Home | Conversie | Telecomaanbieders extra in de gaten gehouden vanwege kredietverstrekking

Telecomaanbieders extra in de gaten gehouden vanwege kredietverstrekking

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Conversie op 01/05/2017 om 12:11

AFM telecomaanbieders

Vanaf vandaag houdt de Autoriteit Financiële Markten (AFM) toezicht op alle Nederlandse telecomaanbieders. Vanaf deze datum moeten deze partijen zich aan de regels houden voor verantwoorde kredietverstrekking als zij een lening aanbieden bij de koop van een mobieltje op afbetaling. De AFM houdt geen toezicht op telefoonabonnementen (bellen, data, sms).

Telecomaanbieders die leningen van meer dan €250 verstrekken voor een mobiele telefoon op afbetaling, zijn verplicht te vragen naar het inkomen en de vaste lasten van hun klanten. Ook moeten zij bij het Bureau Kredietregistratie (BKR) nagaan of er andere kredieten zijn afgesloten.

Deze maatregelen zijn nodig om overkreditering te voorkomen en te toetsen of er maandelijks voldoende ruimte is om de lening terug te betalen. Bij een krediet voor een mobiele telefoon van minder dan €1.000 hoeft de klant wettelijk gezien geen loonstrook of bankafschrift te tonen. Hij moet wel verklaren dat de opgegeven informatie juist is. Bij twijfel hierover kan er naar bewijsstukken worden gevraagd. Het telefoonkrediet wordt vanaf €250 bij het BKR geregistreerd. De telecomaanbieders zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van de inkomenslastentoets en de registratie bij het BKR.

Koop op afbetaling is een vorm van krediet waarop de AFM toezicht houdt. De telecomaanbieder is in deze situatie een kredietverstrekker doordat er een lening wordt verstrekt. Daarvoor moeten de aanbieders een vergunning hebben van de AFM. Dat is wettelijk geregeld.

De AFM ziet er op toe dat kredietverstrekkers niet te veel krediet geven waardoor consumenten in de problemen kunnen raken. Ook stelt de AFM eisen aan de informatie van telecomaanbieders over het krediet. De kosten voor het mobieltje op afbetaling moeten duidelijk en op eerlijke wijze van te voren aan klanten inzichtelijk worden gemaakt. Hierdoor weet de klant precies wat hij moet betalen voor de mobiele telefoon op afbetaling en worden prijzen beter vergelijkbaar. Het krediet in het telefoonabonnement verbergen is niet toegestaan. Ook daar houdt de AFM toezicht op.

De AFM kan geen persoonlijke klachten over het verstrekte krediet voor een mobiele telefoon oplossen. Daarvoor is het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (KIFID). Wel ontvangt de AFM graag meldingen over misstanden bij het toezicht op verantwoorde kredietverstrekking. Dit kan ons helpen bij het toezicht op de telecomaanbieders.

Tags

consumentenconsumenten Klachteninstituut Financiële DienstverleningKlachteninstituut Financiële Dienstverlening Bureau KredietregistratieBureau Kredietregistratie telefoonabonnementtelefoonabonnement TelecomaanbiedersTelecomaanbieders Autoriteit Financiële MarktenAutoriteit Financiële Markten AFMAFM

Comments

Kenmerken

Arvato Financial Solutions maakt het met data-driven analyses mogelijk om webwinkels al vooraf te vertellen in hoeverre hun klant kredietwaardig is.

Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!

Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
SprayPay is bedoeld voor gespreid aankopen van consumptiegoederen. De eerste webwinkels, waaronder Holland Bike Shop, bieden de optie inmiddels.

Nieuwe betaalmethode laat consumenten online aankopen gespreid betalen

Nieuwe betaalmethode laat consumenten online aankopen gespreid betalen0 ?php the_title() ?>717 dagen geleden
De AFM waarschuwt voor grote risico’s bij Initial Coin Offerings (ICO’s). Deze uitgifte van digitale tokens om vooral start ups te financieren is momenteel kwetsbaar voor misleiding, oplichting en manipulatie. De huidige hype rondom cryptocurrencies en ICO’s kan investeerders verblinden voor deze risico’s.

AFM waarschuwt voor grote risico’s bij Initial Coin Offerings

AFM waarschuwt voor grote risico’s bij Initial Coin Offerings0 ?php the_title() ?>838 dagen geleden
Mobiele abonnementen vergelijken is complexer dan ooit, consumenten laten voordeel liggen. BigSpark biedt mogelijkheid om combivoordelen te vergelijken.

BigSpark ontwikkelt unieke vergelijker voor mobiele abonnementen

BigSpark ontwikkelt unieke vergelijker voor mobiele abonnementen0 ?php the_title() ?>869 dagen geleden
Tibbaa, een van de grootste spelers in ticketing, koppelt de voordelen uit eventsector aan de kracht van KPN-netwerk en wordt ook aanbieder van telecom.

Tibbaa gaat van ticketing ook naar mobiele telecom

Tibbaa gaat van ticketing ook naar mobiele telecom0 ?php the_title() ?>897 dagen geleden
Ongewenste abonnementen voor bijvoorbeeld hotelacties en prijsvragen via de telefoon aangesmeerd krijgen is grootste ergernis weet ConsuWijzer.

Ongevraagde abonnementen zijn grootste ergernis

Ongevraagde abonnementen zijn grootste ergernis0 ?php the_title() ?>947 dagen geleden
roamingregels telecom ACM

Telecombedrijven leven nieuwe roamingregels goed na

Telecombedrijven leven nieuwe roamingregels goed na0 ?php the_title() ?>969 dagen geleden
Telecom KPN staat van telecom

Telecomsector investeert 2,2 miljard euro in digitale infrastructuur

Telecomsector investeert 2,2 miljard euro in digitale infrastructuur0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
Simyo KPN Vodafone Bliep PrepaidSimkaart.net

Simyo in 2016 opnieuw verkozen tot Beste Prepaid Provider

Simyo in 2016 opnieuw verkozen tot Beste Prepaid Provider0 ?php the_title() ?>1032 dagen geleden
P3 T-Mobile

Nederlandse telecomproviders bieden internationaal beste resultaten

Nederlandse telecomproviders bieden internationaal beste resultaten0 ?php the_title() ?>1045 dagen geleden
Mobiele telefonie

ACM onderzoekt kansen en risico’s van bundeling op telecommarkt

ACM onderzoekt kansen en risico’s van bundeling op telecommarkt0 ?php the_title() ?>1096 dagen geleden
Dijsselbloem

Dijsselbloem en AFM bereiden reclameverbod voor giftige financiële producten voor

Dijsselbloem en AFM bereiden reclameverbod voor giftige financiële producten voor0 ?php the_title() ?>1103 dagen geleden
Telecomsector en datacenter

Kabinet wil telecomsector en datacenters in de hand houden

Kabinet wil telecomsector en datacenters in de hand houden0 ?php the_title() ?>1108 dagen geleden
DDMA

DDMA bereidt zich in 2017 voor op de nieuwe Europese telecomwet

DDMA bereidt zich in 2017 voor op de nieuwe Europese telecomwet0 ?php the_title() ?>1132 dagen geleden
Mobiele telefoonreclame

Strenge eisen voor reclame voor verkoop mobiele telefoons op afbetaling

Strenge eisen voor reclame voor verkoop mobiele telefoons op afbetaling0 ?php the_title() ?>1153 dagen geleden
Mobiele data

Marketingacties leveren telecomaanbieders meer groei op

Marketingacties leveren telecomaanbieders meer groei op0 ?php the_title() ?>1171 dagen geleden
Geld lenen kost geld

‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft geen effect

‘Let op! Geld lenen kost geld’ heeft geen effect0 ?php the_title() ?>1180 dagen geleden
Geld ingezoomd

Risico’s van crowdfunding door investeerders mogelijk onderschat

Risico’s van crowdfunding door investeerders mogelijk onderschat0 ?php the_title() ?>1202 dagen geleden
Webshop creditcard

Klanten worden steeds beter geholpen in de financiële sector

Klanten worden steeds beter geholpen in de financiële sector0 ?php the_title() ?>1212 dagen geleden
Mac book

AFM wil consumenten beschermen tegen onbewuste invloeden

AFM wil consumenten beschermen tegen onbewuste invloeden0 ?php the_title() ?>1218 dagen geleden
Willemijn van Dolen

Hoogleraar marketing Willemijn van Dolen benoemd als lid van de raad van toezicht bij de AFM

Hoogleraar marketing Willemijn van Dolen benoemd als lid van de raad van toezicht bij de AFM0 ?php the_title() ?>1264 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!