Home | Logistiek/e-commerce | Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs

Rob Beltman wint PIM Marketing Literatuur Prijs

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 29/11/2017 om 10:39

De marketingorganisatie van de toekomst van Rob Beltman is door het Platform Innovatie in Marketing (PIM) verkozen tot het beste marketingboek van 2017.

De marketingorganisatie van de toekomst van Rob Beltman is verkozen tot het beste marketingboek van 2017. De PIM Marketing Literatuur Prijs is voor de vijftiende keer uitgereikt. Bij de verschijning van het boek beantwoorde Beltman (medeoprichter van H3ROES, een coöperatie van professionals uit diverse disciplines) enkele vragen van MarketingFuel over het boek. Lees dat interview hier terug.

Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw mochten de award voor het Beste Marketing Studieboek 2017 in ontvangst nemen voor hun boekwerk: Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport.

In een eerder stadium had de jury uit meer dan 40 marketingboeken al 10 boeken geselecteerd. Uit die shortlist werden uiteindelijk drie boeken gekozen. Naast het boek van Rob Beltman (Van Duuren Management) waren dat Het einde van online winkelen van Wijnand Jongen (Business Contact) en Sterke merken, betere wereld van Bart Brüggenwirth (Vakmedianet).

”We zijn vanavond getuige geweest van nieuw marketingvakmanschap,” stelde juryvoorzitter Hans Molenaar. ”Alle genomineerden behandelen, vanuit een onderbouwde visie en kennis, hoe marketing meer impact krijgt voor allerlei soorten organisaties en allerlei typen vraagstukken van commerciële aard. Deze vakmensen hebben de moeite genomen – naast hun enorm drukke werkzaamheden – hun visie, mening en ervaring op schrift te stellen en een discussie aan te gaan om marketeers te helpen het vak nog beter uit te oefenen. Dit verdient veel respect en lof.”

”De afgelopen jaren zijn veel marketingboeken verschenen, maar slechts weinig boeken behandelen hoe je marketing binnen een organisatie integraal organiseert. En dat terwijl in een aanzienlijk aantal publicaties geklaagd wordt over de beperkte rol van marketing op directieniveau. Door de enorme transformatie die onze samenleving momenteel kenmerkt, is snel en concreet reageren op veranderingen van de markt en de klant een absolute eis voor bedrijven en instellingen om te overleven.”

”Een integrale en passende inrichting van de marketingfunctie binnen organisaties is complex, maar extreem relevant en noodzakelijk voor succes. Dat laat Rob Beltman zien in ‘De marketingorganisatie van de toekomst’, een boek dat een degelijke en brede aanpak heeft en met vele interessante voorbeelden is geïllustreerd. Hij geeft met deze publicatie een zeer relevante bijdrage aan de essentiële discussie over de rol en bijdrage van marketing in de toekomstige organisatie. Ook de opbouw om vanuit de voornaamste activiteiten binnen de nieuwe marketing de brug te slaan naar mogelijke organisatievormen spreekt de jury aan.”

”Rob Beltman heeft met de ‘De marketingorganisatie van de toekomst’ een belangrijk stuk gereedschap geleverd voor organisaties en marketeers die de noodzaak inzien om de marketingactiviteiten opnieuw in te richten. Het is een ‘vol’ boek dat wij als jury echt als een must zien voor de moderne organisatie om marketing naar een hoger plan te tillen. Het is dan ook een terechte winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017.”

Het belangrijkste criterium voor de PIM Marketing Literatuurprijs is de mate waarin de auteur erin geslaagd is vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing weer te geven. Daarnaast moet het boek in de periode van oktober 2016 tot en met september 2017 zijn gepubliceerd, vanuit het Nederlandstalige marketingvakgebied zijn ontstaan en inhoudelijk een duidelijk raakvlak met marketing hebben. Vorig jaar won het boek ‘Creating Value with Big Data Analytics’ van Peter Verhoef, Edwin Kooge en Natasha Walk.

Voor de derde keer in de historie is dit jaar weer een prijs toegekend aan het beste studieboek in de marketing. Robert Kok, Hugo Gruijters en Janeke de Zeeuw ontvingen de bijbehorende award voor Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport. Het ‘Beste Marketing Studieboek wordt niet elk jaar gekozen volgens Molenaar. ”Maar in de line-up van marketingboeken in 2017 bevindt zich een uniek boek dat de prijs dik verdient.”

”Het boek van Robert Kok en Hugo Gruijters gaat niet over sport als marketinginstrument, dat zien we wel vaker namelijk. Het handelt over de marketing van sport. In de basis is dit boek een ‘doodgewoon’ marketingboek. Alle bekende modellen en methodieken komen voorbij, maar dan wel 100 procent gericht op de marketing van sport, gelardeerd met concrete cases uit de sport. Met ‘Sportmarketing: waardecreatie binnen de sport’ heeft de sportwereld – van vereniging tot sportstudent en van eredivisieclub tot topsporter – een eigen compleet en specialistisch marketingboek gekregen.”

De onafhankelijke jury van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2017 is voorgezeten door drs. Hans Molenaar, directeur van Beeckestijn Business School en voormalig voorzitter van PIM.
De juryleden zijn:
• prof. dr. Ruud Frambach (hoogleraar marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam);
• drs. Wil Wurtz (CRM-partner bij CruxDigital – Marketing & Technology Integrator);
• drs. Arend-Jan Nijhuis (directeur BlueOrangeGroup en bestuurslid PIM);
• Max Kohnstamm (programmamanager marketing SRM);
• Egbert Jan van Bel (onderzoeker, auteur en docent);
• Hans Derksen (directeur Marketgear);
• Ment Kuiper (directeur CustomerTalk);
• drs. Frank van Delft (directeur CIM7, voorzitter Customer Information Platform en voorheen directeur NIMA);
• Sjaak Hoogkamer (hoofdredacteur MarketingTribune);
• Aljan de Boer (strateeg TrendsActive en bestuurslid PIM).

Met de PIM Marketing Literatuur Prijs wil het Platform Innovatie in Marketing de ontwikkeling van het marketingvakgebied stimuleren. De jaarlijkse prijs wordt uitgereikt aan die auteur die het beste slaagt in het weergeven van vernieuwende inzichten in het vakgebied marketing die een duidelijke toegevoegde waarde bieden aan de praktijk.

Tags

Bart BrüggenwirthBart Brüggenwirth De marketingorganisatie van de toekomstDe marketingorganisatie van de toekomst PIM Marketing Literatuur PrijsPIM Marketing Literatuur Prijs Van Duuren ManagementVan Duuren Management Wijnand JongenWijnand Jongen Business ContactBusiness Contact Rob BeltmanRob Beltman

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!