Home | B2B | Netwerken is belangrijker geworden bij het vinden van een baan

Netwerken is belangrijker geworden bij het vinden van een baan

Geplaatst door Jeroen Veenstra in B2B op 07/11/2017 om 16:32

Van de 1,3 miljoen Nederlanders die in 2017 van baan gewisseld zijn, heeft 23% een baan gevonden via netwerken, gevolgd door vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%). Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat onder 15.370 personen is gehouden en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking. Van deze steekproef zijn 2.895 ondervraagden in het afgelopen jaar van baan gewisseld. Hoewel het zoekgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking overwegend gelijk is gebleven, is te zien dat de effectiviteit van sociale media (+2%) en het gebruik van CV databases (+1%) toeneemt. Tussen de verschillende generaties verschilt het gedrag op de arbeidsmarkt flink. Zo staat sociale media stipt op de derde plaats bij jongeren, maar op de vierde en op de zesde plaats bij respectievelijk mid careers en ouderen. 

Van de 1,3 miljoen Nederlanders die in 2017 van baan gewisseld zijn, heeft 23% een baan gevonden via netwerken, gevolgd door vacaturesites (13%) en uitzendbureaus (9%). Dit blijkt uit het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group dat onder 15.370 personen is gehouden en representatief is voor de Nederlandse beroepsbevolking. Van deze steekproef zijn 2.895 ondervraagden in het afgelopen jaar van baan gewisseld.

Hoewel het zoekgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking overwegend gelijk is gebleven, is te zien dat de effectiviteit van sociale media (+2%) en het gebruik van CV databases (+1%) toeneemt. Tussen de verschillende generaties verschilt het gedrag op de arbeidsmarkt flink. Zo staat sociale media stipt op de derde plaats bij jongeren, maar op de vierde en op de zesde plaats bij respectievelijk mid careers en ouderen.

Vooral VMBO’ers maken effectief gebruik van het eigen netwerk. Ruim 22% van de VMBO’ers geeft te kennen via bekenden aan een baan te zijn gekomen, wat een verdubbeling is ten opzichte van 2016, zoals blijkt uit onderstaand figuur. Ook VMBO’ers zien in dat de markt aantrekt en dat het eigen netwerk belangrijker is geworden bij het vinden van een baan. Overigens geldt nog steeds: hoe hoger het opleidingsniveau, hoe belangrijker het eigen netwerk is bij het vinden van een baan. Toch neemt de effectiviteit van dit kanaal (met 3%) af bij WO’ers die in 2017 hun baan vaker via sociale media (7%) en open sollicitaties (6%) hebben gevonden. Het valt dus op dat WO’ers voor kanalen kiezen waar zij de mogelijkheid hebben om zich op een persoonlijkere manier voor te stellen bij een werkgever.

Verder valt op dat 50-plussers nog veel vertrouwen hebben in traditionele oriëntatiekanalen en minder in moderne kanalen. Ruim 16% van de 50-plussers zegt in 2017 via een uitzendbureau aan een baan te zijn gekomen. Daarentegen blijkt dat vacaturesites effectiever gebruikt worden door mid careers en sociale media steeds vaker door jongeren, zoals blijkt uit tabel 1. Dit resultaat toont de kloof aan tussen ouderen en jongeren in de adoptie van moderne kanalen in de zoektocht naar nieuwe baankansen.

”De Nederlandse arbeidsmarkt kent veel verschillende vormen van mismatch. Eén van de meest belangrijke en meest onderschatte probleem is dat werkgevers en werknemers andere kanalen gebruiken om te zoeken. Dit resulteert automatisch in andere baanvindkanalen. Werkgevers kunnen veel winst behalen door beter doelgroepgericht te werven, en de oudere werknemers kunnen dat door moderne baanzoekkanalen gaan omarmen,” zegt aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.

Tags

Intelligence GroupIntelligence Group Arbeidsmarkt GedragsOnderzoekArbeidsmarkt GedragsOnderzoek banenbanen vacaturesitesvacaturesites Geert-Jan WaasdorpGeert-Jan Waasdorp

Comments

Kenmerken

Tim Kok, bedenker en oprichter van Twinqh: ''Twinqh is zeer zeker niet de eerste zakelijke netwerk app en in dat opzicht niet uniek. Wat Twinqh wel uniek maakt is hoe de app ondernemers en zakelijke professionals bij elkaar brengt. Twinqh is de enige zakelijke netwerk app die op basis van locaties zakelijke matches probeert te maken en op die manier het regionaal ondernemerschap wil bevorderen. Twinqh is hiermee een soort mix tussen Linkedin en Happn.''

Nieuwe zakelijke netwerk app Twinqh vindt potentiële zakenrelaties in de buurt

Nieuwe zakelijke netwerk app Twinqh vindt potentiële zakenrelaties in de buurt0 ?php the_title() ?>384 dagen geleden
Het afgelopen jaar is vraag naar webontwikkelaars het grootst, gevolgd door online marketeers en webredacteuren. Meest gevraagde skills zijn SEO, social media en user experience design. De vraag naar videoskills nam toe met met 27% en vraag naar Instagram en Snapchat skills neemt ook toe blijkt uit Arbeidsmarktmonitor Online Professionals van SchaalX en Intelligence Group

Vraag naar online professional meer dan verdubbeld

Vraag naar online professional meer dan verdubbeld0 ?php the_title() ?>442 dagen geleden
Medewerkers bij populaire werkgevers zijn 13 procent meer betrokken en 21 procent productiever blijkt uit Beste Werkgeversonderzoek van Effectory.

Beste Werkgevers trekken 50 procent meer sollicitanten

Beste Werkgevers trekken 50 procent meer sollicitanten0 ?php the_title() ?>507 dagen geleden
Twee studenten hebben de Beptab bedacht, een simpele app om de eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan. Met een klik kan men beppen.

Eenzame ouderen kunnen lekker beppen via tab

Eenzame ouderen kunnen lekker beppen via tab0 ?php the_title() ?>560 dagen geleden
Steeds meer studenten en afgestudeerden kiezen hun baan of stageplek op basis van een digitale match. Het traditionele solliciteren op een vacature met brief, cv en gesprek is voor de jonge werkzoekenden volstrekt achterhaald volgens Magnet.me

Digitale match steeds belangrijker bij solliciteren

Digitale match steeds belangrijker bij solliciteren0 ?php the_title() ?>639 dagen geleden
Recruitment platform Monsterboard introduceert job advertenties waarmee werkgevers zowel actieve als passieve kandidaten kunnen bereiken.

Monsterboard introduceert premium job ads om nog gerichter kandidaten te bereiken

Monsterboard introduceert premium job ads om nog gerichter kandidaten te bereiken0 ?php the_title() ?>641 dagen geleden
Monsterboard heeft slimme nieuwe vacature app, ontwikkeld door Jobr, waarmee werkzoekenden eenvoudig en snel door het vacatureaanbod heen swipen.

Monsterboard lanceert nieuwe vacature app die naar baan laat swipen

Monsterboard lanceert nieuwe vacature app die naar baan laat swipen0 ?php the_title() ?>653 dagen geleden
YoungCapital

YoungCapital creëert doorbraak in machine learning in recruitment

YoungCapital creëert doorbraak in machine learning in recruitment0 ?php the_title() ?>710 dagen geleden
Webtexttool Topfonds Gelderland SEO conversie

Webtexttool helpt bij zoekmachinevriendelijke en conversie verhogende teksten

Webtexttool helpt bij zoekmachinevriendelijke en conversie verhogende teksten0 ?php the_title() ?>722 dagen geleden
Marktplaats automotive autobedrijven

Marktplaats stuurt aan op nieuwe advertentievormen voor autobedrijven

Marktplaats stuurt aan op nieuwe advertentievormen voor autobedrijven0 ?php the_title() ?>730 dagen geleden
Joblift Influencer marketing

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel0 ?php the_title() ?>732 dagen geleden
email marketing-1829490_1920

Blog: Hoe je anno 2017 email marketing optimaal inzet

Blog: Hoe je anno 2017 email marketing optimaal inzet0 ?php the_title() ?>737 dagen geleden
Marktplaats vacature OTYS

Marktplaats gaat strijd aan met vacaturesites

Marktplaats gaat strijd aan met vacaturesites0 ?php the_title() ?>759 dagen geleden
Uit een onderzoek van Indeed blijkt dat een meerderheid van de Nederlanders, 57 procent, zich nog niet zorgen maakt over de automatisering op de arbeidsmarkt. Wel verwacht 67 procent dat de automatisering en de opkomst van nieuwe technologieën invloed zal hebben op de arbeidsmarkt. Slechts een klein deel van veertien procent is bang in de komende tien jaar vervangen te worden door een robot, computer of algoritme.

57% Nederlanders vreest automatisering niet

57% Nederlanders vreest automatisering niet0 ?php the_title() ?>808 dagen geleden
YoungCupido YoungCapital Happn Tinder dating-app

Solliciteert YoungCapital naar een 1 april grap met introductie van eigen dating-app?

Solliciteert YoungCapital naar een 1 april grap met introductie van eigen dating-app?0 ?php the_title() ?>812 dagen geleden
Recruitz

Recruitz.io gaat met 2 miljoen euro inzetten op A.I. op arbeidsmarkt

Recruitz.io gaat met 2 miljoen euro inzetten op A.I. op arbeidsmarkt0 ?php the_title() ?>814 dagen geleden
Amsterdam StartupDelta

Amsterdam-StartupDelta behoudt positie in de top 20 startup eco-systemen wereldwijd

Amsterdam-StartupDelta behoudt positie in de top 20 startup eco-systemen wereldwijd0 ?php the_title() ?>827 dagen geleden
Frans Duijts, Django Wagner en Peter Beense in een kroeg

Frans Duijts, Django Wagner en Peter Beense gaan de arbeidsmarkt op

Frans Duijts, Django Wagner en Peter Beense gaan de arbeidsmarkt op0 ?php the_title() ?>839 dagen geleden
Werk Claire Droppert

Aantal vacatures nadert de miljoen

Aantal vacatures nadert de miljoen0 ?php the_title() ?>871 dagen geleden
OGZ

Vacature Accountmanager

Vacature Accountmanager0 ?php the_title() ?>955 dagen geleden
We are hiring

Vacature: Chatoperator LiveChat Service

Vacature: Chatoperator LiveChat Service0 ?php the_title() ?>997 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!