Home | Logistiek/e-commerce | Sinterklaascadeaus al weken vóór pakjesavond in huis

Sinterklaascadeaus al weken vóór pakjesavond in huis

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 30/11/2017 om 13:38

Wees niet ongerust. Ruim driekwart van de Sinterklaasvierders heeft de cadeaus al in huis. Bijna een kwart moet de cadeaus voor het Sinterklaasfeest nog kopen. Sinterklaasinkopen worden door iets meer dan 3% van de Nederlanders enkel nog online gedaan, terwijl bijna 17% alleen in fysieke winkels komt om in te slaan voor pakjesavond. Prijs en assortiment zijn de belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een specifieke (web)winkel. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna, Sinterklaascadeaus worden door iets meer dan 3% van de Nederlanders enkel nog online gedaan blijkt uit onderzoek van Klarna.

Wees niet ongerust. Ruim driekwart van de Sinterklaasvierders heeft de cadeaus al in huis. Bijna een kwart moet de Sinterklaascadeaus voor het Sinterklaasfeest nog kopen. Sinterklaasinkopen worden door iets meer dan 3% van de Nederlanders enkel nog online gedaan, terwijl bijna 17% alleen in fysieke winkels komt om in te slaan voor pakjesavond. Prijs en assortiment zijn de belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een specifieke (web)winkel. Dat blijkt uit onderzoek van Klarna.

Het Sinterklaasfeest is in ons land nog steeds populair. Zo heeft een meerderheid (58%) zich voorgenomen het te vieren. Dat hoeft niet per se op 5 december te gebeuren, want 54% laat pakjesavond afhangen van de verschillende agenda’s en 16% viert dit het weekend ervoor.

Bijna 46% procent van de Sinterklaasvierders laat bij de aanschaf van sinterklaascadeaus buiten beschouwing of zij hun salaris wel of niet ontvangen hebben; zij kopen een cadeau als ze dat tegenkomen. Een kleine 9% heeft op dit punt geen voorkeur, omdat zij alleen iets kopen als dat achteraf betaald kan worden. Bijna 32% geeft aan nog nooit te hebben nagedacht over de vraag of zij sinterklaasaankopen bij voorkeur vóór of na ontvangst van het salaris doen.

Sinterklaasinkopen worden door iets meer dan 3% van de Nederlanders enkel nog online gedaan. Bijna 17% komt alleen in fysieke winkels om in te slaan voor pakjesavond. In beide gevallen zijn prijs en assortiment de belangrijkste overwegingen bij de keuze voor een specifieke (web)winkel. Opvallend is dat bekendheid met een fysieke winkel – ongeacht de leeftijd van de koper – vaker de belangrijkste overweging is dan bij een online winkel. Zo geldt voor slechts een kleine 5% van de respondenten in de leeftijd van 18 tot 25 jaar dat zij die bekendheid de doorslag laten geven bij de keuze voor een online winkel, versus ruim 19% bij de keuze voor een fysieke winkel.

Meer dan de helft van de mensen die Sinterklaas viert baseert de keuze voor specifieke sinterklaascadeaus meestal op een verlanglijstje. Meer dan 28% doet dat altijd. In de gevallen waarin iemand een cadeau krijgt dat hij of zij niet leuk vindt, wordt in bijna 50% van de gevallen gekozen het tóch te houden. Een ruime 10% durft om een bonnetje te vragen en ruilt het cadeau zelf. Bijna 19% besluit er een cadeau voor een ander van te maken. Overigens vindt een meerderheid het leuker om cadeaus te geven dan om die te krijgen (72% versus 28%).

Tags

KlarnaKlarna webwinkelwebwinkel sinterklaassinterklaas

Comments

Kenmerken

YourSurprise stuurt op basis van slimme algoritmes een gepersonaliseerd cadeaus. De klant heeft een dag de tijd om te bepalen of het cadeautje mag blijven.

Gepersonaliseerd cadeau vandaag in huis, morgen besteld

Gepersonaliseerd cadeau vandaag in huis, morgen besteld0 ?php the_title() ?>367 dagen geleden
Het aantal online aankopen dat gedaan wordt met een smartphone is in 2017 met 72% gestegen ten opzichte van een jaar eerder, naar 25,7 miljoen. Hiermee heeft de smartphone een aandeel van 13% van de 202 miljoen online aankopen die in 2017 zijn gedaan (in 2016 was dit nog 9%). Bij het doen van online aankopen blijft iDEAL de meest gebruikte betaalwijze, terwijl de betaalwijzen Klarna en AfterPay ten opzichte van 2016 een forse stijging laten zien. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalwijzen in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

Klarna en AfterPay grootste stijgers onder thuiswinkelaars

Klarna en AfterPay grootste stijgers onder thuiswinkelaars0 ?php the_title() ?>367 dagen geleden
SprayPay is bedoeld voor gespreid aankopen van consumptiegoederen. De eerste webwinkels, waaronder Holland Bike Shop, bieden de optie inmiddels.

Nieuwe betaalmethode laat consumenten online aankopen gespreid betalen

Nieuwe betaalmethode laat consumenten online aankopen gespreid betalen0 ?php the_title() ?>377 dagen geleden
Cadeau.nl zal als autonome webwinkel verder draaien onder de vleugels van Ditverzinjeniet, waarbij de werkzaamheden worden verplaatst naar Nieuwleusen.

Cadeauwebwinkel Ditverzinjeniet heeft Cadeau.nl overgenomen

Cadeauwebwinkel Ditverzinjeniet heeft Cadeau.nl overgenomen0 ?php the_title() ?>427 dagen geleden
Consumenten, mobiele kappers, ZZP’ers en kapsalons winkelen steeds vaker online. Kapperskorting.com biedt als eerste groothandel Same-Day Delivery.

Online groothandel Kapperskorting biedt Same-Day Delivery

Online groothandel Kapperskorting biedt Same-Day Delivery0 ?php the_title() ?>488 dagen geleden
Mannen kopen hun Sinterklaascadeautjes op het laatste nippertje en hoofdzakelijk online. Dat blijkt uit feestdagenonderzoek van Lootjestrekken.nl.

Mannen zijn laat en lui bij het kopen van Sinterklaascadeaus

Mannen zijn laat en lui bij het kopen van Sinterklaascadeaus0 ?php the_title() ?>489 dagen geleden
Sinterklaas is weer in het land en zorgt ook dit jaar weer voor veel extra omzet bij de Nederlandse webwinkels. Dit blijkt uit een gezamenlijk onderzoek van Thuiswinkel.org en PostNL. Leden van de belangenvereniging verwachten dat de online bestedingen 25% hoger komen te liggen dan in een reguliere week. Hiermee komt het groeipercentage ongeveer overeen met dat van vorig jaar.

Online omzet groeit met 25% rond Sinterklaas

Online omzet groeit met 25% rond Sinterklaas0 ?php the_title() ?>490 dagen geleden
De detailhandel verwacht enorme drukte tijdens Black Friday. Het fenomeen, dat overgewaaid is uit de Verenigde Staten, lijkt definitief een traditie te zijn geworden en geeft een extra impuls aan de verkopen voor Sinterklaas en Kerst. Detailhandel Nederland houdt serieus rekening met 7% extra omzet ten opzichte van de feestmaand in 2016. Winkeliers doen deze editie, dit jaar op vrijdag 24 november, massaal mee.

Winkeliers verwachten koopspektakel tijdens Black Friday

Winkeliers verwachten koopspektakel tijdens Black Friday0 ?php the_title() ?>493 dagen geleden
Verzendtool SendCloud voorspelt op basis van data dat maandag 18 december 2017 het aantal te verwerken pakketten maar liefst verdriedubbelen.

Webshops moeten 18 december de meeste pakketten verzenden

Webshops moeten 18 december de meeste pakketten verzenden0 ?php the_title() ?>494 dagen geleden
Tweederde van respondenten van Motivaction-onderzoek naar Black Friday zijn sceptisch over het niveau van de aanbiedingen komende 24 november.

Webshops profiteren meer van Black Friday dan fysieke winkels

Webshops profiteren meer van Black Friday dan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>496 dagen geleden
Waarom is het noodzaak dat Nederlandse e-retailers buitenlandse feestdagen zoals Valentijnsdag, Black Friday en Cyber Monday en nu ook Singles day adopteren en wat is het verband met cross-border shopping? Internationaal vertrouwensmerk Trusted Shops legt het uit.

Geadopteerde feestdagen bieden online shoppers meer kortingen

Geadopteerde feestdagen bieden online shoppers meer kortingen0 ?php the_title() ?>500 dagen geleden
Opkomst elektronische betaalmethoden ten koste van contant geld kan heel veel voordeel opleveren in onderzochte steden volgens VISA.

Uitbannen van contant geld levert Amsterdam tot wel 6,4 miljard euro per jaar op

Uitbannen van contant geld levert Amsterdam tot wel 6,4 miljard euro per jaar op0 ?php the_title() ?>518 dagen geleden
Klarna heeft Betalen met 1 klik toegevoegd aan klantportal Mijn Klarna en de Klarna App. Klanten hoeven nog maar een keer persoonsgegevens door te geven.

Klarna introduceert ‘betalen met 1 klik’

Klarna introduceert ‘betalen met 1 klik’0 ?php the_title() ?>600 dagen geleden
Klarna VISA

Visa gaat investeren in Klarna

Visa gaat investeren in Klarna0 ?php the_title() ?>636 dagen geleden
Klarna

Klarna App gelanceerd in Nederland

Klarna App gelanceerd in Nederland0 ?php the_title() ?>712 dagen geleden
Een tevreden klant die haar aankoopbewijs heeft ontvangen na online af te rekenen

Klarna checkout gelanceerd op Nederlandse markt

Klarna checkout gelanceerd op Nederlandse markt0 ?php the_title() ?>748 dagen geleden
Verzamelen pakketten PostNL

Kerst zorgt voor 57% hogere omzet online

Kerst zorgt voor 57% hogere omzet online0 ?php the_title() ?>826 dagen geleden
Zeevispieten Schmidt

Koninklijke vishandel Schmidt zet zeevispieten in

Koninklijke vishandel Schmidt zet zeevispieten in0 ?php the_title() ?>842 dagen geleden
Sinterklaas Snapchat Spectacles

Sinterklaas draagt eerste Snapchat Spectacles in Nederlandse supermarkt

Sinterklaas draagt eerste Snapchat Spectacles in Nederlandse supermarkt0 ?php the_title() ?>843 dagen geleden
Geld 500 euro briefje

Sinterklaas besteedt meer dan 1 miljard euro

Sinterklaas besteedt meer dan 1 miljard euro0 ?php the_title() ?>844 dagen geleden
Intrede sint 2016

Sinterklaas winkelt bij voorkeur online

Sinterklaas winkelt bij voorkeur online0 ?php the_title() ?>847 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!