Sportsupplementen worden tegenwoordig steeds meer gebruikt en worden hierdoor steeds populairder. Het aanbod van de supplementen is tegenwoordig erg groot zo kun je sportsupplementen nemen om een beter resultaat te bereiken of gewoon puur voor gemak. De meeste producten zijn eenvoudig in gebruik en zijn toegankelijk voor elke sporter. Wel is het zo dat supplementen bedoeld zijn voor aanvulling op je voeding, overigens is het niet zo dat de voedingssupplementen een complete maaltijd kunnen vervangen. Naast het gebruik van supplementen is het belangrijk om gewoon goed te blijven eten. De sportsupplementen zijn niet alleen voor topsporters bedoeld maar zijn ook te gebruiken voor normale sporter. uiteraard moet je wel een doel hebben om naar toe te werken omdat het anders geen zin heeft om de supplementen te nemen. Hiermee word aangegeven dat het niet veel nut heeft om voedingssupplementen in te nemen als je niet serieus met sport en voeding bezig bent. Voedingssupplementen kunnen zeker meehelpen met het behalen van jou doel maar de basis blijft toch echt het trainen en de voeding die je dagelijks inneemt. 

Bij fitness veel gebruik van supplementen

Bij fitness worden sportsupplementen het meest gebruikt met name sporters die aan krachttraining doen. De bekendste producten die in de fitness worden gebruikt zijn:

1. Eiwitshakes

2. Creatine

3. Pre workout

Deze hulpmiddelen kunnen er voor zorgen dat je meer of sneller je resultaat behaald. Eiwitshakes zorgen er bijvoorbeeld voor dat je meer eiwitten binnen krijgt en hierdoor beter hersteld na een training. De eiwitshake is erg gemakkelijk na de training in te nemen en hiermee heb je snel je eiwitten binnen. Creatine is ook een zeer populair product binnen fitness en krachtsport. Dit product zorgt ervoor dat je lichaam vocht opneemt in je spieren waardoor je groter lijkt en iets meer kan geven tijdens je krachttrainingen. Meestal word aangeraden om elke dag 5 gram in te nemen ook al sport je die dag niet. En als laatste hebben we ook nog de pre workout dit is een middel waarvan je energie krijgt tijdens en voor je training. Het hoofdingrediënt van dit supplement is cafeïne en beta-alanine. De cafeïne in een pre workout is vaak van zeer hoge dosering en het is dus niet gezond om er heel veel tegelijkertijd van te nemen. Beta-alanine is een product dat van nature uit vlees en vis word gehaald en dit product kan zorgen voor minder verzuring van de spieren tijdens het trainen.

Aanmaken van spieren

Bij het aanmaken van spieren is het belangrijk om je testosteron level zo hoog mogelijk te houden. Dit zorgt er namelijk voor dat je sneller hersteld en vaker kunt trainen. Je testosteron spiegel kun je het best op peil houden met gezond eten en voldoende beweging. Als dit niet mogelijk of haalbaar is kun je gebruik maken van supplementen die invloed hebben op je testosteron. Een bekend vitaminesupplement dat invloed heeft op je testosteron en veel word gebruikt in Nederland is vitamine D3. Dit is een vitamine die je binnenkrijgt van zonlicht maar aangezien er in Nederland bijna geen zon is kun je dit supplement eenvoudig bij slikken.

Voordelen bij gebruik van sportsupplementen

Een van grootste voordelen van het gebruiken en sportsupplementen is het gemak. Dit is omdat je bepaalde stoffen snel kan innemen zonder het uit voeding te halen. Bijvoorbeeld als je fanatiek hebt gesport wil je na het sporten snel je eiwitten binnen krijgen omdat je dan goed hersteld. Dit kan je doen door een eitje te bakken of door gewoon eenvoudig een eiwitshake op te drinken. De eiwitshake is eenvoudig mee te nemen in je sporttas samen met een shake beker doe er alleen wat water bij en dan heb je een heerlijke shake waarmee je de eiwitten kunt aanvullen. Ook is het mogelijk om extra vitamines te slikken deze dragen bij aan een goede weerstand en een gezonde levensstijl. Dit heeft ook invloed op het behalen van je sportprestaties, met inname van de juiste vitamines zal je lichaam beter presteren tijdens het sporten. Natuurlijk is het zo dat het bijna niet mogelijk is om alle vitamines uit voeding te halen dus daarom kan het handig zijn om een capsule of tablet bij te slikken. Het innemen van vitamine supplementen moet wel met de aangegeven hoeveelheden gebeuren