Home | retail | PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics

PostNL en FirstFocus betrokken bij Vlaams omnichannel-project Omni Tactics

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 27/06/2017 om 13:56

PostNL FirstFocus Onmi Tactics

Steeds meer bedrijven kiezen voor een combinatie van een fysieke winkel en online shoppen. De stap naar deze omnichannel strategie biedt klanten een hogere service en leidt tot hogere omzet. Maar de logistieke kosten die er bij komen kijken worden meestal nog onderschat. Het VIL (Vlaamse innovatieplatform voor de logistieke sector) begint daarom met tien bedrijven waaronder PostNL en FirstFocus het project Omni Tactics om deze kosten in kaart te brengen zodat bedrijven die kiezen voor omnichannel hier ook winst op kunnen maken.

Terwijl traditionele kleinhandelaars online steeds actiever worden, openen meer en meer pure online spelers een fysieke winkel. Het VIL toonde reeds aan dat omni-channel niet de beste keuze is voor ieder bedrijf  en de afweging doordacht gemaakt moet worden. ”Wanneer een klant iets in de winkel gaat kopen, is er geen extra logistieke kost aan verbonden. Thuislevering is dan weer vijf keer duurder dan afhaling aan een afhaalpunt. Het is belangrijk om de verschillende kosten in kaart te brengen, zodat bedrijven de stap met kennis van zaken zetten,” vertelt Dirk De Vylder, Directeur Projecten bij het VIL.

Het VIL gaat met dit project een gebruiksvriendelijke tool bouwen die bedrijven zal helpen om op een strategisch niveau zicht te krijgen op de cost-to-serve van verschillende omnichannel mogelijkheden. Hoe beter een bedrijf hier vooraf van op de hoogte is, des te beter kan het doordachte keuzes maken. Deze aanpak vermijdt dat een bedrijf louter omwille van omzetgroei de e-commerce kaart trekt, zonder daarbij rekening te houden met de toegenomen kosten van de logistieke afhandeling.

De deelnemers van het project zijn een mix van enerzijds retail- en distributiebedrijven en logistieke dienstverleners anderzijds. Filip Van Hulle, COO van KOMONO, legt uit waarom zijn bedrijf deelneemt: ”Omdat KOMONO enorm veel belang hecht aan de customer experience, is het absoluut key voor ons als bedrijf om van het huidige crosschannel verhaal over te stappen naar het omnichannel verhaal. Wij zijn van de overtuiging dat indien we dit project aangaan samen met het VIL en andere partners KOMONO de juiste keuzes zal maken.  Door het slagen van deze opdracht zal KOMONO in de toekomst haar slagzin ‘Making contemporary luxury accessible’ nog meer in de verf kunnen zetten.”

DistriMedia, DPD, Eltra, Myrine, Ridge Tool Europe, Topa Packaging en Unigro zijn ook betrokken bij het project.

Tags

DistriMediaDistriMedia EltraEltra FirstFocusFirstFocus MyrineMyrine Ridge Tool EuropeRidge Tool Europe Topa PackagingTopa Packaging UnigroUnigro VILVIL KomonoKomono omnichannelomnichannel DPDDPD PostNLPostNL

Comments

Kenmerken

Om aan de versnelde groei van de e-commerce markt te kunnen voldoen investeert DPD in een hypermodern nieuw sorteersysteem van fabrikant BEUMER Group.

DPD verdubbelt pakketcapaciteit om aan versnelde groei e-commerce markt te voldoen

DPD verdubbelt pakketcapaciteit om aan versnelde groei e-commerce markt te voldoen0 ?php the_title() ?>37 dagen geleden
In het eerste halfjaar van 2017 was al zo'n 36% van de totale omzet van PostNL, 836 miljoen euro, afkomstig uit e-commerce. In 2020 zal dat 45% zijn.

PostNL verwacht dat in 2020 ongeveer 45% van de omzet e-commerce gerelateerd is

PostNL verwacht dat in 2020 ongeveer 45% van de omzet e-commerce gerelateerd is0 ?php the_title() ?>74 dagen geleden
PostNL gaat bezorgen voor Mediq. Door de samenwerking is er betere thuisbezorgservice voor klanten met notificatiemogelijkheden en bezorgingoplossingen.

Mediq versterkt thuisbezorgservice door samenwerking met PostNL

Mediq versterkt thuisbezorgservice door samenwerking met PostNL0 ?php the_title() ?>81 dagen geleden
NS en PostNL bieden voortaan bagageservice. Wie via Schiphol naar vakantieadres vliegt en met trein naar station reist kan de koffers thuis laten ophalen.

NS en PostNL brengen koffers alvast naar Schiphol

NS en PostNL brengen koffers alvast naar Schiphol0 ?php the_title() ?>91 dagen geleden
PostNL bezorgt nu ook in België foodproducten: maaltijdboxen van Marley Spoon, de boodschappen van Ekoplaza en de thuisleveringen van Carrefour.

PostNL bezorgt foodproducten in België

PostNL bezorgt foodproducten in België0 ?php the_title() ?>100 dagen geleden
bezorging PostNL

PostNL laat consument bezorging wijzigen

PostNL laat consument bezorging wijzigen1 ?php the_title() ?>100 dagen geleden
postmarkt

Postmarkt bezwijkt onder druk van Whatsapp en e-mail

Postmarkt bezwijkt onder druk van Whatsapp en e-mail0 ?php the_title() ?>102 dagen geleden
PostNL JP Haarlem Delivery

PostNL gaat meubels bezorgen en monteren na overname JP Haarlem Delivery

PostNL gaat meubels bezorgen en monteren na overname JP Haarlem Delivery0 ?php the_title() ?>120 dagen geleden
Mood Media winkel onderzoek

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop

45% van de Nederlanders kiest stenen winkel met goede sfeer boven webshop0 ?php the_title() ?>121 dagen geleden
Coolblue

O La La, Franstalig Coolblue voor België

O La La, Franstalig Coolblue voor België0 ?php the_title() ?>127 dagen geleden
Belgen BeCommerce PostNL GfK

Belgen gaan ook steeds meer online kopen

Belgen gaan ook steeds meer online kopen0 ?php the_title() ?>135 dagen geleden
PostNL bloemen planten

Webwinkels gaan verse bloemen en planten verkopen via PostNL

Webwinkels gaan verse bloemen en planten verkopen via PostNL0 ?php the_title() ?>136 dagen geleden
Mr. Selfridge Tickles

Blog: Drie ondernemerslessen van Mr. Selfridge

Blog: Drie ondernemerslessen van Mr. Selfridge0 ?php the_title() ?>136 dagen geleden
Your Style Lab Facebook Messenger

Your Style Lab laat webwinkels online kledingadvies geven via messenger

Your Style Lab laat webwinkels online kledingadvies geven via messenger0 ?php the_title() ?>141 dagen geleden
belgie itsme

Zijn ze in België verder met digitale identiteit?

Zijn ze in België verder met digitale identiteit?0 ?php the_title() ?>141 dagen geleden
Bij Game Mania kunnen gamers nu nieuwe en tweedehands games online kopen en thuis laten leveren. Dit past in de omni-channel strategie van Game Mania. Het persoonlijk contact en de expertise van de winkels wordt gecombineerd met een digitaal aanbod.

Game Mania verkoopt nu ook online 2e hands games

Game Mania verkoopt nu ook online 2e hands games0 ?php the_title() ?>141 dagen geleden
PostNL e-bakfiets bezorgen

PostNL bezorgt zakelijke post met e-bakfiets in Amsterdam

PostNL bezorgt zakelijke post met e-bakfiets in Amsterdam0 ?php the_title() ?>155 dagen geleden
Platform Content. Custo Content Marketing Onderzoek 2017

Mega-onderzoek naar content marketing in Nederland en België

Mega-onderzoek naar content marketing in Nederland en België0 ?php the_title() ?>157 dagen geleden
PostNL Pakket

PostNL zet innovatieve pakket- en briefautomaat ook in Limburg neer

PostNL zet innovatieve pakket- en briefautomaat ook in Limburg neer0 ?php the_title() ?>158 dagen geleden
Groei e-commerce PostNL houdt aan

Groei e-commerce PostNL houdt aan

Groei e-commerce PostNL houdt aan0 ?php the_title() ?>164 dagen geleden
FNG Suitcase Miss Etam Steps

Claudia Sträter, Miss Etam en Steps krijgen gezelschap van Suitcase

Claudia Sträter, Miss Etam en Steps krijgen gezelschap van Suitcase0 ?php the_title() ?>177 dagen geleden
Een winkelstraat met mensen die erdoorheen lopen

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!

Dit verwacht de Nederlandse consument van een winkel!0 ?php the_title() ?>177 dagen geleden
Manhattan Associates retail levering bezorgopties

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering1 ?php the_title() ?>178 dagen geleden
Gijs van Wulfen Het Innovatiedoolhof Van Duuren Managementboek van het Jaar

Het Innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen Managementboek van het Jaar

Het Innovatiedoolhof van Gijs van Wulfen Managementboek van het Jaar0 ?php the_title() ?>184 dagen geleden
Shopping online

Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!

Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!0 ?php the_title() ?>200 dagen geleden
Content van de Efteling die de Sitecore Experience Award heeft gewonnen

De Efteling wint Sitecore Experience Award voor beste contentstrategie

De Efteling wint Sitecore Experience Award voor beste contentstrategie0 ?php the_title() ?>226 dagen geleden
HEMA logo op winkel

HEMA test nieuwe winkelformule in België

HEMA test nieuwe winkelformule in België0 ?php the_title() ?>325 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!