Home | retail | Nederlander meest fanatieke online fashionshopper in Europa

Nederlander meest fanatieke online fashionshopper in Europa

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 28/02/2017 om 11:45

Fashion Mall

Nederlanders zijn de meest fanatieke online shoppers van Europa zijn als het gaat om fashion. Toch zijn Nederlanders, ondanks de grote mate van internettoegang (94%), bij lange na niet de grootste online shoppers in Europa. Slechts 44% doet één of meer online aankopen per maand, tegenover 52% van de Italianen (waar maar 66% toegang heeft tot internet). Een andere opvallende uitkomst is dat Nederlanders ondanks het grote aanbod van webwinkels en online retailers in eigen land, relatief vaak een online aankoop doen in het buitenland (59%).

Dat blijkt uit het E-Shopper Barometer onderzoek van DPD, één van de leidende pakketdienstverleners in Europa. Een pan-Europees onderzoek, uitgevoerd door Kantar TNS onder 23.450 deelnemers in 21 landen, naar het snel veranderende landschap van online shopping. Het onderzoek biedt een unieke kijk in het online shopgedrag van Europeanen.

In het rapport komen onder meer deze trends en onderliggende conclusies naar voren.

De meeste online aankopen in Europa worden nog steeds gedaan via de laptop of PC. Online aankopen via de smartphone (35%) zijn in opkomst, en dat is ook de reden dat 42% van de ondervraagde mensen stellen dat een mobile friendly website een essentiële factor is in het doen van aankopen.

Thuisbezorging heeft altijd nog de voorkeur in Europa (84%) maar het aantal mensen dat alternatieven overweegt als pakketkluisjes, de werkplek, het postkantoor of pakketpunten in andere winkels groeit stevig. Voldoende bezorgopties die aansluiten op de voorkeuren en levensstijl van shoppers zijn daarmee van het grootste belang.

Flexibiliteit is cruciaal, een aanzienlijke meerderheid van e-shoppers vindt bezorging op de volgende dag, real-time tracking en de optie om de bezorging uit te stellen of te verplaatsen een reden om sneller voor een bepaalde retailer te kiezen. Dit terwijl bezorging in de avond en in het weekend minder mensen over de streep trekt. Bijna de helft van de e-shoppers vertrouwt ook op notificaties door de bezorger over het bezorgtijdstip. 

Veelkopers vertegenwoordigen op dit moment 85% van alle online aankopen in Europa, wat betekent dat het aantrekken van terugkerende klanten belangrijker is dan ooit voor online retailers. Flexibele en betrouwbare bezorgopties zullen hierin cruciaal zijn om klanten die af en toe iets kopen te overtuigen vaker terug te komen.

Het beeld dat hoe meer mensen toegang hebben tot internet (internetpenetratie), hoe meer mensen online aankopen doen, klopt niet. Slechts 44% van de e-shoppers in Nederland (waar 94% internet heeft) koopt minstens één keer per maand online, vergeleken met 52% van de Italianen (waar slechts 66% internetpenetratie is)

Mode/fashion, boeken, elektronica en cosmeticaproducten blijven het meest populair door heel Europa, maar met een aantal opvallende verschillen. Het Verenigd Koninkrijk loopt bijvoorbeeld ver voor in het percentage online aankopen als het om food gaat, terwijl Duitse shoppers zich het meest comfortabel voelen bij het online bestellen van medicijnen.

Meer dan de helft van de e-shoppers (52%) heeft wel eens iets op een buitenlandse website gekocht, alhoewel van alle online aankopen slechts 17% is gedaan in het buitenland.

West-Europese landen geven de voorkeur aan buitenlandse websites uit buurlanden. Een derde van alle e-shoppers koopt via websites in buurlanden.

Oost-Europese landen zullen hier waarschijnlijk groei in doormaken, want 61% van de Poolse e-shoppers en 46% van de Roemeense geven aan dat zij in de toekomst ook overwegen in het buitenland online aankopen te doen.

E-shoppers vinden wel dat de cross-border aankoopervaring moet verbeteren, vooral als het gaat om het bezorgen en retourneren. Dit komt doordat buitenlandse websites niet altijd de lokale omstandigheden of bezorgnetwerken in acht nemen.

“Dit onderzoek belicht de belangrijkste e-commerce trends in Europa en geeft een goed inzicht in het online gedrag van e-shoppers. Grensoverschrijdend winkelen wint aan populariteit in de hele regio en er is veel ruimte voor groei in de komende jaren. Vooral als veel Europeanen die nog niet op buitenlandse websites hebben gekocht, dit wel gaan doen. Door dit rapport voorzien we onze klanten van meer inzichten om deze groei mee te kunnen pakken,” zegt Eric Dietz, CEO van DPD in Nederland.

Tags

E-Shopper BarometerE-Shopper Barometer DPDDPD e-commercee-commerce

Comments

Kenmerken

In middelgrote en grote modewebwinkels in Nederland rekenen naar verhouding meer consumenten hun producten af met de smartphone, dan met de desktop of tablet. Dat blijkt uit de benchmark van e-commerceburau ISM eCompany. Consumenten kochten vanaf het derde kwartaal in 2017 al vaker met hun  smartphone dan de overige twee onderzochte apparaten, maar het verschil nam toe in het vierde kwartaal. In het vierde kwartaal was 44 procent van de transacties afkomstig van de smartphone, terwijl het aandeel desktoptransacties afnam naar 40 procent.

Meer transacties in modewebwinkels via smartphone dan desktop en tablet

Meer transacties in modewebwinkels via smartphone dan desktop en tablet0 ?php the_title() ?>650 dagen geleden
Nederland behoort tot de kopgroep van EU-28-landen met de meeste huishoudens die toegang hebben tot internet. In 2017 had 98 procent van de Nederlandse huishoudens thuis internet, het Europese gemiddelde was 87 procent. Ook met snelle breedbandverbindingen behoort Nederland tot de top. Dat blijkt uit een analyse naar internettoegang door het CBS van cijfers van Eurostat.

Nederland koploper in Europa met internettoegang

Nederland koploper in Europa met internettoegang0 ?php the_title() ?>679 dagen geleden
Hoewel cross-border shoppen steeds laagdrempeliger wordt gemaakt, zijn er toch nog een aantal culturele verschillen tussen de shops waar consumenten zich niet altijd van bewust zijn. Shop veilig je kerstcadeaus bij elkaar en kom niet voor verrassingen te staan tijdens het winkelen bij online webgiganten uit Amerika en Azië. Trusted Shops helpt je de vier belangrijkste culturele valkuilen te herkennen en omzeilen.

Trusted Shops waarschuwt voor buitenlandse webgiganten

Trusted Shops waarschuwt voor buitenlandse webgiganten0 ?php the_title() ?>727 dagen geleden
DHL Parcel introduceert de DHL Locker, een nieuwe compacte kluiswand.voorp akketten Op verschillende plekken in het land staan de DHL Lockers waar ontvangers hun pakketten kunnen ophalen door een kluisje te openen met hun smartphone. De DHL Locker is de compactere versie van het DHL Parcelstation dat DHL Parcel in Nederland, Duitsland en Oostenrijk al in gebruik heeft. Vergeleken daarmee neemt de nieuwe locker minder ruimte in waardoor hij makkelijker een plaats vindt in winkels, winkelcentra en kantoor- en schoolgebouwen. De DHL Locker is ontworpen en gebouwd door DHL in samenwerking met Capgemini en productontwikkelaar Polygon. 

DHL test compacte kluiswand voor pakketten in Nederland

DHL test compacte kluiswand voor pakketten in Nederland0 ?php the_title() ?>777 dagen geleden
Fashionfitr is een webapplicatie die klanten op basis van lichaamsafmetingen in relatie tot het kledingstuk wat men wil kopen adviseert.

Nooit meer kleding bestellen die niet past!

Nooit meer kleding bestellen die niet past!0 ?php the_title() ?>816 dagen geleden
SendCloud heeft een investering van vijf miljoen euro opgehaald bij henQ, BOM en TIIN. De verzendtool optimaliseert verzend- en retourproces bij webwinkels. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) heeft SendCloud onderscheiden met Prijs voor de Economie 2017. Ook Amsterdamse start-up 3D Hubs was genomineerd.

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op

E-commerce verzendtool SendCloud haalt 5 miljoen groeigeld op0 ?php the_title() ?>839 dagen geleden
In navolging van het succesvolle boek Dress to Impress heeft Bastiaan van Schaik zijn eerste schoenenlijn gelanceerd: BvS Edition #1 x Eureka Shoes.

Bastiaan van Schaik lanceert schoenenlijn met Eureka Shoes

Bastiaan van Schaik lanceert schoenenlijn met Eureka Shoes0 ?php the_title() ?>866 dagen geleden
Amsterdam, 25 juli 2017 - Met een, richting de kledingindustrie kritische, guerilla actie op de Amsterdam Fashion Week is deze week het hyper transparante kledingmerk Unrobe gelanceerd. De nieuwe startup behaalde binnen een week 50% van hun gezette target op de crowdfunding website Kic...

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week

Nieuw transparant kledingmerk Unrobe stunt op Amsterdam Fashion Week0 ?php the_title() ?>874 dagen geleden
winkelstraat.nl modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper

Vrouw met iPhone is grootste modeshopper0 ?php the_title() ?>889 dagen geleden
Internetbankieren

Europeanen besteedden € 531 miljard online in 2016

Europeanen besteedden € 531 miljard online in 20160 ?php the_title() ?>902 dagen geleden
Typhoon WE Fashion

Typhoon gaat herenkleding ontwerpen voor WE Fashion

Typhoon gaat herenkleding ontwerpen voor WE Fashion0 ?php the_title() ?>914 dagen geleden
Roy Donders Rojami's winkelstraat.nl

Roy Donders sluit als 300ste aan bij vernieuwd Winkelstraat.nl

Roy Donders sluit als 300ste aan bij vernieuwd Winkelstraat.nl0 ?php the_title() ?>957 dagen geleden
VIVA Fashionchick Net 5 Yara Michels, Patty Zomer Xelly Cabau van Kasbergen

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan

Fashionchick kleedt het modenummer van VIVA volledig aan0 ?php the_title() ?>979 dagen geleden
LENA the fashion library maakt kleding lenen in heel Nederland mogelijk met online library

kledingbibliotheek LENA gaat landelijk met online leensysteem

kledingbibliotheek LENA gaat landelijk met online leensysteem0 ?php the_title() ?>983 dagen geleden
H&M introduceert nieuw concept

H&M introduceert met ARKET nieuw concept

H&M introduceert met ARKET nieuw concept0 ?php the_title() ?>991 dagen geleden
90% ergert aan kleding collega

Bijna 90% ergert zich wel eens aan de kleding van een collega

Bijna 90% ergert zich wel eens aan de kleding van een collega0 ?php the_title() ?>1003 dagen geleden
Een verkoopster voor de website United Wardrobe dat zich richt tweedehands op fashion, mode

Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding

Online kledingkast United Wardrobe verhandelt miljoenen aan tweedehands kleding0 ?php the_title() ?>1008 dagen geleden
Een jonge vrouw die posseert met de laatste mode van kleding.nl

Kleding.nl verkocht aan het Australische Mitula

Kleding.nl verkocht aan het Australische Mitula0 ?php the_title() ?>1018 dagen geleden
A$AP Rocky in het midden die samen met zijn vrienden die de nieuwste tassen van Zalando presenteren

20 miljoen klanten bezorgen Zalando bijna 3,7 miljard omzet

20 miljoen klanten bezorgen Zalando bijna 3,7 miljard omzet0 ?php the_title() ?>1019 dagen geleden
ABN AMRO groei e-commerce

ABN AMRO: groei e-commerce vooral over de grens

ABN AMRO: groei e-commerce vooral over de grens0 ?php the_title() ?>1021 dagen geleden
Mastercard ecommerce

Opmars van e-commerce dempt inflatie

Opmars van e-commerce dempt inflatie0 ?php the_title() ?>1026 dagen geleden
Shopping Benelux

Webwinkels kunnen nog veel meer uit Benelux halen

Webwinkels kunnen nog veel meer uit Benelux halen0 ?php the_title() ?>1029 dagen geleden
België e-commerce

Alleen Belgische e-commerce behaalt meer omzetgroei dan Nederland

Alleen Belgische e-commerce behaalt meer omzetgroei dan Nederland0 ?php the_title() ?>1040 dagen geleden
Bezoeksite

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen

92 procent bezoekers retailwebsites komt eerste keer niet om te kopen0 ?php the_title() ?>1056 dagen geleden
Webshop creditcard

Webwinkels gebaat bij innovatieve start-ups

Webwinkels gebaat bij innovatieve start-ups0 ?php the_title() ?>1066 dagen geleden
Pakketbezorger dpd

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering

Onlineconsumenten betalen niet graag extra voor snellere levering0 ?php the_title() ?>1088 dagen geleden
E-commerce

Aanpassingen btw-regels goede zaak voor Nederlandse webwinkels

Aanpassingen btw-regels goede zaak voor Nederlandse webwinkels0 ?php the_title() ?>1106 dagen geleden
Internetbankieren

Benelux neemt voortouw betreffende Europese e-commerce

Benelux neemt voortouw betreffende Europese e-commerce0 ?php the_title() ?>1164 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!