Home | retail | Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Retailmerken verliezen concurrentiestrijd door gebrek aan onderscheid

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 10/04/2017 om 10:27

Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid.

Ondanks een ongekende omzetstijging en imagoherstel is de saneringsronde in de retailsector nog lang niet afgelopen. Een flinke groep ketens zal de concurrentiestrijd verliezen door gebrek aan onderscheid. Dit blijkt uit het jaarlijkse Retail Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. Qua merkvoorkeur gooien consumenten vooral supermarkten op één grote hoop. Ondanks torenhoge reclamebudgetten en scherpe prijsoorlogen wordt de supermarktkeuze met name bepaald door de afstand. Retailers die consumenten beter aan zich weten te binden zijn Coolblue, Media Markt en de Deense interieurketen JYSK. Bol.com spant de kroon en is voor de derde keer het sterkste retailmerk van Nederland.

In tegenstelling tot eerdere jaren, groeit de meerderheid van de retailmerken sinds 2016 gestaag. Gemiddeld stijgt de merkkracht met twee procent sinds afgelopen jaar. Het aantal uitschieters, in positieve en negatieve zin, is beperkt. Bovengemiddeld hard groeien Coolblue, Media Markt en de Deense interieurketen JYSK. ”Bij alle drie wordt de groei met name veroorzaakt door massamediale reclamecampagnes,” zegt merkadviseur Hendrik Beerda. ”Coolblue is echter niet voor niks, net als in 2016, de sterkste stijger. Dit merk ontwikkelt zich niet alleen razendsnel op naamsbekendheid, maar groeit ook op de andere twee pijlers van merkkracht: waardering en binding. Door de opening van fysieke winkels wordt Coolblue meer gewaardeerd vanwege zijn vriendelijke personeel en de aantrekkelijkheid van de winkels. Daarnaast krijgt Coolblue een steeds professioneler, sympathieker en zelfverzekerder imago.”

De sportwinkelketen Perry, die na het faillissement van 2016 in bezit is van het Britse JD Sports Fashion, is in het afgelopen jaar de meeste merkkracht verloren. ”De zware investeringen in een metamorfose van de winkels is bij de gemiddelde consument kennelijk nog niet doorgedrongen. Op vrijwel alle fronten verzwakt het merk,” zegt Beerda. ”Op de drie pijlers van merkkracht (bekendheid, waardering en binding) heeft Perry een flinke stap teruggezet. Alleen het imago van de online winkel staat in de plus. Op de andere imagofactoren vervaagt het merk. Sportretail heeft het over de hele linie moeilijk. Ook de andere sportwinkelketen die JD Sports Fashion vorig jaar overnam, Aktiesport, verzwakt als merk, maar in veel minder mate dan Perry. Bij concurrent INTERSPORT is tevens een merkverzwakking te zien.”

In de top-3 van dalers staan verder doe-het-zelfketen Multimate en Alphega apotheek. Merkadviseur Beerda: ”De apothekersketen behoort qua omzet weliswaar tot de 100 grootste retailers van Nederland, maar speelt in het  nationale merkenlandschap geen rol van betekenis. Voor Multimate is de situatie wellicht nijpender, omdat de doe-het-zelf branche een groot probleem heeft op  het gebied van onderscheid. Zo ziet de consument nauwelijks verschil tussen Multimate en concerngenoot Hubo binnen DGN Retail. Ook de verschillen tussen de zusterbedrijven Gamma en KARWEI onderling én met concurrent Praxis zijn dusdanig klein dat prijs- en promotie-acties vaak bepalend zijn voor de merkkeuze in dit marktsegment.”

Door een gebrek aan onderscheid domineren prijspromoties ook het concurrentiespel in supermarktland. Met name de spelers in de subtop (zoals SPAR, Coop, DEEN, EMTé, Hoogvliet, Poiesz, Jan Linders en Vomar) worden door de consument op één hoop gegooid. Afhankelijk van de afstand naar de dichtstbijzijnde supermarkt én de lopende (prijs)promoties wordt voor één van de spelers gekozen. Een dieper liggende merkvoorkeur ontbreekt.

Ook in veel andere retailsegmenten zien de consumenten te weinig verschil, waardoor het verdwijnen van een merk voor weinig opschudding zal zorgen zijn audiciens (met zich weinig onderscheidende merken als Beter Horen en Schoonenberg), elektronica (BCC en Expert), keukens (Mandemakers en Superkeukens), mode (Didi, Miss Etam, MS Mode en Vero Moda), opticiens (Hans Anders, Pearle Opticiens en Specsavers), schoenen (Bristol, Scapino en vanHaren) en speelgoed (Top 1 Toys en Intertoys).

Om tot de sterkste retailmerken van Nederland te behoren is een goede prijspropositie een eerste vereiste. Bij alle sterke merken in retailland vindt de consument dan ook dat de prijs-kwaliteitverhouding goed is. Om langdurig tot de top te behoren, is echter veel meer nodig dan een scherpe prijs. Zo scoort Lidl niet alleen het best wat betreft de prijsstelling, maar wordt het assortiment van de discountketen tevens als afwisselend, onderscheidend en vernieuwend ervaren.

In de ranglijst van succesfactoren voor een sterk, nationaal retailmerk staat de factor ‘respect voor mens en natuur’ opmerkelijk op de laagste plaats. Slechts een handje vol ketens heeft een sterk ontwikkeld, maatschappelijk imago. Holland & Barrett en IKEA scoren, onder degenen die bekend zijn met deze merken, het hoogst. Vooralsnog is deze mvo-factor echter geen drijfveer om voor een nationale topketen te kiezen. Naast de prijs, zijn de sympathieke uitstraling (dankzij het personeel en de sfeer in de winkels), de dynamiek (met aanbiedingen en afwisselend assortiment) en bereikbaarheid dé manieren om klanten te trekken. ”Terwijl nu alleen kleinere retailers succesvol zijn met een mens- en milieuvriendelijk imago, is dit voor grote ketens ook een grote kans om zich te gaan onderscheiden,” volgens adviseur Beerda.

Op de vraag welke retailers de meeste klantengroei gaan realiseren, is het antwoord van de consument al jaren vergelijkbaar. Bol.com, Action en Lidl vormen steevast de top-3 van verwachte groeiers. Wat deze drie merken met elkaar verbindt, is hun innovatiekracht. De consument ziet deze merken als actieve vernieuwers met een dynamisch assortiment. Opvallende nieuwkomers in de lijst van verwachte groeiers zijn Xenos (plaats 14) en Rituals (plaats 19). Deze twee merken groeien sowieso al bovengemiddeld, maar de consument verwacht dat hierin nog een versnelling komt. De groeispurt danken Rituals en Xenos volgens het publiek vooral aan het leuke, creatieve assortiment dat zich duidelijk onderscheidt van andere winkelketens.

Voor het onderzoek zijn 1.537 respondenten ondervraagd. Over de 100 grootste retailmerken in omzet is navraag gedaan naar de kracht en het imago. Elk merk is op 40 factoren onderzocht: merkkracht (= bekendheid, waardering en binding), merkpersoonlijkheid (16 factoren), merkprestatie (18 factoren), aankoopintentie, aankoop en groeiverwachting.

Tags

DidiDidi ScapinoScapino Vero ModaVero Moda JD Sports FashionJD Sports Fashion DEENDEEN BristolBristol PoieszPoiesz XenosXenos JYSKJYSK MultimateMultimate Miss EtamMiss Etam vanHarenvanHaren MS ModeMS Mode HoogvlietHoogvliet VomarVomar Jan LindersJan Linders EmteEmte CoopCoop SPARSPAR RitualsRituals LIDL.LIDL. ActionAction Media MarktMedia Markt CoolBlueCoolBlue

Comments

Kenmerken

De bekende concertzaal in Amsterdam veranderde begin 2017 na vijftien jaar de naam. Heineken Music Hall werd toen Afas Live. Die naamswijziging heeft een enorm effect gehad op de reputatie. Terwijl de HMH twee jaar geleden nog de vijfde positie innam op de ranglijst van sterkste podiummerken, staat AFAS Live nu op plaats 17. ''Door het wegvallen van sponsor Heineken was het podium genoodzaakt de naam te veranderen. Met de wijziging in AFAS Live is de helft van de merkwaarde in rook opgegaan. Niet alleen de naamsbekendheid is gekelderd, maar ook op de andere twee pijlers van merkkracht, waardering en binding, moet het merk weer opnieuw beginnen. Het zal zeker jaren duren voordat dit verlies is goedgemaakt en de kans is zelfs groot dat dit nooit gaat lukken,'' blijkt uit de zevende editie van het Cultuursector Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 3.450 volwassen Nederlanders.

AFAS Live helft minder waard als Heineken Music Hall

AFAS Live helft minder waard als Heineken Music Hall0 ?php the_title() ?>425 dagen geleden
De Top 20 van retailers met de aantrekkelijkste winkelervaring bestaat voor een kwart uit online retailers blijkt uit de  nieuwste Retail Merkenonderzoek 2018 van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 1.515 ondervraagden. ''Naast bol.com zijn dit Coolblue, Kamera Express, Bax Music en wehkamp. Hoewel Coolblue, Kamera Express en Bax Music ook fysieke winkels hebben, roept de tweede plaats van bol.com op het winkelaspect de vraag op of fysieke locaties voor internetretailers wel nodig zijn,'' vraagt Merkadviseur Hendrik Beerda zich af. 

Winkelen bij online retailers wordt opvallend hoog gewaardeerd

Winkelen bij online retailers wordt opvallend hoog gewaardeerd0 ?php the_title() ?>467 dagen geleden
Praxis opent de vijfde stadswinkel op de Woenselse Markt in Eindhoven. Het zesde filiaal van Praxis City (voorheen Praxis om de Hoek) opent in Rotterdam op het Eudokiaplein. Met de opening maakt Praxis de ambitie waar om de komende jaren de stadswinkels strategisch te positioneren. Er komen snel ook niuwe vestigingen in Utrecht op de Biltstraat en in Nijmegen op de Bisschop Hamerstraat. 

Praxis om de Hoek wordt Praxis City

Praxis om de Hoek wordt Praxis City0 ?php the_title() ?>495 dagen geleden

Poiesz neemt Maaltijdservice Van Smaak over

Poiesz neemt Maaltijdservice Van Smaak over0 ?php the_title() ?>501 dagen geleden
Het nieuwe online platform is laatste onderdeel volledige rebranding van Van Boxtel. Gebaseerd op consumentenonderzoek onder 2.400 respondenten.

Van Boxtel hoorwinkels presenteert compleet vernieuwde website

Van Boxtel hoorwinkels presenteert compleet vernieuwde website0 ?php the_title() ?>550 dagen geleden
De Brandweer is de hoogst gewaardeerde overheidsorganisatie. Zelfs in vergelijking met commerciële merken steekt het bijvoorbeeld gerenommeerde bedrijven als Albert Heijn en Philips naar de kroon. De Politie en Staatsbosbeheer staan op plaats twee en drie in het Overheid Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy onder 5.477 respondenten.

Brandweer is populairder dan Albert Heijn

Brandweer is populairder dan Albert Heijn0 ?php the_title() ?>627 dagen geleden
Uit de GfK Zelfzorgmonitor 2017 blijkt dat 9 op de 10 mensen wel eens een zelfzorggeneesmiddel koopt. De meest gekochte producten zijn pijnstillers, gevolgd door middelen tegen griep en verkoudheid en voedingssupplementen. 6% van de consumenten koopt deze online. De zelfzorggeneesmiddelen worden het meest vaak bij de drogist gekocht (69%) gevolgd door de supermarkt (12%) en apotheek (11%). Sinds 2009 maakt GfK elke twee jaar een Zelfzorgmonitor die inzicht geeft in het koopgedrag en de houding van consumenten ten opzichte van zelfzorggeneesmiddelen.

9 op de 10 mensen koopt wel eens een zelfzorggeneesmiddel

9 op de 10 mensen koopt wel eens een zelfzorggeneesmiddel0 ?php the_title() ?>645 dagen geleden
Blokker Holding en Alteri Investors (Alteri) hebben overeenstemming bereikt over de verkoop van speelgoedketen Intertoys, met inbegrip van alle winkels van Bart Smit en Toys XL. De voorgenomen transactie is in lijn met de herziene strategie die op 16 mei 2017 door Blokker Holding werd aangekondigd. De toonaangevende speelgoedketen past goed bij Alteri, een gespecialiseerde investeerder in de Europese retailmarkt.

Blokker Holding verkoopt Intertoys aan Alteri Investors

Blokker Holding verkoopt Intertoys aan Alteri Investors0 ?php the_title() ?>647 dagen geleden
Claxe is nieuwe concurrentie-monitoringtool die aangeeft waar concurrenten mee bezig zijn. De zakelijke zoekmachine signaleert nieuwe content bij anderen.

Claxe laat de concurrentie in de gaten houden

Claxe laat de concurrentie in de gaten houden0 ?php the_title() ?>668 dagen geleden
Het grote, maar afnemende, aantal faillissementen hebben nog steeds weerslag op winkelmarkt. Dit blijkt uit rapportage van Dynamis Vastgoedconsultants.

De winkelmarkt wordt nog steeds geteisterd door een groot aantal faillissementen

De winkelmarkt wordt nog steeds geteisterd door een groot aantal faillissementen0 ?php the_title() ?>669 dagen geleden
Maxeda integreert merendeel van de Formido winkels in Praxis. Klanten profiteren van toenemende schaalgrootte, grotere inkoopkracht en marketing.

Maxeda versterkt Praxis door integratie merendeel Formido winkels

Maxeda versterkt Praxis door integratie merendeel Formido winkels0 ?php the_title() ?>680 dagen geleden
Hoewel Specsavers recordomzet behaalde zijn er zorgen over huidige wildgroei aan off- en online brillenverkopers die geen professionele oogzorg verlenen.

Wildgroei off- en online brillenverkopers ziet er niet goed uit vindt Specsavers

Wildgroei off- en online brillenverkopers ziet er niet goed uit vindt Specsavers0 ?php the_title() ?>717 dagen geleden
BCC Mr Brand robot

Medewerkers BCC helpen klanten via winkelrobot Peter

Medewerkers BCC helpen klanten via winkelrobot Peter0 ?php the_title() ?>759 dagen geleden
Mood Media winkel onderzoek

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop0 ?php the_title() ?>760 dagen geleden
Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?0 ?php the_title() ?>761 dagen geleden
Blokker

Groei bij webwinkels van Blokker kunnen totale omzetdaling niet compenseren

Groei bij webwinkels van Blokker kunnen totale omzetdaling niet compenseren0 ?php the_title() ?>767 dagen geleden
Webloyalty

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>780 dagen geleden
Jean-Pierre van der Rest bedrijfswetenschappen

Hoogleraar bedrijfswetenschappen vindt prijs een van de moeilijkste marketingbeslissingen

Hoogleraar bedrijfswetenschappen vindt prijs een van de moeilijkste marketingbeslissingen0 ?php the_title() ?>781 dagen geleden
retail ranking 2017

Consument kan 10% van de winkelketens wel missen!

Consument kan 10% van de winkelketens wel missen!0 ?php the_title() ?>782 dagen geleden
HAK Orea Distrifood Wheel of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail

HAK, Oreo en Melkunie winnen Wheels of Retail0 ?php the_title() ?>792 dagen geleden
RIFD mode Scapa G-Star Raw

Wat hebben modebedrijven aan RFID?

Wat hebben modebedrijven aan RFID?0 ?php the_title() ?>795 dagen geleden
Adobe reclame advertentie

Advertentiekosten stijgen doordat merken strijden om beperkte aandacht klanten

Advertentiekosten stijgen doordat merken strijden om beperkte aandacht klanten0 ?php the_title() ?>801 dagen geleden
Picnic online supermarkt Overschie Vlaardingen Schiedam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam

Online supermarkt Picnic gaat wijk voor wijk uitbreiden in Rotterdam0 ?php the_title() ?>803 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
ASICS Amsterdam Vondelpark

ASICS haalt sport letterlijk de winkel in

ASICS haalt sport letterlijk de winkel in0 ?php the_title() ?>809 dagen geleden
Showrooming Rijksuniversiteit Groningen onderzoek

Hoe voorkom je showrooming?

Hoe voorkom je showrooming?0 ?php the_title() ?>811 dagen geleden
Aldi Jacuzzi bubbelbad

ALDI duikt toch in de opblaasbare jacuzzi

ALDI duikt toch in de opblaasbare jacuzzi0 ?php the_title() ?>812 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>813 dagen geleden
Rick Moorman Retail Retail Event Of The Year 2017 Coolblue Paagman

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 2017

Jumbo, Coolblue en Suitsupply genomineerd voor Retail Awards 20170 ?php the_title() ?>813 dagen geleden
Lensvelt Milaan Maarten Baas

Lensvelt presenteert prijswinnende installatie van Maarten Baas

Lensvelt presenteert prijswinnende installatie van Maarten Baas0 ?php the_title() ?>827 dagen geleden
VIVA Fashionchick Net 5 Yara Michels, Patty Zomer Xelly Cabau van Kasbergen

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan0 ?php the_title() ?>831 dagen geleden
Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland

Bol.com voor derde jaar op rij sterkste retailmerk van Nederland0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Shopping online

Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!

Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!0 ?php the_title() ?>838 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>838 dagen geleden
Shopping Awards Coolblue Omoda DHL

Coolblue, Omoda, Independer.nl en AH.nl zijn excellent online

Coolblue, Omoda, Independer.nl en AH.nl zijn excellent online0 ?php the_title() ?>849 dagen geleden
De presentatie over Speakap, de beste retail innovatie van 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 20170 ?php the_title() ?>863 dagen geleden
De winnaars van de meest klantvriendelijkste bedrijf awards

Coolblue, Efteling, Greetz en Van der Valk mogelijk klantvriendelijkste bedrijf

Coolblue, Efteling, Greetz en Van der Valk mogelijk klantvriendelijkste bedrijf0 ?php the_title() ?>864 dagen geleden
Pieter Zwart oprichter van coolblue die een pakketje doorgeeft van coolblue

Coolblue verwacht omzet van 1,2 miljard in 2017

Coolblue verwacht omzet van 1,2 miljard in 20170 ?php the_title() ?>871 dagen geleden
IOS public

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie

3DAboutme, Count3r en Speakap genomineerd als Beste Retail Innovatie0 ?php the_title() ?>877 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>884 dagen geleden
Shopping Awards

Nominaties Shopping Awards 2017 bekend

Nominaties Shopping Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>885 dagen geleden
Bol.com winkel

Bol.com meest geliefde winkel van Nederland

Bol.com meest geliefde winkel van Nederland0 ?php the_title() ?>886 dagen geleden
Pay button conversie

Veel webshops laten grote kansen liggen in conversie-optimalisatie

Veel webshops laten grote kansen liggen in conversie-optimalisatie0 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
Coolblue magazijn

Cosmeticamerk Rituals, Royal Reesink NV en Coolblue creëren meeste banen

Cosmeticamerk Rituals, Royal Reesink NV en Coolblue creëren meeste banen0 ?php the_title() ?>908 dagen geleden
Kim Stolk

Kim Stolk: Merken moeten hun mobile design aanpassen op mobiel gebruik

Kim Stolk: Merken moeten hun mobile design aanpassen op mobiel gebruik0 ?php the_title() ?>942 dagen geleden
Bol.com magazijn overzicht

Bol.com: Ecommerce gestuurd door geautomatiseerde algoritmes

Bol.com: Ecommerce gestuurd door geautomatiseerde algoritmes0 ?php the_title() ?>1041 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!