Home | Logistiek/e-commerce | Online omzet van 26,30 miljard euro in heel 2018 verwacht

Online omzet van 26,30 miljard euro in heel 2018 verwacht

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 08/06/2018 om 09:52

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 6,25 miljard euro uitgegeven bij webwinkels , een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van 26,30 miljard euro verwacht, wat een groei zou betekenen van 17% in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder hebben in het eerste kwartaal van 2018 6,25 miljard euro uitgegeven bij webwinkels , een groei van 13% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarnaast wordt er voor heel 2018 een online omzet van 26,30 miljard euro verwacht, wat een groei zou betekenen van 17% in vergelijking met 2017. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL.

Van de 6,25 miljard euro aan online consumentenbestedingen is 3,30 miljard euro besteed aan producten en 2,95 miljard euro aan de online aankoop van diensten. Hiermee groeien de online bestedingen aan producten harder (+16%) dan de online bestedingen aan diensten (+10%) ten opzichte van het eerste kwartaal van 2017. In totaal zijn er in de eerste drie maanden van 2018 51,98 miljoen aankopen gedaan (+17%). Hierbij is de groei van aankopen van diensten juist groter (+23%) dan die van producten (15%).

Ook voor de rest van het jaar wordt een verdere groei van het online kanaal voorspeld. Naar verwachting groeien de online bestedingen door Nederlandse consumenten in 2018 in totaal met 17% naar 26,30 miljard euro. Om dit bedrag te bereiken doen de Nederlandse consumenten in 2018 naar verwachting zo’n 240 miljoen online aankopen (+19%).

“‘De Nederlandse retailmarkt gaat een interessant jaar tegemoet,” zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. ”Zo heeft de nieuwe privacywet natuurlijk impact op de bedrijfsvoering van retailers en zorgen innovatieve ontwikkelingen uit binnen- en buitenland ook voor de nodige uitdagingen. Deze positieve cijfers voor 2018 laten zien dat de Nederlandse online-retailmarkt hier goed mee om kan gaan en vooral zal profiteren van deze veranderingen.”

De sterke stijging binnen de markt voor Food/Nearfood zet zich door. Met een online aandeel met 4,4% is deze markt nog relatief klein, maar groeit snel; de 383,20 miljoen euro die consumenten in het eerste kwartaal van 2018 online uitgaven aan Food/Nearfood-artikelen, betekent een stijging van 42% ten opzichte van dezelfde periode in 2017.

In absolute aantallen is dit segment met 6,71 miljoen aankopen zelfs al de op een na grootste online markt. Het segment Media & Entertainment blijft hierin nog steeds koploper met 8,46 miljoen online aankopen. Naast Food/Nearfood-producten stijgen ook de online bestedingen aan Speelgoed (+34%) en Health & Beauty (+23%) sterk in het eerste kwartaal.

De explosieve groei van online aankopen via smartphone zet zich eveneens verder voort. Waar Nederlanders in 2017 nog 4,89 miljoen aankopen deden via hun smartphone, is dit aantal in 2018 opgelopen tot 8,08 miljoen aankopen (+65%). 16% van alle online aankopen wordt inmiddels mobiel gedaan. De gemiddelde waarde van een mobiel winkelmandje bedraagt 69 euro.

Ine Polak, Consultant Retail en eCommerce van GfK: ”De groei van mobiel shoppen lijkt voorlopig nog niet af te zwakken. Mobiele websites en apps worden op allerlei vlakken steeds gebruiksvriendelijker en de consument raakt onder andere daardoor steeds meer vertrouwd met dit fenomeen.”

 

Tags

Thuiswinkel Markt MonitorThuiswinkel Markt Monitor Thuiswinkel.orgThuiswinkel.org GfKGfK PostNLPostNL

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!