Home | retail | Ontwerpwedstrijd HEMA voor jong talent in nieuwe vorm

Ontwerpwedstrijd HEMA voor jong talent in nieuwe vorm

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 19/10/2017 om 12:46

Zes geselecteerde ontwerpers nemen het tegen elkaar op tijdens het HEMA design daten op de Dutch Design Week. Het is een nieuwe opzet van ontwerpwedstrijd.

Na een korte onderbreking organiseert HEMA weer haar bekende ontwerpwedstrijd voor jong ontwerptalent onder de naam: HEMA design daten. HEMA gaat op zoek naar innovatieve en functionele oplossingen die tegelijk duurzaam en sociaal zijn. Uit alle aanmeldingen worden op zondag 22 oktober tijdens de Dutch Design Week twee ontwerpers tot winnaar gekozen. Met financiële steun en expertise mogen zij hun ideeën verder uitwerken.

Zes geselecteerde ontwerpers (Aurore Brard, Mark Zwart, Cox Janssens, Jessica den Hartog, Mirjam de Bruijn en Daphne Story) nemen het tegen elkaar op tijdens het HEMA design daten op de Dutch Design Week in Eindhoven. Samen met klanten en een expertteam van HEMA werkt het zestal gedurende de dag hun concepten uit. Na het uitbrengen van de stemmen door het publiek en het jury-oordeel worden twee ontwerpers aan het einde van de dag gekroond tot winnaar. Zij krijgen naast een flink budget van tienduizend euro ook ondersteuning van HEMA om hun idee verder uit te werken.

Design is sinds jaar en dag onlosmakelijk verbonden met HEMA. Nagenoeg alle 30 duizend producten worden door HEMA zelf ontworpen. Anno 2017 kijkt HEMA niet alleen naar de functionaliteit van haar ontwerpen, maar toetst zij ook of dit leidt tot duurzaam en sociaal gedrag. Zo kwam HEMA met navulbare koffiecups en wordt kinderkleding dusdanig ontworpen dat het kan ‘meegroeien’ waardoor het langer meegaat. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het centrale thema van de ontwerpwedstrijd van HEMA duurzaam en sociaal design is.

Tanja Soeter, creative director HEMA: ”We nemen onze klanten als uitgangspunt in alles wat we doen. In onze zoektocht naar oplossingen en innovaties om het leven van onze klanten leuker en makkelijker te maken kijken we niet alleen naar functionaliteit, maar ook naar duurzaam en sociaal design. Dat gaat verder dan het uiteindelijke product of het proces dat aan de ontwikkeling vooraf gaat. Het biedt oplossingen voor een probleem en zet verandering in gang. Of het nu gaat om navulbare koffiecups waarvan het gebruik leidt tot afvalreductie of babyrompers die kunnen meegroeien waardoor je minder snel nieuwe kleding hoeft te kopen.”

Al sinds de jaren ’80 werkt HEMA samen met Nederlandse ontwerpopleidingen. De eerste HEMA ontwerpwedstrijd werd in 1983 georganiseerd en sinds 1990 biedt HEMA jaarlijks een podium aan jong ontwerptalent. Tot nu toe wisten 30 ontwerpen hun weg naar de winkels van HEMA te vinden. Zij zijn onder meer verantwoordelijk voor de bekende fluitketel Le Lapin en de waterkoker Ketelbinkie, die nu nog steeds wordt verkocht.

Tags

ontwerpwedstrijdontwerpwedstrijd Dutch Design WeekDutch Design Week HEMAHEMA

Comments

Kenmerken

HEMA werkt voor expansie in Midden-Oosten samen met Apparel Group, dat winkels exploiteert voor merken als Tommy Hilfiger, Calvin Klein en Rituals.

HEMA opent drie winkels in Dubai

HEMA opent drie winkels in Dubai0 ?php the_title() ?>645 dagen geleden
De nieuwe verzenddozen van HEMA hebben sjablonen van dieren die klanten uit kunnen knippen om ook thuis een leuke ervaring mee te geven.

HEMA bezorgt kartonnen krokodillen, leeuwen en andere dieren

HEMA bezorgt kartonnen krokodillen, leeuwen en andere dieren0 ?php the_title() ?>673 dagen geleden
Door het succes van de Duitse winkels in Keulen en Frankfurt zijn de nieuwe winkels in de hoofdstad van Oostenrijk Wenen logische volgende stap voor HEMA.

HEMA opent eerste winkels in Wenen

HEMA opent eerste winkels in Wenen0 ?php the_title() ?>687 dagen geleden
De jaarlijkse Portfolio + Speeddate avond van Stichting JongeHonden vindt 16 november plaats bij House of Watt. Mediabedrijven zoeken nieuw talent.

JongeHonden verbindt creatieve industrie tijdens jaarlijkse Portfolio & Speeddate avond

JongeHonden verbindt creatieve industrie tijdens jaarlijkse Portfolio & Speeddate avond0 ?php the_title() ?>713 dagen geleden
HEMA heeft voor het eerst de deuren geopend in de nacht. De bezoekers van de pop-up winkel in Amsterdam werden verrast met een geheim pyjamafeest: wie namelijk met een pyjama het pashokje instapte, kon via de andere zijde het feestje betreden. Hier maakten Manuel Broekman en Géza Weisz hun opwacht als dj-duo. En uiteraard werden de bezoekers naast de leukste hitjes getrakteerd op lekkere drankjes en de iconische HEMA hotdogs. De nachtwinkel werd eenmalig geopend ter viering van het nieuwe HEMA matras. Het matras is verkrijgbaar in vijf verschillende maten  en is vanaf 30 oktober online te bestellen via de site. 

HEMA verrast bezoekers met pyjamafeest in pop-up nachtwinkel

HEMA verrast bezoekers met pyjamafeest in pop-up nachtwinkel0 ?php the_title() ?>725 dagen geleden
Stefan Wijnen (HEMA), Ronald Doesburg (Shell Chemicals Europe) en Ahmet Eraslan (CGI) zijn de finalisten die strijden om de titel: Young Captain 2017. De winnaar wordt op 13 november bekendgemaakt. De Young Captain Award wordt dit jaar voor de dertiende keer uitgereikt. De jury kent de Award jaarlijks toe aan de meest getalenteerde businessleider die opvalt door de invloed die hij of zij al in een vroege fase van zijn of haar carrière heeft op de eigen onderneming.

Topmanagers van HEMA, Shell en CGI finalisten Young Captain Award 2017

Topmanagers van HEMA, Shell en CGI finalisten Young Captain Award 20170 ?php the_title() ?>726 dagen geleden
HEMA verrast met een pittige variant op de beroemde rookworst. Dezelfde heerlijke smaak als de vertrouwde klassieker, maar met net wat meer pit. De pittige rookworst is een limited edition en zal daarom alleen tijdens actie perioden verkrijgbaar zijn.  

Beroemde HEMA rookworst krijgt pittig broertje

Beroemde HEMA rookworst krijgt pittig broertje0 ?php the_title() ?>735 dagen geleden
De komende vijf maanden geeft Zalando een kijkje achter de schermen wanneer designers van MOAM een unieke modecollectie tot stand brengen.

Zalando en MOAM laten zien hoe een kledingcollectie ontstaat

Zalando en MOAM laten zien hoe een kledingcollectie ontstaat0 ?php the_title() ?>746 dagen geleden
NS daagde designers uit om aangenamer te reizen. De ideeën voor een audiotour, een quiz, mindfullNS en lichaamstraining worden getest op weg naar Dutch Design Week.

Designers en NS werken samen om treinreizen te vernieuwen

Designers en NS werken samen om treinreizen te vernieuwen0 ?php the_title() ?>746 dagen geleden
Het TextielMuseum ontwikkelt jaarlijks nieuwe producten voor haar textiellabel by TextielMuseum. Studio Job heeft nieuwe collectie ontworpen.

Nieuwe collectie designproducten Studio Job voor by TextielMuseum

Nieuwe collectie designproducten Studio Job voor by TextielMuseum0 ?php the_title() ?>750 dagen geleden
HEMA start in Benelux een pilot om succesvolle internationale winkelformule te testen. Onderdeel is nieuw concept voor foodafdelingen en restaurants.

HEMA start pilot met internationale formule in grote winkels

HEMA start pilot met internationale formule in grote winkels0 ?php the_title() ?>761 dagen geleden
De categorieprijzen voor ABN AMRO Retailer of the Year zijn bekend. Fonq, Shoeby, Beter Bed, HEMA en 123inkt.nl behoren tot de beste webshops van Nederland.

Shoeby, fonQ, Beter Bed, HEMA en 123inkt.nl behoren tot de beste webshops van Nederland

Shoeby, fonQ, Beter Bed, HEMA en 123inkt.nl behoren tot de beste webshops van Nederland0 ?php the_title() ?>767 dagen geleden
HEMA is met Worlds-concept genomineerd voor Mercuriusprijs voor meest geslaagde winkelconcept van Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten.

Hema met Worlds-concept genomineerd voor meest geslaagde winkelconcept van het jaar

Hema met Worlds-concept genomineerd voor meest geslaagde winkelconcept van het jaar0 ?php the_title() ?>768 dagen geleden
Stretch is het thema van Dutch Design Week (DDW). Ter ondersteuning van het thema is in samenwerking met bureau Fabrique gewerkt aan een publiekscampagne.

Dutch Design Week gaat voor de Stretch

Dutch Design Week gaat voor de Stretch0 ?php the_title() ?>816 dagen geleden
HEMA verkoopt wederom opvallende T-shirts met een verrassing in aanloop naar Amsterdam Pride op 29 juli. De opbrengst gaat naar het COC.

HEMA verkoopt ♥ shirts met een verrassing in aanloop naar Pride

HEMA verkoopt ♥ shirts met een verrassing in aanloop naar Pride0 ?php the_title() ?>824 dagen geleden
Dutch Design Awards MVRDV, United Nude, Quooker, Fatboy Bugaboo

MVRDV, United Nude, Quooker, Fatboy en Bugaboo maken kans op Dutch Design Award

MVRDV, United Nude, Quooker, Fatboy en Bugaboo maken kans op Dutch Design Award0 ?php the_title() ?>865 dagen geleden
Voordracht kandidaten BNO Piet Zwart Prijs 2017 mogelijk

Zoektocht naar kandidaten BNO Piet Zwart Prijs 2017 gestart

Zoektocht naar kandidaten BNO Piet Zwart Prijs 2017 gestart0 ?php the_title() ?>895 dagen geleden
Albert Heijn laat studenten en jonge ontwerpers bierverpakking ontwerpen

Albert Heijn laat jonge ontwerpers bierverpakking ontwerpen

Albert Heijn laat jonge ontwerpers bierverpakking ontwerpen0 ?php the_title() ?>900 dagen geleden
één van de dashcams die je gratis

HEMA verzekeringen gaat dashcam inzetten bij schuldvraag autoschade

HEMA verzekeringen gaat dashcam inzetten bij schuldvraag autoschade0 ?php the_title() ?>958 dagen geleden
HEMA restaurant Rotterdam

HEMA heeft al meer dan een miljoen klantenpassen uitgedeeld

HEMA heeft al meer dan een miljoen klantenpassen uitgedeeld0 ?php the_title() ?>992 dagen geleden
HEMA winkellogo

HEMA gaat alle winkels in Benelux inrichten volgens internationale winkelformule

HEMA gaat alle winkels in Benelux inrichten volgens internationale winkelformule0 ?php the_title() ?>1005 dagen geleden
HEMA klantenpas

Meer HEMA met loyaliteitsprogramma voor miljoenen klanten

Meer HEMA met loyaliteitsprogramma voor miljoenen klanten0 ?php the_title() ?>1016 dagen geleden
Brabantia nieuwe kleuren

Brabantia onderscheiden met Best Client Award vanwege herpositionering

Brabantia onderscheiden met Best Client Award vanwege herpositionering0 ?php the_title() ?>1085 dagen geleden
Transavia nieuwe huisstijl

Brabantia, MultiTankcard en Transavia finalisten DDA Best Client Award 2016

Brabantia, MultiTankcard en Transavia finalisten DDA Best Client Award 20160 ?php the_title() ?>1134 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!