Home | retail | Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending

Nieuw algoritme voorspelt de kans op retourzending

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 28/06/2017 om 12:22

retour valory return reader algoritme

De Rotterdamse wetenschappelijke spin-off Valory presenteert een nieuw algoritme waardoor online retailers de kans op retour kunnen voorspellen. Nog voordat de klant de bestelling daadwerkelijk afrekent. Dit kan online retailers veel geld besparen.

Online winkelen blijft in populariteit toenemen. Vorig jaar hebben Nederlanders meer dan 20 miljard euro uitgegeven aan online aankopen. Bij sommige webwinkels, zoals Wehkamp, wordt tot 50 procent van de aankopen geretourneerd. Het terugsturen van pakketjes is voor de klant vaak gratis, waardoor de kosten voor webwinkels hoog kunnen oplopen.

De afgelopen jaren hebben verschillende wetenschappers gewerkt aan een oplossing voor dit steeds groter wordende probleem. ”Het retourneren van een product wordt bepaald door een afwijking tussen consumentenverwachting en het ontvangen product. Deze afwijkingen kunnen ontstaan in zowel de aankoopfase (zoals kleurverschil, verkeerde maat) als de in logistieke fase (schade aan het product of vertraging). De totale kans op retour wordt bepaald door de gedragskenmerken van de consument plus de logistieke- en aankoopafwijkingen. Al deze kennis  is in het algoritme verwerkt waardoor retailers hun logistieke proces intelligenter kunnen maken,” vertelt professor Felix Janszen van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

De Return Reducer is een algoritme om op individueel aankoopniveau te voorspellen welke order gevoelig is voor retouren. Dit kan een grote impact op voorraadkosten, klanttevredenheid, fraude en verspilling  betekenen.

 ”Als je van te voren ziet aankomen of een product retour gaat, kun je de online shopper bijvoorbeeld met een kortingscoupon naar een fysieke winkel sturen zodat hij op zijn gemak alle producten kan bekijken zonder deze terug te sturen. Dit soort interventies zijn effectiever voor de retailer en eindklant.”

”Het doel is om de komende maanden het algoritme nog verder te verbeteren, zodat het accuraat kan voorspellen welke aankoop een kans op retour heeft. Eerdere toepassingen laten zien dat met name vrouwen met een laag inkomen veel producten retourneren. Valory heeft het algoritme meegenomen in de Menukaart Algoritmes en is op zoek naar online retailers om samen met de betrokken wetenschappers dit algoritme te finetunen.

Valory laat organisaties nog beter presteren en innoveren door toepassing van wetenschappelijke algoritmes. Het bedrijf vertegenwoordigt tientallen algoritmes, ontwikkeld door gerenommeerde wetenschappers, die  kunnen worden vertaald, aangepast en gefinetuned  voor het bedrijfsleven.

Tags

Return ReducerReturn Reducer ValoryValory algoritmealgoritme retourretour

Comments

Kenmerken

Maar liefst 44% van de webwinkels betaalde tijdens een onderzoek naar retourzendingen van de Consumentenbond het verschuldigde bedrag niet, niet volledig of te laat terug. Sommige winkels weigerden ten onrechte de retourzending. De Consumentenbond bestelde op verschillende momenten meer dan 600 artikelen bij ruim 200 webshops. Vervolgens stuurden de onderzoekers de hele bestelling binnen 14 dagen terug. Wettelijk zijn de winkels in dat geval verplicht om binnen 2 weken het volledige aankoopbedrag, inclusief eventuele bezorgkosten terug te betalen. Dat deden ze lang niet allemaal: 32% van de webwinkels betaalde minimaal 1 van de retourzendingen te laat of niet terug. 15 webwinkels presteerden het zelfs om bij alle 3 de retouren bestellingen te laat of niet terug te betalen. En in sommige gevallen moesten de onderzoekers meer dan 100 dagen op hun geld wachten. Een aantal webwinkels betaalde ook in ons eerdere onderzoek uit 2016 al niet of niet op tijd terug. We Love Musthaves en Tabletpoef betaalden helemaal niets terug. En ook Atlas for Men, Lil.nl en Vegaoo.nl reageerden opnieuw uitermate traag.

Webwinkels blijven hardnekkig in de fout gaan met retouren!

Webwinkels blijven hardnekkig in de fout gaan met retouren!0 ?php the_title() ?>394 dagen geleden
70 procent van de Nederlandse consument vindt het ontvangen van te veel marketing en sales telefoontjes de grootste ergernis als het gaat om klantcontact. Dit blijkt uit het onderzoek: The Dating Game van SAP Hybris, onder 1.000 Nederlandse consumenten over ergernissen veroorzaak door bedrijven.

Consument voelt zich gestalkt door bedrijven

Consument voelt zich gestalkt door bedrijven0 ?php the_title() ?>441 dagen geleden
zaterdagavond NextChapter gaat een samenwerking aan met logistiek dienstverlener Red je Pakketje. Door deze samenwerking kunnen klanten van NextChapter sneller leveren dan Coolblue en bol.com. De belofte: Bestellen voor 24:00u is morgen in huis wordt geëvenaard, maar NextChapter belooft door de samenwerking met Red Je pakketje zelfs: Voor 12:00 besteld is nog dezelfde dag in huis, zónder meerkosten. NextChapter en Red je Pakketje introduceren de samenwerking direct met landelijke dekking. bezorgdienst Red je Pakketje, gespecialiseerd in same day delivery, bezorgt voortaan ook op zaterdagavond vanwege signaal vanuit klanten.

Klanten van NextChapter kunnen sneller leveren dan Bol en Coolblue

Klanten van NextChapter kunnen sneller leveren dan Bol en Coolblue0 ?php the_title() ?>583 dagen geleden
Per 1 september 2017 treedt Jurriaan de Reu in dienst als hoofd Marketing, Communicatie en Internationalisering van Erasmus School of Economics.

Jurriaan de Reu hoofd Marketing, Communicatie en Internationalisering Erasmus School of Economics

Jurriaan de Reu hoofd Marketing, Communicatie en Internationalisering Erasmus School of Economics0 ?php the_title() ?>631 dagen geleden
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald bij henQ, BOM en TIIN. De verzendtool optimaliseert verzend- en retourproces bij webwinkels. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) heeft SendCloud onderscheiden met Prijs voor de Economie 2017. Ook Amsterdamse start-up 3D Hubs was genomineerd.

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op0 ?php the_title() ?>632 dagen geleden
besparen geldshop

Nederlanders besparen fors ondanks aantrekkende economie

Nederlanders besparen fors ondanks aantrekkende economie0 ?php the_title() ?>693 dagen geleden
Retour PostNL

Terugsturen van artikelen niet per se negatief

Terugsturen van artikelen niet per se negatief0 ?php the_title() ?>696 dagen geleden
Euler Hermes Amazon Retail Risk Map

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?

Welke retailers zijn de winnaars en welke de verliezers?0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
online dienstverlening retour

Ingewikkelde aankoop- en retourprocedures grootste ergernis van consumenten

Ingewikkelde aankoop- en retourprocedures grootste ergernis van consumenten0 ?php the_title() ?>702 dagen geleden
retargeting

Blog: De vier belangrijkste must-knows over retargeting

Blog: De vier belangrijkste must-knows over retargeting0 ?php the_title() ?>701 dagen geleden
Wehkamp DDMA TUI

Wehkamp en TUI mailen het beste

Wehkamp en TUI mailen het beste0 ?php the_title() ?>706 dagen geleden
Inergy Main Capital

Main Capital neemt belang in Inergy Analytical Solutions

Main Capital neemt belang in Inergy Analytical Solutions0 ?php the_title() ?>707 dagen geleden
retailtrends

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie

Blog: Online retailtrends: de Big 5 als inspiratie0 ?php the_title() ?>710 dagen geleden

Blog: Drie AI innovaties in de 3 fases van het aankoopproces

Blog: Drie AI innovaties in de 3 fases van het aankoopproces0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
Blog RTB e-commerce

Blog: Dé technologieën die voor een revolutie zorgen in de wereld van e-commerce

Blog: Dé technologieën die voor een revolutie zorgen in de wereld van e-commerce0 ?php the_title() ?>744 dagen geleden
UT Twente, Meike Nauta, Twitter

Nederlandse studente herkent gehackte twitteraccounts

Nederlandse studente herkent gehackte twitteraccounts0 ?php the_title() ?>752 dagen geleden
Ger boersma Vertical Retailing Retail in oorlog

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken

Interview Ger Boersma: Retail nieuwe stijl is customer centric denken0 ?php the_title() ?>755 dagen geleden
Zoekmachineoptimalisatie Martine de Meijer Think Online Google

Blog: Zo bepalen Google algoritmes hoe hoog jouw website scoort!

Blog: Zo bepalen Google algoritmes hoe hoog jouw website scoort!0 ?php the_title() ?>759 dagen geleden
Klarna

Klarna App gelanceerd in Nederland

Klarna App gelanceerd in Nederland0 ?php the_title() ?>771 dagen geleden
Shopping online

Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!

Blog: Omnichannel – Het beste van twee werelden!0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Uit een onderzoek van Indeed blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders, 57 procent, zich nog niet zorgen maakt over de automatisering op de arbeidsmarkt. Wel verwacht 67 procent dat de automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën invloed zal hebben op de arbeidsmarkt. Slechts een klein deel van veertien procent is bang in de komende tien jaar vervangen te worden door een robot, computer of algoritme.

57% Nederlanders vreest automatisering niet

57% Nederlanders vreest automatisering niet0 ?php the_title() ?>779 dagen geleden
Wuunder

Wuunder als eerste multi-device shipping platform op mobiel, Mac, PC en webshop

Wuunder als eerste multi-device shipping platform op mobiel, Mac, PC en webshop0 ?php the_title() ?>792 dagen geleden
DHL transport vliegtuig

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail

Cross-border ondernemen verdubbelt groei voor retail0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
Retour PostNL

Gratis retourneerservice en langere zichttermijn verhoogt winstgevendheid webwinkels

Gratis retourneerservice en langere zichttermijn verhoogt winstgevendheid webwinkels0 ?php the_title() ?>854 dagen geleden
Muziekcomputer

Groningse computer voorspelt muziekhits van de toekomst

Groningse computer voorspelt muziekhits van de toekomst0 ?php the_title() ?>867 dagen geleden
Pakketbezorger dpd

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering0 ?php the_title() ?>882 dagen geleden
Ijsbeer Felix

Column: Waarom de Amerikaanse opiniepeilers slechter voorspelden dan ijsbeer Felix

Column: Waarom de Amerikaanse opiniepeilers slechter voorspelden dan ijsbeer Felix0 ?php the_title() ?>923 dagen geleden
Bol.com magazijn overzicht

Bol.com: Ecommerce gestuurd door geautomatiseerde algoritmes

Bol.com: Ecommerce gestuurd door geautomatiseerde algoritmes0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!