Home | retail | Retailution toont retailinnovatie in Rotterdam

Retailution toont retailinnovatie in Rotterdam

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 08/05/2018 om 09:55

Op 29, 30 en 31 mei organiseert Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam Retailution, met uiteenlopende visies op de toekomst van retail. Retailution biedt een driedaags programma: een werkbijeenkomst met workshops voor Rotterdamse retailers, een symposium gericht op kennisontwikkeling en -uitwisseling, en een expositie met retail-prototypes van studenten van Hogeschool Rotterdam met onder andere een installatie to personalise your knitwear en een interactieve vitrine die het verhaal van de geschiedenis en de toekomst van de Lijnbaan vertelt.

Op 29, 30 en 31 mei organiseert Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam Retailution, met uiteenlopende visies op de toekomst van retail. Retailution biedt een driedaags programma: een werkbijeenkomst met workshops voor Rotterdamse retailers, een symposium gericht op kennisontwikkeling en -uitwisseling, en een expositie met retail-prototypes van studenten van Hogeschool Rotterdam met onder andere een installatie to personalise your knitwear en een interactieve vitrine die het verhaal van de geschiedenis en de toekomst van de Lijnbaan vertelt.

Het programma richt zich op bezoekers van de Rotterdamse binnenstad, ondernemers en retailers, lectoren en onderzoekers, studenten en docenten, kortom: iedereen die geïnteresseerd is in retailinnovatie van de Rotterdamse binnenstad. Retailution is het resultaat van twee jaar onderzoek door onderzoekers, studenten en docenten van Hogeschool Rotterdam, samen met Rotterdamse retailers en retail-stakeholders naar toekomstbestendige midden- en kleinbedrijven in een binnenstad waar veel te beleven is.

De werkbijeenkomst op dinsdag 29 mei wordt geopend door wethouder Maarten Struijvenberg (Werkgelegenheid en Economie) in samenspraak met Paul Rutten (programmadirecteur Kenniscentrum Creating 010). Hierna verzorgen docenten en studenten van Hogeschool Rotterdam een keuzeprogramma van 17.30 – 20.30 uur met workshops over de toepassing van social media, storytelling en data van klanten. Met de nieuwe kennis en inzichten kunnen retailers meteen aan de slag; inspiratie krijgen ze van de expositie die deel uitmaakt van het programma. De werkbijeenkomst is een samenwerking van Kenniscentrum Creating 010 met Gemeente Rotterdam en UDS Rotterdam.

Vanaf dinsdagavond 17.30 uur exposeren studenten van Hogeschool Rotterdam maar liefst veertien verrassende retailconcepten. Ze variëren van plannen die meteen kunnen worden gerealiseerd zoals een smart Rotterdam Explorer voor de groeiende groep jonge toeristen, tot visionaire concepten van een shopping mall voor mensen en robots. De expositie in het WTC Rotterdam is vrij toegankelijk voor het publiek.

In het programma van woensdag 30 mei, eveneens in het WTC, staat uitwisseling van nieuwe inzichten, kennis en visies op de toekomst centraal. Verschillende hogescholen en kennisinstellingen die verbonden zijn aan het Retail Innovation Platform, presenteren lopend en toekomstig onderzoek, evenals de gezamenlijke onderzoeksagenda, die duidelijk maakt wat zij voor de retailsector kunnen betekenen.

Retailinnovatie in Rotterdam is een project van Kenniscentrum Creating 010 in samenwerking met Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie, Instituut voor Commerciële Economie, Willem de Kooning Academie en vijftien Rotterdamse retailers en retail stakeholders . Het project wordt financieel ondersteund door SIA Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek.

Tags

SIA Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht OnderzoekSIA Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek Creating 010Creating 010 Retail Innovation PlatformRetail Innovation Platform Maarten StruijvenbergMaarten Struijvenberg WTC Rotterdam Business CenterWTC Rotterdam Business Center Willem de Kooning AcademieWillem de Kooning Academie Hogeschool RotterdamHogeschool Rotterdam Urban Department Store RotterdamUrban Department Store Rotterdam retailretail

Comments

Kenmerken

Het Rotterdamse schoenenmerk VICO lanceert deze zomer een nieuwe gaatjesschoen. Het model heet BICA en het ontwerp is gebaseerd op Athene.

Rotterdamse Schoenenmerk VICO lanceert geperforeerde zomerschoen

Rotterdamse Schoenenmerk VICO lanceert geperforeerde zomerschoen0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
ASICS heeft in heel Europa, het Midden-Oosten en Azië een gloednieuw digitaal platform van persoonlijke verhalen gelanceerd. Met I Move Me wil het Japanse merk iedereen inspireren en aan het sporten brengen. De komende drie maanden zal de I MOVE ME campagne negen verhalen de wereld insturen. Telkens gaat het om het relaas van een movement ambassadors als Steve Aoki en Novak Djokovic, op maat gemaakt voor Facebook, Instagram, Snapchat en Spotify. Elk platform zal unieke, specifiek vormgegeven content brengen voor welbepaalde doelgroepen, er is dus een uitgebalanceerde media-aanpak en inhoud.

ASICS lanceert nieuwe campagne I MOVE ME met Steve Aoki en Novak Djokovic

ASICS lanceert nieuwe campagne I MOVE ME met Steve Aoki en Novak Djokovic0 ?php the_title() ?>711 dagen geleden
Via de app Favor is het mogelijk verschillende modestijlen te vergelijken. De oprichters gaan onderzoek doen naar welke stad het meest modieus is. Amsterdam en Rotterdam strijden als eerste.

Amsterdam en Rotterdam strijden om Favor

Amsterdam en Rotterdam strijden om Favor0 ?php the_title() ?>716 dagen geleden
Oprichters Helloprint en 42workspace lanceren WeTechRotterdam, een samenwerkingsverband om Rotterdam op de kaart te zetten als Europese tech-hub.

Rotterdamse ondernemers lanceren WeTechRotterdam

Rotterdamse ondernemers lanceren WeTechRotterdam0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
De Koffiesalon krijgt zevende vestiging in World Trade Center Rotterdam. Het voormalig beursgebouw transformeert naar zakelijke huiskamer van Rotterdam.

De Koffiesalon breidt uit naar Rotterdam

De Koffiesalon breidt uit naar Rotterdam0 ?php the_title() ?>772 dagen geleden
Het grote succes van het Rotterdamse Industriegebouw en het tweejarig bestaan wordt gevierd met een eigen huisblad: de HIG Society Paper.

Het Rotterdamse Industriegebouw viert succes met eigen papieren uitgave

Het Rotterdamse Industriegebouw viert succes met eigen papieren uitgave0 ?php the_title() ?>808 dagen geleden
Na succesvolle edities in grote steden als Parijs, Zürich, Berlijn, Moskou, Keulen, Warschau en Amsterdam vindt komend weekend de eerste editie van Sneakerness in Rotterdam plaats in de Van Nelle Fabriek. Sneakerness is uitgegroeid tot het belangrijkste sneakerevent van Europa. Er worden duizenden sneakers verkocht en merken en winkels als Crep Protect, WOEI, Overkill, Monta en Reell Jeans presenteren zich. 

Crep Protect, WOEI, Overkill en Monta presenteren zich op eerste Sneakerness Rotterdam

Crep Protect, WOEI, Overkill en Monta presenteren zich op eerste Sneakerness Rotterdam0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
Na twee eerdere samenwerkingen presenteren sportmerk Asics en de Rotterdamse sneakerboetiek Woei een nieuw speciaal model. Vanwege het tienjarig bestaan van WOEI ‘Patta’s et Pret a Porter’ wordt een exclusieve editie van de historische GEL Lyte III gelanceerd. Gebaseerd op de liefde van eigenaar Woei Tjin voor de jaren '80. De gekozen materialen zoals nylon  en reflecterende 3M elementen en de opvallende kleuren zoals rose van het ontwerp grijpen terug op dat decennium. Het originele model werd in 1990 uitgebracht. De toen onderscheidende, futuristische elementen zijn ook terug te vinden in deze heruitgave. Er is ook een een speciaal bijpassend jack ontworpen. De schoen gaat 4 november in de verkoop bij de winkel aan de Hoogstraat.

Asics en WOEI presenteren een nieuwe samenwerking

Asics en WOEI presenteren een nieuwe samenwerking0 ?php the_title() ?>856 dagen geleden
Natascha Hokke, Danny Kaan, Nick Kiran en Talitha Nöllen-de Haas zijn genomineerd voor Het Rotterdams Communicatie Talent 2017.

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 2017

Vier finalisten voor de eerste Rotterdams Communicatie Talent Award 20170 ?php the_title() ?>887 dagen geleden

Havenbedrijf en gemeente Rotterdam starten fieldlab voor blockchain technologie

Havenbedrijf en gemeente Rotterdam starten fieldlab voor blockchain technologie0 ?php the_title() ?>890 dagen geleden
Te midden van de kunstwerken en op de binnenplaats van Museum Boijmans Van Beuningen heeft het Rotterdamse schoenenmerk VICO nieuwe collectie vastgelegd.

Rotterdams schoenenmerk VICO schiet nieuwe collectie in museum Boijmans van Beuningen

Rotterdams schoenenmerk VICO schiet nieuwe collectie in museum Boijmans van Beuningen0 ?php the_title() ?>893 dagen geleden
Tommy-Boy play attention

Bijzonder verkeerslicht vertelt tragisch ongeluk

Bijzonder verkeerslicht vertelt tragisch ongeluk0 ?php the_title() ?>976 dagen geleden
AHSH46 Justin Bieber

Justin Bieber opent pop-up store in Rotterdam

Justin Bieber opent pop-up store in Rotterdam0 ?php the_title() ?>1003 dagen geleden
HvA festivals foodfestivals muziek

Foodfestivals dijen uit in aantal

Foodfestivals dijen uit in aantal0 ?php the_title() ?>1003 dagen geleden
Dutch Retail Experience Awards

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend

Genomineerden Dutch Retail Experience Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>1006 dagen geleden
Integron CWS Aviko Beleving Awards

CWS, Aviko en Flash Group behoren tot best presterende organisaties

CWS, Aviko en Flash Group behoren tot best presterende organisaties0 ?php the_title() ?>1018 dagen geleden
Platform Content. Custo Content Marketing Onderzoek 2017

Mega-onderzoek naar content marketing in Nederland en België

Mega-onderzoek naar content marketing in Nederland en België0 ?php the_title() ?>1019 dagen geleden
Galjaardprijs Citylab010

Vijf finalisten Logeion-Galjaardprijs 2017 voor hun communicatieprestatie

Vijf finalisten Logeion-Galjaardprijs 2017 voor hun communicatieprestatie0 ?php the_title() ?>1036 dagen geleden
Robey Funkie House Rotterdam Saskia Haex

Robey profileert zich in thuisstad Rotterdam

Robey profileert zich in thuisstad Rotterdam0 ?php the_title() ?>1040 dagen geleden
Hardwell KLM SpinAwards Heineken

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards

KLM, Heineken en Hardwell winnen SpinAwards0 ?php the_title() ?>1044 dagen geleden
Niem Tewarie Daft Punk pop-up

Wat we van Daft Punk kunnen leren over branding?

Wat we van Daft Punk kunnen leren over branding?0 ?php the_title() ?>1059 dagen geleden
De Beleving Awards, door Integron, geleid door onze energieke dagvoorzitter Thomas van Zijl, wordt geleid door presentator en redacteur van BNR nieuwsradio.

Nominaties Klant en Medewerker Beleving Awards 2017 zijn bekend

Nominaties Klant en Medewerker Beleving Awards 2017 zijn bekend0 ?php the_title() ?>1066 dagen geleden
Mangrove

Mangrove ondersteunt nieuwe Rotterdamse radiozender

Mangrove ondersteunt nieuwe Rotterdamse radiozender0 ?php the_title() ?>1072 dagen geleden
Popster The Weeknd

Rotterdamse winkel ANSH46 haalt Pop-Up Shop The Weeknd binnen

Rotterdamse winkel ANSH46 haalt Pop-Up  Shop The Weeknd binnen0 ?php the_title() ?>1087 dagen geleden
reinventing retail winnaar

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond0 ?php the_title() ?>1118 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights

Rotterdamse bibliotheek zet #Girlboss in de spotlights0 ?php the_title() ?>1137 dagen geleden
Beurs World Trade Center

Staatsloterij tovert WTC-gebouw in Rotterdam om tot aftelklok

Staatsloterij tovert WTC-gebouw in Rotterdam om tot aftelklok0 ?php the_title() ?>1164 dagen geleden
Kamera Express ondernemersprijs

Kamera Express wint Rotterdamse Ondernemersprijs 2016

Kamera Express wint Rotterdamse Ondernemersprijs 20160 ?php the_title() ?>1194 dagen geleden
SMW Rotterdam podium en publiek

Eerste sprekers derde Social Media Week Rotterdam bekend

Eerste sprekers derde Social Media Week Rotterdam bekend0 ?php the_title() ?>1275 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!