Home | Logistiek/e-commerce | Slechts 4% denkt in de toekomst ál zijn boodschappen online te bestellen

Slechts 4% denkt in de toekomst ál zijn boodschappen online te bestellen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 28/05/2018 om 10:15

In 2015 deed 13% van de consumenten wel eens boodschappen online. In 2018 is dit percentage gestegen naar 23%. Onder millennials is het met 30% nog iets populairder. Dat blijkt uit van het StemPunt-panel van Motivaction onder 1.075 respondenten. 38% van de consumenten verwacht in de toekomst (een deel van) zijn boodschappen online te doen, onder millennials is dit zelfs de helft. Slechts 4% denkt in de toekomst ál zijn boodschappen online te bestellen.

In 2015 deed 13% van de consumenten wel eens boodschappen online. In 2018 is dit percentage gestegen naar 23%. Onder millennials is het met 30% nog iets populairder. Dat blijkt uit van het StemPunt-panel van Motivaction onder 1.075 respondenten. 38% van de consumenten verwacht in de toekomst (een deel van) zijn boodschappen online te doen, onder millennials is dit zelfs de helft. Slechts 4% denkt in de toekomst ál zijn boodschappen online te bestellen.

De consument die uitwijkt naar online heeft niet per se een hekel aan de supermarkt: slechts 11% noemt dit als reden om uit te wijken naar online. De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen zijn niet meer te hoeven sjouwen (52%), tijdwinst (12%) en niet gebonden zijn aan openingstijden(22%).

De volhardende supermarktkopers kiezen bewust niet voor online omdat ze boodschappen doen leuk vinden (55%) en producten willen kunnen vasthouden (44%). Millennials halen wel minder plezier uit fysiek boodschappen doen dan de andere generaties, slechts 48% van de millennials geeft aan geen online boodschappen te doen omdat ze fysiek boodschappen doen leuk vinden tegenover 57% van de oudere generaties. Ook zijn millennials zuiniger, 48% geeft aan niet online te kopen vanwege de bezorgkosten, bij de oudere generaties is dit slechts 34%.

Lisa Baart, researcher bij Motivaction: ”Ook online blijft de consument meestal trouw aan de eigen supermarkt, de meeste consument doen hun online aankopen bij de zelfde winkel als waar ze hun fysieke boodschappen halen.”

Consumenten letten online beter op de centen dan in de supermarkt. Zo geeft 71% aan online minder impulsaankopen te doen dan in de fysieke winkel, zegt 52% online meer bewust te zijn van het geld dat ze uitgeven en is 41% minder geneigd nieuwe producten of merken te proberen dan in de winkel. En die probeerverpakking die je dan bij je bestelling krijgt? Die belandt in bijna een kwart van de gevallen in de prullenbak.

Tags

Lisa BaartLisa Baart online boodschappenonline boodschappen MotivactionMotivaction

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!