Home | retail | Retourverpakkingen vol lucht kost webshops jaarlijks vele miljoenen extra

Retourverpakkingen vol lucht kost webshops jaarlijks vele miljoenen extra

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 03/08/2017 om 17:50

Retourverpakkingen vol lucht kost webshops jaarlijks vele miljoenen extra. In opdracht van Transport Logistiek onderzocht Salvum optimale oplossingen.

Te grote verpakkingen kost bedrijven jaarlijks vele miljoenen extra aan verpakkings- en transportkosten. Een teveel aan lucht in verpakkingen heeft tevens een nadelig effect op het milieu. De praktijk toont een vicieuze cirkel: minder zendingen tegelijk, meer vervoersbewegingen en een hogere CO2-uitstoot. De wijze waarop producten zijn verpakt en voor transport weer in/op een andere ladingsdrager worden verpakt, is bepalend voor hoeveel ruimte en capaciteit er verloren gaat. De eerste inzichten binnen de e-commerce tonen aan dat deze verliezen aanzienlijk (50% of meer) zijn.

In opdracht van Transport Logistiek heeft Salvum onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om verpakkingen te optimaliseren, met als doel een hogere bezettingsgraad en hoge waardedichtheid in de logistiek te realiseren. Er zijn uiteindelijk 20 bedrijven uit de transportsector, e-commerce en aanvullende bedrijfstakken gesproken. Zoals Cretech, FP International,  Ranpak en Sealed Air.

De grootste uitdagingen op het gebied van transportverpakkingen liggen bij de retourverpakkingen en het over-verpakken. Hiermee wordt bedoeld: de retourstromen met de grote hoeveelheid loze ruimte lucht die in allerhande verpakkingen aanwezig is. Ongeveer 45% van de modeartikelen komt bijvoorbeeld retour. Voor de elektronica en meubelen ligt het retourpercentage op ongeveer 20%. Gemiddeld is 30 tot 40% van de inhoud van alle verpakkingen loze ruimte en dus niet gevuld.

Duurzame verpakkingen staat bij driekwart van de bedrijven – of het nu een MKB bedrijf of een multinational is – echter niet op de agenda. Het probleem van over-verpakken en retourverpakkingen wordt de komende jaren alleen maar groter. Het aantal vervoerde pakketten neemt jaarlijks toe. De verwachting is dat het pakketvervoer explosief gaat stijgen van 250 miljoen in 2016 naar 600 miljoen stuks in 2020. Omgerekend ontvang elk huishouden in 2020 meer dan 60 pakketjes per jaar. In 2020 zullen consumenten ongeveer 38% van hun bestedingen online uitgeven.

De ideale verpakking bevat (vrijwel) geen lucht, heeft een minimaal volume, heeft een optimaal gebruiksgemak, is geschikt voor levering én retour en voorziet in een maximale klantbeleving.

Een mogelijke oplossing die wordt genoemd is Box On Demand. Op basis van het totale volume van een order wordt een doos berekend waar deze order precies in past. De unieke doos van golfkarton wordt op maat uitgesneden en opgezet, waarna deze beschikbaar is voor het vullen van de doos met artikelen en eventueel opvulmateriaal. Verschillende doostypen en afmetingen zijn mogelijk. Naar behoefte kunnen de dozen worden bedrukt met barcodes en/of met een bedrijfslogo.

Ook flexibele verpakkingen van kunststof folie zijn in opkomst en verdringen steeds meer de kartonnen doos van het podium. Het lichtere gewicht leidt tot lagere opslag-, distributie- en transportkosten en beperking van het afvalvolume. Vooral in de e-commerce is een goedkopere terugzendverpakking van belang, vanwege het grote aantal retouren.

In ieder geval is de eindconclusie dat de grootste winst op het gebied van optimaal verpakken bij de productverkopers te behalen valt en dat de traditionele denkwijze over verpakkingen en transport moet worden verlaten, om tijd-, geld- en milieuwinst te behalen. Samenwerking binnen de verpakkings- en transportketen is noodzakelijk om synergievoordelen te behalen.

Tags

RetourverpakkingenRetourverpakkingen SalvumSalvum CretechCretech FP InternationalFP International RanpakRanpak Sealed Air.Sealed Air. box on demandbox on demand transporttransport verpakkingverpakking

Comments

Kenmerken

Nieuwe pakketjesmachine van Coolblue in Tilburg past dozen automatisch aan op grootte van bestelling. Door de kleinere pakketjes minder lucht en transport.

Coolblue past de dozen automatisch aan op de grootte van bestelling

Coolblue past de dozen automatisch aan op de grootte van bestelling0 ?php the_title() ?>685 dagen geleden
Plastic Whale en Vepa hebben designmerk LAMA Concept benaderd voor de conceptontwikkeling van de meubellijn die wordt vervaardigd uit grachtenafval.

Kantoormeubels van grachtenafval door Plastic Whale en Vepa

Kantoormeubels van grachtenafval door Plastic Whale en Vepa0 ?php the_title() ?>715 dagen geleden

Koffieafval uit de machines van MAAS wordt notitieboekje, dienbladen of zelfs servies

Koffieafval uit de machines van MAAS wordt notitieboekje, dienbladen of zelfs servies0 ?php the_title() ?>716 dagen geleden
Consumenten hebben steeds minder vertrouwen in wat merken online doen. Veel bedrijven worstelen daarmee. Bijna de helft van de Nederlanders (46%) is terughoudend – op het achterdochtige af – als het gaat om het monitoren van hun online activiteiten. Zelfs als het hun leven gemakkelijker maakt, hebben ze het liever niet. Ze verkiezen privacy boven gemak. Dat blijkt uit de  studie Connected Life van Kantar TNS.

Bijna helft Nederlanders achterdochtig over wat merken online doen

Bijna helft Nederlanders achterdochtig over wat merken online doen0 ?php the_title() ?>736 dagen geleden
BidTrans, het portaal waar opdrachten voor transport worden geplaatst, bedient drie maanden na lancering al de hele wereld.

BidTrans biedt nu al transport tot in India

BidTrans biedt nu al transport tot in India0 ?php the_title() ?>767 dagen geleden
Sprynter is Nederlandse app waarmee simpel pakketten kunnen worden verstuurd. Na een foto met de app komt een koerier pakket thuis ophalen.

Koerier van Sprynter haalt pakket thuis op na een foto

Koerier van Sprynter haalt pakket thuis op na een foto0 ?php the_title() ?>776 dagen geleden
Eén op de vier vrachtwagens rijdt leeg over de weg. Het is de ambitie van Synple om dit te verminderen. Newion en Mainport Innovation Fund II investeren.

Logistieke startup Synple haalt €1,1 miljoen op om lege vrachtkilometers te voorkomen

Logistieke startup Synple haalt €1,1 miljoen op om lege vrachtkilometers te voorkomen0 ?php the_title() ?>777 dagen geleden
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald bij henQ, BOM en TIIN. De verzendtool optimaliseert verzend- en retourproces bij webwinkels. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) heeft SendCloud onderscheiden met Prijs voor de Economie 2017. Ook Amsterdamse start-up 3D Hubs was genomineerd.

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op0 ?php the_title() ?>784 dagen geleden
Pakkettenmarkt groeit harder dan brievenbuspost krimpt. In 2016 steeg bezorgen naar bijna 3 miljard euro blijkt uit Post- en Pakkettenmonitor 2016 van ACM.

Pakkettenmarkt groeit harder dan de markt voor brievenbuspost krimpt

Pakkettenmarkt groeit harder dan de markt voor brievenbuspost krimpt0 ?php the_title() ?>803 dagen geleden
Big Bazar brengt complete logistieke dienstverlening (warehousing en transport) onder bij Bakker Logistiek. Samenwerking voor groeiambities discounter.

Big Bazar brengt logistieke dienstverlening onder bij Bakker Logistiek

Big Bazar brengt logistieke dienstverlening onder bij Bakker Logistiek0 ?php the_title() ?>824 dagen geleden
Breytner Technische Unie Rotterdam

Breytner en Technische Unie bezorgen elektrisch in Rotterdam

Breytner en Technische Unie bezorgen elektrisch in Rotterdam0 ?php the_title() ?>844 dagen geleden
China Sinolink Express Nic. Oud

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt0 ?php the_title() ?>846 dagen geleden
transport bidtrans marktplaats

Bieden op transportopdrachten via BidTrans

Bieden op transportopdrachten via BidTrans0 ?php the_title() ?>848 dagen geleden
Stockspots

Stockspots biedt on-demand warehousing in Nederland

Stockspots biedt on-demand warehousing in Nederland0 ?php the_title() ?>854 dagen geleden
Albert Heijn Simon Loos Amsterdam Ginaf Amsterdam

Eerste volledig elektrische trucks in Amsterdam voor Albert Heijn

Eerste volledig elektrische trucks in Amsterdam voor Albert Heijn0 ?php the_title() ?>889 dagen geleden
Albert Heijn laat studenten en jonge ontwerpers bierverpakking ontwerpen

Albert Heijn laat jonge ontwerpers bierverpakking ontwerpen

Albert Heijn laat jonge ontwerpers bierverpakking ontwerpen0 ?php the_title() ?>900 dagen geleden
HISTANN Uitvaartkisten

Nieuwe grafkist kan per post worden verstuurd

Nieuwe grafkist kan per post worden verstuurd0 ?php the_title() ?>916 dagen geleden
DHL investeert 10 miljoen in elektrisch en woonwijkvriendelijk transport met streetscooter

DHL investeert 10 miljoen in elektrisch en woonwijkvriendelijk transport

DHL investeert 10 miljoen in elektrisch en woonwijkvriendelijk transport0 ?php the_title() ?>928 dagen geleden
100 chauffeurs

Simon Loos wint met campagne #100dagen100chauffeurs NT marketing Trofee

Simon Loos wint met campagne #100dagen100chauffeurs NT marketing Trofee0 ?php the_title() ?>932 dagen geleden
PostNL bezorgbus

Toename e-commerce minder belastend voor milieu

Toename e-commerce minder belastend voor milieu0 ?php the_title() ?>949 dagen geleden
100 chauffeurs

Simon Loos, Maersk Line, PostNL Fulfilment en Mammoet Road Cargo genomineerd voor NT Marketing Trofee

Simon Loos, Maersk Line, PostNL Fulfilment en Mammoet Road Cargo genomineerd voor NT Marketing Trofee0 ?php the_title() ?>981 dagen geleden
Cadeau met strik

Verpakkingsdesign krachtig communicatie-instrument blijkt uit onderzoek

Verpakkingsdesign krachtig communicatie-instrument blijkt uit onderzoek0 ?php the_title() ?>1068 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!