Home | reclame | Simon Douw en Gijsbert Koren: Warme crowdfunding is meer dan geld alleen

Simon Douw en Gijsbert Koren: Warme crowdfunding is meer dan geld alleen

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 23/12/2016 om 12:28

Simon Douw en Gijsbert Koren

De laatste maand van het jaar is traditiegetrouw de tijd om terug en vooruit te blikken. Ook MarketingFuel wil graag weten hoe 2016 is verlopen en wat de verwachtingen zijn voor het nieuwe jaar. Verschillende toonaangevende professionals zijn naar hun ervaringen en verwachtingen gevraagd. De komende periode plaatsen we hun bijdrages. Na Joël FerdinandusWalter van der ScheerNiem TewarieJean-Paul Schaddé van DoorenWim van GennipKim StolkGijsbregt Brouwer, Karim Erja geven Simon Douw en Gijsbert Koren hun visie. Samen zijn zij de oprichters van Douw & Koren Crowdfunding Agency.

Inmiddels hebben de twee ruim 350 crowdfunding campagnes gemaakt, onder andere met Studio Roogegaarde, Peerby, WNF en Het Nationale Ballet. Ze werken met mensen en organisaties die in plaats van aan marketing te doen, mooie ideeën en nieuwe producten en diensten willen realiseren met de crowd. Ze zien namelijk dat het uitnodigen van mensen om te investeren in een nieuw plan, al is het met een tientje, hen het gevoel geeft mede-eigenaar te zijn.

Een crowdfunding campagne is volgens hen bepaald niet bepaald makkelijk: het is nogal wat om mensen te vragen om in je nieuwe idee te investeren. Maar als het lukt kan het effect groots zijn. De klanten zien dat de waarde van likes, shares en buys vluchtig, soms oppervlakkig en beperkt is. In crowdfunding zien ze een manier om zich duurzaam met kleine, grote of zelfs enorme groepen mensen te verbinden. En vice versa natuurlijk: mensen die mee investeren in een nieuw product, dienst of plan ontpoppen zich vaak tot de meest loyale en actieve ambassadeurs die je je als organisatie kunt wensen.

Welke campagne/actie is jullie het meest bijgebleven het afgelopen jaar?

Toen we 7 jaar geleden met crowdfunding begonnen hadden we nooit durven dromen dat we een tiende crowdfunding-campagne met dezelfde initiatiefnemer zouden kunnen vormgeven. Toch was het onlangs zo ver. Jaren geleden begeleidden we WakaWaka, producent van lampjes op zonne-energie, bij hun eerste twee crowdfunding-campagnes en inmiddels heeft deze sociale onderneming 10 succesvolle campagnes op haar naam staan. WakaWaka heeft haar bedrijf hierdoor echt samen met de crowd kunnen opbouwen. Zo bedacht de crowd onder andere de tagline van WakaWaka: ‘share the sun’. De 10e campagne hebben we net met hen afgerond: door een crowd van 800 mensen werd ruim 1 miljoen euro geïnvesteerd. Het is geweldig om te zien hoe WakaWaka haar community, ook wel de agents of light genoemd, steeds weer opzoekt. Hun following is daardoor heel sterk: toen WakaWaka in de running was voor de Accenture Innovation Awards waren de benodigde likes om te winnen binnen no-time binnen. Tsja, wat wil je, als je duizenden investeerders achter je hebt staan die hun initiatief een mooie toekomst toewensen? Het succes van deze 10e campagne was voor ons team een hoogtepunt dit jaar. Hier maakt de crowd echt impact: inmiddels hebben meer dan een miljoen mensen toegang tot licht op zonne-energie dankzij WakaWaka en zijn er tienduizenden tonnen CO2 afgewend.

Wat is een trend die jullie niet hadden verwacht in 2016?  

Dat corporates en andere gevestigde organisaties zich op crowdfunding zouden storten. Crowdfunding was vroeger toch meer iets voor start-ups. We zien echter steeds meer grote namen die crowdfunding inzetten om samen met hun fanbase een nieuw product op de markt te zetten. Kijk bijvoorbeeld naar Samsung, zij gebruiken crowdfunding om sterke ideeën van haar werknemers tot leven te laten komen. Zo slaagde dit jaar de crowdfunding voor de WELT, een riem die jouw buikomvang in de gaten houdt. Sony zette in 2015 een eigen crowdfunding platform op, waar in 2016 ook verschillende projecten op te vinden waren, waaronder voor een e-paper smartwatch. Bij deze crowdfunding campagnes draait het om het verkrijgen van feedback, nieuwe ideeën en informatie uit de crowd. Daarnaast versterkt crowdfunding de band met de fanbase. Ook Ben&Jerry’s heeft crowdfunding initiatieven lopen. Deze grote organisaties en merken zien dat crowdfunding veel sterkere verbindingen tussen hen en hun fans kan faciliteren dan de marketing die ze gewend zijn te doen. In een wereld waarin brand loyalty een kostbaar goed is, kan crowdfunding key zijn in de marketing strategie.

Er zijn verschillende trends genoemd het afgelopen jaar: content marketing, storytelling, Big Data, phygital enzovoort. Welke term gaat in 2017 echt doorbreken en waarom?

In ons Grote Crowdfunding Boek dat 19 januari uitkomt zoomen we in op ‘warme crowdfunding’, een term die denken wij in 2017 vaker gehoord gaat worden. We merken dat er binnen crowdfunding namelijk een tweedeling ontstaat tussen ‘koud’ en ‘warm’. Bij koude crowdfunding draait het in het contact tussen initiatiefnemer en crowd primair om financiële kansen: dit zijn crowdfunding campagnes waarin de crowd een hoge rente in het vooruitzicht wordt gesteld, en daarom financiele motieven een hoofdrol spelen. Warme crowdfunding draait echter voor zowel initiatiefnemer als investeerders om veel meer dan geld alleen. De initiatiefnemer hecht waarde aan de langdurige betrokkenheid van de investeerders en ook de investeerders voelen zich verbonden met het project en het doel ervan. WakaWaka, maar ook de campagnes die we deden met Mine Kafon Drone, Omapost en violiste Liza Ferschtman zijn voorbeelden van warme crowdfunding campagnes waar echt samen met de crowd een kleine of grote revolutie wordt ontketend.

Wat is de ambitie voor 2017?

We willen ons focussen op het in gang zetten van revoluties samen met de crowd: in 2017 willen we de tofste nieuwe initiatieven helpen hun weg te vinden naar een betrokken crowd. Daarnaast brengen we in 2017 ons eerste complete boek uit: Het Grote Crowdfunding Boek. Dit is de ultieme gids voor iedereen die zijn weg naar de crowd wilt vinden. Met bijdragen van onder andere Joris Luyendijk, Kickstarter en meer dan 50 succesvolle crowdfunding campagnes. We hopen dat dit boek organisaties gaat inspireren om ook samen met de crowd een eigen revolutie in gang te zetten.

Tags

WakaWakaWakaWaka Het Nationale BalletHet Nationale Ballet Mine Kafon DroneMine Kafon Drone Het Grote Crowdfunding BoekHet Grote Crowdfunding Boek OmapostOmapost Douw & Koren Crowdfunding AgencyDouw & Koren Crowdfunding Agency Liza FerschtmanLiza Ferschtman Joris LuyendijkJoris Luyendijk KickstarterKickstarter Ben&Jerry’sBen&Jerry’s Studio RoogegaardeStudio Roogegaarde WNFWNF PeerbyPeerby CrowdfundingCrowdfunding SamsungSamsung

Comments

Kenmerken

Labfresh introduceert na het overhemd nu een T-shirt dat niet vies kan worden en zweetplekken absorbeert via Kickstarter. Streefbedrag is al behaald.

Dit shirt wordt niet vies en absorbeert zweet en geur

Dit shirt wordt niet vies en absorbeert zweet en geur0 ?php the_title() ?>622 dagen geleden
Tom van Dieren brengt eerste zwembroek op markt die van kleur kan veranderen. De stoffen van Sea’sons zijn behandeld met hitte-reactieve microcapsules.

Deze zwembroek verandert van kleur!

Deze zwembroek verandert van kleur!0 ?php the_title() ?>660 dagen geleden

CamHatch verschaft privacy met cover over de webcam

CamHatch verschaft privacy met cover over de webcam0 ?php the_title() ?>688 dagen geleden
Onderzoek toont aan dat hersenscans voorspellingen over individuele voorkeuren bij ophalen van geld bij een groot publiek nauwkeuriger maken.

Hersenscans voorspellen succes van crowdfunding

Hersenscans voorspellen succes van crowdfunding0 ?php the_title() ?>763 dagen geleden
Oost NL investeert samen met het Japanse Energy & Environment Investment (EEI) in Oneplanetcrowd om financiering van de duurzame economie te versnellen.

Crowdfundingplatform voor duurzame ondernemingen Oneplanetcrowd haalt zelf een miljoen op

Crowdfundingplatform voor duurzame ondernemingen Oneplanetcrowd haalt zelf een miljoen op0 ?php the_title() ?>770 dagen geleden

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche

Uitstekende omzet mode- en schoenenbranche0 ?php the_title() ?>771 dagen geleden
Het stadsfietsenmerk VanMoof haalt binnen 14 dagen het maximale crowdfunding bedrag van €2,5 miljoen op. een record. Nooit eerder is zoveel financiering opgehaald in een equity crowdfunding campagne op een Nederlands platform.

VanMoof breekt Nederlands record crowdfunding

VanMoof breekt Nederlands record crowdfunding0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
VanMoof kiest voor een crowdfunding campagne zodat haar rijders kunnen meeprofiteren van internationale groei. De afgelopen week hebben duizenden VanMoof-rijders de exclusieve mogelijkheid gekregen om als eerste te investeren in het bedrijf via Oneplanetcrowd. Dit kon al vanaf 250 euro. Inmiddels is er via deze weg al € 400.000 opgehaald. Nu is de campagne opengesteld voor iedereen. Het doel is om zo minimaal 1 miljoen euro op te halen. De campagne volgt kort nadat Slingshot vorige maand € 4 miljoen in het bedrijf heeft geïnvesteerd.

VanMoof gaat voor het crowdfunding record

VanMoof gaat voor het crowdfunding record0 ?php the_title() ?>792 dagen geleden
Listnride, deelplatform voor fiets, begon in september in Berlijn. Uitbreiding naar Amsterdam is in volle gangen crowdfunding campagne op Seedrs.

Deelplatform voor fietsen Listnride ook in Amsterdam

Deelplatform voor fietsen Listnride ook in Amsterdam0 ?php the_title() ?>857 dagen geleden
Kijkshop streeft via crowdfunding naar 1 miljoen euro voor People2People platform TONE waarbij consumenten via live video interactie anderen adviseren.

Kijkshop streeft via crowdfunding naar 1 miljoen euro voor TONE

Kijkshop streeft via crowdfunding naar 1 miljoen euro voor TONE0 ?php the_title() ?>862 dagen geleden
Crowdfunding wanbetalingen

Nog te vaak onduidelijkheid over wanbetalingen bij crowdfunding

Nog te vaak onduidelijkheid over wanbetalingen bij crowdfunding0 ?php the_title() ?>869 dagen geleden
Amsterdam, 25 juli 2017 - Met een, richting de kledingindustrie kritische, guerilla actie op de Amsterdam Fashion Week is deze week het hyper transparante kledingmerk Unrobe gelanceerd. De nieuwe startup behaalde binnen een week 50% van hun gezette target op de crowdfunding website Kic...

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week0 ?php the_title() ?>869 dagen geleden
ohnana startup festivaltenten Amsterdam

Nieuwe Amsterdamse festivaltenten bieden verkoeling

Nieuwe Amsterdamse festivaltenten bieden verkoeling0 ?php the_title() ?>882 dagen geleden
Utrechtse nieuwsplatform DUIC

Utrechtse nieuwsplatform DUIC stopt advertentiegeld terug in crowdfunding

Utrechtse nieuwsplatform DUIC stopt advertentiegeld terug in crowdfunding0 ?php the_title() ?>981 dagen geleden
Kick-off Nationale Blockchain Coalitie

Nationale Blockchain Coalitie van start

Nationale Blockchain Coalitie van start0 ?php the_title() ?>989 dagen geleden
Watchdog Patroldog

Drones gaan hondenpoep opsporen en opruimen

Drones gaan hondenpoep opsporen en opruimen0 ?php the_title() ?>992 dagen geleden
Robin Slakhorst en Remko Jansen die het samenwerkingscontract ondertekenen

Knab en Symbid zoeken samen crowdfunding

Knab en Symbid zoeken samen crowdfunding0 ?php the_title() ?>1015 dagen geleden
Eerste Dutch Data Science week

Eerste Dutch Data Science Week in juni

Eerste Dutch Data Science Week in juni0 ?php the_title() ?>1017 dagen geleden
NB-lot shield

Arduino Shield beschikbaar in Nederland via Kickstarter

Arduino Shield beschikbaar in Nederland via Kickstarter0 ?php the_title() ?>1017 dagen geleden
Beste biologische winkel 2017

Beste biologische winkels bekend, Biobite is Favoriet Bioproduct 2017

Beste biologische winkels bekend, Biobite is Favoriet Bioproduct 20170 ?php the_title() ?>1050 dagen geleden
witte nerts

Nederlandse nertsenfokkers zijn verkozen tot Dom Bontje

Nederlandse nertsenfokkers zijn verkozen tot Dom Bontje0 ?php the_title() ?>1069 dagen geleden
Crowdfunding

170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding

170 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding0 ?php the_title() ?>1073 dagen geleden
Crowdfunding wanbetalingen

Crowdfundingplatformen moeten informatie over risico’s verbeteren

Crowdfundingplatformen moeten informatie over risico’s verbeteren0 ?php the_title() ?>1076 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!