Home | retail | Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding

Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 13/03/2017 om 11:45

Een verkoopster voor de website United Wardrobe dat zich richt tweedehands op fashion, mode

De Nederlandse startup United Wardrobe heeft de afgelopen drie jaar voor 4,5 miljoen euro aan tweedehands mode verkocht. De website en de app vormen een soort van online kledingkast met inmiddels 600.000 verkopers en kopers in Nederland, België en sinds kort ook Frankrijk.

Het platform heeft zich ontpopt tot een soort Facebook voor mode, waar verkopers steeds meer volgers krijgen,. Waar design-, merk- of vintage kleding wordt aangeboden en kopers inspiratie opdoen. Voor sommige gebruikers is de verkoop uitgegroeid tot een serieuze bron van inkomsten.

Zo verkocht studente Lotte van Lent aan de TMO Fashion Business school in Doorn al voor 12.000 euro aan tweedehands kleding via de app. ”Ik downloadde de app alleen om te kijken wat het was en zette er voor de grap een paar Nike’s op. Die verkocht ik meteen binnen een half uur, dus toen dacht ik: de hele kledingkast gaat online,” vertelt ze. Op dit moment heeft ze ruim 6100 volgers die een notificatie krijgen als ze iets nieuws te koop zet.

De Wageningse studenten Sjuul Berden, Thijs Verheul en Thijs Slijkhuis begonnen drie jaar geleden met hun online modemarktplaats. Het idee was dat er teveel ongebruikte mode in kledingkasten hangt die online verhandeld kan worden. Het drietal won in 2014 de publieksprijs van de Accenture Innovation Awards, werd in 2015 door Sprout uitgeroepen tot beste jonge ondernemers van het jaar en kreeg veel aandacht in de media. Ook toen United Wardrobe in België werd gelanceerd was de media-aandacht groot. Dat leidde tot een flinke toename van het aantal gebruikers bij de zuiderburen.

Nu de app ook in Frankrijk is gelanceerd – een land met 66 miljoen inwoners – zijn de verwachtingen hoog gespannen. Verheul: ”Dames van Parijs tot Bordeaux of Lille kunnen nu hun mode uit de kledingkast gaan verkopen.” Als de groei doorzet zullen er dit jaar meer dan een half miljoen kledingstukken over de digitale toonbank vliegen. ”Daarmee worden we een serieuze concurrent van grote modeketens als H&M, Primark en Zara,” vervolgt medeoprichter Thijs Verheul.

United Wardrobe heeft zijn hoofdkantoor in een oud postkantoor in Utrecht. Het bedrijf heeft tien mensen in dienst. Op dit moment staan er 300.000 producten in de digitale garderobe. Op termijn moet de app in de hele wereld te gebruiken zijn. Op deze manier wil het drietal de strijd aangaan met de zogeheten fast fashion: snel geproduceerde, goedkope kleding, die niet duurzaam is en van mindere kwaliteit. ”We willen van tweedehands kleding de norm maken. Er is al zoveel kleding in omloop. Het is tijd dat we eerst kijken wat anderen in hun kledingkast hebben hangen voordat we nieuwe kleding kopen,” stelt Verheul.

Tags

United WardrobeUnited Wardrobe Sjuul BerdenSjuul Berden Thijs VerheulThijs Verheul Thijs SlijkhuisThijs Slijkhuis Lotte van LentLotte van Lent TMO Fashion Business schoolTMO Fashion Business school

Comments

KALENDER

Apr06

Workshop The Power of Visual Storytelling on Instagram

De huidige generatie denkt visueel en gebruikt bee

06-04-2017
Apr19

Cross Media Awards 2017

Crossmedia is een van de grootste en meest relevan

19-04-2017
Jun12

Nationaal Congres Citymarketing

Maandag 12 juni 2017 vindt in het ATLAS Theater (o

12-06-2017
Bekijk meer congressen

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!

ABONNEE WORDEN

√  Het laatste nieuws in uw mailbox

√  Onbeperkte toegang MarketingFuel

√  Abonnement: € 299 per jaar

√  20% Korting op congressen