Home | reclame | The Good Life Agency blijkt sociaal experiment van SIRE

The Good Life Agency blijkt sociaal experiment van SIRE

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 16/12/2016 om 11:43

Betalen voor social media

Likes en Kudos vanaf € 9,95, een talentscout voor je kind voor € 69,95, een fake one night stand vanaf € 9,95 en herkend worden door een BN’er vanaf € 500. Het zijn enkele van de door The Good Life Agency geboden diensten. TGLA werd eerder deze weke geïntroduceerd als het eerste imagobureau om de gewone Nederlander een succesvoller imago te bezorgen.  Het bureau blijkt nu een sociaal experiment van Stichting Ideële Reclame (SIRE) om te kijken hoever mensen willen gaan voor een succesvol(ler) imago. In korte tijd bereikte het bureau miljoenen mensen.

Het experiment laat zien dat veel mensen hun leven graag mooier voordoen dan het wellicht in werkelijkheid is. Terwijl we daar niet gelukkiger van worden. Met de onthulling van het experiment start SIRE de nieuwe campagne: Voor wie doe jij het eigenlijk?

Voorafgaand aan het experiment heeft SIRE onderzoek laten uitvoeren, waaruit blijkt dat 63% van de Nederlanders inschat dat mensen hun leven mooier voordoen dan het in werkelijkheid is. Slechts 16% geeft toe dit zelf ook te doen. Toch blijkt dat ruim een derde van de Nederlanders betaalde diensten overweegt om de maatschappelijke status te verhogen. Met het sociaal experiment is die behoefte in de praktijk getoetst.

Enige van de opvallende uitkomsten uit het experiment: Ruim 100.000 websitebezoeken, 170 inschrijvingen voor de statusverhogende diensten. Daarvan was 72% man en 28% vrouw. Voor diensten als headhunten en laat je endorsen, perfect dinner of night out schreven vooral mannen zich in. Voor de better you photoshop service schreven vooral vrouwen zich in.

Lucy van der Helm, directeur SIRE: ”De campagne laat mensen stilstaan bij de vraag of je bepaalde keuzes maakt omdat je daar zelf gelukkig van wordt of om hiermee aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Op social media, tegenover vrienden en familie hebben we de neiging alleen de perfecte versie van onszelf te laten zien. Perfectie lijkt tegenwoordig de norm. Gewoon goed is niet goed genoeg meer.” Bas van Berkestijn, bestuurslid SIRE en bedenker van het thema vult aan: “Van deze ratrace worden we ongelukkig. Het helpt ons als we vaker stil zouden staan bij de vraag ‘Voor wie doe ik het eigenlijk?’ Meer uitgaan van ons eigen verlangen, luisteren naar wat we zelf echt willen en trouw blijven aan jezelf. Imperfecties en dingen die niet lukken zijn daar onderdeel van. We zijn zo druk met gelukkig over te komen, dat we vergeten om gelukkig te zijn.”

Een op de vijf Nederlanders vergelijkt zijn leven vaak met dat van anderen. Jongeren doen dit nog vaker (36% bij mensen tot 35 jaar, onder de 25 jaar is dit zelfs 48%). Ook vrouwen vergelijken hun leven vaker met dat van anderen dan mannen: 25% van de vrouwen doet dit tegenover 18% van de mannen. Social media spelen daarbii een belangrijke rol.

Een derde van de jongeren zegt veel waarde te hechten aan maatschappelijk succes en het hebben van een hoge status. Onder vijftigplussers leeft dit veel minder, slechts 7% van de vijftigplussers vindt het etaleren van succes belangrijk en slechts 5% hecht waarde aan een hoge status.

Prof. dr. Paul Verhaeghe, hoogleraar klinische psychologie en psychoanalyse aan de Universiteit van Gent onderstreept het nut en de noodzaak van de campagne: ”Tegenwoordig krijgen we via media voortdurend de boodschap dat iedereen perfect kan zijn. De impliciete boodschap luidt: als je maar voldoende je best doet. Mislukkingen horen niet, enkel succes telt en daar lopen we mee te koop. Veel mensen voelen zich mislukt, dankzij het zogenaamde perfecte leven van hun vrienden op bijvoorbeeld social media. De plicht tot perfectie is op alle fronten inmiddels een serieus maatschappelijk probleem. We liegen elkaar ongelukkig met als gevolg dat we ons eenzaam voelen in ons falen. Stop met de competitie in de strijd voor het meest perfecte leven. Vraag je eens af wat het goede leven is, voor jou, en niet voor de bühne.”

SIRE wil met de campagne ‘Voor wie doe jij het eigenlijk?’ mensen inspireren om vaker stil te staan bij de vraag ‘Voor wie doe ik het eigenlijk?’. De campagne bestaat uit 3    TV-commercials, een online campagne, radiocommercials, outdoor, print, social media en PR. Op www.voorwie.nl is inspiratie terug te vinden en verhalen van mensen die zich de vraag ‘Voor wie doe ik het eigenlijk?’ al eerder hebben gesteld. SIRE roept mensen op online mee te praten over dit onderwerp door gebruik te maken van #voorwie.

De onafhankelijke stichting die maatschappelijke onderwerpen onder de aandacht brengt en bespreekbaar maakt bij het Nederlandse publiek en besluitvormers werkt voor deze campagne nauw samen met veel verschillende partijen die belangeloos bijdragen, waaronder N=5, BijlPR, Fred Moolhuijsen, Bonkers, Monalyse, 356media, Superbruut, Feka en DVJ Insights. De betrokken mediapartijen bij The Good Life Agency waren RTL, LINDA, Radio538 en DeSpeld.

Tags

N=5N=5 MonalyseMonalyse 356media356media BijlPRBijlPR SuperbruutSuperbruut BonkersBonkers endorseendorse Radio538Radio538 DeSpeldDeSpeld Fred MoolhuijsenFred Moolhuijsen LindaLinda RTLRTL social mediasocial media

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!