Home | retail | Marketingacties leveren telecomaanbieders meer groei op

Marketingacties leveren telecomaanbieders meer groei op

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 15/12/2016 om 11:37

Mobiele data

In het tweede kwartaal van 2016 steeg het 4G-verbruik met 28% ten opzichte van een kwartaal eerder (van 23,3 miljard MB tot bijna 30 miljard MB). Om de omvang van dit verbruik te duiden: voor het kijken naar een serie is bijvoorbeeld zo’n 200 MB nodig en het versturen van een foto kost ongeveer 2 MB. Telecomaanbieders zetten steeds ruimere bundels in de markt. Tele2 heeft een vierde netwerk uitgerold, naast de al bestaande drie netwerken van KPN, T-Mobile en Vodafone. Dit heeft  gezorgd  voor de meer concurrentie. Deze concurrentie heeft alle mobiele aanbieders gestimuleerd hun aanbod te verbeteren.

Dat blijkt uit de Telecommonitor van de ACM die de Autoriteit Consument & Markt elk kwartaal publiceert. Deze Telecommonitor laat de ontwikkelingen zien op het gebied van mobiele diensten, vaste telefonie, breedband, televisie en bundels op basis van cijfers van de belangrijkste partijen in de telecomsector.

De ACM ziet dat telecomaanbieders hun bundels steeds vaker ook uitbreiden voor het gebruik van de telefoon in het buitenland zonder bijbetaling. Daarmee lopen ze vooruit op regelgeving die in juni 2017 van kracht wordt: het is de bedoeling dat consumenten dan binnen de hele EU gebruik kunnen maken van hun bundels tegen het binnenlands tarief.

Ook verovert het vier-in-één-pakket terrein. In een dergelijk pakket nemen huishoudens televisie, internet, vast bellen en mobiele diensten in één abonnement tegelijk af. In het tweede kwartaal 2016 groeide het aantal huishoudens met een vier-in-één pakket met 6% ten opzichte van een kwartaal eerder. Inmiddels heeft ruim één op de tien huishoudens een vier-in-één pakket (716.000 aansluitingen).

Deze groei kan ontstaan doordat huishoudens met verschillende losse abonnementen hun abonnement vervangen door een vier-in-één-pakket. Naast vaste diensten nemen ze dan ook hun mobiele diensten af  in hetzelfde abonnement bij dezelfde aanbieder. De ACM ziet hierin de resultaten van marketingacties van telecomaanbieders. Zij stimuleren klanten met aantrekkelijke kortingsacties of extra zenders om meer diensten af te nemen.

De ACM verwacht dat het marktaandeel van vier-in-één-pakketten in 2017 blijft groeien. De joint venture van Vodafone/Ziggo stelt deze telecomaanbieder beter in staat deze pakketten aan te bieden. Nu T-Mobile het vaste netwerk van Vodafone overneemt, kan deze telecomaanbieder ook starten met een vast-mobiel aanbod. En ook Tele2 kan dit met het eigen mobiele netwerk en zijn vaste klantenbase.

Telecomaanbieders hebben eerder dit jaar bovendien vol ingezet op mobiele bundels met onbeperkt bellen en sms’en. Dat is terug te zien in de cijfers. In het tweede kwartaal 2016 is het aantal verstuurde sms-berichten voor het eerst sinds een jaar toegenomen (van 780 miljoen naar 824 miljoen berichtjes). Ook het aantal mobiele belminuten steeg sterk in het tweede kwartaal, van 7,2 miljard naar 7,8 miljard. Dat is een stijging van 9%.

 

Tags

breedbandbreedband Autoriteit Consument & MarktAutoriteit Consument & Markt VodafoneVodafone Tele2Tele2 ACMACM T-MobileT-Mobile KPNKPN

Comments

Kenmerken

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!