Home | B2B | Online bereiksonderzoek NOBO uitgebreid met global mediabrands

Online bereiksonderzoek NOBO uitgebreid met global mediabrands

Geplaatst door Jim Cole in B2B op 20/07/2017 om 14:12

Online bereiksonderzoek NOBO uitgebreid met global mediabrands

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) heeft de rapportage van Nederlandse Online Bereiksonderzoek (NOBO) uitgebreid met global media brands zoals Facebook, Google en Twitter. De NOBO-bereikcijfers van de global brands komen tot stand dankzij een zogenoemde “non-tagged” meting. Deze techniek omzeilt de restricties van veel wereldwijde mediabedrijven die lokale tagging van hun media vaak niet toestaan.

Het in november gelanceerde digitale onderzoek gaf al een breed beeld van de Nederlandse mediamerken. Nu is de rapportage dus compleet voor vrijwel de gehele online advertising markt.

De eerste geïntegreerde resultaten zijn terug te vinden in de NOBO-toplijst. De ranking van week 26 (26 juni t/m 2 juli) 2017 laat de sterke positie van de buitenlandse mediabedrijven zien. De top-3 bestaat uit Google, Facebook en You Tube. Deze merken bereiken wekelijks ruim de helft van de Nederlanders. Overall gaat Google aan kop, maar onder smartphones is Whatsapp het grootste mediamerk.

In de top-15 zijn zes Nederlandse mediamerken te vinden: Marktplaats, Nu.nl, Buienradar, NOS, AD en De Telegraaf.
cijfers

De global mediabrands zijn een relevante aanvulling op de 200+ merken die uit de tagged-meting van NOBO kwamen. De relevantie geldt voor zowel mediabureaus, als deelnemende publishers die eigen prestaties met concurrentie vergelijken.

Karin Schut, directeur VINEX: “Voor de meeste uitgevers is NOBO inmiddels de standaardbron voor informatie over het bereik van hun titels, over alle devices heen. Door de data aan te vullen met ontbrekende mediamerken wordt de dataset nog completer en interessanter voor de markt, waaronder mediabureaus. Bovendien meten we non-tagged ook andere interessante spelers, zoals online retailers en andere online merken die advertentieproposities aanbieden”.

Tags

buiendradarbuiendradar VINEXVINEX de Telegraafde Telegraaf Verenigde Internet ExploitantenVerenigde Internet Exploitanten NOBONOBO Nu.nlNu.nl NOSNOS ADAD marktplaatsmarktplaats

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!