Home | retail | Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Retailinnovatie in Rotterdam beloond

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 06/02/2017 om 11:49

reinventing retail winnaar

Als onderdeel van het onderzoeks- en onderwijsprogramma Retailinnovatie in Rotterdam van Hogeschool Rotterdam presenteerden studenten van verschillende opleidingen onder de titel Reinventing Retail hun beste concepten en prototypes om de Rotterdamse binnenstad te innoveren. Rotterdamse retailers mochten beslissen welke ideeën worden doorontwikkeld. Kenniscentrum Creating 010 en Urban Department Store stelden twee prijzen beschikbaar.

De eerste prijs van € 5.000,- werd gewonnen door ShoppingGuide, een concept in ontwikkeling van vier derdejaars studenten van de opleiding Small Business & Retail Management die een onderwijstraject volgen bij de Incubator Academy Rotterdam. Zij willen met ShoppingGuide afstuderen. Leon van Dam, Jack van Krimpen, Luuk Schipper en Pepijn Steijger laten met hun app zien wat Rotterdam te bieden heeft en wat de tofste winkels zijn: ”ShoppingGuide zorgt voor overzicht, transparantie en een nieuwe manier van het vergelijken en opslaan van alles wat jij zoekt.”

Vanwege de hoge kwaliteit eindigden maar liefst drie plannen op de tweede plaats in plaats van één. Zij ontvingen alle drie € 2.500,-.

Annelijn Boender heeft begin dit jaar haar studie Leisure Management afgerond aan de Willem de Kooning Academie. Zij stelde drie scenario’s op voor tijdelijk (retail)aanbod om het Lijnbaangebied, als vanouds, spraakmakend en innovatief te maken.

Nienke Slagman heeft Commercial Practices gestudeerd aan de Willem de Kooning Academie en heeft met Stockless een nieuw winkelconcept ontworpen: een winkel met volledig gepersonaliseerde paskamers, waar consumenten hun online kleding kunnen laten afleveren, uitproberen, kopen of eenvoudig kunnen achterlaten.

Heel anders van service is de augmented reality kledinglijn InsideOut van Maddy Ekkelkamp, zij doet dit jaar examen aan de opleiding Commercial Practices. Een smartphone of tablet maakt een tweede digitale laag zichtbaar, die door de retailer of de drager zelf kan worden ingevuld met bijvoorbeeld geluid of tekst.

De vier winnende concepten zijn een goede greep uit de vele innovatieve projecten die jonge trendgevoelige studenten van Hogeschool Rotterdam het afgelopen jaar ontwikkelden voor het onderzoeks- en onderwijsprogramma Retailinnovatie in Rotterdam.

Studenten, docenten en onderzoekers werken samen met Rotterdamse winkeliers, de gemeente Rotterdam, brancheorganisaties, vastgoedbedrijven en enkele grootwinkelbedrijven aan meer innovatievermogen, concurrentiekracht en toekomstbestendigheid van midden- en kleinbedrijven. Het project loopt tot en met 2018 en heeft de ambitie om uit te groeien tot een duurzaam lokaal retailinnovatieplatform, dat wordt gedragen door retailsector-, kennisinstellingen en de lokale overheid.

Het project is een samenwerkingsverband tussen het Kenniscentrum Creating 010, de onderwijsinstituten Willem de Kooning Academie en Instituut voor Communicatie, Media en Informatietechnologie en de opleiding Small Business & Retail Management van Hogeschool Rotterdam met C. Cruden, Donner, Joline Jolink, New Fork, Rib Eye Steak, ‘s Zomers Bloemen, DLVS-Creative Collective, Studio Lost & Found, User Advocate, Vivre Evenementen, de Bijenkorf, Media Markt, Urban Department Store en Stadsontwikkeling gemeente Rotterdam. Retailinnovatie in Rotterdam wordt financieel ondersteund door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA dat onderzoek aan het hbo bevordert. 

Tags

New ForkNew Fork Rib Eye SteakRib Eye Steak ‘s Zomers Bloemen‘s Zomers Bloemen DLVS-Creative CollectiveDLVS-Creative Collective Studio Lost & FoundStudio Lost & Found User AdvocateUser Advocate Urban Department StoreUrban Department Store Vivre EvenementenVivre Evenementen StadsontwikkelingStadsontwikkeling Willem de Kooning AcademieWillem de Kooning Academie ShoppingGuideShoppingGuide . Cruden. Cruden RetailinnovatieRetailinnovatie DonnerDonner StocklessStockless Joline JolinkJoline Jolink Augmented realityAugmented reality Hogeschool RotterdamHogeschool Rotterdam De Bijenkorf.De Bijenkorf. Media MarktMedia Markt

Comments

Kenmerken

Deelnemen aan netwerkevenementen kan een goede manier zijn om zakelijke kansen te creëren. En wanneer zulke evenementen goed worden georganiseerd, kunnen ze bedrijven zelfs helpen om samen te innoveren. Dat is de conclusie van nieuw onderzoek door dr. Patrick ReinmoellerOpent extern, Associate Professor Strategic Management aan Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en mede-onderzoekers dr. Alessandro GiudiciOpent extern en professor Davide RavasiOpent extern van Cass Business School, City University of London.

Hoe goede netwerkevenementen bedrijfsinnovatie kunnen bevorderen?

Hoe goede netwerkevenementen bedrijfsinnovatie kunnen bevorderen?0 ?php the_title() ?>366 dagen geleden
Op 29, 30 en 31 mei organiseert Kenniscentrum Creating 010 van Hogeschool Rotterdam Retailution, met uiteenlopende visies op de toekomst van retail. Retailution biedt een driedaags programma: een werkbijeenkomst met workshops voor Rotterdamse retailers, een symposium gericht op kennisontwikkeling en -uitwisseling, en een expositie met retail-prototypes van studenten van Hogeschool Rotterdam met onder andere een installatie to personalise your knitwear en een interactieve vitrine die het verhaal van de geschiedenis en de toekomst van de Lijnbaan vertelt.

Retailution toont retailinnovatie in Rotterdam

Retailution toont retailinnovatie in Rotterdam0 ?php the_title() ?>380 dagen geleden
Consumenten baseren aankoopbeslissingen steeds vaker op online productbeoordelingen. Bedrijven bieden mensen dan ook steeds vaker geld om online productbeoordelingen te schrijven. Gewoonlijk gaat het dan om lage bedragen, maar volgens onderzoeker Dr. Christilene du Plessis van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), doet dat meer kwaad dan goed. Zij ontdekte in haar onderzoek: Influencers: The Role of Social Influence in Marketing dat consumenten online productbeoordelingen meer vertrouwen wanneer recensenten een hoger bedrag betaald krijgen.

Online productbeoordelingen geloofwaardiger als schrijver meer betaald krijgt

Online productbeoordelingen geloofwaardiger als schrijver meer betaald krijgt0 ?php the_title() ?>400 dagen geleden
Door consumenten te stimuleren om van tevoren een door de winkelier gekozen tijdstip te kiezen waarop de producten bezorgd kunnen worden, kan het vervoer aanzienlijk efficiënter en duurzamer plaatsvinden. Door de consument bovendien in staat te stellen zijn groene gedrag via de sociale media te delen, groeit ook de motivatie bij andere klanten om met deze wijze van bezorging van online boodschappen het milieu te ontzien. Dit idee van Tatjana Mirosnicenko, studente aan de Rotterdam School of Management (RSM), heeft de jaarlijkse duurzaamheidsprijs van KPMG gewonnen.

Stimuleer consument om tijdstip te kiezen voor bezorging

Stimuleer consument om tijdstip te kiezen voor bezorging0 ?php the_title() ?>401 dagen geleden
Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat consumenten geen eigen, objectieve mening over merk of product kunnen vormen als zij een advertentie of reclame zien met positieve stimuli, zoals een fraai landschap, gelukkige mensen en populaire beroemdheden.

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame

We hebben geen invloed op onze eigen reactie op reclame0 ?php the_title() ?>435 dagen geleden
Onderzoek aan Rotterdam School of Management toont aan dat een overname de identiteit van een merk kan schaden waardoor het minder populair wordt.

Waarom sommige merken na een overname hun waarde verliezen

Waarom sommige merken na een overname hun waarde verliezen0 ?php the_title() ?>441 dagen geleden
Volgens Amit Bhattarchajee (Rotterdam School of Management, Erasmus University) toont populaire cultuur nogal stereotypische beelden over winst maken.

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?

Waarom mensen bedrijven die winst maken wantrouwen?0 ?php the_title() ?>447 dagen geleden
Koekjes op basis van insecten! kweekvlees! Of gerecycled water, dat in wezen gereinigd en bewerkt rioolwater is! Zelfs bewuste consumenten moeten eerst hun weerzin overwinnen om dat te eten of drinken. Onderzoek van dr. Anne-Kathrin Klesse van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM), Janet Geipel en Constantinos Hadjichristidis toont aan dat het beschrijven van duurzame maar afstotelijke producten in een tweede taal ervoor zorgt dat mensen eerder bereid zijn ze te eten.

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker

Beschrijving in andere taal maakt afstotelijke producten aantrekkelijker0 ?php the_title() ?>450 dagen geleden
eve Sleep opent eerste pop-up store in Nederland bij de Bijenkorf in Rotterdam. De ruimte is volledig aangekleed met gehele collectie van design producten.

Online matrassen bedrijf eve Sleep opent pop-up store bij de Bijenkorf

Online matrassen bedrijf eve Sleep opent pop-up store bij de Bijenkorf0 ?php the_title() ?>493 dagen geleden
Nieuwe cosmetica-afdeling van de Bijenkorf Rotterdam is nu 1300 m2. Er zijn ook twee ruimtes gecreëerd waar op afspraak beautybehandelingen mogelijk zijn.

De Bijenkorf Rotterdam opent grootste cosmetica-afdeling van Nederland

De Bijenkorf Rotterdam opent grootste cosmetica-afdeling van Nederland0 ?php the_title() ?>535 dagen geleden
Onderzoek toont aan dat hersenscans voorspellingen over individuele voorkeuren bij ophalen van geld bij een groot publiek nauwkeuriger maken.

Hersenscans voorspellen succes van crowdfunding

Hersenscans voorspellen succes van crowdfunding0 ?php the_title() ?>561 dagen geleden
De nieuwe app Findur is als enige Nederlandse onderneming geselecteerd voor Collider Amsterdam. Een van oorsprong Britse investeerder.

Findur toont precies wat er te koop is bij de winkels in de buurt

Findur toont precies wat er te koop is bij de winkels in de buurt0 ?php the_title() ?>595 dagen geleden
Retailplatform Urban Department Store Rotterdam introduceert Black Friday. 24 november staan winkels, horeca en hotels in teken van Amerikaans koopjeschaos.

Black Friday overspoelt Rotterdam

Black Friday overspoelt Rotterdam0 ?php the_title() ?>602 dagen geleden
toerisme Door de informatie in tweets slim te combineren kan duidelijk worden gemaakt hoe grote groepen bezoekers de stad gebruiken en wat de opkomende toeristische hotspots zijn. Dat ontdekte Tobias Brandt van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) na analyse van 600.000 in San Francisco verstuurde tweets. Zijn aanpak kan nuttig zijn voor steden die hun toeristische sector willen stimuleren en voor bedrijven die daaraan willen verdienen.

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme

Big data-analyse van tweets onthult kansen voor toerisme0 ?php the_title() ?>644 dagen geleden
e app toont acties van de winkels en horeca in de directe omgeving op de mobiele telefoon, gebaseerd op de huidige of geplande GPS positie. E

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren

Nieuwe app Dloky laat kleine winkels beter concurreren0 ?php the_title() ?>651 dagen geleden
Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
PostNL bloemen planten

Webwinkels gaan verse bloemen en planten verkopen via PostNL

Webwinkels gaan verse bloemen en planten verkopen via PostNL0 ?php the_title() ?>715 dagen geleden
Webloyalty

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels

Meerderheid consumenten geeft nog steeds voorkeur aan fysieke winkels0 ?php the_title() ?>720 dagen geleden
Cushman & Wakefield

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over

Internationale retailers nemen Nederlands winkelaanbod over0 ?php the_title() ?>721 dagen geleden
Universiteit Twente augmented reality

Spotgoedkope augmented reality bril uit Twente

Spotgoedkope augmented reality bril uit Twente0 ?php the_title() ?>723 dagen geleden
Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab

Amsterdam krijgt Shopping Street Innovation Lab0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
INretail retail personeel wetgeving

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail

Twaalf procent meer banen mogelijk in retail0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>750 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>755 dagen geleden
Robey Funkie House Rotterdam Saskia Haex

Robey profileert zich in thuisstad Rotterdam

Robey profileert zich in thuisstad Rotterdam0 ?php the_title() ?>758 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog

Ger Boersma voorziet Retail in Oorlog0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
stadhuis Rotterdam gemeente website

Rotterdam lanceert nieuwe gemeentelijke site vóór en dóór Rotterdammers

Rotterdam lanceert nieuwe gemeentelijke site vóór en dóór Rotterdammers0 ?php the_title() ?>780 dagen geleden
Rotterdam School of Management, Erasmus University Vloermarkering marketing supermarkt goal gradient effect

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?

Hoe stuur je klanten met het juiste tempo door een winkel?0 ?php the_title() ?>791 dagen geleden
Lincherie 3D paskamer

Lincherie helpt bij keuze juiste BH-maat met innovatieve 3D-scanspiegel in paskamer

Lincherie helpt bij keuze juiste BH-maat met innovatieve 3D-scanspiegel in paskamer0 ?php the_title() ?>792 dagen geleden
innovatie gemeente Rotterdam

Rotterdam als innovatiehub interactief op de kaart

Rotterdam als innovatiehub interactief op de kaart0 ?php the_title() ?>796 dagen geleden
De presentatie over Speakap, de beste retail innovatie van 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 2017

Speakap verkozen tot Beste Retail Innovatie 20170 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
Een tevreden klant die heeft gewinkeld bij de Beethovenstraat

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis0 ?php the_title() ?>804 dagen geleden
De eigenaar van Costes in het nieuwe gebouw in Den Bosch

Costes opent eerste men boutique in Den Bosch

Costes opent eerste men boutique in Den Bosch0 ?php the_title() ?>809 dagen geleden
Atos

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab

Oefenen met klanten in een digitaal Retail Lab0 ?php the_title() ?>825 dagen geleden
Bright ideas

Shell opent Generation Discover Bright Ideas Hub in Rotterdam

Shell opent Generation Discover Bright Ideas Hub in Rotterdam0 ?php the_title() ?>827 dagen geleden
AH & Efteling AR

Albert Heijn en Efteling sparen via augmented reality

Albert Heijn en Efteling sparen via augmented reality0 ?php the_title() ?>832 dagen geleden
Bol.com augmented reality

Bol.com experimenteert met augmented reality

Bol.com experimenteert met augmented reality0 ?php the_title() ?>832 dagen geleden
Rose de bloemist

Leidenaren meest romantisch, gebaseerd op bestellingen

Leidenaren meest romantisch, gebaseerd op bestellingen0 ?php the_title() ?>834 dagen geleden
Retailers kleding

Retailsector moet investeren in personeel en beleving

Retailsector moet investeren in personeel en beleving0 ?php the_title() ?>842 dagen geleden
Bezoeksite

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen0 ?php the_title() ?>849 dagen geleden
Amazon werkruimte

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!0 ?php the_title() ?>855 dagen geleden
People's Avenue

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>863 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!