Home | retail | Marketing Amsterdamse modewinkels ouderwets

Marketing Amsterdamse modewinkels ouderwets

Geplaatst door Jeroen Veenstra in retail op 15/12/2016 om 13:00

Modewinkel Amsterdam

De Amsterdamse modewinkels benutten de mogelijkheden om klanten te werven en te binden onvoldoende. Zo blijkt uit een representatief onderzoek onder 156 modewinkels en 500 consumenten. Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoekers van het Store Innovation Lab van de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Een initiatief van de lectoraten  Crossmedia en Online Ondernemen. Retailers, brancheorganisaties en aanbieders van (in-)store technologie werken in het Lab samen met onderzoekers, studenten en docenten van de HvA. Door het uitvoeren van praktijkgericht onderzoek wordt nieuwe kennis gegenereerd die bijdraagt aan de optimalisering van de fysieke en virtuele winkelbeleving.

HvA-onderzoeker Anne Moes: ”Modewinkels hebben het zwaar, onder andere door de opkomst van online winkelen. Uit ons onderzoek blijkt dat winkels meer data over hun klanten zouden kunnen verzamelen om vervolgens ook meer met deze data te kunnen doen. Bijna driekwart van de onderzochte winkels (73%) verzamelt wel gegevens over hun klanten, maar lang niet iedereen gebruikt deze data optimaal. Zo blijkt bijvoorbeeld dat nog niet eens 18% van de retailers de data gebruikt om gepersonaliseerde aanbiedingen (‘op naam’) te doen. Ook wordt er niet of nauwelijks gebruik gemaakt van nieuwe technologische mogelijkheden en van de groeiende bereidheid van consumenten om data te delen.”

De consument staat niet zo negatief tegenover het verzamelen en gebruiken van data door winkels als vaak wordt gedacht. Uit het onderzoek van het Store Innovation Lab blijkt dat klanten neutraal tot slechts licht negatief tegenover het verzamelen van adresgegevens door retailers staan. Anne Moes hierover: ”Als klanten een korting krijgen in ruil voor data wordt de houding positiever. Bij een korting van 50% scoren de klanten gemiddeld zelfs bijna een 4 op een vijfpuntschaal, waarbij 5 voor heel positief staat. Klanten zijn dan niet alleen bereid adresgegevens te delen, maar willen dan ook hun demografische gegevens afstaan. Klantdata lijken dus zeker te koop.”

De retailers zullen hun marketing dus veel slimmer en moderner in moeten richten om de strijd met online winkels aan te kunnen gaan. De onderzoekers doen daarvoor een aantal suggesties. Moes: “Allereerst zijn er modernere manier van dataverzameling in te zetten, zoals bijvoorbeeld via wifi-tracking of het in kaart brengen van de looproutes in de winkel. Het onderzoek wijst uit dat klanten het niet erg vinden als retailers anonieme looproutes in kaart brengen. Verder hebben veel retailers naast een fysieke winkel ook een webshop en een social media account. Door acties uit te zetten en klanten online te volgen kunnen retailers meer te weten komen over de voorkeuren van hun klanten.”

“Ten tweede kunnen de data worden gebruikt om veel persoonlijker aanbiedingen te kunnen doen.” zegt Moes. “Zo kan de klant vaker worden herinnerd aan een aankoop en tijdens en vlak na de aankoop worden gewezen op soortgelijke producten. Hier liggen kansen voor retailers om weer ‘top-of mind’ te komen bij de klant.” Tot slot, zo blijkt uit het rapport, lijken klanten eerder bereid om informatie te delen met retailers als er een beloning tegenover staat. Moes:”Retailers kunnen van meer klanten data verzamelen, als zij hier een korting tegenoverstellen. Retailers moeten zich goed afvragen welke klantdata voor hen van waarde is en hoeveel ze er voor over hebben om deze data te verkrijgen.”

Tags

winkelswinkels klantdataklantdata Store Innovation LabStore Innovation Lab Hogeschool van AmsterdamHogeschool van Amsterdam social mediasocial media

Comments

Kenmerken

Mannen tussen de 18 en 34 jaar uit Nederland en het VK worden met campagne Enjoy & Respect aangesproken op gedrag dat in Amsterdam niet wordt getolereerd.

Lawaai, dronkenschap, afval en wildplassen niet meer getolereerd door Amsterdam Marketing

Lawaai, dronkenschap, afval en wildplassen niet meer getolereerd door Amsterdam Marketing0 ?php the_title() ?>479 dagen geleden
Analyseren van klantgegevens helpt winkeliers aan inzichten in winkelgedrag. Axis Communications beschrijft vijf trends die bepalend zijn voor detailhandel.

Axis Communications beschrijft vijf bepalende trends voor de detailhandel

Axis Communications beschrijft vijf bepalende trends voor de detailhandel0 ?php the_title() ?>533 dagen geleden
Het Japanse UNIQLO zal in het najaar te Amsterdam de eerste winkel in Nederland openen. Door op de plek te gaan zitten van het gesloten Forever21 aan de Kalverstraat, en een aparte entree aan het Rokin, ontstaat meteen de grootste winkel van de Benelux. Er zijn al winkels in Antwerpen en Brussel. Met 2040 m2 is het meteen een van de grootste vestigingen in heel Europa. Verdeeld over drie verdiepingen wordt kleding voor kidneren, mannen en vrouwen verkrijgbaar. Ook is er een speciale afdeling die volledig gewijd zal zijn aan T-Shirt, UNIQLO staat bekend om veel samenwerkingen met partijen als Futura, Peanuts, Star Wars, KAWS, Disney, Pokémon, Nintendo en LEGO vandaar dat er veel designs zijn. Ook zijn er collecties met ontwerpers als Lemaire, Hana Tajima, Ines de La Fressange, JW Anderson, Carine Roitfeld en Princesse tam.tam.

UNIQLO opent in Amsterdam eerste winkel van Nederland

UNIQLO opent in Amsterdam eerste winkel van Nederland0 ?php the_title() ?>583 dagen geleden
KNVB heeft de DDMA Customer Data Award 2017 gewonnen. De ingezonden case van de voetbalbond werd door de jury uitverkozen boven die van de andere genomineerden: Vacanceselect, Manutan en Bilderberg Hotels. De Customer Data Award wordt jaarlijks uitgereikt door DDMA, de branchevereniging voor data en marketing. De prestigieuze prijs is een waardering voor de organisatie die klantdata op operationeel, tactisch en strategisch niveau het meest succesvol weet in te zetten. De genomineerden zijn door een vakjury beoordeeld op verschillende criteria, waaronder rendement, verankering in de organisatie en de impact van het datagebruik op klanten.

KNVB scoort met DDMA Customer Data Award 2017

KNVB scoort met DDMA Customer Data Award 20170 ?php the_title() ?>667 dagen geleden
Amsterdam profiteert economisch gezien van het toerisme. De sociale overlast in de stad is in sommige buurten stabiel gebleven en in andere buurten afgenomen ten opzichte van 2012. Wel is de druk in enkele specifieke buurten, zoals de Wallen, heel hoog. Dit blijkt uit onderzoek van SEO Economisch Onderzoek naar de impact van de bezoekerseconomie op Amsterdam.

Toerisme levert Amsterdam 2 tot € 2,7 miljard op

Toerisme levert Amsterdam 2 tot € 2,7 miljard op0 ?php the_title() ?>701 dagen geleden
Het iconische merk Lois Jeans heeft een winkel in de Amsterdamse Pijp geopend. Het merk dat in 1962 als eerste Europese fashion jeansmerk werd opgericht, maakte een ware transformatie door en is terug van weggeweest. De winkel is niet zomaar een winkel, maar atelier, hoofdkantoor, galerie en store ineen.

Lois Jeans opent Lois Galeria No Uno in de Pijp

Lois Jeans opent Lois Galeria No Uno in de Pijp0 ?php the_title() ?>709 dagen geleden
De nieuwe chatbot Goochem van Amsterdam Marketing gidst in cultuur geïnteresseerde gebruikers via Facebook Messenger online door Amsterdam en de regio.

Chatbot Goochem gidst door cultureel aanbod Amsterdam

Chatbot Goochem gidst door cultureel aanbod Amsterdam0 ?php the_title() ?>745 dagen geleden
Finds Guide

Sociaal platform Finds Guide laat winkelen met shopping routes

Sociaal platform Finds Guide laat winkelen met shopping routes0 ?php the_title() ?>809 dagen geleden
HvA UvA logistiek

UvA en HvA starten logistieke hub voor duurzame bevoorrading in Amsterdam

UvA en HvA starten logistieke hub voor duurzame bevoorrading in Amsterdam0 ?php the_title() ?>815 dagen geleden
L’Oreal Brandstorm Amsterdam Business School

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris

Studenten Amsterdam Business School scoren bij Brandstorm van L’Oreal Paris0 ?php the_title() ?>831 dagen geleden
Nanda Piersma Big Data HvA Amsterdam

Nanda Piersma benoemd tot bijzonder lector Big Data in de stad

Nanda Piersma benoemd tot bijzonder lector Big Data in de stad0 ?php the_title() ?>831 dagen geleden
PwC retail online shoppen

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online

Nederlanders shoppen liever in winkelstraat dan online0 ?php the_title() ?>851 dagen geleden
KdG retail supermarkt

De supermarkt van de toekomst volgens studenten

De supermarkt van de toekomst volgens studenten0 ?php the_title() ?>871 dagen geleden
FNG Suitcase Miss Etam Steps

Claudia Sträter, Miss Etam en Steps krijgen gezelschap van Suitcase

Claudia Sträter, Miss Etam en Steps krijgen gezelschap van Suitcase0 ?php the_title() ?>878 dagen geleden
CBRE Nederland in top-5 bestemmingen voor winkelexpansie

Nederland in Top 5 bestemmingen voor winkelexpansie

Nederland in Top 5 bestemmingen voor winkelexpansie0 ?php the_title() ?>899 dagen geleden
Dinsdag 2 mei om 10 uur opent de eerste Amsterdamse TK Maxx in winkelcentrum Westmarket aan het Osdorpplein. Ruim een week later, op donderdag 11 mei om 10 uur, opent de tweede Amsterdamse vestiging haar deuren in winkelcentrum de Amsterdamse Poort in Amsterdam-Zuidoost.

TK MAXX opent in mei twee winkels in Amsterdam

TK MAXX opent in mei twee winkels in Amsterdam0 ?php the_title() ?>900 dagen geleden
Zes nationaal kampioenen

Zes nationaal kampioenen marketing, communicatie, sales en eventmanagement

Zes nationaal kampioenen marketing, communicatie, sales en eventmanagement0 ?php the_title() ?>911 dagen geleden
Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design

Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design

Hogeschool van Amsterdam start masteropleiding Digital Design0 ?php the_title() ?>919 dagen geleden
Een winkel met lekkernijen

Tweedeling winkelmarkt zet door in 2016

Tweedeling winkelmarkt zet door in 20160 ?php the_title() ?>925 dagen geleden
Een tevreden klant die heeft gewinkeld bij de Beethovenstraat

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis

Winkeliers Beethovenstraat bezorgen nog dezelfde dag thuis0 ?php the_title() ?>925 dagen geleden
Amsterdam winkeliers

Amsterdam wil diverser aanbod winkels

Amsterdam wil diverser aanbod winkels0 ?php the_title() ?>926 dagen geleden
Een van de flexibele oplaadpunten voor elektrische auto's in amsterdam, gemaakt door essent mobility en de gemeente amsterdam

Amsterdam test fexibel laden van elektrische auto’s

Amsterdam test fexibel laden van elektrische auto’s0 ?php the_title() ?>930 dagen geleden
Amsterdam winkeliers

Drie procent meer omzet winkeliers centrum Amsterdam

Drie procent meer omzet winkeliers centrum Amsterdam0 ?php the_title() ?>967 dagen geleden
Studenten Universiteit

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam

Marktonderzoeksbureau GfK werkt samen met Hogeschool van Amsterdam0 ?php the_title() ?>970 dagen geleden
Asito communicatie award

Asito wint communicatieaward het Gouden Gewei voor beste verandercase 2016

Asito wint communicatieaward het Gouden Gewei voor beste verandercase 20160 ?php the_title() ?>970 dagen geleden
Kleding winkel

Omzetexplosie mode-, schoenen- en sportwinkels

Omzetexplosie mode-, schoenen- en sportwinkels0 ?php the_title() ?>971 dagen geleden
Virtual reality bril

Openingsshow Mercedes-Benz FashionWeek in virtual reality door Samsung

Openingsshow Mercedes-Benz FashionWeek in virtual reality door Samsung0 ?php the_title() ?>973 dagen geleden
Voetbal zand

Subsidie voor Big Data-onderzoek naar verschil tussen Braziliaans en Nederlands voetbal

Subsidie voor Big Data-onderzoek naar verschil tussen Braziliaans en Nederlands voetbal0 ?php the_title() ?>982 dagen geleden
Mr Moncler winterjassen

Winterjassen veranderen in mode-items

Winterjassen veranderen in mode-items0 ?php the_title() ?>985 dagen geleden

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!