Home | retail | Ook Jumbo gaat voor natuurlijk etiket met behulp van lasertechniek

Ook Jumbo gaat voor natuurlijk etiket met behulp van lasertechniek

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 06/06/2018 om 16:38

Jumbo voert als eerste landelijke supermarktketen een natuurlijk etiket in. Eerder bracht Hoogvliet al Natural Branding. Met behulp van lasertechniek worden enkele biologische producten gemerkt waardoor verpakkingsmateriaal overbodig wordt. Jumbo verwacht verder dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent. Bovendien is Jumbo gestart met twee initiatieven om het eten van meer groenten en fruit te stimuleren: de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu, en de vermelding van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen.

Jumbo voert als eerste landelijke supermarktketen een natuurlijk etiket in. Eerder bracht Hoogvliet al Natural Branding. Met behulp van lasertechniek worden enkele biologische producten gemerkt waardoor verpakkingsmateriaal overbodig wordt. Jumbo verwacht verder dat het aandeel Nederlandse AGF in het schap met een PlanetProof certificering voor het einde van het jaar is gestegen tot bijna 80 procent. Bovendien is Jumbo gestart met twee initiatieven om het eten van meer groenten en fruit te stimuleren: de campagne #grillenmetgroenten, in samenwerking met Natuur & Milieu, en de vermelding van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen.

De stappen passen in de groeistrategie van Jumbo. Klaas de Boer, Directeur Buying & Merchandise Vers a.i. bij Jumbo: ”We zijn trots op de stappen die we zetten in het aanbieden van duurzame AGF-producten. Klanten letten steeds meer op milieu en gezondheid bij de keuze van producten. En bij Jumbo vinden we het belangrijk om zuinig te zijn op de wereld om ons heen. Daarom helpen we onze klanten om op een makkelijke manier een duurzame, lekkere en gezonde keuze te maken. Daar werken we dag in dag uit aan, samen met (keten)partners.”

Deze zomer voert Jumbo op drie biologische AGF-producten, gember, flespompoen en courgette, een zogenoemd ‘natuurlijk etiket’ in. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een speciale lasertechniek. Dankzij deze methode is het mogelijk de aanduiding ‘biologisch product’ te tonen zonder gebruik te maken van verpakkingsmateriaal. Vanzelfsprekend heeft deze bewerking geen invloed op smaak, geur of houdbaarheid. Momenteel bekijkt Jumbo welke andere biologische AGF-producten in aanmerking komen voor deze wijze van natuurlijke etikettering.

Jumbo pakte de voorloperspositie bij de keuze voor PlanetProof voor duurzame AGF-producten. Om deze positie te behouden verwacht Jumbo dat het aandeel Nederlands AGF in het schap met een certificering voor het einde van het jaar zal zijn gestegen tot bijna 80 procent.

Jumbo heeft met Greenpeace afgesproken ernaar te streven dit aandeel vóór eind 2019 te laten uitgroeien tot 100 procent. Het PlanetProof logo is nu terug te zien op onder meer bleekselderij, Tommies snoeptomaatjes, komkommer en paprika in emmer. Binnenkort volgen ook de uien. In de toekomst zijn alle telers van Jumbo gecertificeerd en zal het logo op zoveel mogelijk producten zichtbaar zijn.

Het is niet altijd makkelijk om een gezonde en duurzame keuze te maken. Daarom blijft Jumbo zich inspannen om eten van groenten en fruit te stimuleren. Met de campagne #grillenmetgroenten, een samenwerking met Natuur & Milieu, maakt Jumbo consumenten enthousiast voor grillen met groenten en fruit op de barbecue.

Bovendien begint Jumbo met het vermelden van het percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten op verpakkingen. Zo wordt er bijvoorbeeld op een verpakking van panklare groenten duidelijk zichtbaar vermeld wat de portiegroottes zijn en dat een portie van 200 gram 80% is van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid groenten van 250 gram per dag. Daarnaast geeft Jumbo op de verpakking ook tips over hoe je door te variëren meer groenten kan eten.

Tags

Natuur & MilieuNatuur & Milieu GreenpeaceGreenpeace HoogvlietHoogvliet jumbojumbo

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!