Home | retail | Sligro Food Group en Heineken gaan strategisch samenwerken

Sligro Food Group en Heineken gaan strategisch samenwerken

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 09/05/2017 om 09:28

Sligro Heineken

Sligro Food Group en Heineken Nederland gaan strategisch samenwerken  op het gebied van logistiek voor bier en cider in Nederland en de verkoop van de overige onderdelen van Heineken drankengroothandel aan Sligro Food Group.

Als gevolg van deze beoogde samenwerking zal Sligro de logistieke activiteiten van Heineken voor de Nederlandse horeca gaan uitvoeren. Dit betekent dat Sligro het verwerken, opslaan en leveren van bier- en ciderbestellingen door de horeca voor de bierbrouwer uit gaat voeren. Hiermee ontstaat een ‘one stop shop’ voor alle drank, food en non food bestellingen voor de horecaklanten.

De uitzondering is het leveren van tankbier, dat blijft Heineken zelf doen. Heineken zal met deze voorgenomen samenwerking dé partner worden van Sligro op het gebied van bier en cider. Daarnaast zullen in het kader van deze voorgenomen samenwerking de groothandelsactiviteiten van het overige food en non food assortiment waaronder frisdranken, waters, gedistilleerd, wijnen, thee en koffie, worden verkocht door Heineken aan Sligro. Als gevolg van deze transactie zal de groothandelsomzet van Sligro met zo’n 150 miljoen euro toenemen. De zelfbedieningsomzet van Sligro en de retailomzet van beide partners vallen hier buiten. Het is de bedoeling dat de voorgenomen samenwerking langdurig zal zijn, met in eerste aanleg een looptijd van 15 jaar. Partijen streven ernaar om de transactie in het najaar af te ronden.

Koen Slippens, CEO Sligro Food Group: ”Fantastisch dat twee toonaangevende spelers in de foodservice markt elkaar op deze wijze de hand willen geven. Dit is een grote strategische stap voor beide organisaties waarbij we duidelijk kiezen voor kwaliteit en een maximale service aan onze klanten. De mogelijkheid van totaalleveringen is daar een mooi voorbeeld van. Dat efficiencyverbetering en upsell-kansen aantrekkelijke bijkomstigheden zijn maakt deze beoogde samenwerking voor alle stakeholders alleen maar mooier.”

Pascal Gilet, algemeen directeur Heineken Nederland: ”We zien dat de Nederlandse horecamarkt verandert, steeds meer ondernemers bestellen hun producten het liefst bij één leverancier. Met deze voorgenomen samenwerking bundelen we de krachten van beide partijen waardoor we horecaklanten efficiënter en optimaler kunnen bedienen. Door deze samenwerking is Heineken Nederland in staat om zich te richten op de kerncompetenties: het brouwen, verpakken, verkopen en bouwen van bier en cidermerken. Bovendien kunnen we hiermee voorop lopen in de markt. Dit voornemen brengt ook een verandering met zich mee voor de mensen die bij ons werken. Dat realiseren we ons goed en gaan daar met respect, aandacht en zorgvuldigheid mee om. Ook op dat vlak vinden we in Sligro, eveneens een familiebedrijf, een goede partner.”

De samenwerking zorgt voor een vergroting van het klantenbestand voor beide partijen, momenteel bezorgt de brouwer op circa 18.000 locaties, Sligro op circa 25.000. Een deel daarvan is momenteel reeds klant bij beide partijen. Heineken heeft in Nederland 13 distributiecentra. Sligro heeft 8 bezorgservicevestigingen, plus 3 zelfbedieningsvestigingen van waaruit ook bezorgd wordt in Nederland.

Sligro zal direct na afronding van deze transactie de gehele logistieke operatie voor haar rekening nemen. Om de gecombineerde food- en drankenleveringen mogelijk te maken zal Sligro de komende jaren zo’n € 80 tot € 100 miljoen investeren om tot één geïntegreerd distributienetwerk te komen. Sligro.nl, het vernieuwde bestelplatform van Sligro, zal worden gebruikt voor de online bestellingen. Door de voortdurende groei en investeringen van Sligro zullen deze wijzigingen naar verwachting geen negatieve consequenties hebben voor de werkgelegenheid.

Tags

Koen SlippensKoen Slippens DistributieDistributie logistieklogistiek SligroSligro HeinekenHeineken

Comments

Kenmerken

Sligro Food Group en IRI Nederland starten een uniek initiatief in de Nederlandse foodservicebranche: Sligro Insights. De samenwerking tussen beide marktleiders zorgt voor een geheel nieuwe benadering van de markt. Sligro Insights is een interactief platform dat leveranciers inzicht biedt in de verkoopdata van Sligro Food Group. Omdat er door beide partijen op dezelfde cijfers wordt gestuurd leidt dit tot het verbeteren van de ketensamenwerking. Dankzij hoge kwaliteit informatie en inzichten kan er beter worden ingespeeld op de behoeftes van de markt.

Sligro biedt leveranciers samen met IRI voortaan inzicht in de verkoopdata

Sligro biedt leveranciers samen met IRI voortaan inzicht in de verkoopdata0 ?php the_title() ?>359 dagen geleden
Sligro en Jumbo verwachten naast overname van EMTÉ bovendien overeenstemming te bereiken over contract waarbij Sligro preferred partner van La Place wordt.

Jumbo en Coop nemen EMTÉ over van Sligro

Jumbo en Coop nemen EMTÉ over van Sligro0 ?php the_title() ?>444 dagen geleden
80% van de bierdrinkers ziet bier vooral als geschikte drank voor na het eten, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Novio Research. Een goed advies in de horeca (44%), van de brouwer (26%) of in de bierwinkel (20%) zou volgens de bierdrinker uitkomst bieden om ook bier bij het eten te drinken. Hertog Jan brengt daarom in samenwerking met Michelin chefkok Luc Kusters van Bolenius in Amsterdam een vatgerijpte bierserie op de markt geïnfuseerd met VOC-specerijen, Jeneverbes en Vanille. 

Hertog Jan en chefkok Luc Kusters lanceren speciaal bier voor bij het eten

Hertog Jan en chefkok Luc Kusters lanceren speciaal bier voor bij het eten0 ?php the_title() ?>456 dagen geleden
Tijdens Stakeholder Management Award (opvolger van de Reputatie Management Award) zijn bol.com (profit) en NS (not-for-profit) tot winnaar uitgeroepen.

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 2018

Bol en NS winnen de Stakeholder Management Award 20180 ?php the_title() ?>460 dagen geleden
De Nederlandse consument eet, gedreven door de behoefte aan gemak, tijdwinst en beleving, vaker buiten de  deur. De omzet in de Out of Home-markt steeg hierdoor vorig jaar fors, namelijk 4,1% ten opzichte  van 2016. Dit jaar verwacht het FoodService Instituut Nederland zelfs een groei van 4,9% voor de buitenshuisconsumptie. Per Nederlander komt dit neer op een stijging van bijna 50 euro blijkt uit de cijfers die het FSIN tijdens hun congres op de Horecava bekend maakt.

Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur

Nederlander besteedt veel meer geld aan eten en drinken buiten de deur0 ?php the_title() ?>499 dagen geleden
Ruim 60 deelnemers ontvangen een ticket naar de Olympische Winterspelen in Zuid Korea en zijn daarmee officieel geselecteerd als crew in het Holland Heineken House in Zuid Korea. De bierbrouwer heeft in samenwerking met HR-partner Adecco een zorgvuldig selectieproces doorlopen om het allerbeste team samen te stellen voor de veertiende editie van dé hotspot tijdens de Spelen. Zowel voor als achter de schermen gaat dit team aan de slag voor de sporters van TeamNL, hun familie en vrienden, NOC*NSF, sportbonden, media en natuurlijk ook de vele Oranjefans.

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea

Ruim 60 Tapmodels in Holland Heineken House bij Olympische Winterspelen in Zuid Korea0 ?php the_title() ?>575 dagen geleden
Op 27 september 2017 zullen Food Blog Awards worden uitgereikt. Een initiatief van marketingbureau Advies Voor. Sandra Ysbrandy presenteert de uitreiking.

Wie krijgt de Food Blog Awards 2017 opgediend?

Wie krijgt de Food Blog Awards 2017 opgediend?0 ?php the_title() ?>639 dagen geleden
Vijf kandidaten hebben voorronde van Nationale RestaurantPITCH doorstaan. Winnaar krijgt tijdens de komende Horecava eigen pop-up restaurant.

Vijf finalisten Nationale RestaurantPITCH bekend

Vijf finalisten Nationale RestaurantPITCH bekend0 ?php the_title() ?>653 dagen geleden
Hero Jan Hooghoudt jenever

Hero Jan Hooghoudt, verantwoordelijk voor eerste tv-reclame voor gedistilleerd, overleden

Hero Jan Hooghoudt, verantwoordelijk voor eerste tv-reclame voor gedistilleerd, overleden0 ?php the_title() ?>693 dagen geleden
Hopt.nl bier tinder

Tinderen met 1300 speciale biertjes

Tinderen met 1300 speciale biertjes0 ?php the_title() ?>713 dagen geleden
Robotisering Buck Consultants International

Robots maken 35.000 arbeidsplaatsen in distributiecentra overbodig

Robots maken 35.000 arbeidsplaatsen in distributiecentra overbodig0 ?php the_title() ?>722 dagen geleden
Heineken scoort met sociale campagne

Heineken scoort met grensverleggend sociaal experiment

Heineken scoort met grensverleggend sociaal experiment0 ?php the_title() ?>755 dagen geleden
Hardwell KLM SpinAwards Heineken

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards0 ?php the_title() ?>761 dagen geleden
Grand SpinAward Heineken KLM KRO-NCRV N=5 MediaMonks

Heineken, KLM, KRO-NCRV, MediaMonks en N=5 maken kans op Grand SpinAward

Heineken, KLM, KRO-NCRV, MediaMonks en N=5 maken kans op Grand SpinAward0 ?php the_title() ?>776 dagen geleden
Foodservice groothandel Deli XL verandert per 12 juni haar naam in Bidfood.

Deli XL verandert naam in BidFood en gaat horeca uitbaten

Deli XL verandert naam in BidFood en gaat horeca uitbaten0 ?php the_title() ?>782 dagen geleden
NL Packaging Awards 2017

Flexa, Seepje, Heineken en Albert Heijn pakken NL Packaging Awards

Flexa, Seepje, Heineken en Albert Heijn pakken NL Packaging Awards0 ?php the_title() ?>796 dagen geleden
Heineken Bakery, Heineken brouwerij in samenwerking Meester Boulanger Mark Plaating

The Heineken Bakery bakt brood met geheim ingrediënt

The Heineken Bakery bakt brood met geheim ingrediënt0 ?php the_title() ?>798 dagen geleden
PostNL bezorger

PostNL gaat foodproducten vaker en sneller leveren

PostNL gaat foodproducten vaker en sneller leveren0 ?php the_title() ?>819 dagen geleden
Groothandelsmarkt Rotterdam

Herontwikkeling Groothandelsmarkt impuls voor foodsector Rotterdam

Herontwikkeling Groothandelsmarkt impuls voor foodsector Rotterdam0 ?php the_title() ?>880 dagen geleden
Lattiz latte made easy Campina

Tien nominaties voor Foodservice Marketing Award 2016

Tien nominaties voor Foodservice Marketing Award 20160 ?php the_title() ?>927 dagen geleden
Broodje kroket Van Dobben

Zestien genomineerden voor Foodservice Marketing Award

Zestien genomineerden voor Foodservice Marketing Award0 ?php the_title() ?>936 dagen geleden
CMA Best Consumer Membership

Nederlandse kanshebbers voor CMA International Content Marketing Awards

Nederlandse kanshebbers voor CMA International Content Marketing Awards0 ?php the_title() ?>953 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!