Home | retail | Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 22/12/2016 om 14:18

Pakketbezorger dpd

Nederlandse webshops investeren nog steeds fors in het verbeteren van hun service. Kosten noch moeite worden gespaard om bijvoorbeeld de snelheid van de pakketbezorging te verbeteren. Maar wellicht wel voor niets blijkt uit recent onderzoek van PwC’s Strategy&.

”Het merendeel van consumenten die online shoppen, is namelijk zeer tevreden met de huidige situatie,” Marc Hoogenberg van Strategy&. ”Zo’n tachtig procent van de respondenten vindt levering van pakketten de volgende dag of na twee, drie dagen prima. Ook blijkt dat consumenten eigenlijk geen behoefte hebben aan levering op de dag dat ze een bestelling plaatsen. In elk geval willen de meeste respondenten daarvoor niet extra betalen.”

Aan het onderzoek hebben ruim tweeduizend respondenten van achttien jaar en ouder hebben meegedaan. ”We hebben gevraagd wat ze vinden van de service die ze krijgen van hun Nederlandse e-retailers. Daarbij hebben we vooral gekeken naar bezorgtijdstip, bezorgsnelheid, bezorglocatie en retouropties,” zegt Hoogenberg, die toegeeft zelf verrast te zijn door de uitkomsten.

De uitkomsten zijn namelijk bijzonder omdat ze contrasteren met wat veel e-retailers op dit moment doen: investeren in het verder verhogen van de bezorgsnelheid. ”De Nederlandse e-commercemarkt is volwassen, zeker als het gaat om de snelheid waarmee pakketten worden bezorgd. De volgende dag een pakket afleveren is heel gewoon. Online-retailers die zich willen onderscheiden, spannen zich daarom tot het uiterste in om nog sneller te kunnen leveren met same-day delivery. Dat vraagt om aanzienlijke investeringen in infrastructuur, distributiecentra en automatisering. Hierdoor gaan de kosten omhoog. Het lijkt erop dat onlineconsumenten niet zitten te wachten op same-day delivery en de meerkosten niet gaan betalen.”

Hoogenberg denkt dat beslissingen om te investeren in same-day delivery niet op de goede gronden worden genomen. ‘Nederlandse e-commercebedrijven zijn de laatste tien jaar zeer succesvol geweest in de concurrentie met traditionele bedrijven. Eigenlijk konden ze volstaan met het kopiëren van wat de grote spelers deden. Maar de tijden veranderen. Ons onderzoek laat zien dat het belangrijk is om eerst goed te luisteren naar wat consumenten willen en op basis daarvan de service vorm te geven. Dat komt de service ten goede en kan schelen in de kosten.’

Het onderzoek van Strategy& laat ook zien dat een lage prijs voor veel onlineconsumenten nog steeds een belangrijk aankoopcriterium is. Hoogenberg: ”Consumenten zoeken nog steeds de goedkoopste aanbieder. Daarbij shoppen ze vaker in het buitenland. Bijna de helft kijkt over de grens en vergelijkt Nederlandse prijzen met die van buitenlandse aanbieders. De meeste consumenten kopen uiteindelijk nog wel in Nederland omdat dit vertrouwd is, maar een steeds grotere groep koopt ook bij buitenlandse webshops.’

De komende jaren blijft het belangrijk om de prijzen laag te houden en ernaar te streven de goedkoopste te zijn. Hoogenberg verwacht dat de concurrentie van grote internationale ondernemingen de komende jaren sterk toeneemt en dat de prijzen hierdoor verder onder druk komen te staan. ‘Door het Europese programma om tot één markt te komen, gelden binnen afzienbare termijn in alle landen van de Europese Unie dezelfde regels rond online-aankopen. Hierdoor wordt het veiliger om in het buitenland online te shoppen en Nederlandse consumenten zullen dit ook merken. Ze zullen steeds vaker in het buitenland hun aankopen doen, zeker als dit ook voordeliger blijkt te zijn. Voor Nederlandse consumenten is dat natuurlijk goed nieuws, voor Nederlandse e-commercebedrijven betekent het een nieuwe uitdaging’.

Er is meer onderzoek nodig om goed te kunnen vaststellen hoe onlineconsumenten shoppen, vindt Hoogenberg. Maar voor Nederlandse webshops zijn deze uitkomsten al verhelderend. ”E-retailers moeten van tevoren goed nadenken waarin ze investeren. Ze moeten geen kosten maken als dat niet nodig is. Door de internationale concurrentie wordt het de komende jaren nog belangrijker om kosten laag te houden en goedkoop te zijn. Daarnaast is het ook belangrijk dat bedrijven meer dan nu het geval is, een eigen visie, ambitie en strategie ontwikkelen. Het imiteren van grote voorbeelden als Amazon kan niet meer. Over enige tijd gaat Amazon zelf daadwerkelijk met Nederlandse e-retailers concurreren en dan moet duidelijk zijn hoe Nederlandse bedrijven zich onderscheiden van Amazon en andere internationale spelers. Ik denk dat de kennis die Nederlandse bedrijven hebben van hun klanten, een belangrijk voordeel zal blijken te zijn in die toekomstige concurrentieslag.”

Tags

ecommerceecommerce consumentconsument Online-retailersOnline-retailers same-day deliverysame-day delivery PwCPwC AmazonAmazon e-commercee-commerce webshopwebshop

Comments

Kenmerken

Arvato Financial Solutions maakt het met data-driven analyses mogelijk om webwinkels al vooraf te vertellen in hoeverre hun klant kredietwaardig is.

Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!

Data toont van tevoren of klant wel kredietwaardig is!0 ?php the_title() ?>500 dagen geleden
Bedrijven spenderen liever geld aan bewezen technologieën zoals internet of things en voorspellend onderhoud dan aan opkomende technologieën als kunstmatige intelligentie, blockchain en virtual reality. Blijkt uit Global Digital Operations Study van Strategy&. Ook is Nederlandse industrie niet zo optimistisch over verwachte omzetgroei en efficiencywinst door digitale technologieën!

Nederlandse bedrijven terughoudend bij nieuwe technologieën!

Nederlandse bedrijven terughoudend bij nieuwe technologieën!0 ?php the_title() ?>529 dagen geleden
Dashne Faraj, juriste bij Trusted Shops, adviseert over de communicatie betreffende de leveringsbeloften bij webwinkels de komende periode.

Waarom online retailers dit jaar voorzichtig moeten zijn met leveringsbeloften?

Waarom online retailers dit jaar voorzichtig moeten zijn met leveringsbeloften?0 ?php the_title() ?>662 dagen geleden
Consumenten, mobiele kappers, ZZP’ers en kapsalons winkelen steeds vaker online. Kapperskorting.com biedt als eerste groothandel Same-Day Delivery.

Online groothandel Kapperskorting biedt Same-Day Delivery

Online groothandel Kapperskorting biedt Same-Day Delivery0 ?php the_title() ?>668 dagen geleden
Sprynter is Nederlandse app waarmee simpel pakketten kunnen worden verstuurd. Na een foto met de app komt een koerier pakket thuis ophalen.

Koerier van Sprynter haalt pakket thuis op na een foto

Koerier van Sprynter haalt pakket thuis op na een foto0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald bij henQ, BOM en TIIN. De verzendtool optimaliseert verzend- en retourproces bij webwinkels. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) heeft SendCloud onderscheiden met Prijs voor de Economie 2017. Ook Amsterdamse start-up 3D Hubs was genomineerd.

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op0 ?php the_title() ?>753 dagen geleden
Taric

Taric Support levert tijdwinst bij douane

Taric Support levert tijdwinst bij douane0 ?php the_title() ?>800 dagen geleden
retour valory return reader algoritme

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending0 ?php the_title() ?>815 dagen geleden
Manhattan Associates retail levering bezorgopties

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering

Consument nauwelijks bereid extra te betalen voor snellere levering0 ?php the_title() ?>878 dagen geleden
DHL Colliers

Druk op de logistieke markt creëert nieuwe hotspots

Druk op de logistieke markt creëert nieuwe hotspots0 ?php the_title() ?>879 dagen geleden
Mollie online payment rebranding

Mollie groeit met 105% en gaat vernieuwd Europa in

Mollie groeit met 105% en gaat vernieuwd Europa in0 ?php the_title() ?>886 dagen geleden
Just Cargo

Just Cargo met Uber-concept voor koeriers Europa in

Just Cargo met Uber-concept voor koeriers Europa in0 ?php the_title() ?>915 dagen geleden
Een creditcard waar men mee kan betalen

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid

Bezorgkosten bij online shopping veel belangrijker dan leversnelheid0 ?php the_title() ?>925 dagen geleden
Een bezorger van PostNL die een oud apparaat meeneemt

Pakketbezorger neemt oude apparaten mee

Pakketbezorger neemt oude apparaten mee0 ?php the_title() ?>927 dagen geleden
Delin Roosendaal

Delin Capital Asset Management ontwikkelt e-fulfilment center

Delin Capital Asset Management ontwikkelt e-fulfilment center0 ?php the_title() ?>939 dagen geleden
Mastercard ecommerce

Opmars van e-commerce dempt inflatie

Opmars van e-commerce dempt inflatie0 ?php the_title() ?>939 dagen geleden
Package Trunkrs

Trunkrs en DeliveryMatch werken samen voor duurzame Same day delivery

Trunkrs en DeliveryMatch werken samen voor duurzame Same day delivery0 ?php the_title() ?>956 dagen geleden
Europe data

Organisaties niet klaar voor Europese privacyregels

Organisaties niet klaar voor Europese privacyregels0 ?php the_title() ?>964 dagen geleden
Stapel kleingeld munten

Facturen in 2016 een dag eerder betaald

Facturen in 2016 een dag eerder betaald0 ?php the_title() ?>969 dagen geleden
Retour PostNL

Gratis retourneerservice en langere zichttermijn verhoogt winstgevendheid webwinkels

Gratis retourneerservice en langere zichttermijn verhoogt winstgevendheid webwinkels0 ?php the_title() ?>975 dagen geleden
Telfort medewerker

Telfort levert nieuwe producten voortaan nog dezelfde dag

Telfort levert nieuwe producten voortaan nog dezelfde dag0 ?php the_title() ?>977 dagen geleden
Webshop creditcard

Webwinkels gebaat bij innovatieve start-ups

Webwinkels gebaat bij innovatieve start-ups0 ?php the_title() ?>980 dagen geleden
Visuals App

Homerr maakt duidelijk wie wil geen pakketten wilt ontvangen

Homerr maakt duidelijk wie wil geen pakketten wilt ontvangen0 ?php the_title() ?>981 dagen geleden
Generation X shop

Generatie X koopt het meest online

Generatie X koopt het meest online0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
Pakket beloftes

Webwinkels komen leverbeloftes steeds vaker na

Webwinkels komen leverbeloftes steeds vaker na0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
Zalando bezorger

Zalando bezorgt samen met Trunkrs op dezelfde dag in Amsterdam

Zalando bezorgt samen met Trunkrs op dezelfde dag in Amsterdam0 ?php the_title() ?>985 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!