Home | reclame | Lush en Plastic Soup Foundation tegen het gebruik van eenmalige plastics

Lush en Plastic Soup Foundation tegen het gebruik van eenmalige plastics

Geplaatst door Jeroen Veenstra in reclame op 23/04/2018 om 17:33

Cosmeticabedrijf Lush en milieuorganisatie Plastic Soup Foundation lanceren een landelijke bewustzijnscampagne tegen het gebruik van single-use plastics. In de campagne #RefuseSingleUse dagen de organisaties heel Nederland uit om door middel van een pledge 30 dagen een van de drie meest vervuilende en overbodige single-use plastics te weigeren: flesjes, zakjes en rietjes.

Cosmeticabedrijf Lush en milieuorganisatie Plastic Soup Foundation lanceren een landelijke bewustzijnscampagne tegen het gebruik van single-use plastics. In de campagne #RefuseSingleUse dagen de organisaties heel Nederland uit om door middel van een pledge 30 dagen een van de drie meest vervuilende en overbodige single-use plastics te weigeren: flesjes, zakjes en rietjes. De actie duurt tot en met 6 mei.

Veertig procent van al het geproduceerde plastic is single-use. Dat we in Nederland veel plastic inzamelen en recyclen is een goede zaak, maar het is niet genoeg voor milieuwinst. Op dit moment is er een overschot aan ingezameld plastic: verwerkers kunnen al het plasticafval niet aan en het plastic dat wordt ingezameld is van een matige tot slechte kwaliteit en daardoor beperkt (her)bruikbaar. De meest effectieve manier om plasticafval tegen te gaan, is door het gebruik ervan te reduceren. Gelukkig is dit in het geval van plastic tasjes, flesjes en rietjes niet al te ingewikkeld. Er bestaan genoeg alternatieven die ook nog eens kostenbesparend zijn.

Single-use plastic is een verzamelnaam voor al het plastic dat maar één keer wordt gebruikt. Het wordt in gemiddeld 5 seconden gemaakt, 5 minuten gebruikt en hebben meer dan 500 jaar nodig om af te breken. Veel van deze eenmalige plastics komen in de natuur en in onze oceanen terecht, zo ook in Nederland. S

inds 2017 doet Schone Rivieren (een samenwerking van het IVN, de Plastic Soup Foundation en Stichting De Noordzee) onderzoek naar de staat van de rivieroevers van de Maas en de Waal. Nog maar kort geleden werden er op sommige plekken per 100 meter 556 stuks afval gevonden, waarvan 60% plastic was. Maar liefst 80% van al het plastic afval in Nederland belandt via deze rivieren in ons zeewater. Door de kracht van de golven en de invloed van zonlicht slijt het plastic en valt het uiteen in minuscule deeltjes. Deze zogeheten microplastics worden door vissen aangezien voor voedsel, en zo hengelen wij onze eigen plasticvervuiling weer uit het water voor ons avondeten.

De top-3 single-use vervuilers in Nederland zijn plastic flesjes, zakjes en rietjes. We gebruiken in Nederland jaarlijks 3 miljoen plastic rietjes, 90 miljoen plastic tasjes en maar liefst 1,4 miljard plastic flesjes (waarvan 705 miljoen kleine flesjes waar geen statiegeld op zit).

Brand manager Margreet van Schaijck: ”Lush gelooft dat een deel van de verantwoordelijkheid bij zowel de overheid als grote bedrijven ligt, maar we geloven ook heel erg in de kracht van de consument. Er zijn inmiddels zo veel duurzame, betaalbare alternatieven, dus aan de keuzemogelijkheid ligt het niet.”

Maria Westerbos, directeur Plastic Soup Foundation: ”Welk verschil maakt nou, die ene plastic fles van mij, denken zeven miljard mensen. Wat zou het daarom niet mooi zijn als zeven miljard mensen zeggen: ook die ene plastic fles van mij doet ertoe. Ik stop met single-use plastics, omdat ik de plastic vervuiling van de oceaan wil stoppen. Laten we er samen voor gaan.”

Tags

LushLush PlasticPlastic Plastic Soup FoundationPlastic Soup Foundation

Comments

Gratis Nieuwsbrief

Dagelijks wordt er een nieuwsbrief verzonden vol actuele artikelen, interessante interviews en nog veel meer! Meld u gratis aan!