Home | Marketing | NLConnect: exclusieve content is misbruik marktmacht

NLConnect: exclusieve content is misbruik marktmacht

Geplaatst door Jim Cole in Marketing op 13/04/2017 om 10:16

een afstandbediening die de tv bediend

Exclusieve premium content zet consumenten en kleinere telecomaanbieders op achterstand en is een vorm van misbruik van marktmacht. Dat vindt NLConnect, de vereniging van telecom- en kabelbedrijven, in reactie op een consultatie van de Autoriteit Consument en Markt. Een mogelijke oplossing zouden must-offers regels kunnen zijn. Aanbieders van exclusieve premium content zouden moeten worden verplicht om hun programma’s onder gelijke voorwaarden aan alle providers aan te bieden.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) onderzoekt wat de mogelijke gevolgen zijn van de opkomst van quad play pakketten en de opkomst van content die exclusief wordt aangeboden aan de klanten van KPN en Ziggo. NLConnect juicht dit onderzoek van ACM toe en heeft gereageerd in de consultatieronde van ACM. Vooral op het vlak van exclusieve premium content ziet de branchevereniging problemen: exclusieve content leidt tot uitsluiting van kleinere providers, waardoor een afname van concurrentie op de markt dreigt. Exclusief aanbod van bijvoorbeeld sportuitzendingen of premium films en series zorgt tevens voor een toename van online piraterij en een afname van consumentenwelvaart, omdat kijkers deze programma’s niet legaal bij hun provider of op hun adres kunnen zien. NLConnect vindt dat verscherpt toezicht en maatregelen nodig zijn, via must-offer beleid.

Mathieu Andriessen, directeur NLConnect: ‘Wij zijn er een voorstander van dat partijen zich vrijelijk kunnen bewegen in de televisie-waardeketen. Het moet in onze optiek mogelijk zijn dat distributeurs investeren in bijvoorbeeld contentproductie. Zolang contenteigenaren hun programma’s onder soortgelijke voorwaarden aan alle spelers op de markt aanbieden is er in onze optiek geen probleem, ook niet wanneer deze eigenaren tevens omroepdistributeur of ISP zijn. Wanneer omroepdistributeurs/ IPS’s echter a) hun eigen content exclusief voor zichzelf houden of b) hun content uitsluitend tegen hoge wholesale prijs beschikbaar stellen aan derden, terwijl zij dezelfde content tegen een lagere retail prijs aanbieden, is sprake van misbruik van marktmacht. Daar zou tegen moeten worden opgetreden.’

NLConnect ziet graag dat in de Mediawet een algemene must-offer bepaling wordt opgenomen, zoals ook in andere landen gebruikelijk is. Premium content en de algemene televisiekanalen zouden op non-disciminatoire voorwaarden moeten worden aangeboden aan alle partijen die daar om vragen. Ook toezichthouder ACM kan must-offer verplichtingen opleggen. De Europese jurisprudentie op dit vlak kan als voorbeeld dienen als het gaat om de details van een must-offer verplichting. Dergelijke verplichtingen werden eerder opgelegd in onder meer Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en België om exclusiviteit te voorkomen.

 

Tags

must-offer regelingmust-offer regeling NLConnectNLConnect Autoriteit Consument en MarktAutoriteit Consument en Markt

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!