewinnaas maar het chocolademerk was naast winnaar in de sector Food ook algemeen winnaar. De Sustainable Brand Index is een jaarlijks onderzoek onder 5.000 Nederlandse consumenten naar hun perceptie van de duurzaamheid van bekende merken in Nederland. In totaal zijn bijna 150 Nederlandse merken onderzocht. Dit is het tweede jaar dat de Sustainable Brand Index in Nederland wordt gehouden. Vorig jaar werd Greenchoice verkozen tot het meest duurzame merk van Nederland.

Tony’s Chocolonely meest duurzame merk van Nederland

Tony’s Chocolonely meest duurzame merk van Nederland0 ?php the_title() ?>397 dagen geleden
In Tony’s Chocolonely super store staat een kleurrijke mega-monster-super-chocomaat, zeer geschikt voor foto's op social media met #TonysSuperStore.

Tony’s Chocolonely opent eindelijk Super Store in de Beurs van Berlage

Tony’s Chocolonely opent eindelijk Super Store in de Beurs van Berlage0 ?php the_title() ?>404 dagen geleden
Energiemarktplaats Vandebron bestaat vier jaar en gaat de klanten daarom 24 uur lang bedanken via een livestream op YouTube.

Vandebron viert verjaardag met opvallende 24 uurs-marathon

Vandebron viert verjaardag met opvallende 24 uurs-marathon0 ?php the_title() ?>411 dagen geleden
De Koning Willem I Stichting heeft regionale genomineerden voor de Koning Willem I Prijs in de categorie mkb bekend gemaakt.

Tony’s Chocolonely en CM onder genomineerden voor Koning Willem I Prijs

Tony’s Chocolonely en CM onder genomineerden voor Koning Willem I Prijs0 ?php the_title() ?>425 dagen geleden
De broers Maurice en Roel  van der Ende (20 en 22) hebben Nederlands grootste online platform voor elektrische auto’s gelanceerd! Zij spelen met Mountox in op de verwachting dat in 2025 90% van de nieuw verkochte auto’s volledig elektrisch is. Consumenten kunnen op het platform alle elektrische auto’s in details bekijken, vergelijken én direct aanschaffen bij de aangesloten autodealers met € 100,- korting. Ook kunnen zij meteen hun besparing – die kan oplopen tot duizenden euro’s – van elektrisch rijden berekenen.

Jonge ondernemende broers lanceren grootste platform voor elektrische auto’s

Jonge ondernemende broers lanceren grootste platform voor elektrische auto’s0 ?php the_title() ?>435 dagen geleden
EARTH Concepts, de eerlijke water-, koffie- en theeproducent verandert de merknaam dit jaar speciaal voor Valentijnsdag naar HEART en lanceert Chocolade.

EARTH verandert naam in HEART en introduceert chocolade

EARTH verandert naam in HEART en introduceert chocolade0 ?php the_title() ?>464 dagen geleden
Noord-Nederland heeft als ambitie de groenste energieregio van Europa te worden en wil graag samenwerken met ondernemingen zoals Tesla.Om de handel aan te prijzen plaatst Top Dutch billboards die Elon Musk oproepen om naar de website TopDutch.com te gaan.

Friesland, Drente en Groningen halen samen Elon Musk naar Nederland

Friesland, Drente en Groningen halen samen Elon Musk naar Nederland0 ?php the_title() ?>464 dagen geleden
De Benelux-landen gaan het voor bestuurders van elektrische voertuigen makkelijker maken hun voertuig op te laden en te betalen bij laadpunten in buurland.

Benelux-ministers willen een toegankelijk netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen

Benelux-ministers willen een toegankelijk netwerk van laadpunten voor elektrische voertuigen0 ?php the_title() ?>529 dagen geleden
Vandebron opent het Geitenwollen Sokken Atelier. Samen met schoenontwerper Luc Aarts wordt het kledingstuk neergezet als positief symbool voor duurzaamheid.

Vandebron zet geitenwollen sok op voetstuk

Vandebron zet geitenwollen sok op voetstuk0 ?php the_title() ?>530 dagen geleden
Het Rotterdamse Breytner, Pionier in zero-emissie transport, haalt de eerste Tesla Semi elektrische vrachtwagen naar Nederland.

Breytner rijdt met de eerste Tesla Semi vrachtwagen door Rotterdam

Breytner rijdt met de eerste Tesla Semi vrachtwagen door Rotterdam0 ?php the_title() ?>539 dagen geleden
Synergie onderzocht wat 40 meest inspirerende organisaties in Nederland zijn. Winnaars zijn IKEA bij consumenten en TED bij professionals.

IKEA en TED de meest inspirerende organisaties van Nederland

IKEA en TED de meest inspirerende organisaties van Nederland0 ?php the_title() ?>544 dagen geleden
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) leidt tot loyalere klanten. De loyaliteit van klanten - gemeten aan het percentage dat na twee jaar nog steeds klant is - ligt 7% hoger bij bedrijven die in de ogen van hun klanten een grotere maatschappelijke bijdrage leveren. Dat concluderen onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en data-analysebureau MIcompany.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt voor loyalere klanten

Maatschappelijk verantwoord ondernemen zorgt voor loyalere klanten0 ?php the_title() ?>554 dagen geleden
Van de 1000 bedrijven met het grootste R&D budget ter wereld, hebben 16 hun hoofdkantoor in Nederland. Zij besteedden in 2017 16.1 miljard euro aan onderzoek en ontwikkeling, een stijging van 160 procent ten opzichte van vorig jaar. Koploper is investeringsmaatschappij Exor. Philips, vorig jaar de winnaar, moet nu genoegen nemen met een derde plek. Dat blijkt uit de dertiende Innovation Index van Strategy&, onderdeel van accountants- en advieskantoor PwC.

Exor, Airbus en Philips meest innovatieve bedrijven in Nederland

Exor, Airbus en Philips meest innovatieve bedrijven in Nederland0 ?php the_title() ?>574 dagen geleden
Polestar is het nieuwe merk van Volvo bestaande uit elektrische supercars. De modellen zijn online te bestellen op basis van een abonnementsvorm.

Volvo introduceert met Polestar een Tesla-killer

Volvo introduceert met Polestar een Tesla-killer0 ?php the_title() ?>581 dagen geleden
Social Impact Lab 2017 is een door PwC georganiseerde challenge voor start-ups met een maatschappelijk doel. Rebottled, SweepSmart, Vinculum winnen.

Rebottled, SweepSmart en Vinculum meest veelbelovende social enterprises

Rebottled, SweepSmart en Vinculum meest veelbelovende social enterprises0 ?php the_title() ?>602 dagen geleden
Hagelswag werd in 2016 met crowdfundingcampagne gelanceerd met als missie om het traditionele Nederlandse hagelslag met rest van de wereld te delen.

Eerste hagelslagwinkel van Nederland geopend in Amsterdam

Eerste hagelslagwinkel van Nederland geopend in Amsterdam0 ?php the_title() ?>631 dagen geleden
hocolademerk Hands Off My Chocolate twee nieuwe smaken de wereld in: Chocolate Chip Cookie Dough (Milk Chocolate) en Hazelnut Sea Salt & Cacao Nibs (70% Dark Chocolate).

Hands Off My Chocolate creëert chocoladereep met cookie dough

Hands Off My Chocolate creëert chocoladereep met cookie dough0 ?php the_title() ?>632 dagen geleden
VanMoof Tesla

VanMoof introduceert nieuwe Electrified S met ludicrous mode

VanMoof introduceert nieuwe Electrified S met ludicrous mode0 ?php the_title() ?>714 dagen geleden
ekoplaza

Ekoplaza gaat bloot voor biologische teelt

Ekoplaza gaat bloot voor biologische teelt0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
Christian Kromme Spotify, Amazon disruptie Silicon Valley Tesla

Technologische innovaties zijn voorspelbaar

Technologische innovaties zijn voorspelbaar0 ?php the_title() ?>764 dagen geleden
Het Achmea hoofdkantoor in Zeist

Nederlandse bedrijven starten steeds vaker corporate foundations

Nederlandse bedrijven starten steeds vaker corporate foundations0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Nuon centrale in Amsterdam met verschillende opvallende kleuren

Te laag bod voor overname kolencentrale Nuon

Te laag bod voor overname kolencentrale Nuon0 ?php the_title() ?>784 dagen geleden
NuonTony's Chocolonely Vandebron Hemweg

Tony’s Chocolonely wil chocoladefabriek in plaats van vervuilende kolencentrale

Tony’s Chocolonely wil chocoladefabriek in plaats van vervuilende kolencentrale0 ?php the_title() ?>786 dagen geleden
oceaanplastic

Dell verpakt als eerste producten in gerecycled oceaanplastic

Dell verpakt als eerste producten in gerecycled oceaanplastic0 ?php the_title() ?>818 dagen geleden
Hyperloop competitie TU Delft

Studenten TU Delft imponeren Elon Musk tijdens Hyperloop Pod Competitie

Studenten TU Delft imponeren Elon Musk tijdens Hyperloop Pod Competitie0 ?php the_title() ?>842 dagen geleden
Nuon E-mobility

Nuon zorgt voor prijsdoorbraak publieke laadpunten

Nuon zorgt voor prijsdoorbraak publieke laadpunten0 ?php the_title() ?>855 dagen geleden
BMW Duitsland

Fabrikanten verwachten nauwelijks nog winst door verkoop van auto alleen

Fabrikanten verwachten nauwelijks nog winst door verkoop van auto alleen0 ?php the_title() ?>868 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!