Home | B2B | Mediahuis mag Telegraaf Media Groep overnemen

Mediahuis mag Telegraaf Media Groep overnemen

Geplaatst door Jim Cole in B2B op 02/05/2017 om 10:36

Mediahuis mag Telegraaf Media Groep overnemen

De Autoriteit Consument & Markt heeft aangekondigd dat Mediahuis de Telegraaf Media Group (TMG) mag overnemen.  Hoewel de twee partijen verschillende regionale dagbladen, huis-aan-huisbladen, tijdschriften en websites hebben bleek uit onderzoek dat er geen grote gevolgen zijn voor de concurrentie op al die gebieden. De overname zal ervoor zorgen dat er één bedrijf ontstaat met enkele grote landelijke dagbladen, NRC Handelsblad, nrc.next en De Telegraaf.

Chris Fonteijn, bestuursvoorzitter van de ACM: ‘De overname van TMG door Mediahuis heeft geen gevolgen voor de dagbladen. De kranten blijven bestaan. We zien grote verschuivingen in het medialandschap: lezers gaan steeds vaker naar online-media. Dat drukt zwaar op de oplages van dagbladen. Adverteerders kiezen steeds vaker online advertenties. Ook onze focus gaat steeds meer naar online-media.’

Voor de lezers verandert er weinig. De dagbladen De Telegraaf en NRC Handelsblad / nrc.next hebben elk hun eigen publiek. De lezers stappen amper over tussen de kranten. Ook de regionale kranten van beide partijen zijn geen concurrenten van elkaar of concurrenten van landelijke dagbladen.

Qua advertenties zal er ook nog genoeg concurrentie zijn. De Telegraaf en het Algemeen Dagblad (onderdeel van De Persgroep) blijven bijvoorbeeld nog altijd concurreren met elkaar. Bedrijven kiezen nog altijd voor een bepaalde lezersgroep als zij kiezen voor een krantenadvertentie. Daarnaast gaan de meeste advertentiebudgetten tegenwoordig naar de online markt. De advertentie-inkomsten via de traditionele media dalen de laatste jaren. Daardoor wordt de invloed van kranten op de advertentiemarkt steeds minder groot.

De ACM controleert van tevoren of de overname van een bedrijf door een ander bedrijf of een fusie tussen twee bedrijven serieuze beperkingen oplevert voor de concurrentie. De ACM voorkomt daarmee dat er door fusies en overnames grote bedrijven ontstaan die misbruik van hun sterke positie kunnen maken. We beschermen daarmee concurrenten en consumenten.

Tags

NRC HandelsbladNRC Handelsblad nrc.nextnrc.next Chris FonteijnChris Fonteijn MediahuisMediahuis Telegraaf Media GroupTelegraaf Media Group Algemeen DagbladAlgemeen Dagblad Autoriteit Consument & MarktAutoriteit Consument & Markt de Telegraafde Telegraaf

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!