Home | retail | De online verkoop van fietsen accelereert

De online verkoop van fietsen accelereert

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 31/05/2018 om 12:08

In 2013 was het aandeel van online verkoop van fietsen nog 9%, maar is inmiddels is de online verkoop gegroeid naar 28% in 2017. Ook voor het voor de aankoop inwinnen van informatie is een goede website belangrijk. Tegelijkertijd blijft de fysieke winkel cruciaal vanwege het grote belang van service. Advies en kennis van experts helpen bijvoorbeeld bij het instellen van de versnellingen, het goed zetten van de pedalen en het goed zetten van stuur en zadel van de fiets. Dat blijkt uit de Stand van de Retail van de maand mei van ABN-AMRO.

In 2013 was het aandeel van online verkoop van fietsen nog 9%, maar is inmiddels is de online verkoop gegroeid naar 28% in 2017. Ook voor het voor de aankoop inwinnen van informatie is een goede website belangrijk. Tegelijkertijd blijft de fysieke winkel cruciaal vanwege het grote belang van service. Advies en kennis van experts helpen bijvoorbeeld bij het instellen van de versnellingen, het goed zetten van de pedalen en het goed zetten van stuur en zadel van de fiets. Dat blijkt uit de Stand van de Retail van de maand mei van ABN AMRO Insights.

Niet voor niets opende de snelgroeiende pure online speler Fietsenwinkel.nl door het hele land 37 winkels, waar consumenten proefritten maken en service krijgen. Fietsenwinkel.nl heeft als voordeel sterk datagedreven te zijn. Zo analyseert de winkel met behulp van data van het webverkeer welke fietsen veel online bekeken worden. Deze fietsen staan vervolgens in de winkel tentoongesteld. Maar zij zijn niet de enige die gebruikmaken van omnichannel. Zo kan je als consument bij Bike Totaal in de winkel je fiets samenstellen met een adviseur en bestellen, waarna deze snel wordt geleverd.

Waar tussen 2011 en 2015 het aantal vestigingen van fietsenwinkels nog daalde, komen er sindsdien tientallen vestigingen bij. Toch hebben consumenten niet per se behoefte aan een nieuwe traditionele fiets. Daarvan werden er vorig jaar 37% minder verkocht dan in 2010.

De groei van de verkopen zit bij E-bikes. Voor 2018 verwacht ABN AMRO een groei van verkochte E-Bikes met 10% naar 327.000 verkopen (een derde van de totale nieuwverkopen), en een stabilisatie van de verkoop van nieuwe traditionele fietsen. De verkoop van E-Bikes groeide in de afgelopen zeven jaar al met 75%. De nieuwverkoop van fietsen groeit in 2018 met 3% is de verwachting, door de E-bikes.

Beschikbaarheid van verschillende soorten fietsen is belangrijk omdat consumenten minder ‘merktrouw’ lijken te zijn geworden bij het aanschaffen van een fiets. Daarbij hebben formules van de grote keten Dynamo Retail een voordeel van schaalgrootte. Voor kleinere winkels is de samenwerking met leveranciers belangrijk – misschien wel cruciaal – om gemak te bieden en snel te kunnen leveren. Voor fietsenwinkels valt er meer te behalen uit de werkplaatsomzet, die erg belangrijk is en waar hogere marges op gemaakt worden dan bij de nieuwverkoop. Op dit moment wordt die omzet vaak nog reactief gemaakt.

Maar fietsenwinkels beschikken over informatie over wie welke fiets bezit en wanneer deze fietsen onderhoud nodig hebben. De werkplaats kan fietseigenaren kan benaderen voor periodiek onderhoud. Zo wordt de langetermijnrelatie met de klant belangrijker; die koopt dan minder vaak een nieuwe fiets, maar komt wat vaker voor onderhoud langs.

Voor wie geen fiets wil aanschaffen en altijd een goed werkbare wil bezitten, kan een abonnement nemen. Bedrijven als Swapfiets, VanMoof, Instabike en Easyfiets verhuren voor een maandelijks bedrag fietsen. Consumenten kunnen zo zorgeloos rondfietsen want als een onderdeel van de fiets kapot gaat, zorgt het bedrijf gratis voor een reparatie of zelfs een vervangende fiets. Zo gaan fietsen langer mee en gaan materialen niet verloren. Dit is uit oogpunt van circulariteit beter. Hier liggen kansen in combinatie met de relatief dure E-Bike (gemiddelde verkooprijs: 1948 eur). Bij VanMoof kunnen consumenten al abonnement voor een E-bike afsluiten. ABN AMRO voorziet duidelijke kansen in de combinatie tussen E-bikes en het verhuren daarvan aan consument.

Tags

InstabikeInstabike Stand van de RetailStand van de Retail Dynamo RetailDynamo Retail Bike TotaalBike Totaal SwapfietsSwapfiets e-bikese-bikes Fietsenwinkel.nlFietsenwinkel.nl VanMoofVanMoof ABN AMROABN AMRO

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!