Home | retail | Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding

Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 13/03/2017 om 11:45

Een verkoopster voor de website United Wardrobe dat zich richt tweedehands op fashion, mode

De Nederlandse startup United Wardrobe heeft de afgelopen drie jaar voor 4,5 miljoen euro aan tweedehands mode verkocht. De website en de app vormen een soort van online kledingkast met inmiddels 600.000 verkopers en kopers in Nederland, België en sinds kort ook Frankrijk.

Het platform heeft zich ontpopt tot een soort Facebook voor mode, waar verkopers steeds meer volgers krijgen,. Waar design-, merk- of vintage kleding wordt aangeboden en kopers inspiratie opdoen. Voor sommige gebruikers is de verkoop uitgegroeid tot een serieuze bron van inkomsten.

Zo verkocht studente Lotte van Lent aan de TMO Fashion Business school in Doorn al voor 12.000 euro aan tweedehands kleding via de app. ”Ik downloadde de app alleen om te kijken wat het was en zette er voor de grap een paar Nike’s op. Die verkocht ik meteen binnen een half uur, dus toen dacht ik: de hele kledingkast gaat online,” vertelt ze. Op dit moment heeft ze ruim 6100 volgers die een notificatie krijgen als ze iets nieuws te koop zet.

De Wageningse studenten Sjuul Berden, Thijs Verheul en Thijs Slijkhuis begonnen drie jaar geleden met hun online modemarktplaats. Het idee was dat er teveel ongebruikte mode in kledingkasten hangt die online verhandeld kan worden. Het drietal won in 2014 de publieksprijs van de Accenture Innovation Awards, werd in 2015 door Sprout uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van het jaar en kreeg veel aandacht in de media. Ook toen United Wardrobe in België werd gelanceerd was de media-aandacht groot. Dat leidde tot een flinke toename van het aantal gebruikers bij de zuiderburen.

Nu de app ook in Frankrijk is gelanceerd – een land met 66 miljoen inwoners – zijn de verwachtingen hoog gespannen. Verheul: ”Dames van Parijs tot Bordeaux of Lille kunnen nu hun mode uit de kledingkast gaan verkopen.” Als de groei doorzet zullen er dit jaar meer dan een half miljoen kledingstukken over de digitale toonbank vliegen. ”Daarmee worden we een serieuze concurrent van grote modeketens als H&M, Primark en Zara,” vervolgt medeoprichter Thijs Verheul.

United Wardrobe heeft zijn hoofdkantoor in een oud postkantoor in Utrecht. Het bedrijf heeft tien mensen in dienst. Op dit moment staan er 300.000 producten in de digitale garderobe. Op termijn moet de app in de hele wereld te gebruiken zijn. Op deze manier wil het drietal de strijd aangaan met de zogeheten fast fashion: snel geproduceerde, goedkope kleding, die niet duurzaam is en van mindere kwaliteit. ”We willen van tweedehands kleding de norm maken. Er is al zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen in hun kledingkast hebben hangen voordat we nieuwe kleding kopen,” stelt Verheul.

Tags

United WardrobeUnited Wardrobe Sjuul BerdenSjuul Berden Thijs VerheulThijs Verheul Thijs SlijkhuisThijs Slijkhuis Lotte van LentLotte van Lent TMO Fashion Business schoolTMO Fashion Business school

Comments

Kenmerken

Hulaaloop biedt abonnement op kinderkleding van duurzame merken. De kleding wordt thuisbezorgd en kan vervolgens steeds worden ingewisseld voor maat groter.

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding

Hulaaloop biedt abonnementen op kinderkleding0 ?php the_title() ?>51 dagen geleden

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen

Online verkoop kleding met bijna 15 procent gestegen0 ?php the_title() ?>52 dagen geleden
Amsterdam, 25 juli 2017 - Met een, richting de kledingindustrie kritische, guerilla actie op de Amsterdam Fashion Week is deze week het hyper transparante kledingmerk Unrobe gelanceerd. De nieuwe startup behaalde binnen een week 50% van hun gezette target op de crowdfunding website Kic...

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week0 ?php the_title() ?>87 dagen geleden
Finds Guide

Sociaal platform Finds Guide laat winkelen met shopping routes

Sociaal platform Finds Guide laat winkelen met shopping routes0 ?php the_title() ?>108 dagen geleden
L’Oreal Brandstorm Amsterdam Business School

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris0 ?php the_title() ?>130 dagen geleden
Favor Appisode iOnline

Nederlandse startup toont met Favor populariteit in een community

Nederlandse startup toont met Favor populariteit in een community1 ?php the_title() ?>135 dagen geleden
GfK Fairtrade

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd

Fairtrade kopende huishoudens verdrievoudigd in tien jaar tijd0 ?php the_title() ?>168 dagen geleden
Roy Donders Rojami's winkelstraat.nl

Roy Donders sluit als 300ste aan bij vernieuwd Winkelstraat.nl

Roy Donders sluit als 300ste aan bij vernieuwd Winkelstraat.nl0 ?php the_title() ?>170 dagen geleden
LENA the fashion library maakt kleding lenen in heel Nederland mogelijk met online library

kledingbibliotheek LENA gaat landelijk met online leensysteem

kledingbibliotheek LENA gaat landelijk met online leensysteem0 ?php the_title() ?>196 dagen geleden
Acht finalisten van Philips Innovation Award bekend

Acht finalisten voor Philips Innovation Award bekend

Acht finalisten voor Philips Innovation Award bekend0 ?php the_title() ?>200 dagen geleden
H&M introduceert nieuw concept

H&M introduceert met ARKET nieuw concept

H&M introduceert met ARKET nieuw concept0 ?php the_title() ?>204 dagen geleden
90% ergert aan kleding collega

Bijna 90% ergert zich wel eens aan de kleding van een collega

Bijna 90% ergert zich wel eens aan de kleding van een collega0 ?php the_title() ?>217 dagen geleden
werknemers van Tinybot, de winnaars van de Rotterdamse Startersprijs van 2016

Starters strijden om Rotterdamse Startersprijs 2017

Starters strijden om Rotterdamse Startersprijs 20170 ?php the_title() ?>232 dagen geleden
Een model van Anna Nooshin

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 2017

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 20170 ?php the_title() ?>233 dagen geleden
Fashion Mall

Nederlander meest fanatieke online fashionshopper in Europa

Nederlander meest fanatieke online fashionshopper in Europa0 ?php the_title() ?>234 dagen geleden
Bestedingen fashion gestegen

Bestedingen aan fashion met 4% gestegen in 2016

Bestedingen aan fashion met 4% gestegen in 20160 ?php the_title() ?>234 dagen geleden
Shopping Awards

Nominaties Shopping Awards 2017 bekend

Nominaties Shopping Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>246 dagen geleden
Annemarie Uleman

Annemarie Uleman nieuwe algemeen directeur Men At Work

Annemarie Uleman nieuwe algemeen directeur Men At Work0 ?php the_title() ?>248 dagen geleden
HvA

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen0 ?php the_title() ?>249 dagen geleden
MyCom

MyCom gooit markt voor tweedehands consumentenelektronica open

MyCom gooit markt voor tweedehands consumentenelektronica open0 ?php the_title() ?>256 dagen geleden
H&M conscious

H&M roept op tot hergebruik

H&M roept op tot hergebruik0 ?php the_title() ?>266 dagen geleden
Virtual reality bril

Openingsshow Mercedes-Benz FashionWeek in virtual reality door Samsung

Openingsshow Mercedes-Benz FashionWeek in virtual reality door Samsung0 ?php the_title() ?>273 dagen geleden
Glamour Youtube-serie

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek

Glamour lanceert eigen YouTube-serie met influencer Stephanie Broek0 ?php the_title() ?>283 dagen geleden
People's Avenue

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend

Genomineerden Retail Storytelling Awards 2017 bekend0 ?php the_title() ?>284 dagen geleden
Manon Tilstra

Expositie Let’s YouTube in teken van Beauty en Fashion

Expositie Let’s YouTube in teken van Beauty en Fashion0 ?php the_title() ?>290 dagen geleden
Beauty & the Beast Fashionweek

Disney’s Beauty & the Beast inspiratie voor Amsterdam FashionWeek

Disney’s Beauty & the Beast inspiratie voor Amsterdam FashionWeek0 ?php the_title() ?>301 dagen geleden
Niem Tewarie

Niem Tewarie (Fourteen): Right time marketing komt in plaats van real time

Niem Tewarie (Fourteen): Right time marketing komt in plaats van real time0 ?php the_title() ?>309 dagen geleden
Marktplaats goudmijn collectie

Marktplaats opent Goudmijn van influencers

Marktplaats opent Goudmijn van influencers0 ?php the_title() ?>324 dagen geleden
Esquire

Esquire lanceert vroeger als gepland een eigen webshop

Esquire lanceert vroeger als gepland een eigen webshop0 ?php the_title() ?>350 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!