Home | Logistiek/e-commerce | Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%

Online uitgaven bij Chinese webshops stijgen met 59%

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 20/03/2017 om 09:57

Alibaba vestiging

Nederlandse consumenten hebben in 2016 voor € 637 miljoen gekocht via buitenlandse webwinkels. Dit is een groei van 24% ten opzichte van het voorgaande jaar. In 2015 was het € 513 miljoen. Er wordt vooral meer geshopt bij Chinese webwinkels, want de uitgaven bij Chinese webwinkels zijn met met 59% toegenomen. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Het onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Ruim één op de vier Nederlanders van 15 jaar en ouder heeft in 2016 één of meerdere aankopen via buitenlandse webwinkels gedaan. In totaal hebben 3,5 miljoen cross-borderkopers € 637 miljoen uitgegeven via buitenlandse webwinkels in 2016. De cross-borderuitgaven stijgen hiermee met 24% ten opzichte van 2015. In totaal is het cross-borderkanaal verantwoordelijk voor 3% van de totale online bestedingen in 2016. In 2015 was dat 3%.

Chinese webwinkels winnen duidelijk aan populariteit. Waar in 2015 nog 23% van de cross-borderuitgaven werd besteed op Chinese websites, ligt het aandeel van China in 2016 op 30%. In totaal geven Nederlanders € 190 miljoen uit op Chinese websites (59% meer ten opzichte van 2015). China is vooral erg populair voor het kopen van telecomproducten, IT en consumentenelektronica.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: ”De sterke groei van online bestedingen op Chinese webshops toont aan dat Nederlandse consumenten steeds vertrouwder raken met online shoppen. Waar eerst nog wat argwanend werd gedaan over aankopen in China, wordt dit nu steeds meer omarmd. Hierbij gaat het vooral om de goedkopere en kleinere items waarvoor een snelle levering minder van belang is. Online platformen als Alibaba zijn hiervoor ideaal vanwege hun schier onuitputtelijke aanbod.”

Duitsland is na China het populairst voor Nederlandse cross-bordershoppers. 15% van de Nederlandse cross-borderbestedingen gaat via Duitse webwinkels. Groot-Brittannië staat op een derde plaats met een aandeel van 14%.

Van alle cross-borderbestedingen gaat € 384 miljoen (60%) naar de aankoop van producten en € 253 miljoen (40%) naar diensten. De bestedingen aan producten, zoals telecom, kleding en speelgoed, zijn met 41% toegenomen ten opzichte van vorig jaar, waar de cross-borderuitgaven aan diensten, zoals vliegtickets, een groei van 5% noteren. De groei van de cross-borderbestedingen komt zodoende voornamelijk door het feit dat Nederlanders meer producten via het buitenland zijn gaan kopen.

Net als binnen de totale online bestedingen van de Nederlandse markt, is de sterkste groei in cross-borderuitgaven terug te zien in het segment schoenen en lifestyle. De cross-borderbestedingen binnen dit segment stijgen met maar liefst 125%. Ook speelgoed (toename van 77%) en kleding (toename van 75%) laten een sterke cross-bordergroei zien.

Het rapport is gebaseerd op continue consumenten datatracking, aangevuld met retailonderzoek en additioneel consumentenonderzoek onder netto 7.500 personen. Binnen de definitie van de totale online markt zijn alle persoonlijke en huishoudelijke consumentenaankopen inbegrepen, exclusief online gaming en online gambling.

Tags

cross-bordercross-border ChinaChina Thuiswinkel Markt MonitorThuiswinkel Markt Monitor AlibabaAlibaba Thuiswinkel.orgThuiswinkel.org GfKGfK PostNLPostNL webshopswebshops

Comments

Kenmerken

EasyToys, een onderdeel van EDC Retail, uit Veendam, is toegetreden tot Tmall, de B2C online platform van Alibaba Group, om erotische lifestyleproducten in China aan meer dan 552 miljoen actieve consumenten op het platform aan te bieden. EasyToys biedt een breed assortiment aan producten op de Tmall-platform, waaronder items van de huismerken EasyToys, Boners, FPPR en EasyGlide en andere  erotische merken zoals Lelo en Durex.

Easytoys brengt erotische lifestyleproducten naar Alibaba

Easytoys brengt erotische lifestyleproducten naar Alibaba0 ?php the_title() ?>220 dagen geleden
Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 6,25 miljard euro uitgegeven bij webwinkels , een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van 26,30 miljard euro verwacht, wat een groei zou betekenen van 17% in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Online omzet van 26,30 miljard euro in heel 2018 verwacht

Online omzet van 26,30 miljard euro in heel 2018 verwacht0 ?php the_title() ?>223 dagen geleden
Hoewel cross-border shoppen steeds laagdrempeliger wordt gemaakt, zijn er toch nog een aantal culturele verschillen tussen de shops waar consumenten zich niet altijd van bewust zijn. Shop veilig je kerstcadeaus bij elkaar en kom niet voor verrassingen te staan tijdens het winkelen bij online webgiganten uit Amerika en Azië. Trusted Shops helpt je de vier belangrijkste culturele valkuilen te herkennen en omzeilen.

Trusted Shops waarschuwt voor buitenlandse webgiganten

Trusted Shops waarschuwt voor buitenlandse webgiganten0 ?php the_title() ?>395 dagen geleden
In de vijf weken voorafgaand aan pakjesavond besteedt goedheiligman 358 miljoen euro online aan sinterklaasproducten stellen de leden van Thuiswinkel.org.

Internetnetretailers zien weekomzet met 31% toenemen door Sinterklaas

Internetnetretailers zien weekomzet met 31% toenemen door Sinterklaas0 ?php the_title() ?>409 dagen geleden
Het Nederlandse bedrijf Eurail.com was gisteravond onderdeel van de grote live show die Alibaba organiseerde ter afsluiting van Double 11 (Singles Day). In de laatste tien minuten van dit evenement, vlak voordat de omzet van het koopfestijn bekend werd gemaakt, gaven vijf internationale partners een korte presentatie over hun samenwerking met de Chinese webwinkelgigant. Eurail.com verkoopt via Alibaba Eurail treinpassen in China.

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje

Nederlands bedrijf prominent aanwezig op Alibaba’s Singles Day feestje0 ?php the_title() ?>430 dagen geleden
Beslist.nl verandert van vergelijkingssite naar online winkelcentrum. Speelgoed zal als eerste categorie zichtbaar zijn in nieuwe Winkelwagen omgeving.

Beslist presenteert categorie Speelgoed in Winkelwagen model

Beslist presenteert categorie Speelgoed in Winkelwagen model0 ?php the_title() ?>506 dagen geleden
In tweede kwartaal is de productcategorie Speelgoed snelste stijger qua online bestedingen blijkt uit preview van de Thuiswinkel Markt Monitor.

Online bestedingen groeien het snelst binnen speelgoed

Online bestedingen groeien het snelst binnen speelgoed0 ?php the_title() ?>525 dagen geleden
China Sinolink Express Nic. Oud

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt

Sinolink Express en Nic. Oud op weg naar Chinese markt0 ?php the_title() ?>568 dagen geleden
E-commerce

Wunderman voegt expertise toe aan hun nieuwe e-commerce divisie

Wunderman voegt expertise toe aan hun nieuwe e-commerce divisie0 ?php the_title() ?>573 dagen geleden
CES Tosti Creative

Hoe je een elektronica beurs in China leuk maakt!

Hoe je een elektronica beurs in China leuk maakt!0 ?php the_title() ?>577 dagen geleden
Travis Mantianxing

Travis betreedt Chinese markt met joint venture

Travis betreedt Chinese markt met joint venture0 ?php the_title() ?>588 dagen geleden
online shopping

Aantal online kopers neemt niet meer toe, het aantal aankopen en gemiddeld besteed bedrag wel

Aantal online kopers neemt niet meer toe, het aantal aankopen en gemiddeld besteed bedrag wel0 ?php the_title() ?>588 dagen geleden

Blog: Drie AI innovaties in de 3 fases van het aankoopproces

Blog: Drie AI innovaties in de 3 fases van het aankoopproces0 ?php the_title() ?>601 dagen geleden
Vakantiegeld retail Q&A

Vakantiegeld wordt steeds minder uitgegeven in detailhandel

Vakantiegeld wordt steeds minder uitgegeven in detailhandel0 ?php the_title() ?>608 dagen geleden
Winkelstraat online Guess Parajumpers Liu Jo

Noord-Hollanders en Zuid-Hollanders meest mobiele kledingshoppers

Noord-Hollanders en Zuid-Hollanders meest mobiele kledingshoppers0 ?php the_title() ?>612 dagen geleden
car2go car2share autodeelconcept

Car2go breidt uit in China door fusie met autodeelconcept Car2Share

Car2go breidt uit in China door fusie met autodeelconcept Car2Share0 ?php the_title() ?>622 dagen geleden
PostNL AliExpress Alibaba

PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress in Nederland

PostNL bezorgt pakjes voor AliExpress in Nederland0 ?php the_title() ?>623 dagen geleden
Online winkelen via de smartphone is in 2016 toegenomen, het aantal aankopen waarbij gebruik wordt gemaakt van de smartphone groeide 68% ten opzichte van 2015. Bijna de helft van deze aankopen (47%) wordt met iDEAL betaald, vorig jaar was dit nog 39%. Dit blijkt uit de cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar online betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

68% meer aankopen via smartphone

68% meer aankopen via smartphone0 ?php the_title() ?>651 dagen geleden
KLM KLM Cargo Ouwehands Dierenpark Panda's

KLM begeleidt reuzenpanda’s vanuit China naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen

KLM begeleidt reuzenpanda’s vanuit China naar Ouwehands Dierenpark in Rhenen0 ?php the_title() ?>673 dagen geleden
E-commerce-retail

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard

Online bestedingen passeren de grens van € 20 miljard0 ?php the_title() ?>685 dagen geleden
ABN AMRO groei e-commerce

ABN AMRO: groei e-commerce vooral over de grens

ABN AMRO: groei e-commerce vooral over de grens0 ?php the_title() ?>688 dagen geleden
PostNL medewerker

PostNL steeds meer toonaangevend logistiek e-commerce bedrijf

PostNL steeds meer toonaangevend logistiek e-commerce bedrijf0 ?php the_title() ?>689 dagen geleden
DHL transport vliegtuig

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
Olympic channel interview

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband

IOC en Alibaba Group lanceren langdurig samenwerkingsverband0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Amazon werkruimte

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!

Zalando, Amazon en Alibaba zitten toevallig in de retail!0 ?php the_title() ?>729 dagen geleden
WeChat

Hoe zet je de Chinese lifestyle-app WeChat in?

Hoe zet je de Chinese lifestyle-app WeChat in?0 ?php the_title() ?>738 dagen geleden
Prijsvechter

Driedelige serie De prijsvechter onderzoekt goedkooplust

Driedelige serie De prijsvechter onderzoekt goedkooplust0 ?php the_title() ?>742 dagen geleden
Alibaba Benelux

Op excursie naar Alibaba

Op excursie naar Alibaba0 ?php the_title() ?>763 dagen geleden
Black Friday bij target

Black Friday werpt schaduw vooruit

Black Friday werpt schaduw vooruit0 ?php the_title() ?>785 dagen geleden
Advertenties in de stad

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?

Column: Hoe verandert Retail de komende 10 jaar?0 ?php the_title() ?>792 dagen geleden
Chinees fenomeen Single's day

Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day

Webshops spelen in op Chinees fenomeen Singles’ Day0 ?php the_title() ?>797 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!