Home | B2B | Nooit meer Hands-on teamplayer, jong en dynamisch en geen 9-tot 5-mentaliteit

Nooit meer Hands-on teamplayer, jong en dynamisch en geen 9-tot 5-mentaliteit

Geplaatst door Jeroen Veenstra in B2B op 12/10/2017 om 11:41

Vacatureteksten zitten nog vol jeukwoorden en kantoorclichés. Als het aan ondernemer Manus Aa ligt gebruiken bedrijven de holle termen voortaan niet meer. Daarom heeft hij met onder meer KPN, TNT en Nespresso het eerlijkste job-board van Nederland gelanceerd: Spielwork.

Vacatureteksten zitten nog vol jeukwoorden en kantoorclichés. Als het aan ondernemer Manus Aa ligt gebruiken bedrijven de holle termen voortaan niet meer. Daarom heeft hij met onder meer KPN, TNT en Nespresso het eerlijkste job-board van Nederland gelanceerd: Spielwork.

Op Spielwork.com kunnen werkzoekenden ontdekken wat een baan écht inhoudt. Spielwork maakt daarvoor vacatures zonder holle nietszeggende termen, zonder saaie lange lappen tekst zonder verkooppraatjes. Met de door Spielwork gemaakte vacatures moeten bedrijven werknemers aantrekken die beter bij ze passen en langer blijven en kunnen werknemers zonder verkeerde verwachtingen aan een baan beginnen.

Onderzoek toont aan dat 75 procent van de werknemers niet weet wat ze dagelijks gaat doen als ze aan een nieuwe baan begint. Daardoor ligt de kans op een mismatch continue op de loer, met grote kosten tot gevolg. Want vertrekt een hoogopgeleide werknemer omdat het daadwerkelijke werk toch niet voldoet aan de verwachtingen, dan kost het een bedrijf tussen de 30.000 en 100.000 euro om die persoon uiteindelijk te vervangen.

Manus kwam op het idee voor Spielwork toen hij anderhalf jaar geleden als fiscalist bij Loyens & Loeff aan het rondkijken was naar andere banen: ”Het viel me op dat vrijwel elke vacature er hetzelfde uitzag: generieke verkoop​teksten en bullet-points met taken en vereisten: We zijn een jong, dynamisch bedrijf op zoek naar een hands-on teamplayer zonder 9 tot 5 mentaliteit.’ Oké, dacht ik, maar wat houdt die functie nou eigenlijk in? Wat doe je op een dag? Wat zijn de leuke dagen? Wat de mindere? En wat ga ik verdienen? 99 procent van de vacatureteksten geeft hier geen antwoord op.”

Dat gaat de Amsterdamse start-up anders doen. De visie daarbij is dat eerlijkheid het langst duurt. Daarom onderzoeken de vacaturemakers van Spielwork zelf eerst wat de baan inhoudt.

Manus: ”We praten niet alleen met de recruiter, maar vooral ook met de werknemer in de functie. Wij maken alle content om een zo visueel en realistisch mogelijk beeld te creëren. Denk aan infographics, foto’s en video’s. We werken alleen met bedrijven die transparant durven te zijn. Daarom zie je altijd wat het salaris is, hoeveel uur je werkt en hoe de werkweek gaat worden. Zo maken we vacatures die laten zien wat een functie echt inhoudt en verder gaan dan termen als ‘dynamisch’ en ‘marktconform’.”

Inmiddels zijn bedrijven als KPN, Nespresso, TNT,​ Nuon, Van Lanschot​ Kempen en Vopak al aangesloten als klanten van Spielwork. Ook is in een eerste investeringsronde 350.000 euro opgehaald voor de verdere ontwikkeling.

Tags

Loyens & LoeffLoyens & Loeff SpielworkSpielwork ​ Nuon​ Nuon Van Lanschot​ KempenVan Lanschot​ Kempen Manus AaManus Aa VopakVopak TNTTNT NespressoNespresso KPNKPN

Comments

Kenmerken

Nespresso en Caran d’Ache bewijzen dat aluminium recyclebaar is. De nieuwe 849 Nespresso-balpen is gemaakt van gebruikte koffiecapsules en is onderdeel van de Caran d'Ache Office-collectie. De samenwerking is onderdeel van het Second Life-project van Nespresso. Door te laten zien hoe koffiecapsules een tweede leven krijgen, hopen de partijen het recyclen van aluminium capsules aantrekkelijker te maken.

Caran d’Ache presenteert Nespresso-balpen van gebruikte koffiecapsules

Caran d’Ache presenteert Nespresso-balpen van gebruikte koffiecapsules0 ?php the_title() ?>301 dagen geleden
Van Lanschot Kempen wil met deze - voor 5 jaar aangegane - samenwerking met Het Concertgebouw de verbinding met kunst en cultuur nog meer versterken. 

Van Lanschot Kempen nieuwe hoofdsponsor van Het Concertgebouw

Van Lanschot Kempen nieuwe hoofdsponsor van Het Concertgebouw0 ?php the_title() ?>438 dagen geleden
Van de 1,3 miljoen Nederlanders die in 2017 van baan gewisseld zijn, heeft 23% een baan gevonden via netwerken, gevolgd door vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%). Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat onder 15.370 personen is gehouden en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking. Van deze steekproef zijn 2.895 ondervraagden in het afgelopen jaar van baan gewisseld. Hoewel het zoekgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking overwegend gelijk is gebleven, is te zien dat de effectiviteit van sociale media (+2%) en het gebruik van CV databases (+1%) toeneemt. Tussen de verschillende generaties verschilt het gedrag op de arbeidsmarkt flink. Zo staat sociale media stipt op de derde plaats bij jongeren, maar op de vierde en op de zesde plaats bij respectievelijk mid careers en ouderen. 

Netwerken is belangrijker geworden bij het vinden van een baan

Netwerken is belangrijker geworden bij het vinden van een baan0 ?php the_title() ?>503 dagen geleden
Steeds meer studenten en afgestudeerden kiezen hun baan of stageplek op basis van een digitale match. Het traditionele solliciteren op een vacature met brief, cv en gesprek is voor de jonge werkzoekenden volstrekt achterhaald volgens Magnet.me

Digitale match steeds belangrijker bij solliciteren

Digitale match steeds belangrijker bij solliciteren0 ?php the_title() ?>551 dagen geleden
Recruitment platform Monsterboard introduceert job advertenties waarmee werkgevers zowel actieve als passieve kandidaten kunnen bereiken.

Monsterboard introduceert premium job ads om nog gerichter kandidaten te bereiken

Monsterboard introduceert premium job ads om nog gerichter kandidaten te bereiken0 ?php the_title() ?>553 dagen geleden
Monsterboard heeft slimme nieuwe vacature app, ontwikkeld door Jobr, waarmee werkzoekenden eenvoudig en snel door het vacatureaanbod heen swipen.

Monsterboard lanceert nieuwe vacature app die naar baan laat swipen

Monsterboard lanceert nieuwe vacature app die naar baan laat swipen0 ?php the_title() ?>565 dagen geleden
McDonald’s lanceert nieuwe wervingssite voor Mobile First generatie. Met video’s van eigen medewerkers en een unieke chatbot-functie.

McDonald’s laat solliciteren via chatbot

McDonald’s laat solliciteren via chatbot0 ?php the_title() ?>596 dagen geleden
De Rotterdamse start-up LiveChat Service zoekt vanwege de groei van de organisatie een chatoperator. Bekijk de vacature op de site.

LiveChat Service zoekt chatoperator

LiveChat Service zoekt chatoperator0 ?php the_title() ?>598 dagen geleden
De omzetgroei bij e-commerce leidt tot uitdagingen bij de werving van nieuw personeel en de kwalificaties van zittend personeel concludeert Thuiswinkel.org.

Groot tekort aan gekwalificeerd e-commercepersoneel

Groot tekort aan gekwalificeerd e-commercepersoneel0 ?php the_title() ?>616 dagen geleden
YoungCapital

YoungCapital creëert doorbraak in machine learning in recruitment

YoungCapital creëert doorbraak in machine learning in recruitment0 ?php the_title() ?>622 dagen geleden
Recruitz.io biedt geautomatiseerde Google Display banners voor wervingscampagnes. Het zet daarmee als eerste bedrijf Google Display geautomatiseerd in.

Recruitz.io gaat talent vinden met geautomatiseerd Google Display Advertising

Recruitz.io gaat talent vinden met geautomatiseerd Google Display Advertising0 ?php the_title() ?>621 dagen geleden
Webtexttool Topfonds Gelderland SEO conversie

Webtexttool helpt bij zoekmachinevriendelijke en conversie verhogende teksten

Webtexttool helpt bij zoekmachinevriendelijke en conversie verhogende teksten0 ?php the_title() ?>635 dagen geleden
Indeed Amsterdam

Gemeente Amsterdam is de beste werkgever van Nederland

Gemeente Amsterdam is de beste werkgever van Nederland0 ?php the_title() ?>663 dagen geleden
Marktplaats vacature OTYS

Marktplaats gaat strijd aan met vacaturesites

Marktplaats gaat strijd aan met vacaturesites0 ?php the_title() ?>671 dagen geleden
Werf& Awards Philips Praxis OGD Albert Heijn

OGD, Praxis, Philips Lighting en Albert Heijn winnen Werf& Award

OGD, Praxis, Philips Lighting en Albert Heijn winnen Werf& Award0 ?php the_title() ?>682 dagen geleden
Quriobot

Quriobot vervangt alle online formulieren voor een online gesprek

Quriobot vervangt alle online formulieren voor een online gesprek0 ?php the_title() ?>698 dagen geleden
Hudson's Bay MijnOnlineIDentiteit.nl Facebook Instagram

Online identiteit steeds belangrijker bij solliciteren

Online identiteit steeds belangrijker bij solliciteren0 ?php the_title() ?>706 dagen geleden
Uit een onderzoek van Indeed blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders, 57 procent, zich nog niet zorgen maakt over de automatisering op de arbeidsmarkt. Wel verwacht 67 procent dat de automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën invloed zal hebben op de arbeidsmarkt. Slechts een klein deel van veertien procent is bang in de komende tien jaar vervangen te worden door een robot, computer of algoritme.

Robots hebben nog weinig invloed op arbeidsmarkt

Robots hebben nog weinig invloed op arbeidsmarkt0 ?php the_title() ?>714 dagen geleden
Uit een onderzoek van Indeed blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders, 57 procent, zich nog niet zorgen maakt over de automatisering op de arbeidsmarkt. Wel verwacht 67 procent dat de automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën invloed zal hebben op de arbeidsmarkt. Slechts een klein deel van veertien procent is bang in de komende tien jaar vervangen te worden door een robot, computer of algoritme.

57% Nederlanders vreest automatisering niet

57% Nederlanders vreest automatisering niet0 ?php the_title() ?>720 dagen geleden
YoungCupido YoungCapital Happn Tinder dating-app

Solliciteert YoungCapital naar een 1 april grap met introductie van eigen dating-app?

Solliciteert YoungCapital naar een 1 april grap met introductie van eigen dating-app?0 ?php the_title() ?>725 dagen geleden
Een zakelijke vrouw uit de financiële sector.

Financiële sector niet succesvol in rekruteren vrouwen

Financiële sector niet succesvol in rekruteren vrouwen0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Enkele medewerkers van The Sting die gebruikt zijn als modellen

The Sting transformeert medewerkers tot modellen

The Sting transformeert medewerkers tot modellen0 ?php the_title() ?>752 dagen geleden
Toename banen

Grootste toename banen in vijf jaar

Grootste toename banen in vijf jaar0 ?php the_title() ?>769 dagen geleden
Rotterdam MSC LUCY Panama

De Nederlandse economie groeit krachtig door

De Nederlandse economie groeit krachtig door0 ?php the_title() ?>784 dagen geleden
Werk Claire Droppert

Aantal vacatures nadert de miljoen

Aantal vacatures nadert de miljoen0 ?php the_title() ?>784 dagen geleden
Big Data slider

Groei voor Big Data en Cloud Analytics in 2017

Groei voor Big Data en Cloud Analytics in 20170 ?php the_title() ?>809 dagen geleden
Solliciteren via mobiel

Monsterboard voorspelt: meer sollicitaties via mobiel in 2017

Monsterboard voorspelt: meer sollicitaties via mobiel in 20170 ?php the_title() ?>823 dagen geleden
OGZ

Vacature Accountmanager

Vacature Accountmanager0 ?php the_title() ?>868 dagen geleden
We are hiring

Vacature: Chatoperator LiveChat Service

Vacature: Chatoperator LiveChat Service0 ?php the_title() ?>910 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!