Home | Logistiek/e-commerce | Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media

Nederlandse fashion industrie laat steken vallen op social media

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Logistiek/e-commerce op 04/04/2018 om 10:59

Juulr, internationaal georiënteerd Influencer Marketing Bureau, heeft Instagram, Facebook en YouTube Nederlandse merken in fashion industrie geanalyseerd.

Juulr, een internationaal georiënteerd Influencer Marketing Bureau uit Utrecht, heeft het afgelopen kwartaal de Social Media kanalen van ongeveer 100 Nederlandse modehuizen en -agentschappen onderzocht. Voor deze analyse heeft Juulr de Instagram, Facebook en YouTube kanalen van een significant deel van de fashion industrie onder de loep genomen.

 Op basis van deze Social Scan heeft Juulr geconstateerd dat het droevig gesteld is met de socials van deze vooraanstaande modemerken. Het ontbreekt veelal aan een goed uitgedachte strategie en bijbehorende contentplanning. Instagram wordt van de drie kanalen veruit het meest effectief gebruikt. Met de volgers op zowel Instagram als Facebook is echter te weinig interactie.

Veruit de grootste kans voor de Nederlandse Fashionindustrie ligt bij de contentcreatie op YouTube. Ruim 85% van de geanalyseerde modemerken heeft in de laatste 2 jaar minder dan 5 video’s gepubliceerd en het meerendeel besteed totaal geen aandacht YouTube.

De videocontent van YouTube kan vervolgens weer efficiënt verspreid worden, bijvoorbeeld door slim gebruik te maken van Instagram en Facebook. Videocontent is zonder twijfel het ondergeschoven kindje in de modebranche. Volgers besteden immers ca. 80% van de tijd op Social Media aan het bekijken van videocontent.

 Een treffend voorbeeld zijn de Social Media kanalen van Cavallaro, dit luxe heren en dames confectiemerk, heeft partnerships met voetbalclubs als AZ en Arsenal en verzorgd sinds kort ook de kledinglijn van het Nederlands Elftal. Iedere week hijsen de meest begeerde voetballers van Nederland en Engeland zich in de kleding van Cavallaro Napoli. Hier wordt op Social Media echter weinig tot geen ruchtbaarheid aan gegeven. Een gemiste kans maar een voorbeeld dat zeker niet op zichzelf staat. Het overgrote deel van de Nederlandse Fashion Industrie laat vergelijkbare kansen voor Social Media exposure liggen.

 Sjors Goemans, CEO bij Juulr: ”De merkbeleving die zo fanatiek wordt nagestreefd bij offline events en in kledingwinkels wordt onvoldoende doorgetrokken naar de Social Media strategie. De filosofie en het karakter van het merk komt daardoor maar zelden terug op de social kanalen.”

Natuurlijk zijn er uitzonderingen op de regel, denk aan merken als NA-KD en ALIX the Label, maar over het algemeen valt er op het gebied van Social Media voor deze industrie nog een wereld te winnen! De mogelijkheden van Social Media anno 2018 kunnen de potentie van de Social Media kanalen voor de fashionindustrie omzetten naar een sterke, organische groei van de Social Media kanalen.

Tags

NA-KDNA-KD ALIX the LabelALIX the Label JuulrJuulr InInfluencer Marketing BureauInInfluencer Marketing Bureau Cavallaro NapoliCavallaro Napoli influencer marketinginfluencer marketing InstagramInstagram YouTubeYouTube facebookfacebook

Comments

Kenmerken

Influencer Marketing anno 2018 draait om het creëren van impact. Om die reden hebben Bloggerslijst en Influencer Marketing platform Juulr.com eerder deze maand de handen in één geslagen. Het netwerk van beide platformen vormt daarmee een solide front in de wereld van Influencer Marketing automation. Dennis Stokman, mede-eigenaar van Bloggerslijst: "Door de specialismen van Juulr en Bloggerlijst te bundelen, zijn wij ervan overtuigd dat wij een unieke propositie bieden voor adverteerders." Juulr.com is dé Influencer Marketing totaaloplossing. Het platform Juulr.com helpt merken, PR- en Media Bureaus in binnen- en buitenland bij het efficiënt managen en implementeren van hun ambities op het gebied van Influencer Marketing en het verhogen van impact. Juulr heeft daarom diverse systemen, API's en methodes ontwikkeld om de meest complexe klantvragen op te lossen, waarvan het platform Juulr.com er één is. Op Bloggerslijst.nl zijn adverteerders in staat om eenvoudig en snel een campagne starten. Zodra je de campagne hebt geplaatst, gaat het systeem van Bloggerslijst op zoek naar de perfecte blogger of influencer voor jouw website of platform. Je ontvangt vervolgens voorstellen van relevante publishers met echte websites, echte bezoekers én autoriteit. Bloggerslijst.nl verzorgt zo gemakkelijk, veilig en snel externe content waar adverteerders naar op zoek zijn. Met de samenwerking delen Juulr.com en Bloggerslijst niet alleen de database van 50.000 social influencers en bijna 4.000 bloggers. De samenwerking heeft daarnaast ook betrekking op het doorontwikkelen en versterken van de platformen van Juulr en Bloggerslijst. Zo staan er voor Q3 al enkele unieke functionaliteiten op de planning waarbij het creëren van impact en het meten van performance centraal staan. Sjors Goemans, CEO van Juulr: "Wij zien dat de markt een intrinsieke vraag ontwikkeld voor performance based Content Marketing. Samen met Bloggerlijst hebben we een formule in handen waarmee wij Influencer Marketing Automation naar een hoger plan kunnen tillen."

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één

Juulr en Bloggerslijst slaan handen in één0 ?php the_title() ?>344 dagen geleden
Juulr heeft het vernieuwde platform gelanceerd waarmee een all-round oplossing wordt geboden voor merken en bedrijven die zich richten op de B2C markt.

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt

Juulr lanceert all-round Influencer Marketing platform voor de B2C markt0 ?php the_title() ?>378 dagen geleden
Tijdens een Pearl Jam concert in Amsterdam in 2014 toonde Eddie Vedder een Tibet shirt van COPA. Voor het Nederlandse merk kwam daarmee een droom uit, als echte Pearl Jam fans moest dat het hoogst haalbare zijn. Nog geen vier jaar later is er zelfs een officiële samenwerking met de band een feit!

COPA lanceert collectie met Pearl Jam

COPA lanceert collectie met Pearl Jam0 ?php the_title() ?>399 dagen geleden
Young Designers United en J. Walter Thompson presenteren The United Collection. Elk kledingstuk is gemaakt van vlaggen van rivaliserende landen.

Kan een kledingstuk politieke problemen oplossen?

Kan een kledingstuk politieke problemen oplossen?0 ?php the_title() ?>399 dagen geleden
De KNVB wordt de komende vijf jaar gekleed door Cavallaro Napoli. Het Nederlandse kledingmerk, met Italiaanse roots, is de nieuwe formal wear partner van de KNVB. Cavallaro gaat de directie en de complete staf van de Nederlandse vertegenwoordigende elftallen voorzien van geheel op maat gemaakte kleding. Naast de KNVB werkt het kledingmerk ook samen met AZ en Arsenal.

Cavallaro Napoli kleedt het Nederlands elftal

Cavallaro Napoli kleedt het Nederlands elftal0 ?php the_title() ?>427 dagen geleden

Antoine Peters ontwerpt fashion statement T-shirts voor Justdiggit en Kuyichi

Antoine Peters ontwerpt fashion statement T-shirts voor Justdiggit en Kuyichi0 ?php the_title() ?>428 dagen geleden
De Bijenkorf heeft nieuwe fashion campagne: Straat Couture, laten fotograferen door talent Lois Cohen, diversiteit is een belangrijk element in haar werk.

De Bijenkorf gaat straat

De Bijenkorf gaat straat0 ?php the_title() ?>441 dagen geleden
Met de humoristische vlogs van Fred van Leer wil de Rotterdamse patatkoning Bram Ladage een nieuwe, online doelgroep bereiken.

Fred van Leer neemt Bram Ladage over

Fred van Leer neemt Bram Ladage over0 ?php the_title() ?>447 dagen geleden
Finalisten voor Dutch Marketing Awards in categorieën: Start Up, Scale Up, Marketing Company, Internal Branding Company en Marketeer of the Year bekend.

We Fashion, Girav, Bidfood en ING genomineerd voor Dutch Marketing Awards 2018

We Fashion, Girav, Bidfood en ING genomineerd voor Dutch Marketing Awards 20180 ?php the_title() ?>469 dagen geleden
Modeketen WE fashion stapt over naar de cloud om nog efficiënter en vooral slimmer beschikbare data in te zetten om klanten relevante informatie te geven.

WE Fashion zet in op Business Intelligence en Analytics met hulp van QNH Consulting

WE Fashion zet in op Business Intelligence en Analytics met hulp van QNH Consulting0 ?php the_title() ?>484 dagen geleden
Samsung steunt Ellen Hoog bij de realisatie van haar Passion Project. In de YouTube-serie Plan E probeert ze allerlei trends uit.

Ellen Hoog richt zich in YouTube-serie op sport- en foodtrends

Ellen Hoog richt zich in YouTube-serie op sport- en foodtrends0 ?php the_title() ?>496 dagen geleden
In 2017 zijn 414.538 nieuwe auto's verkocht, 8,4% meer als 2016 blijkt uit cijfers van BOVAG, RAI Vereniging en RDC. Volkswagen is best verkochte merk.

Volkswagen, Renault en Opel meest verkochte merken

Volkswagen, Renault en Opel meest verkochte merken0 ?php the_title() ?>504 dagen geleden
'Nederland is een interessante markt waarin we ons merk graag naar een hoger plan willen trekken,' zegt CEO Cécile Wickmann van rebelle.

Online marktplaats voor tweedehandse designer fashion Rebelle lanceert eerste tv spot

Online marktplaats voor tweedehandse designer fashion Rebelle lanceert eerste tv spot0 ?php the_title() ?>516 dagen geleden
Het influencer-marketingplatform Join heeft een investering opgehaald bij Airbridge Equity Partners. Met de kapitaalinjectie wil het bedrijf de Europese markt veroveren en de Artificial Intelligence die aan het platform ten grondslag ligt verder doorontwikkelen.

Join trekt groeikapitaal voor leidende rol binnen influencer marketing

Join trekt groeikapitaal voor leidende rol binnen influencer marketing0 ?php the_title() ?>525 dagen geleden
Volgens nieuw fashionbranche onderzoek van BrandDeli blijkt ook man interessante doelgroep in branche. Vooral mannelijke millennial is fashionliefhebber.

Hoe bereik je de fashionliefhebber?

Hoe bereik je de fashionliefhebber?0 ?php the_title() ?>526 dagen geleden
Rocco Stallvord, pionier op het gebied van influencer marketing is de experimenteerfase inmiddels voorbij en wordt het tijd voor een volgende stap. In zijn boek #SPON legt hij aan de hand van zijn jarenlange praktijkervaring als influencer marketeer met gouden regels uit hoe die volgende stap in influencer marketing door bedrijven succesvol gezet kan worden.

De gouden regels voor influencer marketing volgens Rocco Stallvord

De gouden regels voor influencer marketing volgens Rocco Stallvord0 ?php the_title() ?>541 dagen geleden
Blog Brains is een nieuw influencer marketingconcept dat relevante categorieën, met vaste afspraken en prijzen biedt. De bloggers kiezen opdrachten zelf uit en schrijven in eigen bewoordingen op hun eigen blog. Met 28 categorieën en 1200+ bloggers kan Blog Brains over bijna elk onderwerp relevante content produceren.

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers

Blog Brains leidt naar honderden relevante bloggers0 ?php the_title() ?>553 dagen geleden
About You is de eerste webwinkel die het klassieke 'window shopping' naar een digitaal platform brengt. Actuele modetrends en toonaangevende stijlen gaan samen in een unieke fashion-shop met meer dan 50.000 artikelen van meer dan 500 merken, waaronder Scotch & Soda, Kings of Indigo, King Louis, Levi’s, Nike en Zoe Karssen. Populaire Nederlandse influencers zoals Gregory van der Wiel en Claartje Rose laten zien hoe de nieuwste trenditems gedragen kunnen worden en komen met outfit-suggesties in online shop in shop-etalages.

Fashion webstore About You nu ook online in Nederland

Fashion webstore About You nu ook online in Nederland0 ?php the_title() ?>589 dagen geleden
Cavallaro Napoli kleedt Arsenal. Topspelers Alexis Sánchez, Mesut Özil en coach Arsène Wenger droegen de outfits voor het eerst tijdens FA Community Shield.

Cavallaro Napoli kleedt Arsenal-sterren Alexis Sánchez en Mesut Özil

Cavallaro Napoli kleedt Arsenal-sterren Alexis Sánchez en Mesut Özil0 ?php the_title() ?>650 dagen geleden
&C en WE Fashion zoeken de lekkerste (mannen) denim billen voor het jeansmerk Blue Ridge. Onder meer Chantal Janzen en Koen Kardashian keuren de BILFIE

Chantal Janzen en WE Fashion keuren de lekkerste (mannen) denim billen van Nederland!

Chantal Janzen en WE Fashion keuren de lekkerste (mannen) denim billen van Nederland!0 ?php the_title() ?>671 dagen geleden
Coca-Cola Fanta Kalvijn

Jonge influencer Kelvin Boerma wordt verantwoordelijk voor marketingcampagne Fanta

Jonge influencer Kelvin Boerma wordt verantwoordelijk voor marketingcampagne Fanta0 ?php the_title() ?>701 dagen geleden
Joblift Influencer marketing

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel

Voor steeds meer bedrijven wordt influencer marketing een belangrijk onderdeel0 ?php the_title() ?>703 dagen geleden
KRO-NCRV influencers Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!

KRO-NCRV zet social influencers in op nieuw Facebook-platform Yo Mo!0 ?php the_title() ?>707 dagen geleden
Toyota Anna Rike, Manon Tilstra Larissa Bruin Aygo

Toyota laat fashion influencers Anna Rike, Manon Tilstra en Larissa Bruin Aygo aankleden

Toyota laat fashion influencers Anna Rike, Manon Tilstra en Larissa Bruin Aygo aankleden0 ?php the_title() ?>757 dagen geleden
Press Only, adidas, barbour, Guess, Reebok, Kikkerland, Rokin, Prinsengracht, Amsterdam

PR bureau Press Only opent eigen Pop-Up Venue op Prinsengracht

PR bureau Press Only opent eigen Pop-Up Venue op Prinsengracht0 ?php the_title() ?>800 dagen geleden
Een model van Anna Nooshin

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 2017

Omoda en Anna Nooshin blijven een match in 20170 ?php the_title() ?>813 dagen geleden
HvA

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen

HVA laat studenten als influencers eigen YouTube-kanaal vullen0 ?php the_title() ?>828 dagen geleden
Gijsbregt Brouwer

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen

Gijsbregt Brouwer: De ballon van influencer marketing gaat leeg lopen0 ?php the_title() ?>882 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!