Home | Content Marketing | Nederlandse bedrijven starten steeds vaker corporate foundations

Nederlandse bedrijven starten steeds vaker corporate foundations

Geplaatst door Jeroen Veenstra in Content Marketing op 03/04/2017 om 09:37

Het Achmea hoofdkantoor in Zeist

Steeds meer bedrijven richten stichtingen op die zich inzetten voor een maatschappelijk doel. Momenteel zijn het er circa 75. Voor het eerst in Nederland komen die grootste corporate foundations bijeen vanwege het tienjarig bestaan van Achmea Foundation. Dat gebeurt vandaag bij Achmea in Zeist met de titel: Het belang van corporate foundations. Met 200 aanmeldingen is het eerste congres uitverkocht. Het congres wordt vooral ook georganiseerd om kennis, kunde en ervaring uit te wisselen.

Tien jaar geleden werd soms nog gedacht dat maatschappelijk verantwoord ondernemen een hype was. Maar het bleef en werd groter. De overheid trok zich de afgelopen jaren verder terug uit maatschappelijke ontwikkeling in binnen- en buitenland. Het gat wordt in toenemende mate opgevuld door Nederlandse vrijwilligersorganisaties. En door het bedrijfsleven.

Het aantal mensen dat in het bedrijfsleven momenteel vrijwilligerswerk verricht, vaak in de baas z’n tijd, is in tien jaar tijd verdubbeld naar honderdduizend. Een schatting is van dr. Lonneke Roza van de Erasmus University Rotterdam. Ze promoveerde eind vorig jaar op het thema betrokkenheid van werknemers bij stichtingen opgericht door hun werkgevers. Van die honderdduizend kwam tien procent niet eerder in aanraking met vrijwilligerswerk.

Jaarlijks geeft het Nederlandse bedrijfsleven verder circa een half miljard euro uit aan goede doelen. Dat geld wordt steeds vaker besteed aan speciale foundations die door bedrijven worden opgezet. Zoiets als de bekende Bill en Melinda Gates Foundation, maar dan gelieerd aan een bedrijf en in een Nederlandse context.

”Nederlandse ondernemingen beginnen zich nu maatschappelijk echt te engageren. Misschien niet zo luidruchtig als in bijvoorbeeld de Verenigde Staten, maar wel heel inhoudelijk,” aldus Ernst Hirsch Ballin, oud-minister en tegenwoordig voorzitter van de Achmea Foundation. Marjolein Verstappen van de Achmea Foundation vult aan: ”Er zijn steeds meer corporate foundations die dicht bij hun vakmatige specialisme blijven en van daaruit iets ondernemen.”

Bijvoorbeeld de Rabobank die via haar foundation kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden toegang geeft tot financiering. Of Achmea-experts die in India een zorgverzekering helpen opzetten.”

”Het mes snijdt aan twee kanten,” zegt Verstappen. ”Dit gaat niet alleen over het helpen van mensen die het nodig hebben, maar ook over het karakter van de onderneming. Kijk bijvoorbeeld naar het aantrekken van nieuw talent. Die letten bij de keus voor een werkgever steeds meer op maatschappelijke relevantie. Als je die impact kunt laten zien, en als je dus goede mensen aan je weet te binden, heeft dat op termijn een positief effect op je bedrijfsresultaten.”

Tags

Bill en Melinda Gates FoundationBill en Melinda Gates Foundation Achmea FoundationAchmea Foundation Ernst Hirsch BallinErnst Hirsch Ballin Erasmus University RotterdamErasmus University Rotterdam AchmeaAchmea

Comments

Kenmerken

De tv-spot voor de campagne maakerwerkvan.nu roept op de 1,7 miljoen arbeidsgehandicapten aan werk te helpen. De afzender was echter onbekend. 

Een reclamefilmpje zonder afzender, of toch niet!

Een reclamefilmpje zonder afzender, of toch niet!0 ?php the_title() ?>589 dagen geleden
Een tijger alleen op de grond

Bas Kosters ontwerpt 3900 tijger T-shirts voor WNF

Bas Kosters ontwerpt 3900 tijger T-shirts voor WNF0 ?php the_title() ?>799 dagen geleden
engagement motivaction

Engagement is nog lastig voor veel bedrijven

Engagement is nog lastig voor veel bedrijven0 ?php the_title() ?>824 dagen geleden
Indeed Amsterdam

Gemeente Amsterdam is de beste werkgever van Nederland

Gemeente Amsterdam is de beste werkgever van Nederland0 ?php the_title() ?>842 dagen geleden
Ploumen Team

Nederland heeft één branding-strategie nodig

Nederland heeft één branding-strategie nodig0 ?php the_title() ?>876 dagen geleden
MediaRate is ontstaan vanuit een samenwerking tussen OBILytics en SyncKroon social media

OBILytics en SyncKroon meten social engagement rond televisieuitzendingen

OBILytics en SyncKroon meten social engagement rond televisieuitzendingen0 ?php the_title() ?>913 dagen geleden
Partnership KNHB en Rabobank

Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie

Verlenging partnership KNHB en Rabobank voorbeeld van nieuwe sponsorstrategie0 ?php the_title() ?>914 dagen geleden
De winnaars van Het Meest Maatschappelijke Uitje van 2017

Zorgboerderij Buytenhof in Rhoon is het Meest maatschappelijke uitje 2017

Zorgboerderij Buytenhof in Rhoon is het Meest maatschappelijke uitje 20170 ?php the_title() ?>926 dagen geleden
Één van de bakfietsen van Babboe die een kindje een fijne verjaardag gaan verzorgen

Babboe viert verjaardag bakfiets samen met Stichting Jarige Job

Babboe viert verjaardag bakfiets samen met Stichting Jarige Job0 ?php the_title() ?>931 dagen geleden
Het logo van Incentro

Incentro start met Fair Trade Software in Nairobi

Incentro start met Fair Trade Software in Nairobi0 ?php the_title() ?>933 dagen geleden
Maxima op werkbezoek

Maxima op werkbezoek bij Social Impact Factory Utrecht

Maxima op werkbezoek bij Social Impact Factory Utrecht0 ?php the_title() ?>940 dagen geleden
Koningin maxima

Koningin Máxima opent Buzinezz Forum

Koningin Máxima opent Buzinezz Forum0 ?php the_title() ?>956 dagen geleden
Worst met zwarte peper

Triodos Bank lanceert bewustwordingscampagne Join the Change

Triodos Bank lanceert bewustwordingscampagne Join the Change0 ?php the_title() ?>967 dagen geleden
Media women inc

Nederlandse media spelen sleutelrol in sociale ongelijkheid en polarisatie

Nederlandse media spelen sleutelrol in sociale ongelijkheid en polarisatie0 ?php the_title() ?>967 dagen geleden
Froger kraam Honig

Jarig Honig brengt Nederlanders samen aan tafel voor de voedselbanken

Jarig Honig brengt Nederlanders samen aan tafel voor de voedselbanken0 ?php the_title() ?>970 dagen geleden
Contactloos betalen collectebus

Whydonate en ING ontwikkelen contactloze collectebus

Whydonate en ING ontwikkelen contactloze collectebus0 ?php the_title() ?>998 dagen geleden
Vers & fijn busje

ABN AMRO zoekt Sociale ondernemingen

ABN AMRO zoekt Sociale ondernemingen0 ?php the_title() ?>1011 dagen geleden
Maassilo

Creatieve ondernemers dragen nauwelijks bij aan achterstandswijk

Creatieve ondernemers dragen nauwelijks bij aan achterstandswijk0 ?php the_title() ?>1015 dagen geleden
Duurzame en gezonde voeding

Nederland moet zich vastbijten in gezonde en duurzame voeding

Nederland moet zich vastbijten in gezonde en duurzame voeding0 ?php the_title() ?>1034 dagen geleden
Alliander monteurs aan het werk

Energiebedrijf Alliander wint Kristalprijs vanwege maatschappelijk beleid

Energiebedrijf Alliander wint Kristalprijs vanwege maatschappelijk beleid0 ?php the_title() ?>1037 dagen geleden
Olympus digitaal horloge

Brede coalitie roept Kabinet op tot meer actie rond digitalisering

Brede coalitie roept Kabinet op tot meer actie rond digitalisering0 ?php the_title() ?>1037 dagen geleden
Tesla auto inspireert

Tony’s Chocolonely en Tesla inspireren het meest

Tony’s Chocolonely en Tesla inspireren het meest0 ?php the_title() ?>1047 dagen geleden
Unilever tomatenteler in een kas

Unilever leeft mee met Europese Vegetarische Unie

Unilever leeft mee met Europese Vegetarische Unie0 ?php the_title() ?>1052 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!