Home | reclame | Reclamecode Social Media voor reclame door vloggers verder verduidelijkt

Reclamecode Social Media voor reclame door vloggers verder verduidelijkt

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 03/04/2017 om 14:14

Reclamecode Social Media verduidelijkt voor vloggers.

Sinds januari 2014 staan er regels voor bloggers en vloggers in de Nederlandse Reclame Code. De Reclamecode Social Media is ruim drie jaar geleden geïntroduceerd door het adverterend bedrijfsleven. De Code is opgesteld omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media of dat bedrijven op een andere manier bij social media betrokken zijn. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht bloggers en vloggers daar wel eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door te vermelden dat een product gratis is verkregen gekregen, betaald is door de adverteerder of een korting of ander voordeel hebt ontvangen.

In de praktijk blijkt dat niet altijd duidelijk was of de Code ook voor vloggen geldt. Daarom is de toelichting bij de Code op dit punt verduidelijkt. De Code geldt dus zowel voor adverteerders als voor de bloggers, vloggers en online creators met wie zij samenwerken.

Adverteerders en marketeers die vlogs inzetten voor de promotie van hun producten of diensten willen graag meer duidelijkheid over de regels waaraan zij moeten voldoen. DDMA is houder van de Reclamecode Social Media en wil graag meer zichtbaarheid geven aan de Code. Diana Janssen, directeur DDMA: ”DDMA heeft intensief samengewerkt met partijen als BvA, IAB Nederland, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers om te zorgen voor een heldere Code die laat zien wat wel en niet mag met reclame in social media. Door deze verduidelijking blijft de Code actueel.”

Tags

Nederlandse Reclame CodeNederlandse Reclame Code Reclamecode Social MediaReclamecode Social Media vloggervlogger bloggersbloggers DDMADDMA

Comments

Kenmerken

DOK30 Communicatie (DOK30), bureau voor PR en (corporate) communicatie, breidt haar dienstverlening uit met oplossingen voor zakelijk vloggen. Hiervoor sluit het bureau een strategische samenwerking met video content producent BAM!. Dankzij de samenwerking kunnen klanten van DOK30 met professionele begeleiding zelf aan de slag met hun zakelijk vlog. DOK30 en BAM! werkten al eerder samen voor professionele bedrijfsvideo’s.

DOK30 Communicatie en BAM! laten organisaties strategisch vloggen

DOK30 Communicatie en BAM! laten organisaties strategisch vloggen0 ?php the_title() ?>664 dagen geleden
Blog Brains is een nieuw influencer marketingconcept dat relevante categorieën, met vaste afspraken en prijzen biedt. De bloggers kiezen opdrachten zelf uit en schrijven in eigen bewoordingen op hun eigen blog. Met 28 categorieën en 1200+ bloggers kan Blog Brains over bijna elk onderwerp relevante content produceren.

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers0 ?php the_title() ?>669 dagen geleden
Aanbieders van babyvoeding geven op webshops niet aan dat borstvoeding beter is dan babyvoeding. foodwatch stapte met succes naar Reclame Code Commissie.

Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding

Albert Heijn, Jumbo en Kruidvat zitten fout met marketing voor babyvoeding0 ?php the_title() ?>776 dagen geleden
DDMA Conversie conversie-optimalisatie

DDMA gaat voor het eerst Dutch CRO Awards uitreiken

DDMA gaat voor het eerst Dutch CRO Awards uitreiken0 ?php the_title() ?>800 dagen geleden
Heineken De Beste Social Awards

Heineken, Netflix en Albert Heijn beste op social media

Heineken, Netflix en Albert Heijn beste op social media0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
Favor Appisode iOnline

Nederlandse startup toont met Favor populariteit in een community

Nederlandse startup toont met Favor populariteit in een community0 ?php the_title() ?>830 dagen geleden
smartphone Nationale Academie voor Media & Maatschappij

Jongeren lijden onder gebruik van smartphone door ouders

Jongeren lijden onder gebruik van smartphone door ouders0 ?php the_title() ?>835 dagen geleden
Sophie Reinders Facebook

Facebook al 400 jaar oud!

Facebook al 400 jaar oud!0 ?php the_title() ?>849 dagen geleden
Adwords Google Bloosem

Blog: Creëer advertenties op maat met de nieuwe IF-functies in Adwords

Blog: Creëer advertenties op maat met de nieuwe IF-functies in Adwords0 ?php the_title() ?>844 dagen geleden
Radboud Anaïs Grétry social media

Hoe kunnen merken consumentengedrag op Social Media beïnvloeden?

Hoe kunnen merken consumentengedrag op Social Media beïnvloeden?0 ?php the_title() ?>859 dagen geleden
Ponkers HEMA Beautynezz

HEMA komt met vlog academy

HEMA komt met vlog academy0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
Lewis social media merkambassadeurs

Medewerkers willen merkambassadeurs zijn, maar werkgevers zijn nog niet klaar

Medewerkers willen merkambassadeurs zijn, maar werkgevers zijn nog niet klaar0 ?php the_title() ?>870 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Vloggers zijn onduidelijk over betaalde aandacht en sluikreclame

Vloggers zijn onduidelijk over betaalde aandacht en sluikreclame0 ?php the_title() ?>878 dagen geleden
De inzet van vloggers binnen het reclamedomein brengt nieuwe uitdagingen voor adverteerders met zich mee. Daarom brengen BVA Bond van Adverteerders en FNLI, Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie, de ‘Gids Voedingsmiddelenadverteerders en Content Creators’ uit.

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?

Hoe kunnen voedingsmiddelenadverteerders influencers inzetten?0 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
VIVA Fashionchick Net 5 Yara Michels, Patty Zomer Xelly Cabau van Kasbergen

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan0 ?php the_title() ?>887 dagen geleden
Goud Uberconnected Digital Dialogues Pulse social media facebook twitter

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media

Bedrijven negeren bijna 40% van de berichten op Social Media0 ?php the_title() ?>891 dagen geleden
Snapguide Rijksmuseum

Rijksmuseum lanceert SnapGuide met Ronnie Flex, Mertabi, Jiami Jongejan en Defano Holwijn

Rijksmuseum lanceert SnapGuide met Ronnie Flex, Mertabi, Jiami Jongejan en Defano Holwijn0 ?php the_title() ?>892 dagen geleden
90 procent kinderen laat zich niet misleiden door vloggers Deloitte

Vloggers inspireren kinderen tot aankopen

Vloggers inspireren kinderen tot aankopen0 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
Een kunstwerk betreft de Tv-reclamemarkt

Tv-reclamemarkt groeit naar € 991 miljoen in 2016

Tv-reclamemarkt groeit naar € 991 miljoen in 20160 ?php the_title() ?>919 dagen geleden
Interior Junkie

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres

Huishoudbeurs organiseert eerste Influencer Congres0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
Snapchat en instagram als Polaroid

Snapchat-en Instagramfoto als Polaroid aan de muur

Snapchat-en Instagramfoto als Polaroid aan de muur0 ?php the_title() ?>1018 dagen geleden
Cynthia Schultz

Commissariaat voor de Media pakt sluikreclame bij vloggers aan

Commissariaat voor de Media pakt sluikreclame bij vloggers aan0 ?php the_title() ?>1019 dagen geleden
Rambam-onderzoek

FNLI reageert op Rambam-onderzoek naar kindermarketing

FNLI reageert op Rambam-onderzoek naar kindermarketing0 ?php the_title() ?>1031 dagen geleden
The Social Mirror kledingadvies

Modevloggers geven eerlijk kledingadvies via The Social Mirror op Hoog Catherijne

Modevloggers geven eerlijk kledingadvies via The Social Mirror op Hoog Catherijne0 ?php the_title() ?>1090 dagen geleden
Luckygraaf eerste voetbal vlogger PSV

PSV contracteert vlogger, verwachting is dat meerdere clubs zullen volgen

PSV contracteert vlogger, verwachting is dat meerdere clubs zullen volgen0 ?php the_title() ?>1102 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!